Wat heeft je gedreven tot deze edele hobby?

Gestart door korek, 23-07-2010 17:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

korek

Nou, bij mij was het vrij eenvoudig, toen ik nog jong was (jaren 50 en begin jaren 60) dreven mijn ouders een camping in St. Maartensvlotbrug, vlak bij zee en de meeste kampeerders waren toen al Duitsers die het Nederlandse bier niet zo lekker vonden. Mijn vader(zaliger), tamelijk slim, probeerde Duits bier te importeren, maar dat bleef beperkt tot 1 kratje illegale Krombacher of Warsteiner, want het mocht niet. Toen is ie naar Breda 'Bier overgestapt en dat vonden de Gasten redelijk goed, in mijn herinnering was het ook een lekker pilsje. Mijn oudste broer was destijds al bezig met wijn maken en mijn vader haalde hem over om eens bier proberen te maken. Aangezien hij voer op de wilde vaart kon hij allerlei grondstoffen meenemen en zijn we gezamenlijk aan het brouwen geslagen tot groot genoegen van de Duitse gasten, die ondanks het Reinheitsgebot, zich toch zich het bier lieten smaken en nog steeds vinden ze het lekker. Kortom, ik ben al op vrij jonge leeftijd met bierbrouwen vertrouwd geraakt en ben nu benieuwd naar wat jullie drijfveer is geweest?

Hopmans

Bij mij was het de drang om dingen zelf te maken.
De controle hebben zeg maar.
Ik wil weten hoe dingen gemaakt worden.


Zweed

Trots :)

Ik heb gestudeerd aan de brouwerijschool KaHo Sint-Lieven in Gent, maar ben na mijn studies naar Zweden verhuisd om te doctoreren in de medische biochemie. Ondertussen zit ik nog altijd in de biomedische branche, maar toen ik vernam dat een collega van mij zelf bier brouwde met extract wist ik meteen, dat kan ik beter. En zo geschiedde... Ondertussen brouw ik al bijna een jaar en heb er al een recept of 12 doorgejaagd. Nu mijn collega mijn bieren heeft geproefd wil hij ook liever met mout en hop gaan brouwen. Eerlijkheidshalve moet ik erkennen dat ik toen ik 16 was ook al een biertje gebrouwen heb. Maar volgens mijn moeder was dat niet te drinken. :proost:

Oscar

Citaat van: Hopmans op 23-07-2010  18:03 uIk wil weten hoe dingen gemaakt worden.

http://science.discovery.com/tv/how-its-made/

 :)

Mijn broer had ens bier gebrouwen en toen ik net bier lekker begon te vinden wilde ik dat ook eens proberen...

Kleine_Schriek

Volgens Erik omdat we bij de locale drogisterij in Eindhoven een blik zagen waarmee je bier kon maken. De rest van de benodigdheden kon je er ook kopen, dus zo geschiedde het. Ik kan het mij niet meer herinneren en ik dacht dat we het van iemand gehoord hadden dat je dat daar kon kopen.....

RobinB

Pure nieuwsgierigheid en verbazing!

Na het drinken van "speciaalbier" (Palm ;) ) ben me gaan voorstellen hoe dat eventueel gemaakt zou kunnen worden.
Ook had ik ergens die fascinerende blikken gezien...

Het een en ander kwam samen en mijn eerste blikbier was gemaakt!

Toen heeft het allemaal een paar jaren stilgelegen tot ik bij de Microbiologie een tip kreeg van een vriend van Johannes, om deze site te bezoeken.
Van het een kwam het ander en mijn enthousiasme is alleen nog maar toegenomen!
Nu ben ik ca 4 jaar en 45 brouwsels verder.
 :brouwen:



Ps. dit heeft wel wat van de "stel je voor" topic's ;)

korek

Citaat van: RobinB op 23-07-2010  20:27 uPs. dit heeft wel wat van de "stel je voor" topic's ;)

Maar ik denk wel met wat meer diepgang.

Hopmans

Citaat van: korek op 23-07-2010  20:34 uMaar ik denk wel met wat meer diepgang.
inderdaad, goed verzonnen brewmate!  :duimop:


aldo

Puur toeval, een collega had een "beermachine" gekregen maar lustte het bier dat eruit kwam niet, ik wel ;D
Nog geen week later ontdekte ik een wilde hopplant...
Me broer had een jaar of 10 daarvoor ooit een blikbrouwsel gemaakt.
Deze drie dingen samen "dwongen" me het toch ook eens te proberen.


