Saison de Pipaix

Gestart door De-Geert, 13-07-2010 10:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De-Geert

Gisteren hebben we met het WHO een poging gedaan een fles Saison de Pipaix leeg te drinken.
Dat was niet echt gelukt, het bier had een aroma van over-rijp tot rottend fruit.
Iemand bekend met dit bier, en of dat zo hoort? Ik vond het in ieder geval, maar ik geloof de rest ook, niet te hachelen.

JWVG

Citaat van: De-Geert op 13-07-2010  10:47 uhet bier had een aroma van over-rijp tot rottend fruit.

Laat dat 'over-rijp' maar weg. Rottend! Als ik dit had gebrouwen, had ik het niet durven (en willen) opdrinken. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit een goede fles was. Ik ben heel benieuwd naar proefervaringen van anderen.

Sorry Dennis...  :-\

 :degroeten: JW.

biersmurf


O.B.E.R schreef de volgende proefnotitie over dit bier.

Alc.6 vol% in 33 cl. fles met nagisting (ook op 75 cl. met kurk) Lichtkopere, oranje kleur.
Dit was duidelijk het bier met de meest opmerkelijke geur- en smaaknuances.CO2 gehalte in orde.
Verzameling aroma's die uiteenlopen van peper, kaneel, zoethout, gember en lichtzurig, geoxideerd. "benauwend".

De smaak is lichtjes zuur maar vooral droog, overheersend kruidig.
Het geproefde bier was zeker niet vers,maar werd wel beschouwd als dorstlesser.

Na de eerder gegeven reacties op dit forum en de notieties van O.B.E.R, denk ik niet dat ik mijzelf hieraan waag.

JWVG

Dank je wel, smurf ( ;)). Dat klinkt mij al niet zo heel lekker in de oren, maar volgens mij hadden wij een slechtere fles dan die van O.B.E.R.

Citaat van: biersmurf op 13-07-2010  13:05 uNa de eerder gegeven reacties op dit forum en de notieties van O.B.E.R, denk ik niet dat ik mijzelf hieraan waag.

Dat lijkt me een wijs besluit  :-X.


De-Geert

Ik zou 'm ook iedereen van harte afraden.

Jacques

Saison Pipaix is een echte saison. Misschien wel de enige echte!

Een vorm van oxidatie zou goed kunnen door de manier waarop dit bier gebrouwen. Het gebruik van de kruiden is zeer authentiek. Dat hoort bij een saison! In het verleden zaten er ook kruiden in de saison Dupont. De smaak van dat bier is nu veel meer afgestemd op het grote publiek. Jammer want veel bierliefhebbers denken nu dat een saison zo hoort te smaken.

biersmurf

Citaat van: biersmurf op 13-07-2010  13:05 uO.B.E.R schreef de volgende proefnotitie over dit bier.

Alc.6 vol% in 33 cl. fles met nagisting (ook op 75 cl. met kurk) Lichtkopere, oranje kleur.
Dit was duidelijk het bier met de meest opmerkelijke geur- en smaaknuances.CO2 gehalte in orde.
Verzameling aroma's die uiteenlopen van peper, kaneel, zoethout, gember en lichtzurig, geoxideerd. "benauwend".

De smaak is lichtjes zuur maar vooral droog, overheersend kruidig.
Het geproefde bier was zeker niet vers,maar werd wel beschouwd als dorstlesser.

Citaat van: Jacques op 13-07-2010  17:22 uSaison Pipaix is een echte saison. Misschien wel de enige echte!

Een vorm van oxidatie zou goed kunnen door de manier waarop dit bier gebrouwen. Het gebruik van de kruiden is zeer authentiek. Dat hoort bij een saison! In het verleden zaten er ook kruiden in de saison Dupont. De smaak van dat bier is nu veel meer afgestemd op het grote publiek. Jammer want veel bierliefhebbers denken nu dat een saison zo hoort te smaken.


Bedoel je met jouw bericht dat dit een referentie zou moeten zijn voor "een echte typische saison"
of dat oxidatie thuishoort in dit type bier?

Jacques

Citaat van: biersmurf op 13-07-2010  17:27 uBedoel je met jouw bericht dat dit een referentie zou moeten zijn voor "een echte typische saison"

Eigenlijk wel. Net zo goed dat Oude Geuze dat is. Voor de meeste bierliefhebbers is echter Oude Geuze veel te zuur. Ze kunnen zo'n uitgesproken bier niet waarderen...

Saison Pipaix is een wel zeer ambachtelijk bier. Het ene brouwsel is eerlijk gezegd wat smakelijker dan de andere.

De-Geert

Wat voor kruiden geven een geur van Rottend Fruit?

biersmurf

Citaat van: Jacques op 13-07-2010  17:30 uEigenlijk wel. Net zo goed dat Oude Geuze dat is. Voor de meeste bierliefhebbers is echter Oude Geuze veel te zuur. Ze kunnen zo'n uitgesproken bier niet waarderen...

Saison Pipaix is een wel zeer ambachtelijk bier. Het ene brouwsel is eerlijk gezegd wat smakelijker dan de andere.

Ik ben beslist een liefhebber van artisenaal bier, dit vind ik ook het interresante aan bier :proost:
hou het in dit geval dan toch maar op een Dupont ;D
De gok is mij in dit geval te groot, bier moet wel smaken :brouwen:

biersmurf


Citaat van: De-Geert op 13-07-2010  17:32 uWat voor kruiden geven een geur van Rottend Fruit?

Citaat van: biersmurf op 13-07-2010  13:05 uVerzameling aroma's die uiteenlopen van peper, kaneel, zoethout, gember en lichtzurig, geoxideerd. "benauwend".

De smaak is lichtjes zuur maar vooral droog, overheersend kruidig.

Dikke kans dat de kruiden al benoemd zijn in de proefnotitie ;D

JWVG

Jacques, met alle respect maar: jij hebt deze fles niet geproefd. Hier was meer aan de hand dan een paar proevers die de kruiden niet kunnen waarderen. Of deze fles representatief voor de brouwerij is, weet ik niet. Een aantal van de aanwezige proevers (zeker Geert en Dennis) hebben aardig wat bijzondere Belgische biertjes gedronken, dus het is geen onbekendheid denk ik.

 :degroeten: JW.

RobinB

Jacques, je kunt niet steeds blijven terugvallen op je stokpaardjes van esterig en kruidig bier.
Er zijn nog best veel mensen/hobbybrouwers die wél houden van wat esters en (subtiel) kruidengebruik.

Zoals JW aangeeft heb je dit specifieke flesje niet geproefd, dus er kan best iets mis mee geweest zijn?

JWVG

Dennis is zelfs een uitgesproken Belg-afficionado. Zijn huis is een schatkamer van zeldzame bieren; zuur, gekruid en anderszins  :biersmile:.

dennis

Citaat van: JWVG op 13-07-2010  20:43 uDennis is zelfs een uitgesproken Belg-afficionado. Zijn huis is een schatkamer van zeldzame bieren; zuur, gekruid en anderszins  :biersmile:.
Ja, ik hou wel van die Belgen!  Sterker nog, ik heb nog zo'ne Pipaix, ik had er namelijk 2 (zelfde datum op dop).  Dus als iemand ons niet geloofd?  

Citaat van: De-Geert op 13-07-2010  17:32 uWat voor kruiden geven een geur van Rottend Fruit?
Volgens sommige 'rottende kruiden'...

Jacques

Citaat van: RobinB op 13-07-2010  18:58 uJacques, je kunt niet steeds blijven terugvallen op je stokpaardjes van esterig en kruidig bier.
Er zijn nog best veel mensen/hobbybrouwers die wél houden van wat esters en (subtiel) kruidengebruik.

Zoals JW aangeeft heb je dit specifieke flesje niet geproefd, dus er kan best iets mis mee geweest zijn?

Het klopt dat ik de betreffende fles niet geproefd heb. Brasserie a Vapeur is een zeer ambachtelijke brouwerij. Ze hebben daar niet altijd de kwaliteit van hun bieren in de hand. Dus dat er een partij bij kan zijn die niet helemaal in orde is kan gebeuren. Ook ik heb wel eens een Saison Pipiax gehad die niet helemaal in orde was. Maar ik heb ook hele fantastische flessen gehad die gewoon subliem waren. Dat zelfde kun je hebben met Oude Geuze. Vandaar die vergelijking.

