Peiling waardering esters en andere gistnevenproducten in bier (geen discussie)

Gestart door RobinB, 15-07-2010 09:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Waardeer je esters in je bier?

Ja, ik wil lekkere esters in al mijn bieren, ook waar het qua type misschien niet past
ja, in bieren waar het qua type hoort en/of goed past vind ik esters op z'n plaats
nee, alleen in heel specifieke biertypen, maar ik neig meer naar cleanere bieren
nee, ik wil alleen cleane bieren ook waar het type estervorming toelaat of eist

RobinB

Hoi allemaal!
Dit is een peiling om Jacques onderbuiksgevoel meer inhoud te geven.
Laat ff weten wat je mening is, maar graag hier niet verder discussieren!

Caspar

Bij mij hangt het echt af van het biertype. In een IPA en een Pils vind ik geen esters thuis horen... in een Quadrupel bijvoorbeeld wel!

De-Geert

Zoals ik al eerder schreef ben ik geen enorm fan van de meeste Belgische types (behalve saison), maar wel van Engelse bieren. Een mooie Engelse Ale kan niet zonder fruitige esters van de gist!

korek

Citaat van: Caspar op 15-07-2010  09:49 uBij mij hangt het echt af van het biertype. In een IPA en een Pils vind ik geen esters thuis horen... in een Quadrupel bijvoorbeeld wel!

Mee eens!

Hopmans

Ik wil gewoon overal esters in.
Biertypes interesseren me geen reet meer.
 :dansen:

Drents Hopbier

Citaat van: RobinB op 15-07-2010  09:45 uDit is een peiling om Jacques onderbuiksgevoel meer inhoud te geven.
Laat ff weten wat je mening is, maar graag hier niet verder discussiëren!

Geen onzin vragen stellen en dan discussie willen uitsluiten.
Esters horen in bier. En in bovengisters (tot 80 mg/L) wat meer dan ondergisters (tot 60 mg/L).

Hopbier

RobinB

Hans, lees nu ff voor je post...

Het gaat om de waardering van de esters in je bier, een mening!
Niet of ze er wel of niet inzitten. Dat ze er ALTIJD in zitten staat buiten kijf...

Oja, als beheerders de discussie willen opschonen/verwijderen, heb ik d'r geen problemen mee.
Zoals gesteld is het hier niet de plek om te discussieren.

Jacques

Ik vind eerlijk gezegd de vraag niet helemaal passen bij mijn buikgevoel waarna Robin verwijst.

Het spreekt voor zich dat we (de gemiddelde hobbybrouwer) geen biertypen willen verminken. Als er esters in een biertype thuishoren brouw je niet volgens biertype wanneer je esters zo veel mogelijk vermijdt. De uitkomst van deze peiling verbaast mij dan ook niet.

Mijn onderbuikgevoel gaat over het feit dat naar mijn mening we steeds minder gistingsnevenproducten waarderen. Voor een stuk kan dat komen doordat velen van ons steeds meer gegrepen worden door hoppige smaken mede door de betere verkrijgbaarheid van specifieke hoppen. De hoppige smaken komen beter tot hun recht in een bier met minder gistingsproducten.



De vraagstelling had daarom kunnen zijn: brouw je ten opzichte van een paar jaar geleden meer bieren die zich kenmerken door een hoppige karakter? En vind je dat een grote  hoeveelheid gistingsnevenproducten de beleving van de hoppigheid belemmerd?

[edit]
En nog een derde vraag: ben je je bieren meer gaan waarderen door het gebruik van een koelkast bij de hoofdgisting?
[/edit]

zigurana

Citaat van: RobinB op 15-07-2010  11:45 uZoals gesteld is het hier niet de plek om te discussieren.
Waarom eigenlijk niet?

Wil je ergens anders nóg een draad besteden aan dit onderwerp?

RobinB

Citaat van: zigurana op 15-07-2010  16:48 uWaarom eigenlijk niet?

Wil je ergens anders nóg een draad besteden aan dit onderwerp?

Er is/was al een andere discussie gaande, die wil ik hier niet weer overdoen...
Dit is alleen bedoeld als een peiling (zie titel), je kan helaas geen peiling starten zonder een topic eronder...

@Jacques:
Begin maar een peiling! :clownsmile:  

zigurana

Citaat van: RobinB op 15-07-2010  18:05 uEr is/was al een andere discussie gaande, die wil ik hier niet weer overdoen...
Dit is alleen bedoeld als een peiling (zie titel), je kan helaas geen peiling starten zonder een topic eronder...
Je bedoelt het topic dat eigenlijk ging over het proeven van een Saison de Pipaix? Dan is een discussie over algemene bier waardering hier heel wat beter op zn plaats lijkt me zo.

Misschien kunnen de moderatoren de betreffende berichten uit dat andere topic en deze hier samenvoegen?
(Alles onder het mom van de titel die de lading dekt en zo...)

RobinB

Inderdaad die vraag was daar ook al gesteld. Maar dan graag niet naar hier, want dan dekt de titel de lading ook niet! ;)

pincopallino

Citaat van: korek op 15-07-2010  10:09 uMee eens!

mee eens !

Adrie

Goh, ik zie deze peiling nu pas (vakantie geweest, hè).

Esters en gistingsnevenproducten horen in bier. Of in ieder geval in de meeste bieren. Of ik precies binnen een biertype bllijft interesseert me op zich niet zo, maar wel de smaak die ik wil bereiken in mijn bier. Brouw ik een saison(achtige), dan wil ik veel esters. Brouw ik een urtyp pils of een rookbier, dan wil ik weinig esters. In een bitter heb ik graag typisch Engelse esters die goed combineren met de hoppigheid van Engelse hoppen.

Andere gistnevenproducten zijn wat lastiger. Diacetyl? Soms acceptabel, maar ik wil het meestal liever niet proeven. Hogere alcoholen? Ben ik ook niet zo'n liefhebber van (vooral niet als het van die hete alcoholen zijn), maar soms acceptabel in een quadrupel-achtige. Acetaldehyde? Nee, liever niet.

En hoe dan ook: ik ben mijn bieren zeker meer gaan waarderen sinds ik temperatuurgecontroleerd vergist. Want dan kan ik ook bij bieren waarin ik veel esters wil de temperatuur lekker hoog houden. Het gaat om controle: om het bereiken van de smaak die je hebben wilt, of dat nou veel of weinig esters zijn. Het gaat om het uitbalanceren van de smaken in je bier. Dan is temperatuurcontrole onontbeerlijk.

Herman

Ik ben steeds hoppiger gaan brouwen, maar kan zeker ook bieren met esters (Rochefort!) goed waarderen. Soms passen ze ook heel mooi in een type, waar dit niet hoort. Ik heb ooit een Belgische IPA gebrouwen die naast hoppig ook esterig was, vond ik zeker niet verkeerd. Het ligt er maar net aan wat je als proever verwacht te zullen proeven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.