De beermachine bleek lek te zijn en is nu een plantenbak

Oscar

Citaat van: aldo op 23-07-2010  22:40 uDe beermachine bleek lek te zijn en is nu een plantenbak

Lijkt mij een hele goede bestemming...

aldo

Citaat van: Oscar op 23-07-2010  22:45 uLijkt mij een hele goede bestemming...

in elk geval een betere als lek gistvaatje!

ed

Het begon toen mijn broers en ik in de jaren tachtig een rijbewijs en auto kregen. Het Belgisch bier hadden we in Nederland al ontdekt en met de auto was de weg naar België open. Vrijdags 's-avonds met mijn drie broers naar België. Twee man tentjes opzetten en twee man bier halen in de supermarkt. Winkelwagentje mee en kijken welke bieren we nog niet gehad hadden. Twee avonden bier ontdekken en weer nar huis. Mijn broer kreeg van vrienden een brouwblik en deze werd op een hele simpele manier verwerkt. Plastic emmer, siroop en water erin, theedoek erover, paar dagen wachten en in de beugelflessen van Grolsh. Dit leverde een behoorlijk goed bier op.  :proost:

Jaren later, begin 2000, maakte ik met familie een boottochtje over de Binnedieze van 's-Hertogenbosch. (Zeker de moeite waard) Daar werd vertelt dat ze in de middeleeuwen al bier maakte. Toen dacht ik, wat ze toen konden moet ik nu toch ook kunnen. Een jaar later zag ik in het plaatselijke nieuwblad een stukje over een brouwerij in de buurt waar een cursus Bierbrouwen werd gegeven. Dat leek me wel leuk en heb toen de cursus gevolgt. Deze brouwerij brouwt met grote ketels en gasbranders op een simpele manier. Toen ben ik spullen gaan vergaren en mijn eerste blikbrouwsel gaan maken. Na een paar blikken is daar de lol wel van af en heb ik 1 brouwsel met moutpoeder gemaakt. Hierna was de stap naar echte mout nog maar klein.

Ondertussen brouw ik al weer een jaar of 4 en staat mijn 41-ste brouwsel alweer lekker te pruttelen in de garage. Elk brouwsel is weer een uitdaging en het verbaasd me nog steeds, dat het op een vrij simpele manier mogelijk is, om lekker bier te maken.

Ed

Jacques

Toen ik zo'n 19 jaar oud was hadden ze bij mijn toenmalige vriendin per ongeluk een krat Westmalle in huis in plaats van pils! Ik vond het lekker, de familie van mijn vriendin niet. Het kratje verhuisde naar mij thuis.
Een vriend kwam langs en die kreeg van mij een flesje Westmalle te drinken. Dat kende hij wel, geen wonder want hij was de zoon van een slijter en zijn oudste broer had de zaak van zijn vader overgenomen. Bij hem thuis leerde ik dat er veel meer was. Duvel en Gouden Carolus waren de volgende bieren die leerde kennen. Uiteindelijk kwam ik terecht bij Café Zomerlust in Tilburg waar ze zeker voor die tijd erg veel bieren hadden. Mijn ontdekkingstocht door het bierlandschap was begonnen. Samen met de uitbater van Zomerlust gingen we bieren in België halen bij brouwerijen. Zo leerde ik onder andere Pierre Celis kennen.

Ik ging mij interesseren voor de geschiedenis van bier en bracht heel wat uren door in het gemeente-archief van Tilburg. Als ik eens veel tijd heb zal ik hierin nog eens in duiken om er een publicatie over te doen.

Langzaam ontstond bij mij het besef dat bierbrouwen niet zo moeilijk zou moeten zijn. Als men in de middeleeuwen met eenvoudige middelen al een drinkbaar bier kon brouwen dan moest dat toch ook thuis kunnen.
Ik ontdekte dat het zelfbrouwen van bier een hobby was die in Engeland meer gedaan werd (vooral met blikken). Tijdens een bezoek aan Londen kocht ik een hele grote boekenwinkel het boekje 'The Big Book of Brewing´ van Dave Line. In het boekje werd uitgelegd dat het brouwen met mout helemaal niet zo veel moeilijker was dan het brouwen met een blik. Hij nadrukte dat je veel betere resultaten krijgt met mout dan met extract omdat je het brouwproces veel meer in de hand hebt.
Een aantal maanden later ging ik weer naar Engeland. Deze keer met mijn eigen auto. Ik kocht bij een firma die een advertentie geplaatst had in het boekje van Dave Line de nodige spullen. Hiermee heb ik mijn op 10 oktober 1980 mijn eerste brouwsel gemaakt. Ondertussen leerde ik Jan van Schaik kennen. Ik werkte toen als vrijwilliger voor PINT op een bierfestival bij de trappisten van Tilburg en Jan was toen bezig met het uitgeven van zijn boek 'Het Groot Zelf Bier Brouw Boek'. Ik ging vaker brouwen en in 1984 was ik één van de oprichters van De Roerstok en een jaar later voorzitter van deze club. Ik werd organisator van ONK's en leerde langs die weg veel Nederlandse commerciële brouwers kennen.