En ja, ik wil graag tegenwicht geven tegen de trend dat zelfgebrouwen bier heel clean dient te zijn. Een paar van mijn laatste bieren zijn zo clean dat ik ze eigenlijk niet lekker vind. Een estertje mag best. Het is een essentieel bestanddeel van de smaak van bier niet zo goed als hoppig en moutig.

JWVG

Citaat van: Jacques op 13-07-2010  23:29 uEn ja, ik wil graag tegenwicht geven tegen de trend dat zelfgebrouwen bier heel clean dient te zijn.

Die trend bestaat vooral in je hoofd. Al moet ik toegeven dat ie wel veel wordt genoemd op dit forum. Door jou. In draadjes die eigenlijk over andere dingen gaan....  :-\

.
Citaat van: dennis op 13-07-2010  21:19 uSterker nog, ik heb nog zo'ne Pipaix, ik had er namelijk 2 (zelfde datum op dop). 

Dennis, misschien die fles eens een keer open trekken waar Jacques bij is? Dan moet hij hem voor straf helemaal opdrinken  :police:

 :degroeten: JW

De-Geert

Citaat van: Jacques op 13-07-2010  23:29 uEn ja, ik wil graag tegenwicht geven tegen de trend dat zelfgebrouwen bier heel clean dient te zijn.
Tsja Jaqcues, als je het maar vaak genoeg zegt ga je het vanzelf geloven.  :weetniet:

Jacques

Citaat van: JWVG op 14-07-2010  07:48 uDie trend bestaat vooral in je hoofd. Al moet ik toegeven dat ie wel veel wordt genoemd op dit forum. Door jou. In draadjes die eigenlijk over andere dingen gaan....  :-\

.
Dennis, misschien die fles eens een keer open trekken waar Jacques bij is? Dan moet hij hem voor straf helemaal opdrinken  :police:


Volgens mij zit die trend niet alleen in mijn hoofd. Vaak wordt gepropageerd te starten met een lage vergistingstemperatuur om vervolgens de temperatuur te laten stijgen. Het zou "betere" bieren opleveren. Mijn ervaring met deze methode is dat ik bieren krijg die zeer weinig esters hebben en die heel droog zijn. Leuk voor de liefhebbers van bieren die zich kenmerken door een hoppig karakter. Voor de liefhebbers van Belgische bieren (die hier in aantal steeds minder zijn lijkt het wel) is dit wat minder genieten. Belgische bieren mogen of beter gezegd moeten esters hebben. En kruiden misstaan ook niet. Maar alles natuurlijk wel met mate. Het blijft de kunst om zeker evenwicht te vinden. En dat probeer ik ook met mijn berichten, tegenwicht geven tegen de trend dat het steeds cleaner moet zijn.

Dat de fles die jullie opengemaakt hebben niet helemaal in orde was wordt door mij niet bestreden. Dat kan voorkomen zoals ik al eerder schreef. Maar naast mindere flessen Saison Pipiax heb ik er ook gehad die fantastisch waren: fris, fruitig en behoorlijk kruidig. En volgens mij hoort zo een saison te smaken. Dit bier veroordelen op een batch die niet goed was, hoezeer dat eigenlijk niet hoort, is denk ik niet juist. Dat doet geen recht aan het fantastische bier dat Saison Pipiax ook kan zijn.

Cees

Om maar even een ander beeld van de saison pipaix er bij te pakken: op ratebeer krijgt Saison Pipaix gemiddeld een hoge waardering, maar de meningen zijn wel duidelijk verschillend. Zo vinden bijv veel Amerikanen het fantastisch. Ik krijg soms het idee dat als brouwers iets te veel in de kruidenpot zitten (zoals ook bv Fantome), Amerikanen het hoog scoren ondanks dat het misschien helemaal niet lekker meer is. Ter vergelijking: de Nederlandse raters op ratebeer zijn niet overenthousiast over de saison pipaix. Smaken blijven verschillen uiteraard... :)

JWVG

Citaat van: Jacques op 14-07-2010  08:31 uVoor de liefhebbers van Belgische bieren (die hier in aantal steeds minder zijn lijkt het wel)

Sorry hoor, maar volgens mij totale onzin. Een snelle blik op de laatste 40 recepten in onze recepten hoek: 21 daarvan zijn Belgisch. Meer dan de helft dus. Saison is onder die bieren waarschijnlijk de meest voorkomende stijl; quadrupel waarschijnlijk de tweede. Ik zou dus zeggen dat Belgische bieren nog steeds enorm domineren op dit forum. Betekent dat dat mensen die geen liefhebbers zijn van Belgische bieren ze wel brouwen?

En zou je deze discussie misschien kunnen afsplitsen?
 
 :degroeten: JW.

De-Geert

Citaat van: Jacques op 14-07-2010  08:31 uDit bier veroordelen op een batch die niet goed was, hoezeer dat eigenlijk niet hoort, is denk ik niet juist. Dat doet geen recht aan het fantastische bier dat Saison Pipiax ook kan zijn.
Ik vind dat je een bier best mag veroordelen op een slechte batch. Dan moeten die brouwers maar zorgen dat ze hun process op orde hebben. Te vaak proef ik bieren van kleine brouwerijen (met name Nederlandse overigens) die niet in orde zijn. Is het echt zo moeilijk om een beetje aan kwaliteits controle te doen? Het is immers je inkomstenbron.

Citaat van: Jacques op 14-07-2010  08:31 uEn dat probeer ik ook met mijn berichten, tegenwicht geven tegen de trend dat het steeds cleaner moet zijn.
En wat bereik je daarmee? Volgens mij alleen irritatie. Net als met het Rheinheitsgebot-spook. Is dat wat je wilt?  :weetniet:
Zoals JW terecht opmerkt is de grootste groep recepten op het forum nog steeds van Belgische oorsprong, en is de Saison een van de meest popupaire biertypes. Om nou te zeggen dat Saisons bekend staan om hun cleanheid, lijkt me vreemd. Ook de saisons die niet in het kruidenhokje passen zijn allesbehalve clean.

Citaat van: Cees op 14-07-2010  08:33 uOm maar even een ander beeld van de saison pipaix er bij te pakken: op ratebeer krijgt Saison Pipaix gemiddeld een hoge waardering, maar de meningen zijn wel duidelijk verschillend. Zo vinden bijv veel Amerikanen het fantastisch. Ik krijg soms het idee dat als brouwers iets te veel in de kruidenpot zitten (zoals ook bv Fantome), Amerikanen het hoog scoren ondanks dat het misschien helemaal niet lekker meer is. Ter vergelijking: de Nederlandse raters op ratebeer zijn niet overenthousiast over de saison pipaix. Smaken blijven verschillen uiteraard... :)
Er zit inderdaad enorme spreiding in de beoordelingen van dit bier, volgens mij geeft aan dat er wel vaker iets mis mee is.



Hopmans

Citaat van: JWVG op 14-07-2010  08:36 uEn zou je deze discussie misschien kunnen afsplitsen?

En de topic gaarne in een afgesloten gedeelte.
Er wordt een klein ambachtelijk brouwerijtje met de grond gelijk gemaakt ten aanzien van de
google zoekmachines, terwijl er misschien een vuiltje in de fles heeft gezeten vanuit de glasfabrikant.


JWVG

Sorry Hoppie, maar dat vind ik niet. We hebben bier geproefd, en gezegd wat we er van vinden. Dat lijkt me te mogen. Mogen we anders alleen nog maar zeggen dat we iets lekker vinden? Dat lijkt me eerlijk gezegd een beetje te Noord Koreaans  :).

:degroeten: JW.

De-Geert

Hopmans, ik dacht dat jij tegen 'betutteling' was?
Er zijn ook genoeg zeer positieve beoordelingen van bieren op dit forum, en die hoeven ook niet op een afgesloten gedeelte.

