Wat heeft je gedreven tot deze edele hobby?

Gestart door korek, 23-07-2010 17:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannesdeloper

Bij mij is het denk ik hetzelfde als appeltaart bakken: iets maken wat je zelf en wat anderen lekker vinden.
Iets dat je zo nergens vindt. Verder speelt de techniek, de ingrediënten en een zeker leerproces een
grote rol in het hele gebeuren.

Underdike

Begin jaren 90 heb ik met een stel vrienden van een jongeren/studenten vereniging in Delft een tijd bier gebrouwen. 1 van die biertjes won een tweede prijs in een wedstrijd... dus hebben we daar toen met behulp van een kleine brouwerij een paar keer 500 liter van laten brouwen, hetgeen we verkochten op onze vereniging. Na de studietijd is het clupje brouwers uit elkaar gevallen.
Eind 2015 had ik het idee weer eens wat te gaan brouwen, dus heb ik wat vrienden uit 't dorp waar ik nu woon gevraagd... nu brouwen we met 6 man.
We zijn begonnen met 2 keer een grote proeverij, waarbij duidelijk werd dat we van klassiek Belgisch en Duits bier houden... dus niet zuur of te bitter, maar goed doordrinkbare 'ronde' bieren, eerder zoet dan bitter.
We hebben een 2-pans 100 liter systeem (geen heetwater pan nodig ivm 90 graden boiler met voldoende capaciteit), waar we ruim 6 kratten per keer uit halen... de brouwdagen zijn onze 'dagjes uit'. We brouwen plm. 1 keer per maand...


seed7

Zo is't begonnen, vanuit een cultuur van zelf maken, met name voedingsmiddelen, wijn, cider, half kalf in de diepvries, rauwe melk van boer Bertus,  creme de maronne, moestuin groot genoeg voor 't halve dorp en alles wecken. Kleine boomgaard dus jam en marmelade maken, appel gelei en gedroogde appeltjes en pruimen. 2 maal in de week zuurdesem brood bakken. Eigen bijen (waar boer Bertus voor zorgde). Kippen, ganzen, kalkoenen etc.

Ingo

ciesvandekwis

Op de nieuwjaarsreceptie van de biervereniging in Gent, waar we traditioneel bottle swap doen, had ene slimmerd zelfgebrouwen bier mee. 7 jaar geleden was er nog maar weinig echte hype, maar wàt een smaak had dat ding. Na een lange babbel voor mezelf beslist: DIT moést ik ook kunnen. Niet veel later me flink ingelezen, niet in het minst hier en op het Vlaams forum.
Met 4 man een startemmer met blik gekocht, maar was toch maar bweurkes. Uiteindelijk dan maar zelf wat potten en pan bijeengescharreld, een hevelfilter bijeen geklust en al om 4u 's morgens klaarwakker in bed gelegen en alle stappen in mijn hoofd overlopen. Het 1e jaar vooral veel geleerd, heen en weer gesleur van materiaal binnen-buiten.
Ondertussen is er routine, rust, jaarlijkse lange termijn bier zoals lambic-geuze + rodenbach-in-de-ardennen-met-10-vlaamse-brouwers.
En dit jaar kaas erbij, want bier roépt gewoon om kaas. De potten en pannen zijn er al.

bastiaanD

Mijn vader maakte wijn toen ik klein was. Toen ik jaren later zelf volwassen was bleek ik koken heel leuk te vinden. Daarom wil ik brouwen. Ik vind het gewoon leuk om te spelen met eten. Vooraf heerlijk de voorpret van wat ik allemaal lekker vind en daarna de plezier van de brouw dag zelf. Daarna WEKEN later de complimenten van familie en vrienden! Echt een leuke hobby!

Brambo

Een 12tal jaar geleden, ik was toen 18 was er op "man bijt hond" (de Vlaamse versie) een reportage over Inbev (of was het toen nog Interbrew?) die staakte en geen bier kon leveren en zo kwam er schaarste op de markt en toen gingen ze op bezoek bij hobbybrouwers die daar geen last van hadden. De eerste keer dat ik zag dat je zelf thuis bier kon brouwen! In 2 seconden wist ik dat ik dit ook ooit ging doen.
Wat opgezocht maar er was nog weinig over te vinden en de recepten en werkwijze leken me wel Chinees. Tot 5 jaar terug niets mee gedaan en plots samen met een vriend al lachen gezegd dat we gingen brouwen. Eerst met een blik en toen haakte mijn vriend al af... en ik ging door. Een jaar later was mijn installatie klaar en brouw ik ondertussen 4 jaar volmout.  :brouwen: :biersmile:

breda82

Ik hou ervan om zelf dingen te maken met name dingen die je kunt consumeren, scheikunde, natuurkunde, biologie het boeit me heel erg.  Ben zelf ook kok geweest. Maak zelf, kaas, worst, cider etc.  Ik merk dat ik het brouwen met mout echt geweldig vind, lang mee bezig geweest om tot een eerste brouwsel te komen maar toen ik mijn eerste succesvolle biertje kon  proeven gaf dat echt zoveel voldoening.  Ben mijn volgende brouw experiment alweer aan het  voorbereiden, milkshake of NEIPA.

RienP

Omdat het kan. En vooral omdat ik het heel erg leuk vind  ;D

Daddy Cools

Het is gewoon heel erg leuk iets lekkers te maken. En bier spreekt iedereen aan.
10 jaar geleden was ik begonnen.
Door drukte was het brouwen stil gevallen tot afgelopen najaar een vriend naar mij toe kwam.
Hij had een blik en startset gekregen voor zijn verjaardag. En hij kwam bij mij voor advies.
Dus wat vrienden uitgenodigd en tegelijk twee brouwsels gemaakt. Een vol graan en het blik natuurlijk. En nu hebben we een clubje die gezamenlijk een bulldog heeft aangeschaft.