Zo rond 1987 volgde ik de cursus tot keurmeester. Langs die weg leerde ik onder andere Derek Walsh kennen. Tegenwoordig gaat de kennisontwikkeling via het internet heel snel. In de tijd dat ik begon ging dat veel langzamer. Ik moest het hebben van waarnemingen, mijn intuïtie, het lezen van wetenschappelijke boeken en praten met commerciële brouwers. Naast het internet zijn dat nog steeds voor mij belangrijke bronnen van kennis.

Bier is voor mij dus een passie, al veel jaren lang. Het laat mij niet los en ik blijf er mee bezig.

RobinB

"Wat heeft je aangetrokken tot deze edele hobby?"
is toch een mooiere titel?

Gedreven klinkt zo geforceerd of zo...

rumour

mijn zelfgemaakte wijn was niet te drinken, inclusief 2 dagen hoofdpijn  :nut: ("rauwe fietsband met een palet van rubber", als ik zo vrij mag zijn om een tester te quoten).  En waarom ben je dan met wijn begonnen? Zie hier.

Ik had toen al zoveel spullen (en 'ervaring') in huis dat ik het bier maken eens heb geprobeerd. 7 maanden verder en 15 keer gebrouwen.

William

Mijn eerste flesje Verboden Vrucht in 1987 was de aanleiding om zelf bier te gaan maken.

Dat je zelf thuis bier kon maken wist ik al in 1977 van mijn geschiedenisleraar op de middelbare school, Harrie Pijpker, geen onbekende in het hobbybrouwerswereldje.

Drents Hopbier

Citaat van: korek op 23-07-2010  17:34 uben nu benieuwd naar wat jullie drijfveer is geweest?

Zoals te lezen is op http://home.wanadoo.nl/jnaikema/ik.html sloeg het virus ca. 1985 toe. Op mijn werk had ik leuke gesprekken met een oudmedewerker van de Phoenix- / Oranjeboombrouwerij. Op vakantie het boek van Jackson doorgenomen en Belgisch bier gedronken en na 1 blikbrouwsel verder met mout. Met succes het examen voor BKG-keurmeester gedaan en daarna de BKG-cursus gevolgd. Een aantal keren een prijs gewonnen bij (landelijke) wedstrijden en mede-initiatiefnemer tot oprichting van de S.N.A.B.

Hopbier

MM

Erg leuke verhalen allemaal. Mijn verhaal is best saai vergeleken bij jullie.

Ergens in 2007 kreeg ik ineens het idee, om zelf bier te gaan brouwen. Ik dronk toen al regelmatig speciaalbier, omdat dit het enige bier was wat we in huis hadden. Na het idee, ben ik eerst wat boeken gaan lezen over bier 'Bier voor dummies' en het 'Grote zelfbrouwboek'. In september van dat zelfde jaar heb ik mijn eerste blikbrouwsel gemaakt. Na een paar ja blikbrouwsels, heb ik een paar moutextract recepten gevolgd en daarna in het diepe gedoken met moutrecepten. In maart 2009 heb ik mijn eerste eigen recept (aangepast recept uit het 'Grote zelfbrouwboek') gebrouwen. Deze was te hoppig en te bitter. Toen kwam ik op het idee om niet alle hop gebruiken voor één brouwsel, maar het te spreiden. :D En sindsdien zijn mijn recepten steeds drinkbaarder geworden.

SeekingBeer

Ik vergelijk het vaak met kant en klare maaltijden uit de winkel; om één of andere reden eet je je hele leven al kant en klare maaltijden uit de supermarkt.
Op een dag ontdek je een plek waar je de grondstoffen kunt kopen, eindelijk kun je je eten maken zoals je dat zelf wilt.
Nooit meer veel te zoute nasi of bami, eindelijk pizza zoals je het zelf wilt hebben etc etc.

Bovendien had ik in die tijd (begin 2008) behoefte aan een hobby waarbij niet met elke fout geplaatste komma of punt steeds zoveel mensen stierven.
Het jaar 2007 was loodzwaar geweest, in het voorjaar was er het zero-one project (maximalisatie van gedode Amerikaanse soldaten in Irak) en in het najaar startte ik het minimalisatie doodseskader activitiet project in Irak.
Alleen in Bagdad alleen waren er gemiddeld elke dag 60 doden door doodseskaders, als er niets zou gebeuren zou dit makkelijk oplopen naar 120 doden per dag.
Daarna zou burgeroorlog onvermijdelijk zijn...
Nou ja, van mijn kant was er de gebruikelijke hoeveelheid bluf maar alles pakte goed uit: na een maand of drie was het over.
Met kop en schouders boven al het andere is het minimalisatie doodseskader activiteit het allermoeilijkste project uit mijn leven geweest, daarna had ik het volkomen gehad met al dat oorlogsgedoe en wilde ik het wat rustiger aan gaan doen.