Citaat van: Hopmans op 14-07-2010  08:57 uEr wordt een klein ambachtelijk brouwerijtje met de grond gelijk gemaakt ten aanzien van de
google zoekmachines, terwijl er misschien een vuiltje in de fles heeft gezeten vanuit de glasfabrikant.
Ook een klein ambachteljik brouwerijtje mag best z'n flessen schoonmaken  ;)

Hopmans

Citaat van: De-Geert op 14-07-2010  09:10 uOok een klein ambachteljik brouwerijtje mag best z'n flessen schoonmaken  ;)
Daar zijn bij kleine brouwerijen geen faciliteiten voor, en het is ook niet nodig.
Flessen komen "steriel" binnen op een krat die gesealed is met plastic.

CiteerHopmans, ik dacht dat jij tegen 'betutteling' was?
Ik heb een hekel aan de zoekmachines die het openbare gedeelte doorzoeken.
Kleine brouwerijtjes kunnen niet veel hebben, en die mening ben ik al langer bedeeld, lang
voordat ik zelfs de intensie had om zelf iets commercieels te doen.
Een voorbeeld is de kritiek destijds op de ambachtsbrouwerij van Texel.

Natuurlijk mag er geen infectie in een bier zitten. Helemaal mee eens.
Ik zou het never nooit verkopen als ik lucht van een infectie krijg, dat is mijn eer te na.
Ik hou zelf altijd een doosje thuis om de kwaliteit te blijven monitoren, maar als ik de
verhalen van Albertus hoor dat je na 5 maanden een zuurtje kan ontwikkelen hou ik mijn hart vast.




De-Geert

Ten eerste:
ik vind het prima dat je het opneemt voor de kleine ambachtelijke brouwerijen en ik had nog niet in het minst het idee dat dat was omdat je zelf commercieel bezig bent.  :duimop:
Laat daar geen misverstand over bestaan.

Citaat van: Hopmans op 14-07-2010  09:34 uDaar zijn bij kleine brouwerijen geen faciliteiten voor, en het is ook niet nodig.
Flessen komen "steriel" binnen op een krat die gesealed is met plastic.
Als het niet nodig is, moet je een fout ook niet afschuiven op de flessenfabriek. Je bent verantwoordelijk voor je eigen produkt. Als de flessen niet schoon zijn, moet je ze schoonmaken. Als ze wel schoon zijn, ligt het probleem ergens anders.

Citaat van: Hopmans op 14-07-2010  09:34 uIk hou zelf altijd een doosje thuis om de kwaliteit te blijven monitoren
Ik denk dat dat een belangrjike stap in de goede richting is.
En mocht je er dan achterkomen dat er toch iets mis mee is, zelf actie ondernemen. Bijvoorbeeld door flessen van dezelfde batch terug te halen uit de handel, eventueel excuses op je site zetten, klanten mogelijkheid bieden om hun geld terug te krijgen. Dat soort dingen.

Hopmans

Citaat van: De-Geert op 14-07-2010  09:44 uIk denk dat dat een belangrjike stap in de goede richting is.
En mocht je er dan achterkomen dat er toch iets mis mee is, zelf actie ondernemen.
Bijvoorbeeld door flessen van dezelfde batch terug te halen uit de handel, eventueel excuses op je site zetten,
klanten mogelijkheid bieden om hun geld terug te krijgen. Dat soort dingen.
Helemaal mee eens.
Het bier rijpt bij ons ook standaard minimaal 2 maanden, dus kan je eea goed monitoren.
Laten we wel zijn; als iemand opzettelijk een verotte batch verkoopt,
dan brand ik die persoon ook helemaal af met alle zoekmachines erop en eraan.
Mensen die met opzet zoiets flikken, daar heb ik geen goed woord voor over, maar
als er na 5 maanden per ongeluk iets gebeurd...


RobinB

Eigenlijk zou het wel mooi zijn als Dennis het tweede flesje ook proeft.
Als die hetzelfde smaakt, was het in ieder geval niet dat ene foute flesje.

Een foute batch wordt dan waarschijnlijker. 

Caspar

Ik zie twee afsplitsingen ;) .

1) Kleine brouwerijen

De kwaliteit en het beschermen van kleine brouwerijen: Ik vind persoonlijk dat alle brouwrijen kwalitatief goed bier moeten brouwen (lees in dit geval niet geïnfecteerd), dat ze daar het geld niet voor hebben is voor mij geen boodschap... dan moeten ze de business maar eens goed onder de loep nemen. Wat zeggen ze ook alweer, reputatie is het belangrijkste bezit van een bedrijf??

2) Cleane bieren

Er is wel degelijk een trend te zien op het forum, bieren die clean horen te zijn zoals lagers en IPA's worden steeds cleaner gebrouwen. Er is echter niet echt een specifieke voorkeur voor cleane bieren, sterker nog... de Belgen lijken weer terrein te winnen heb ik het gevoel! Ik ben het wel helemaal met Jacques en Hoppie eens, door te fanatieke temperatuur controle kunnen bieren te leeg en saai worden... ik kan een estertje zeker waarden :biersmile: .

De-Geert

Citaat van: Caspar op 14-07-2010  11:43 udoor te fanatieke temperatuur controle kunnen bieren te leeg en saai worden...
Je moet temperatuurcontrole niet verwarren met koelen of koud vergisten. Je kan ook gecontroleerd op 22 of 29 graden vergisten. Temperatuurcontrole betekent dat de brouwer bepaalt hoe warm of koud er vergist wordt, en niet de omgeving.

Citaat van: Caspar op 14-07-2010  11:43 uik kan een estertje zeker waarden :biersmile: .
Ik ook. Ik ben geen groot liefhebber van de meeste Belgische bieren, maar dat heeft meer met alcohol% te maken dan de aan- of afwezigheid van esters. Een saison dupont vind ik heerlijk, en die is echt niet clean.
Maar het meest fan ben ik nog van de Engelse bieren, en die zijn toch ook allesbehalve clean.
Maar dat zal wel niet in de forumtrend passen.....of zo.

Hopmans

Citaat van: Caspar op 14-07-2010  11:43 udat ze daar het geld niet voor hebben is voor mij geen boodschap...
Ho, ho:
Iedere brouwerij heeft geld voor infectie-vrije bieren.
Ontsmettingsmiddelen zijn immers betaalbare middelen.
De flessen komen steriel binnen, dus dat is geen probleem.
De grootste risico's zijn net als bij de hobbybrouwers; de starter, slangetjes en de tanks.


Drents Hopbier

Citaat van: RobinB op 14-07-2010  10:01 uEigenlijk zou het wel mooi zijn als Dennis het tweede flesje ook proeft.
Een foute batch wordt dan waarschijnlijker. 

Heeft de fles een (batch)-nummer? Zo ja, dan zou je de brouwer kunnen mailen met een vraag:
http://www.vapeur.com/vap0E.html

Hopbier

Caspar

Citaat van: Hopmans op 14-07-2010  12:02 uDe grootste risico's zijn net als bij de hobbybrouwers; de starter, slangetjes en de tanks.

En juist het inbrengen van standaard procedures voor het reinigen en desinfecteren hiervan is super belangrijk. Iedere brouwerij zou regelmatig het proces weer eens moeten analyseren om na te gaan of alle stappen op een kwalitatief hoogwaardig niveau doorlopen worden... volgens mij zijn er best wat kleine brouwerij'tjes die hier onvoldoende aandacht aan besteden.

Jacques

Citaat van: JWVG op 14-07-2010  08:36 u
Citaat van: Jacques op 14-07-2010  08:31 uVoor de liefhebbers van Belgische bieren (die hier in aantal steeds minder zijn lijkt het wel)

Sorry hoor, maar volgens mij totale onzin. Een snelle blik op de laatste 40 recepten in onze recepten hoek: 21 daarvan zijn Belgisch. Meer dan de helft dus. Saison is onder die bieren waarschijnlijk de meest voorkomende stijl; quadrupel waarschijnlijk de tweede. Ik zou dus zeggen dat Belgische bieren nog steeds enorm domineren op dit forum. Betekent dat dat mensen die geen liefhebbers zijn van Belgische bieren ze wel brouwen?

En zou je deze discussie misschien kunnen afsplitsen?


Volgens mij is dit geen onzin. Tot een jaar of 10 geleden brouwden we alleen maar Belgische bieren. Nu dus nog maar 50% als dat geen vermindering meer is dan weet ik het niet.

Afsplitsen lijkt mij niet. De discussie gaat de waardering van een Belgisch bier en in zover is mijn opmerking wel relevant.

