Beginnend jochie

Gestart door BandOne, 21-07-2010 00:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Wel in z'n brouwkunsten, minder in z'n opkweekkunsten! ;)

Jacques

Citaat van: Turin op 25-07-2010  22:32 uEn voor een feestje, je hebt makkelijk een grote hoeveelheid bier en de gemiddelde pilsdrinker proeft het toch niet.

Het mag best zijn dat een gemiddelde pilsbrouwer het niet proeft maar een volmout bier geeft denk ik bij de meeste van ons (de ervaren brouwers bedoel ik dan) veel meer voldoening.

Turin

Citaat van: RobinB op 25-07-2010  22:58 uWel in z'n brouwkunsten, minder in z'n opkweekkunsten! ;)

Inderdaad geen vertrouwen in mijn opkweek kunsten maar het is gelukt dus nu heb ik wel vertrouwen en ga ik het ook toepassen in mijn volmout bieren.

.
Citaat van: Jacques op 25-07-2010  23:11 uHet mag best zijn dat een gemiddelde pilsbrouwer het niet proeft maar een volmout bier geeft denk ik bij de meeste van ons (de ervaren brouwers bedoel ik dan) veel meer voldoening.

Een echt bier geeft inderdaad meer voldoening, en is veel leuker maar als ik weet dat er een verjaardag aan komt waar men bier wil drinken en verwacht dat het mijn eigen bier is. Maar er komen alleen barbaren die alles koud en schuimend en geel is bier noemen, dan gooi ik er even een blik tegen aan. En houd ik die zelf gebrouwen IPA mooi als privat stock. Dat vinden ze dan toch te bitter.

De-Geert

Citaat van: Jacques op 24-07-2010  22:52 uBlikbrouwen is zoiets als soep maken met een pakje waarbij je misschien iets van groeten of een balletje gehakt aan toevoegt.
Bouillon trekken is niet zo moeilijk. Het geeft veel meer smaak en er zit ook echt vlees in je soep.
Ik vind het toch jammer dat je zo negatief doet over blikbrouwen. Misschien is het niet echt "brouwen", maar veel potentiele brouwers beginnen hiermee en daar is niets mis mee. Ik denk zelfs dat het veel beter is dan meteen "de grote sprong in het diepe" maken omdat dat misschien nogal kan afschrikken. Er komt veel meer bij brouwen kijken dan alleen maischen.
Schoonmaken, desinfecteren, vergisten, bottelen, de geur van fermentatie, wachten op de hergisting (geduld). 
Allemaal aspecten die je met blikbrouwen meemaakt.

Ik zou het positief vinden als wemen hier op het forum niet zo snobistisch doen over blikbrouwen of extractbrouwen. Met extracten kan je zelfs prijswinnend bier maken. En ook als blikbrouwer/extractbrouwer tel je gewoon mee.
Het is de fermentatie waarin het bier gemaakt wordt. Wij maken alleen wort.

 :degroeten:

JWVG

Helemaal eens met Geert! Een beetje meer ruimdenkendheid over de lol van de hobby zou wel fijn zijn! Ik heb zelf ook heerlijk bier gebrouwen met extracten. De vergelijking met pakjessoep vind ik erg denigrerend - er valt ook bij extractbrouwen nog aan heel veel knoppen te draaien, zoals Geert al aangeeft. Geen brouwpolitie aub  :police:

 :degroeten: JW.

Walter

Citaat van: remvs op 25-07-2010  11:00 uJA! ging het vroeger bij de noormannen ook niet zo?
Ik ben wel voor een wat meer conservatieve hobbybrouw wereld :)

Ik ben bang van niet. Graan was bij de Noormannen te kostbaar om er bier van te maken. Noormannen dronken mede, bier was eigenlijk iets vrij zeldzaams. De Goten en Kelten daarentegen waren wel bierdrinkers, en hier werd de brouwlepel inderdaad door de Vrouwe des Huizes  gehanteerd. Niet kunnen brouwen was trouwens een geldige reden om je vrouw buiten te schoppen  ;D

Maar het topic gaat niet over wie wat wanneer heeft gebrouwen hé. Ik ben trouwens zelf ook begonnen met een blik, hoewel ik daarna (vooral dankzij dit forum) meteen ben overgestapt op brouwen met graan.