(Toch heeft het tot maart dit jaar geduurd voordat de Groninger politie mij niet steeds meer achtervolgde, acht en een half jaar heeft dat geduurd. Acht en een half jaar overal waar ik ging of stond, altijd die irritante politie die je in de gaten houd...)

Daarom is brouwen een leuke hobby: er gaat tenminste niemand dood!
Maar ja, dat kan je ook van tuinieren zeggen en bij tuinieren loop ik nog altijd vakkundig de randjes eraf...  :)

remvs


Caspar

Rond mijn 16e begon ik een liefhebber te worden van speciaalbier, ik ging toen ook altijd naar biercafe Mariposa in Amersfoort dat helaas niet meer bestaat. Toen ik mijn vriendin leerde kennen bleek haar vader samen met haar oom bier te brouwen. Ik keek een keer mee en ik ging me wat meer verdiepen in het proces (kocht het boek van Jan van Schaick) en ik was direct verslaafd ;D . Ik heb voor 100,- alle brouwapparatuur van een brouwmaat van de vader van mijn vriendin over genomen en diezelfde ketels en spoelton gebruik ik nu nog steeds (6 jaar later). Mijn schoonvader brouwt al jaren niet meer vanwege fysieke beperkingen, maar hij komt nog regelmatig proeven bij mij ;D !

pincopallino

Hoe ik begonnen ben ? Heel lang geleden 74/75. Ik speelde  KNVB voetbal op Zo en  Tafeltennis in de 2de divisie op Za.  + 3/4 keer in de week oefenen. Ik kon mijn dorst lessen door alleen bier te drinken. Het werd mij verteld dat alcohol niet goed was voor mijn spieren in tegendeel was gist een voedingssupplement. Commercieel bier was destijds alleen gefiltreerd te krijgen . De stap naar het zelf brouwen werd toen gelegd..

Ronnie

Altijd al, samen met Maggy interesse gehad in vanalles zelf doen: naast bier ook kaas maken, wijn maken, brood bakken, kokerellen...

Dingen die je zelf doet doe je beter..
Ook proberen we daarbij in harmonie met de natuur en dus met milieuzorg dat te doen.

JWVG

Gedurende mijn studie in Wageningen had ik, door veelvuldig bezoek aan de Vlaamsche Reus, erg veel waardering gekregen voor Belgische bieren. Toen ik na mijn promotie in 1999 naar Californie verhuisde, vond ik het bier daar in de kroeg (veel Sierre Nevada, Anchor Steam en Sam Adams in die tijd) weliswaar heel lekker, maar mistte ik de Belgische bieren erg. Veel fatsoenlijks was daar niet te krijgen uit Belgie, en als het er was dan was het te oud of te duur (of beide). Bovendien was er een zelfbrouwwinkel in het stadje waar ik woonde, en brouwen veel studenten daar zelf (al was het alleen maar om onder de 21 jaars regel uit te komen....) De link was dus snel gelegd, en ik ging vooral Belgische bieren brouwen. Al doende kreeg ik ook meer interesse voor het betere Amerikaanse bier. Toen ik weer terug kwam in NL, begon ik die te missen dus ging ik door met brouwen. Tegenwoordig is de verkrijgbaarheid van uitheemse bieren aan beide kanten van de oceaan een stuk verbeterd, maar ik ben al verkocht aan de hobby!

Daarnaast hou ik ook gewoon van koken, inmaken etc., dus het is een hobby die me sowieso wel ligt.

:degroeten: JW.

Albertus


In de jaren '90 ben ik begonnen om samen met een vriend regelmatig brouwerijen te bezoeken. De eerste jaren vooral Lambicbrouwers en Geuzestekers, later ook andere brouwerijen. We bezochten vooral kleine, ambachtelijke, brouwerijen waar het proces volledig te volgen is en het bier nog niet via leidingstraten naar vage bestemmingen elders wordt weggepompt.
Bij de bezoeken aan die kleine brouwerijen drong langzaam het besef door dat je ook op nog kleinere  schaal moet kunnen brouwen. Het idee om te gaan hobbybrouwen was geboren, ook al zou het nog jaren duren voor het zover was. Het bijwonen van een brouwdag bij een hobbybrouwende collega gaf de doorslag.

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.