De-Geert

Citaat van: Jacques op 14-07-2010  14:39 uTot een jaar of 10 geleden brouwden we alleen maar Belgische bieren. Nu dus nog maar 50% als dat geen vermindering meer is dan weet ik het niet.
Als er nu 2x zoveel gebrouwen wordt is het zeker geen vermindering, van het aantal brouwsels!

Het is daarnaast natuurlijk niet zo dat als je ook andere bieren brouwt je geen liefhebber bent van Belgische bieren. Dus die 50% vermindering zegt niets over het aantal liefhebbers van Belgische bieren!

JWVG

Citaat van: Jacques op 14-07-2010  14:39 uVolgens mij is dit geen onzin. Tot een jaar of 10 geleden brouwden we alleen maar Belgische bieren. Nu dus nog maar 50% als dat geen vermindering meer is dan weet ik het niet.

50% is gigantische, Jacques! Enorme dominantie van 1 groep bieren! En nog vind je dat te weinig?  ??? Want dat impliceer je!

Jacques

Citaat van: RobinB op 14-07-2010  10:01 uEigenlijk zou het wel mooi zijn als Dennis het tweede flesje ook proeft.
Als die hetzelfde smaakt, was het in ieder geval niet dat ene foute flesje.

Een foute batch wordt dan waarschijnlijker. 

Ik vermoed ook dat de een kwestie is van een foute batch. Ook dat heb ik eerder mogen ervaren.

De brouwerij in kwestie is eerlijk gezegd meer een museum dan een brouwerij. De tijd heeft er stilgestaan. Tegenwoordig zijn we gewend aan dat voldaan wordt aan hoge kwaliteitseisen. Die leggen we onszelf ook op...

Ik koop zo nu een dan een fles Saison Pipiax ter ondersteuning van deze brouwerij. Het is elke keer weer een verrassing wat er uit komt. Soms heerlijk, en andere keer gewoon goed en ook wel eens minder. Kwaliteitsbeheer is nu eenmaal niet de sterkste kant van deze brouwerij. Maar ik vermoed dat dit in het verleden bij meer saisonbrouwers was. Wat dat betreft vind ik het onderdeel van de authenticiteit van dit bier. Net zoals bij de Oude Geuzes dus...

JWVG

Citaat van: Jacques op 14-07-2010  14:39 uVolgens mij is dit geen onzin. Tot een jaar of 10 geleden brouwden we alleen maar Belgische bieren. Nu dus nog maar 50% als dat geen vermindering meer is dan weet ik het niet.

Dit klopt niet. Ik ben bezig met de eerste 100 brouwsels op dit forum te klassificeren, en het is zeker geen 100% Belgisch! Wordt vervolgd in het juiste draadje.

 :degroeten: JW.

De-Geert

Citaat van: Jacques op 14-07-2010  14:50 uKwaliteitsbeheer is nu eenmaal niet de sterkste kant van deze brouwerij. Maar ik vermoed dat dit in het verleden bij meer saisonbrouwers was. Wat dat betreft vind ik het onderdeel van de authenticiteit van dit bier. Net zoals bij de Oude Geuzes dus...
Pfff, wat een enorme onzin. Alsof je bier niet authentic kan zijn, als er niet regelmatig een slechte batch tussen zit. Dat heeft niets met autenticiteit te maken, dat is gewoon prutswerk.

Hopmans

Citaat van: De-Geert op 14-07-2010  14:56 uPfff, wat een enorme onzin. Alsof je bier niet authentic kan zijn, als er niet regelmatig een slechte batch tussen zit. Dat heeft niets met autenticiteit te maken, dat is gewoon prutswerk.


Dit ben ik wel eens met Geert.
Je kunt met behoorlijke oude troep brouwen, als je platenkoeler, leiding en tank maar schoon is.
De starter kan je maken buiten de brouwerij om.

Je moet gewoon zorgen dat beestjes kapot zijn voordat je je tank vult.



Zweed

Ik zal toch eens mijn fles moeten opendoen... benieuwd hoe mijn fles uit de russische roulette komt.

Wat authenticiteit betreft is dat natuurlijk een eeuwigdurende discussie, maar in mijn mening... Saisons zijn van oorsprong boerderijbieren, en als er in Wallonië vroeger 100 (om maar iets te zeggen) boerderijen waren die bier brouwden, dan waren al die saisons zeker van variërende kwalitiet. Boer X maakte fantastisch bier, terwijl het bier van boer Y vol zat met Brett, melkzuurbakteriën en wat meer hij meenam uit de stal. Het bier van boer X is zeker even authentiek als dat van boer Y. Meer zelfs, had boer Y geweten waarom zijn bier vol brett en zuur zat had hij er zeker iets aan gedaan. Daarom is mijn mening dat een infectie in deze dagen zelfs in een saison kan en moet vermeden worden. Natuurlijk hoeft niet iedere batch exact gelijk te smaken als de vorige, maar infecties vermijden is mijns inziens een prioriteit voor alle voedingsproducenten. Bier zou echt geen Russische roulette mogen zijn.

Jacques

Citaat van: JWVG op 14-07-2010  14:47 u50% is gigantische, Jacques! Enorme dominantie van 1 groep bieren! En nog vind je dat te weinig?  ??? Want dat impliceer je!

Als we kijken naar de speciaalbieren in de Nederlandse doorsnee slijterijen en café's dan wordt dat nog steeds gedomineerd door de Belgische bieren. De bieren die de kleine ambachtelijke brouwerijen brouwen bestaan voor het overgrote deel uit Belgische biertypen.
In die context gezien is een reductie van 50% van het aantal Belgische bieren dat wij als hobbybrouwers brouwen gigantisch.

Jacques

Citaat van: De-Geert op 14-07-2010  14:56 uPfff, wat een enorme onzin. Alsof je bier niet authentic kan zijn, als er niet regelmatig een slechte batch tussen zit. Dat heeft niets met autenticiteit te maken, dat is gewoon prutswerk.

De manier die de brouwer van A Vapeur hanteert is zeer authentiek. Dat levert niet altijd even goede bieren op. Wij hobbybrouwers hebben tegenwoordig zo veel kennis en techniek in huis dat we de kwaliteit van onze bieren veel meer beheersen.
Je legt met je opmerking de huidige kwaliteitsnorm die wij voor ons zelf hanteren op op een brouwerij de werkt volgens een methode van zo'n kleine 100 jaar geleden.

De-Geert

Behalve dat een reductie van welk percentage Belgische bieren nog steeds niets zegt over het aantal Belgische bierliefhebbers, en daar ging de stelling over!

Citaat van: Jacques op 14-07-2010  08:31 uVoor de liefhebbers van Belgische bieren (die hier in aantal steeds minder zijn lijkt het wel)

JWVG

Citaat van: Jacques op 14-07-2010  16:27 uIn die context gezien is een reductie van 50% van het aantal Belgische bieren dat wij als hobbybrouwers brouwen gigantisch.

Die reductie is dus geen 50%. In absolute termen is het aantal Belgische bieren dat wij brouwen gestegen, in relatieve termen licht gedaald. Maar niet van 100 naar 50 procent, maar van 60 naar 43%. Zie het juiste draadje.

Ik stop verder met deze discussie. Die is inmiddels zwaar absurd geworden, stom dat ik me heb laten meeslepen. Ik probeer in het vervolg wel om de stokpaardjes te negeren. Veranderen kan ik ze toch niet, bewijs of geen bewijs.

 :degroeten: JW.

De-Geert

Citaat van: Jacques op 14-07-2010  16:34 uJe legt met je opmerking de huidige kwaliteitsnorm die wij voor ons zelf hanteren op op een brouwerij de werkt volgens een methode van zo'n kleine 100 jaar geleden.
Ja, duh!
Ze vragen toch ook niet dezelfde prijs als 100 jaar geleden?  ???

Jacques

Citaat van: JWVG op 14-07-2010  14:52 uDit klopt niet. Ik ben bezig met de eerste 100 brouwsels op dit forum te klassificeren, en het is zeker geen 100% Belgisch! Wordt vervolgd in het juiste draadje.