RobinB

Ook eens met Geert!
Blikbrouwen is niks mis mee en niemand hoeft (het gevoel te krijgen) zich daarvoor te (moeten) verdedigen!

Jacques

Citaat van: De-Geert op 26-07-2010  11:25 uIk vind het toch jammer dat je zo negatief doet over blikbrouwen. Misschien is het niet echt "brouwen", maar veel potentiele brouwers beginnen hiermee en daar is niets mis mee. Ik denk zelfs dat het veel beter is dan meteen "de grote sprong in het diepe" maken omdat dat misschien nogal kan afschrikken. Er komt veel meer bij brouwen kijken dan alleen maisschen.
Schoonmaken, desinfecteren, vergisten, bottelen, de geur van fermentatie, wachten op de hergisting (geduld).  
Allemaal aspecten die je met blikbrouwen meemaakt.

Dat veel hobbybrouwers begonnen zijn met een blik klopt. Het geeft echter gewoon veel meer voldoening als je het gehele product maakt. Je hebt dan veel meer controle over je eindproduct.

Brouwen met blik is en blijft werken met een halfproduct. Om even een andere vergelijking te maken, je kunt brood bakken met een broodmix of je kunt het deeg helemaal zelf samenstellen. Hier op het forum was destijds duidelijk dat een broodmix gezien werd als een product dat snel resultaat geeft maar dat de echte hobbybakker toch zijn eigen mix samenstelde.

Overigens ligt het helemaal aan hoe je begonnen bent met het brouwen hoe je tegen het brouwen met een blik aankijkt. Als je er zelf mee begonnen bent dan vind je het waarschijnlijk een logische stap. Als je net als ik het blikbrouwen overgeslagen hebt dan snap je niet waarom anderen adviseren met een blik te beginnen. Er komt echt niet zo meer kijken bij het brouwen met mout. Schoten, maischen en filteren zijn niet de handelingen die echt lastig zijn uit te voeren. Je hebt wel wat meer apparatuur nodig. Met jou ben ik het eens dat de vergisting het meest belangrijke is. Of je dat doet met extract uit een blik of met zelfgemaakte wort maakt niet zo veel uit. In beide gevallen zul dat onder de knie moeten krijgen. Als je dan ook nog meteen de rest van het proces leert ben je helemaal klaar.

Uiteraard mag je er anders over denken maar ik adviseer iedere hobbybrouwer meteen met mout te beginnen. Dan hoeft hij het proces maar één keer te leren.
Bij verenigingen voor hobbybrouwers worden trouwens geen cursussen blik-/extractbrouwen gegeven. Daar leert men ook meteen het brouwen met mout. Het beginnen met extract is denk ik iets dat vooral door de winkeliers aanbevolen wordt. Moutextract is aanzienlijk duurder dan mout. Hierdoor is er waarschijnlijk aanzienlijk meer verdiend aan extract/blikken dan aan mout.
Mensen hoeven minder te investeren en beginnen wat makkelijker aan de hobby, dat is natuurlijk het positieve aan moutextract. Maar het echte is het toch niet helemaal. Net zo min als broodmix...

Big Willem

Citaat van: Jacques op 26-07-2010  17:30 uEr komt echt niet zo meer kijken bij het brouwen met mout. Schoten, maischen en filteren zijn niet de handelingen die echt lastig zijn uit te voeren.

Ik ben ook eerst begonnen met het brouwen met een blik, hoewel ik direct bij het 2e brouwsel al met mout aan de gang ging. Hierbij was ik wel erg blij met de standaard maischschema's in BrouwVisie, omdat ik hierdoor iets had om aan vast te houden.