Ik ben er weer helemaal ingedoken. Heerlijk.
Zoveel te leren, zoveel te proeven, zoveel te ontdekken en zoveel verhalen. Heerlijk.

Jacques

Omdat er de nodige jaren geleden een soortgelijk topic was heb ik beide topics samengevoegd. (Hoef ik mijn verhaal niet opnieuw te doen  ;) )

jeroentjecross

12,5 jaar geleden met pa op brouwcursus gegaan die ons ma voor ons geregeld had.

Soms heb ik wel eens gedacht dat ze er spijt van heeft gehad. Met te hoog eind sg bottelen bijvoorbeeld en dan hartje zomer ineens klappers krijgt in de oude slaapkamer die omgetoverd was tot warme kamer voor het bier.  ;D.

Maar wat ik mooi vind aan het brouwen is dat je kan brouwen wat je wilt. En de smaakontwikkeling op de fles volgen. Iedere winter een restjes bier brouwen met totaal willekeurige ingrediënten die je nog hebt liggen en kijken wat eruit komt. Ik ben niet van de hele theorie achter het brouwen meer op het gevoel iets bedenken en dan in BrouwHulp kijken of het nog een beetje klopt met de stijl die je voor ogen had.   

JOhtheo

Een jaar of 10 geen bier gedronken (trok niet), wel wijn.
Begin vorig jaar een brouwcursus gekregen, waarvan (slechts) enkele flesjes gebotteld. Hoorde iets (over oud bruin, bweeh) waardoor ik er geen vertrouwen meer in had. Broer komt (enkele weken) later met een Belgisch commercieel biertje, en ik herinner me het eigen brouw -flesje. De proef /vergelijking met het commerciële product opent mijn ogen. WAT EEN SMAAK! een heerlijk, simpel. Recht toe recht aan tripeltje.  Vergist zonder controle, twijfel of kennis. Lekker hoor wat je zelf brouwt.
Mbv wat er bleef hangen uit de brouwcursus me verdiept en met een maat die de techniek voor zijn rekening zou nemen dagenlang over tekeningen gebogen, vervolgens koelkasten omgebouwd (eerste stap. gecontroleerde vergisting eerste speerpunt), enkele verschrikkelijke brouwdagen met chronisch verstopte leidingen en niet aan te zuigen pompen besteed. Wat uiteindelijk toch weer in een VERRASSEND lekker biertje uitmondde. (Of hebben we gewoon GEEN smaak?!)
Dit jaar, ieder 2 weken een dag gebrouwen, soms 2 brouwsels op een dag, van 4 uur 's ochtends tot 10 's avonds). Suiker bakken, proberen veel ervaring op te doen (waaronder (!!) dit forum af pellen. Kloon brouwsels topic, geweldig). Brouwsels kregen niet de kans te rijpen. Dan een 50 liter Braumeister 'voor de commercie' gekocht. Toch even proberen voor de verkoop. En staat er nog. Hoop opent dit nog eens de mogelijkheid dat een brouwsel de embryonale fase mag passeren, schijnt qua smaak niet onbelangrijk.
proost, Johan

GeBaxke

Toen ik 18 was werkte ik in de bakkerij van mijn familie. Daar stonden in hele grote kuipen krenten en rozijnen te weken in water. Dit water heb ik opgevangen in grote plastic vaten en gooide er gist bij. Dat werd een soort boerenjongens. Die deed ik in jerrycans. Bij Martin in Eindhoven haalde ik de gist en zag daar het groot zelf bierbrouwboek van Jan van Schaik liggen. Ben begonnen met een blik, daarna moutextracten en wat later gewoon volmout brouwen. Het virus is nooit meer weg gegaan. Gelukkig.

mashtun

32 jaar geleden begonnen met een blik uit Engeland met vallen en op staan veel bij geleerd :D

marc0871

Bij mij is het begonnen met distilleren.
Ik me dus aangemeld bij het thuisdestilleren forum.
Er ligt zelfs een half afgemaakte potstill ergens in de kast.

Aangezien mijn doel whisk(e)y was en ze daar voornamelijk met suiker werken, ben ik hier eens komen buurten voor het maken van een stookbier.
'tuurlijk, daar konden ze het me ook vertellen; Geschroot mout oplossen in warm water en een nachtje laten staan. Temperatuur laten zakken onder de 30 graden, al dan niet overhevelen en bakkersgist erbij.
Na een week overhevelen en afstoken.

Hier ging er even een hele andere wereld voor me open en de interesse was gewekt.
Door een lang slepende ziekte van mijn moeder, zijn beide even op de lange baan geschoven.

Na haar overlijden kreeg ik weer tijd en zin om toch wat met alcohol maken te doen.
Omdat de interesse van stoken naar brouwen was verschoven, heb ik om te beginnen een paar blikken vergist.
Dat werd al snel saai.
Daarna heb ik mijn set brouwgereedschap wat uitgebreid, zodat ik dus met mout kon gaan brouwen.
Met vallen en opstaan, fouten maken en er van leren, komen er ondertussen best drinkbare bieren uit voort.

Blij dat ik voor deze hobby heb gekozen.
Alhoewel ik het stoken ook nog eens een keer wil proberen.

Pizzabakker

Ik liep de brouwerij uit bij La Chouffe na de rondleiding en dacht...  Dat wil ik ook!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.