Ik heb het over 10 jaar geleden. Het was toen inderdaad niet 100% volledig Belgisch, een enkeling brouwde een stout, alt of weizen. Maar het overgrote deel was wel Belgisch. De laatste jaren zien we meer niet Belgische bieren. Dit heeft natuurlijk alles te maken met een grotere bekendheid met andere recepten via het internet en het feit dat een hobbybrouwer graag iets anders wil uitproberen. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee.
Wat ik signaleer is dat het er op lijkt dat we de Belgische vergistngssmaken en kruidenrijen minder waarderen. Persoonlijk ben ik een liefhebber van uitgesproken Belgische bieren en heb ik niet zo veel met overdreven sterk hoppige bieren. Ieder zijn smaak.

Jacques

Citaat van: De-Geert op 14-07-2010  16:40 uJa, duh!
Ze vragen toch ook niet dezelfde prijs als 100 jaar geleden?  ???

Logisch, de grondstoffen kunnen ze toch ook niet meer voor de prijs van 100 jaar geleden inkopen.

Het probleem van A Vapeur is dat ze qua kwaliteitseisen niet met de tijd zijn meegegaan. De brouwer blijft hardnekkig vasthouden aan de oude methoden en dat maakt dit bier ook zo uniek!

Jacques

Citaat van: JWVG op 14-07-2010  16:38 uDie reductie is dus geen 50%. In absolute termen is het aantal Belgische bieren dat wij brouwen gestegen, in relatieve termen licht gedaald. Maar niet van 100 naar 50 procent, maar van 60 naar 43%. Zie het juiste draadje.

Zie mijn eerder bericht. Een reductie van 60 naar 43% vind ik toch wel heel groot. Temeer ook dat het aanbod aan niet/Belgische bieren niet veel groter is geworden. We volgen dus niet de markt!

De-Geert

Helaas wordt mijn opmerking dat mensen die ook iets anders dan Belgisch brouwen nog steeds liefhebber kunnen zijn compleet genegeerd.

Citaat van: JWVG op 14-07-2010  16:38 uIk stop verder met deze discussie .... Ik probeer in het vervolg wel om de stokpaardjes te negeren.
Goed plan.

Jacques

Citaat van: De-Geert op 14-07-2010  16:57 uHelaas wordt mijn opmerking dat mensen die ook iets anders dan Belgisch brouwen nog steeds liefhebber kunnen zijn compleet genegeerd.

Sorry, maar de reactie gingen even zo snel en ik moest mijn aandacht ook aan andere dingen geven.

Uiteraard heb je gelijk Geert. We willen als hobbybrouwers graag iets anders proberen. Steeds hetzelfde brouwen wordt wat saai maar ik weet dat er diverse hobbybrouwers zijn dat dat wel doen.

Mijn eerste reactie had niet zo zeer betrekking over het feit dat we steeds minder Belgische bieren brouwen maar over het steeds minder waarderen van Belgische smaken (esters en kruiden). Dat kan een gevolg zijn van het meer bekend zijn met andere biertypen en de natuurlijke neiging om nieuwe dingen hoger te waarderen dan hetgeen je gewend bent.

RobinB

Moraal van het verhaal:
de afname is alleen relatief!
Absoluut is er geen afname.

"we" zijn dus niet minder Belgen gaan brouwen, alleen DAARNAAST meer andere typen. Geheel in lijn met wat er tegenwoordig verkrijgbaar is bij de (betere) slijterijen.

Citaat van: Jacques op 14-07-2010  16:46 uhet er op lijkt dat we de Belgische vergistngssmaken en kruidenrijen minder waarderen.

Dat lijkt jou, dat is jouw idee. Op wie slaat dat "we" eigenlijk?
Niet op jou geef je al aan...

Eigenlijk is het dus een verwijt aan alle overige hobbybrouwers!
En dat terwijl ik me er TOTAAL niet in kan vinden! >:(

Dat continue gestigmatiseer op basis van je eigen spoken mag ook wel eens ophouden...

[edit]
Ik zie dat Jacques in het "hoe internationaal brouw jij" draadje al wat tot inkeer is gekomen.
Dat is mooi. Bovenstaand gedrag niet.

toon van den broek

Hallo Biervrinden,

Ben al een poosje niet meer op het forum geweest, en val nu in deze 'discussie'.
Mannen kunnen gewoon wel wat minder hanig zijn naar elkaar vind ik.
Overigens ga ik volledig mee met Jacques wat betreft zijn visie op zeer traditioneel gebrouwen bieren. De beheersbaarheid van het 'moderne brouwen' heeft ook zijn keerzijde doordat het avontuur/mysterie verdwijnen.
Iedere brouwer moet hier zijn eigen grens in trekken.

Groetjes Toon van den Broek. 

Jacques

Citaat van: RobinB op 14-07-2010  21:22 uMoraal van het verhaal:
de afname is alleen relatief!
Absoluut is er geen afname.

"we" zijn dus niet minder Belgen gaan brouwen, alleen DAARNAAST meer andere typen. Geheel in lijn met wat er tegenwoordig verkrijgbaar is bij de (betere) slijterijen.

Dat lijkt jou, dat is jouw idee. Op wie slaat dat "we" eigenlijk?
Niet op jou geef je al aan...

Eigenlijk is het dus een verwijt aan alle overige hobbybrouwers!
En dat terwijl ik me er TOTAAL niet in kan vinden! >:(

Dat continue gestigmatiseer op basis van je eigen spoken mag ook wel eens ophouden...

[edit]
Ik zie dat Jacques in het "hoe internationaal brouw jij" draadje al wat tot inkeer is gekomen.
Dat is mooi. Bovenstaand gedrag niet.


Toch vind ik het jammer dat als ik in het algemeen probeer te spreken over een trend dat dan elke keer weer dit weerstand oproept. Als de ontwikkeling van een individuele hobbybrouwer niet geheel volgens trend die ik denk te kunnen signaleren maakt dat nog niet dat de trend niet zou bestaan.
Met 'we' bedoel ik overigens de Nederlandstalige hobbybrouwer in zijn algemeenheid en niet een bepaald lid in het bijzonder.

Ik denk dat het wel eens bost in de communicatie doordat ik soms een wat andere benadering hanteer die niet altijd gebaseerd is op cijfertjes maar meer op gevoel. Soms klopt dat gevoel niet maar veel vaker klopt het (gelukkig voor mij) wel. In de exacte wetenschap wordt meestal een ander benadering gehanteerd: dingen zijn pas waar als deze ook aan de hand van cijfertjes gestaafd kunnen worden.

Dankzij het cijfermateriaal van Jan Willem weten we ondertussen ook dat de door mij genoemde trend ook aantoonbaar is. De afname is de laatste jaren minder als door mij gesteld maar er wordt relatief gezien aanzienlijk minder Belgisch bier gebrouwen tegenwoordig. Absoluut wordt er meer Belgische bieren gebrouwen en dat is niet zo vreemd omdat we met zijn allen veel meer brouwen.
Overigens is het natuurlijk ook afhankelijk van welk referentiekader je uitgaat. Toen ik begon te brouwen bestond er bij wijze van spreken alleen Belgisch speciaalbier. Geen wonder dus dat toen (begin jaren '80 van de vorige eeuw) bijna alle zelfgebrouwen bieren bestonden uit Belgische biertypen.

En ja, ik word ouder en de jaren lijken voor mij steeds sneller te gaan. Als ik het heb over een trend over een aantal jaren dan gaat dat soms over een periode waarvan het begin gelegen is voor het geboortejaar van sommigen van jullie.

RobinB

Mooi dat je wat ik hierboven schreef bevestigd! :)
Er worden niet minder Belgische bieren gebrouwen, wel meer andere ernaast.
Niet ten koste van Belgische bieren, maar een uitbreiding van het totaal.

Ook mooi dat je bevestigd dat je je richt op alle andere hobbybrouwers met je verwijt. Je hebt jezelf immers al vrijgepleit als klokkenluider.
Uiteraard richt je je niet expliciet op specifieke personen, maar door je algemene bewoording mag/moet iedereen zich wel aangesproken voelen.  

Verder hou ik erover op, no hard feelings!  :brouwen:

Jacques

Hmm, mijn opmerking dat we (de hobbybrouwer in zijn algemeenheid) tegenwoordig ten opzichte van 10 jaar of langer geleden minder waardering hebben voor Belgische smaakjes is geen verwijt! Dat mag best. Ik signaleer het alleen.