Ik vind het eigenlijk nog steeds (ondanks veel lezen op dit forum) erg lastig om nou te benoemen wat de verschillende maischstappen doen, en bij welk bier je welke stap hoe lang vast moet houden. Bij blikbrouwen heb je deze keuzes niet, hierdoor word je uiteraard beperkt in de smaken van je bier, maar je kan wel eens bekijken of je de andere stappen wel kan uitvoeren. En je hebt natuurlijk meteen een goede motivator om nog een keer te brouwen :)  :proost:

Verdere reden om te gaan extractbrouwen is de hoeveelheid tijd die dit bespaart; 1-2 uurtjes tegen 5-6 bij vanaf mout beginnen. Ikzelf brouw op het moment weer uit blik omdat ik 7 dagen in de week werk, hierdoor is het voor mij erg lastig om tijd te vinden om te gaan maischen.

bazje

Citaat van: Jacques op 24-07-2010  22:52 uHmmm,

Blikbrouwen is zoiets als soep maken met een pakje waarbij je misschien iets van groeten of een balletje gehakt aan toevoegt.

Ik doe nooit de groeten aan mijn soep  ;D


BandOne

Bedankt voor de reacties.
Reden dat ik eerst voor de extract brouwsel heb gekozen is simpel : aanschafprijs/makkelijk te maken.
Ook is het ondanks mijn onregelmatigheid qua werken (machinist bij de N.S.) gekozen voor de extract.
Het idee om bier te brouwen staat me wel giga aan(schroten etc.) maar moet het een keer zien/ruiken/voelen.
Na het lezen dan. ;)

Gerb

Zijn er geen collega-hobbybrouwers in de buurt van Hilversum te vinden waar je kunt kijken? Zien is overtuigen.

Leeghwater

Er is helemaal niks mis met het brouwen uit een blik, het gaat inderdaad meer om je eerste flesje bier (ik heb de allereerste nog staan). De eerste ontkurking, de eerste slok. De avond met je vrienden, ik was bij mijn blik bier een beetje te gortig geweest met bottelsuiker. Het ene flesje was veel zwaarder dan de andere. Hoop goede reacties gehad en een onwijs gezellige avond. En daar gaat het uit eindelijk om. Het brouwen zelf vind ik altijd maar een hele kluif. Ben nog niet zo ver er in. heb nu een 6 tal brouwsels gemaakt en weet nog steeds niet wat welke stap bij het maischen met de smaak doet. Hetzelfde geldt voor gist. Ik heb een hoop plezier beleeft aan het blik. En soms denk ik nog wel eens ik haal gewoon zo'n blik en dan heb ik een 9 liter bier voor een redelijke prijs waaraan niet zoveel fout kan gaan. Ik heb nu al twee keer een goede 30 liter weg kunnen donderen omdat ik niet op heb zitten letten met hop en omdat ik een infectie te pakken had.

Geniet van je blik. De rest komt wel met de tijd. Je kan ook niet zo maar even een hele brouwerij aanschaffen, althans ik niet. Dus het zal wat tijd kosten. Maar daarom is het niet minder leuk... Tuurlijk zijn er mensen die zeggen je moet het blik overslaan want dat is geen bierbrouwen, ergens hebben ze gelijk. Maar, het is leuk, snel en je krijgt een best lekker biertje. Het zullen geen hoogstaande brouwsels zijn. Maar zeker goed voor een avondje lol.

Proost! :ziek:

Adrie

Precies. Het gaat om de lol die je eraan beleeft. Als je geen lol beleeft aan brouwen met mout en hop, maar wel aan brouwen met blik, dan moet je dat vooral doen.

Overigens kun je ook met blikbrouwen een infectie oplopen...

SiriS

Beste BandOne,

Met het bier brouwen van een moutextract uit blik en de focus op gistmanagement geeft je veel moutbrouwers het nakijken. Niks mis dus met het bierbrouwen uit blik.

Groet, SiriS

BandOne

Nou het is zover.
Heb net de coopers microbrew kit in gebruik genomen en het is wachten tot einde van de fermentatie. :brouwen:.
Nu ff wachten tot de bubbeltje komen, vat zit rustig op de 24 graden celsius. :nut:
Ik heb nog een kit (Brewferm) liggen misschien ga ik straks een ander biertje maken.