Jammer dat het in dit soort discussies het hard aan toe gaat terwijl we vaak niet zo veel van mening verschillen of zelfs het volledig met elkaar eens zijn. Er zit wel eens meer emotie in een glas bier dan we (de leden van dit forum inclusief beheerders) soms in de gaten hebben...

Caspar

Emotie zit niet alleen in een glas bier... geschreven teksten worden door iedereen weer op een eigen manier geïnterpreteerd. Soms komt de boodschap van de zender compleet anders aan bij de ontvanger dan bedoeld via deze digitale media.

Ik ben tijdens diverse bijeenkomsten zelfs meerdere malen persoonlijk aangesproken door (voor mij onbekende) mensen die geïrriteerd waren door teksten die ik op dit forum heb gezet... hier was ik wel erg verbaasd over omdat ik het helemaal niet provocerend bedoel :-\ . De impact van dit soort media moet je niet onderschatten, de ene persoon is discussieert er keihard op los en vind dit normaal, de andere persoon voelt zich hierdoor erg aangevallen...

RobinB

Oke, ééntje om het af te leren en dan hou ik hier écht mee op.
Citaat van: Jacques op 15-07-2010  08:24 uwe tegenwoordig ten opzichte van 10 jaar of langer geleden minder waardering hebben voor Belgische smaakjes is geen verwijt! Ik signaleer het alleen.

Formulering Jacques, daar zit het hem in.
Als je het namelijk alleen zou constateren dan is dat geen probleem.
Echter in de hele context die je erbij schrijft blijkt jouw negatieve oordeel over het geconstateerde. Je vind het een kwalijke zaak dat er minder waardering is voor "Belgische" smaakjes en je richt dat op "ons". Ergo; je neemt het "ons" kwalijk -> zie het verwijt. :)

En dan baseer je je op de recepten die gebrouwen worden, terwijl daar de waardering niet aan is af te lezen...
Als je nu eerst een peiling had gehouden en daarop de waardering had beoordeeld, dan had je misschien wél een punt, nu niet.

En dan hier een voorbeeldje over het door jou "gesignaleerde", wat niks meer is dan een marktaandeel-effect. De cijfers zijn puur fictief ter illustratie:


B          A         T       B%      A%
10000   0      10000   100%   0%
10200   100   10300   99%    1%
10400   200   10600   98%    2%
10600   300   10900   97%    3%
10800   400   11200   96%    4%

Hierin zijn B de Belgische bieren, A alle anderen, T het totaal en de bijbehorende percentages.
Je ziet duidelijk dat de absolute toename van Belgische bieren groter is dan de toename van andere bieren.
Ondanks dat is er een relatieve afname, een verlies van marktaandeel.

Betekend dit nu dat er minder waardering is voor Belgische bieren? ???
Tuurlijk niet!
Het is enkel en alleen een onontkoombaar effect van marktuitbreiding!

Erick

Citaat van: RobinB op 14-07-2010  23:38 uVerder hou ik erover op, no hard feelings!  :brouwen:

 :D

Hopmans

Pfff, ik dacht dat ik een moeilijk karakter had.
Het zal wel door de hitte komen.
Misschien toch eens wat vroeger naar bed Robin.
 :biersmile:

korek

Citaat van: Hopmans op 15-07-2010  10:37 uPfff, ik dacht dat ik een moeilijk karakter had.
Het zal wel door de hitte komen.
Misschien toch eens wat vroeger naar bed Robin.
 :biersmile:

Jij hebt een fijn karakter Hoppie!

RobinB

Ja, vanavond weer lekker op tijd!
:)

Cees

"Niet mauwen, lekker bier brouwen!"  ;D

Hopmans

Citaat van: korek op 15-07-2010  10:55 uJij hebt een fijn karakter Hoppie!
Thanks!
 :proost2:

RobinB

Citaat van: korek op 15-07-2010  10:55 uJij hebt een fijn karakter Hoppie!

Vast Saaz, vind ik ook altijd een mooi karakter hebben ;) :D

Jacques

Citaat van: RobinB op 15-07-2010  09:32 uOke, ééntje om het af te leren en dan hou ik hier écht mee op.
Formulering Jacques, daar zit het hem in.
Als je het namelijk alleen zou constateren dan is dat geen probleem.
Echter in de hele context die je erbij schrijft blijkt jouw negatieve oordeel over het geconstateerde. Je vind het een kwalijke zaak dat er minder waardering is voor "Belgische" smaakjes en je richt dat op "ons". Ergo; je neemt het "ons" kwalijk -> zie het verwijt. :)

In eerdere discussies heb ik aan je geprobeerd duidelijk te maken dat ik door mijn manier van schrijven niet de intentie heb "jullie" aan te vallen of verwijten te maken. Het is gewoon mijn manier van uitdrukken. Mijn manier van schrijven heb ik naar aanleiding van eerdere heftige discussies zo veel mogelijk geprobeerd aan te passen, maar sommige zaken verander je niet zo makkelijk dan wel kun je niet veranderen omdat ze ingeslepen zijn. Neemt niet weg dat ik het jammer vind dat soms zo heftig wordt gereageerd op iets wat ik geschreven heb. Of dat gezegd wordt dat iets onzin is terwijl dat naar mijn oordeel niet het geval is.

We brouwen relatief gezien steeds minder Belgische bieren (naar mijn idee moet je niet kijken naar absolute hoeveelheden) Daarnaast wordt hier op het forum zeer regelmatig het advies gegeven een koelkast te gebruiken voor de hoofdgisting bij bovengistende bieren. Vergisting op een lagere temperatuur geeft minder esters, daar hoeven we geen enkele discussie over te hebben. Ook dit gegeven is voeding voor mijn onderbuikgevoel dat we esters steeds minder waarderen.


Albertus

Citaat van: Jacques op 15-07-2010  16:02 uDaarnaast wordt hier op het forum zeer regelmatig het advies gegeven een koelkast te gebruiken voor de hoofdgisting bij bovengistende bieren. Vergisting op een lagere temperatuur geeft minder esters, daar hoeven we geen enkele discussie over te hebben.

Dat advies wordt volgens mij vooral gegeven om te voorkomen dat er bij te hoge temperatuur wordt vergist, hetgeen allerlei smaakafwijkingen kan geven. De forumleden die dit advies geven, meestal in de vorm van "temperatuur gecontroleerd vergisten", zijn heus geen ester-haters of cleanbier-freaks.

Bert

RobinB

Citaat van: Jacques op 15-07-2010  16:02 unaar mijn idee moet je niet kijken naar absolute hoeveelheden

Zie mijn rekenvoorbeeld: kijken naar de relatieve hoeveelheden is onzinnig in een uitbreidend brouwlandschap. Relatieve afname is dan namelijk onvermijdelijk!

CiteerDaarnaast wordt hier op het forum zeer regelmatig het advies gegeven een koelkast te gebruiken voor de hoofdgisting bij bovengistende bieren.
Zie de reactie van Bert: in toom houden is iets anders dat alleen maar verlagen...
 
CiteerOok dit gegeven is voeding voor mijn onderbuikgevoel dat we esters steeds minder waarderen.

Zie de peiling en signaleer dat je onderbuikgevoel ongegrond is...
 :degroeten:

Cees

Ik schat zo sinds de introductie van internet, is er gewoon meer aandacht voor amerikaanse biertypen; en daar zitten meer cleanere bieren bij dan bij onze zuiderburen. Ik denk niet dat je dat kan ontkennen, dus daar moet je Jacques gewoon gelijk in geven. Het relatief/absoluut argument is een drogreden. Het bierspectrum is de afgelopen jaren vergroot en dat is alleen maar positief mijns inziens.

Maar aan de andere kant betekent dat niet dat de Belgische biertypen niet ineens minder lekker zijn of minder gewaardeerd worden. Na 3 weken rondtouren in Amerika, en 120 IPAs, blonde ale, pale ales etc achter mijn kiezen, was ik blij dat ik thuis weer een Westmalle Dubbel kon opentrekken.  :proost:

pincopallino

 "" Saison de Pipaix " ken ik niet en ik kan het niet krijgen in mijn regio. Daar ging het om.. toch ?.. verder tja..
 citaat van Jacques " Neemt niet weg dat ik het jammer vind dat soms zo heftig wordt gereageerd op iets wat ik geschreven heb. Of dat gezegd wordt dat iets onzin is terwijl dat naar mijn oordeel niet het geval is.
 Het is je lot Jacques, wees blij, als je hoog op de lat staat krijg je het... :D


Jacques

Citaat van: RobinB op 15-07-2010  18:00 uZie mijn rekenvoorbeeld: kijken naar de relatieve hoeveelheden is onzinnig in een uitbreidend brouwlandschap. Relatieve afname is dan namelijk onvermijdelijk!
Zie de reactie van Bert: in toom houden is iets anders dat alleen maar verlagen...
 
Zie de peiling en signaleer dat je onderbuikgevoel ongegrond is...

Het uitgereide brouwlandschap heeft er voor gezorgd dat we minder Belgische bieren brouwen, dat is zonder meer duidelijk. Het aantal Belgische biertypen wat we brouwen is niet verminderd. Daarentegen is vooral het aantal Amerikaanse biertypen die zich kenmerken door een hoppig karakter aanzienlijk uitgebreid. En natuurlijk zijn relatieve getallen veel belangrijker dan absolute. Stel dat de tweede kamer 200 leden gaat tellen in plaats van de huidige 150. Als dan een grote partij 2 zetels meer verkrijgt zullen ze daar niet blij mee zijn. De invloed van die partij is immers verkleind. Zeker als een nieuwkomer 40 zetels behaalt.

In toom houden is reduceren. En dat was wat ik bedoelde. We (de actieve leden van dit forum) willen dit niet meer. De esters mogen niet de overhand hebben. Overigens deel ik dit standpunt. Dat we tegenwoordig dankzij de gecontroleerde vergisting de hoeveelheid esters in de hand hebben zou wel eens de oorzaak van deze discussie kunnen zijn. Ik merk dat mijn bieren wel heel weinig esters hebben en dat ik ze niet meer zo lekker vind. Door bij lage temperaturen te beginnen met de vergisting en de temperatuur steeds te verhogen ben ik uitgekomen op bieren die droog en zeer clean zijn. Ik wil nu dus meer esters. Zoals de peiling laat zien zijn esters essentieel in veel biertypen. Het is goed dat we (het overgrote deel van de stemmers) dit ons bewust zijn. Het zou jammer zijn indien andere hobbybrouwers dan ik zouden moeten constateren dat hun bieren te weinig esters meer hebben.

Kortom: in plaats van het lijkt wel alsof we (de leden van dit forum) esters niet meer kunnen waarderen had ik misschien moeten schrijven wees blij met een estertje in een bier want een bier zonder een estertje is saai bier.

RobinB

Citaat van: Jacques op 15-07-2010  21:05 uHet uitgereide brouwlandschap heeft er voor gezorgd dat we minder Belgische bieren brouwen, dat is zonder meer duidelijk.

absoluut gezien klopt dat niet.

CiteerEn natuurlijk zijn relatieve getallen veel belangrijker dan absolute.
Onzin, het is onontkoombaar en alleen daardoor al een oneigen argument. Vind je het een kwalijke zaak dat de zon morgen opkomt? Dat is net zo onzinnig, want even onontkoombaar. Los daarvan zegt het niks over de waardering.
Je voorbeeld klopt ook niet omdat biertypen geen besturende macht of stemrecht hebben.

CiteerIn toom houden is reduceren.
nee, in toom houden is in dit geval ook op peil houden, het is immers controle over het proces.  Vandaar de mogelijkheid tot verwarmen én koelen in de betere gistkasten.  
CiteerDe esters mogen niet de overhand hebben. Overigens deel ik dit standpunt.

ik ook, bij de Belgische commerciële voorbeelden hebben esters immers ook niet de overhand. Ook daar wordt gecontrolleerd, in toom gehouden.  

CiteerIk merk dat mijn bieren wel heel weinig esters hebben en dat ik ze niet meer zo lekker vind.
dan is jouw controle nog niet naar jouw wens! Doe daar gewoon eerst wat aan, maar projecteer het niet op "ons" aub.

CiteerHet is goed dat we (het overgrote deel van de stemmers) dit ons bewust zijn.
Kortom: in plaats van het lijkt wel alsof we (de leden van dit forum) esters niet meer kunnen waarderen had ik misschien moeten schrijven wees blij met een estertje in een bier want een bier zonder een estertje is saai bier.

Inderdaad, maar het is ook goed je te realiseren dat dat al het geval was vóór deze discussie en dat die dus eigenlijk (weer) overbodig is geweest...  :P

Jacques

Citaat van: RobinB op 15-07-2010  22:54 uOnzin, het is onontkoombaar en alleen daardoor al een oneigen argument. Je voorbeeld klopt niet omdat biertypen geen besturende macht of stemrecht hebben.

Sorry maar door argumenten te bestempelen als onzin zet je de ander weg als onwaardig. Dat doet een discussie niet veel goed.
Op deze manier wens ik niet met elkaar om gaan.


Desondanks ga ik nog even in op jouw argument dat biertypen geen stemrecht hebben of macht. Dat klopt. Het voorbeeld dat ik gaf had ten doel aan te geven dat je moet kijken naar de relatieve cijfers. Relatieve cijfers laten zien hoe de verhoudingen zijn.

Citaat van: RobinB op 15-07-2010  22:54 udan is jouw controle nog niet naar jouw wens! Doe daar gewoon eerst wat aan, maar projecteer het niet op "ons" aub.
Mijn manier van vergisten was ingegeven omdat dit volgens een paar van ons (ik ga geen specifieke namen noemen) 'beter' zou zijn. Mijn ervaring is dat op een lage temperatuur beginnen aanzienlijk minder esters geeft. Dan is het niet vreemd dat ik 'beter' verbind aan minder esters en dat esters kennelijk minder gewaardeerd worden. Dat wordt dan vervolgens bevestigd door opmerkingen van diverse forumleden dat dat ze geen voorkeur meer hebben voor Belgische bieren (die zich vaak bij uitstek kenmerken door esters). Onderbuikgevoelens worden nu eenmaal gevoed door hetgeen om ons heen gebeurt.



korek

Citaat van: RobinB op 15-07-2010  22:54 uInderdaad, maar het is ook goed je te realiseren dat dat al het geval was vóór deze discussie en dat die dus eigenlijk (weer) overbodig is geweest...  :P

Ik moet me weerhouden om me in deze discussie te mengen en dat is bijna gelukt!

Erick

Jongens; Ga af en doe pootje geven.  :D
(gaat nergens over, brouw wat je wilt)

xxx

Hopmans

Citaat van: RobinB op 15-07-2010  22:54 uabsoluut gezien klopt dat niet.
Hè hè, nogal logisch.
In dit soort gevallen kijk je natuurlijk naar de relatieve getallen, alsmede de trends.
Ik sluit me aan bij Jacques.

Natuurlijk brouwt men in absolute zin meer Belgisch bier op dit snel groeiende forum,
Maar in relatieve zin is dat minder.
Stout, alsmede IPA en andere extreem bittere cleane meuk is relatief meer gebrouwen als voorheen.

En die onderbuik gevoelens kloppen exact.
Men loopt al te piepen als er een miniscuul fruitsmaakje/zoetje aan een bier zit,
en tevens is er al jaren de stoere trend: Hoe bitterder, hoe beter.

Ik kan me het gevoel van Jacques wel een beetje voorstellen.
Ben je een liefhebber van goed Belgisch bier, en dat heb je
een stel van die anti-ester en pro-extreem-bitterheid-maloten op je forum.

RobinB

Juist de relatieve getallen geven in deze situatie een vertekend beeld omdat er sprake is van uitbreiding van het brouwlandschap. Door de verandering van dit landschap is hij niet meer te vergelijken met het vorige. Daarmee zegt het relatieve getal dus niks/minder over de waardering, los van de vraag of je die koppeling überhaupt mag maken.

Een voorbeeldvraagje:
ik brouw het eerste jaar 50 Belgische bieren (lekker). Het jaar daarop brouw ik niet minder dan 100 Belgische bieren (wát toch lekker) en 1 andere. Het laatste jaar brouw ik maar liefst 200  Belgische bieren (tjongejonge wat enorm lekker!) en 5 anderen.

Is mijn waardering voor Belgisch bier nu toe- of afgenomen?
Waar blijkt dat uit?