remvs

Citaat van: Walter op 26-07-2010  12:41 uIk ben bang van niet. Graan was bij de Noormannen te kostbaar om er bier van te maken. Noormannen dronken mede, bier was eigenlijk iets vrij zeldzaams. De Goten en Kelten daarentegen waren wel bierdrinkers, en hier werd de brouwlepel inderdaad door de Vrouwe des Huizes  gehanteerd. Niet kunnen brouwen was trouwens een geldige reden om je vrouw buiten te schoppen  ;D
Hahaha ik zat dus goed, haalde alleen enkele behaarde volksstammen uit de oudheid door elkaar. ;D

en met mede bedoel je ditte? http://en.wikipedia.org/wiki/Mead

remvs

Citaat van: BandOne op 31-07-2010  15:42 uNou het is zover.
Heb net de coopers microbrew kit in gebruik genomen en het is wachten tot einde van de fermentatie. :brouwen:.
Nu ff wachten tot de bubbeltje komen, vat zit rustig op de 24 graden celsius. :nut:
Ik heb nog een kit (Brewferm) liggen misschien ga ik straks een ander biertje maken.

Und? bubbelt het al? :)

SeekingBeer

Noormannen dronken mede (gemaakt van honing) omdat er na het brood bakken niet genoeg graan over was om bier te brouwen???

Eindelijk begrijp ik waarom de noormannen op expeditie/rooftocht gingen; een noordelijk gelegen land zonder bier, dat kan nooit goed aflopen...  ;D 

Walter

Citaat van: SeekingBeer op 02-08-2010  23:04 uNoormannen dronken mede (gemaakt van honing) omdat er na het brood bakken niet genoeg graan over was om bier te brouwen???

Eindelijk begrijp ik waarom de noormannen op expeditie/rooftocht gingen; een noordelijk gelegen land zonder bier, dat kan nooit goed aflopen...  ;D 

Jep, één van de eerste dingen die ze meestal leegroofden naast de kerk was drankopslagplaatsen. Stel je voor hoe die mannen diarree moeten gehad hebben op de terugweg omdat ze een of andere geïnfecteerde ale zaten te drinken  ;D En wc papier bestond toen nog niet  >:D


Walter

Citaat van: remvs op 02-08-2010  21:23 uen met mede bedoel je ditte? http://en.wikipedia.org/wiki/Mead


Dat durf ik niet te zeggen, geschiedenisboeken spreken van mede maar ik denk niet dat dat zo'n geraffineerde drank was. Ik denk eerder dat het een mix van kruiden en honing was die aan het gisten werd gebracht.

BandOne

update: heb totaal geen CO2 bellen gezien(naar gelang de tijd die ik had i.v.m. werk) in het waterslot :'(
Ben het waterslot bekijken en zie dat het waterslot wat overtollig plastic heeft. >:(
Dus CO2 ontsnapte via de makkelijke weg(langs de waterslot), dit heb ik even bij gevijld en weer schoongemaakt en weer teruggezet.
Tevens gelijk de SD gemeten en die was een stuk lager(1020 of iets) dan begin(1047).
Verder ruikt het brouwsel nog als bier en smaakt daar ook naar.
Hopen dat alles nu wel dicht is, anders  :huilen:

MM

Citaat van: BandOne op 03-08-2010  20:06 uupdate: heb totaal geen CO2 bellen gezien(naar gelang de tijd die ik had i.v.m. werk) in het waterslot :'(
Ben het waterslot bekijken en zie dat het waterslot wat overtollig plastic heeft. >:(
Dus CO2 ontsnapte via de makkelijke weg(langs de waterslot), dit heb ik even bij gevijld en weer schoongemaakt en weer teruggezet.
Tevens gelijk de SD gemeten en die was een stuk lager(1020 of iets) dan begin(1047).
Verder ruikt het brouwsel nog als bier en smaakt daar ook naar.
Hopen dat alles nu wel dicht is, anders  :huilen:

Het is niet een heel groot probleem je gistvat niet helemaal dicht is. Ik heb ook een gistvat dat niet helemaal goed afsluit, maar ik heb nog nooit infecties in mijn bier geproefd.

RobinB

Niet voor de hoofdgisting inderdaad, aangezien je daarbij altijd veel overdruk hebt.
De lagering is een ander verhaal...

BandOne

Laatste actie: De deksel verder dichtschroeven(nog strakker) en eindelijk CO2 via het waterslot. ;D


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.