Hopmans

Citaat van: RobinB op 16-07-2010  07:59 uIs mijn waardering voor Belgisch bier nu toe- of afgenomen?
Als jij die 200 "Belgische" bieren op 16 graden laat vergisten,
en die bieren een "Amerikaans tintje" gaat geven wel ja.
 :biersmile:

RobinB

Ik weet dat je zit te stoken, maar ik wil zeker wel lekkere esters in mijn Belgen!
 :brouwen:

Citaat van: Hopmans op 16-07-2010  07:01 uBen je een liefhebber van goed Belgisch bier, en dat heb je een stel van die anti-ester en pro-extreem-bitterheid-maloten op je forum.

Dat ligt slechts aan je persoonlijke instelling, het kan ook én én zijn...
(ik ben bijvoorbeeld een liefhebber van Belgisch bier met alles erop en eraan, maar ook van andere bieren in hún hoedanigheid)

Hopmans

Citaat van: RobinB op 16-07-2010  09:03 uIk weet dat je zit te stoken, maar ik wil zeker wel lekkere esters in mijn Belgen!
 :brouwen:

Vriend, je leert me al goed kennen.  :proost2:

Hoe bevalt je opleiding in Limburg?
Is het nog een beetje te doen?
 :degroeten:

Jacques

Citaat van: Hopmans op 16-07-2010  07:01 uIk kan me het gevoel van Jacques wel een beetje voorstellen.
Ben je een liefhebber van goed Belgisch bier, en dat heb je
een stel van die anti-ester en pro-extreem-bitterheid-maloten op je forum.

Ik heb er niets op tegen dat de Belgische bieren met veel esters en kruiderij minder populair worden of minder gewaardeerd worden. Ieder zijn smaak. Ik veroordeel het dus niet!

Wat mij  wel verbaast is dat zo heftig ontkend wordt dat deze bieren veel minder populair worden op dit forum ten voordele van bittere en hoppige bieren.
De cijfertjes die Jan Willem te voorschijn heeft getoverd bevestigen dit beeld. Vooral de opkomst van de hoppige Amerikaanse bieren is gigantisch te noemen. Van 1,4% naar 18,8%, en dat in slechts 6 jaar tijd!
Een dergelijke toename is niet terug te vinden in de slijterijen. Maar wat nog niet is kan misschien komen. Mogelijk lopen de leden van dit forum voor de troepen vooruit...
Het zou wel de doodsteek kunnen zijn voor die kleine ambachtelijke brouwerijen zoals Brasserie A Vapeur te Pipiax. En dat zou ik toch wel heel jammer vinden. Immers de Belgische biercultuur gaat mij toch wel aan het hart.

korek

Citaat van: Jacques op 16-07-2010  17:26 uIk heb er niets op tegen dat de Belgische bieren met veel esters en kruiderij minder populair worden of minder gewaardeerd worden. Ieder zijn smaak. Ik veroordeel het dus niet!

Wat mij  wel verbaast is dat zo heftig ontkend wordt dat deze bieren veel minder populair worden op dit forum ten voordele van bittere en hoppige bieren.
De cijfertjes die Jan Willem te voorschijn heeft getoverd bevestigen dit beeld. Vooral de opkomst van de hoppige Amerikaanse bieren is gigantisch te noemen. Van 1,4% naar 18,8%, en dat in slechts 6 jaar tijd!
Een dergelijke toename is niet terug te vinden in de slijterijen. Maar wat nog niet is kan misschien komen. Mogelijk lopen de leden van dit forum voor de troepen vooruit...
Het zou wel de doodsteek kunnen zijn voor die kleine ambachtelijke brouwerijen zoals Brasserie A Vapeur te Pipiax. En dat zou ik toch wel heel jammer vinden. Immers de Belgische biercultuur gaat mij toch wel aan het hart.

Hier ben ik het mee eens, maar deze brouwerijtjes moeten natuurlijk geen rotzooi verkopen. En daarover ging in eerste instantie de discussie. Op de één of andere manier, zoals zo vaak hier, is het ontaard in een cijfertjes en procenten discussie.

Hopmans

Citaat van: Jacques op 16-07-2010  17:26 uHet zou wel de doodsteek kunnen zijn voor die kleine ambachtelijke brouwerijen zoals Brasserie A Vapeur te Pipiax.
En dat zou ik toch wel heel jammer vinden. Immers de Belgische biercultuur gaat mij toch wel aan het hart.
Ik denk dat het wel los loopt.
Waar hier de stout hoogtij viert, zijn er slijterijen die dat spul aan de straatstenen niet kwijt kunnen.

Als ik voor mezelf spreek: Ik lust alle biertypen, maar Belgische zijn gewoon het best.
Die Amerikaanse troep gaat na verloop van tijd stierlijk vervelen, en gelukkig is die hype alweer op zijn retour.
Deens is nu weer in.




EBC

Een paar reisjes naar Amerika en dan ga je toch snel uitgekeken raken op die hopmonsters... de dingen die wij maken zijn in vergelijking heel esterig.

En juist in Amerika zijn ze dol op Belgische bieren. Ze proberen het zelf ook te brouwen. Als je het over esters en hogere alcoholen hebt in Belgische bieren, dan moet je de Amerikaanse probeersels daar gaan proeven. Dan merk je snel hoe clean de echte Belgische bieren zijn.

Koel vergisten betekent helemaal niet dat je altijd esterloze bieren krijgt. Gistsoort, beluchting en de hoeveelheid toegevoegde gist zijn hierin zeer belangrijke factoren. De juiste mix van de vier levert goede bieren op.

korek

Citaat van: Hopmans op 16-07-2010  17:38 uIk denk dat het wel los loopt.
Waar hier de stout hoogtij viert, zijn er slijterijen die dat spul aan de straatstenen niet kwijt kunnen.

Als ik voor mezelf spreek: Ik lust alle biertypen, maar Belgische zijn gewoon het best.
Die Amerikaanse troep gaat na verloop van tijd stierlijk vervelen, en gelukkig is die hype alweer op zijn retour.
Deens is nu weer in.

Helemaal mee eens Hoppie, ik krijg die Amerikaanse troep niet door mijn keel!

Hopmans

Citaat van: korek op 16-07-2010  17:41 uHelemaal mee eens Hoppie, ik krijg die Amerikaanse troep niet door mijn keel!
Inderdaad, 5% Cascade of simcoe in je bier, en deze is al verknalt.
Ja kan beter een mooie pint Engels bier op tafel hebben staan.
Bitter, doch subtiel en complex.
Ik krijg nu alweer heimwee naar Devon.













korek

Helaas heb ik hier in deze uithoek weinig mogelijkheden om een Engels biertje te bemachtigen. Wel ben ik ± 21 jaar geleden in Zuid Engeland geweest, in de buurt van Stonehenge, wat me daar opviel waren de vele rotonden en bij bijna elke rotonde een kroeg. In één van deze kroegen heb ik toen enkele Barleywines gedronken en ook een paar van die kleine flesjes meegenomen, het merk weet ik niet meer maar wel dat ze heel bijzonder waren. Ik had nog nooit zoiets geproefd. Misschien ga ik er nog wel eens kijken of dit bier nog verkrijgbaar is!

Erick

Ach, als generaliseren en knuppels in hoenderhokken hier zo enorm gewaardeerd worden wil ik ook wel even schrijven dat ik die Belgische pisbieren nauwelijks door mijn strot krijg. Doe mijn maar een biertje met een beetje hop en zonder brouwfouten.  ;D

RobinB

Citaat van: Hopmans op 16-07-2010  17:21 uVriend, je leert me al goed kennen.  :proost2:

Hoe bevalt je opleiding in Limburg?
Is het nog een beetje te doen?
 :degroeten:

Zit er nog niet, gelukkig ook met al die vallende bomen daar! ;D
Per 1 sept pas :)

Citaat van: Jacques op 16-07-2010  17:26 uDe cijfertjes die Jan Willem te voorschijn heeft getoverd bevestigen dit beeld.
Niet voor de absolute cijfers.  >:D

Heb je al een atwoord op:
Citaat van: RobinB op 16-07-2010  07:59 uEen voorbeeldvraagje:
ik brouw het eerste jaar 50 Belgische bieren (lekker). Het jaar daarop brouw ik niet minder dan 100 Belgische bieren (wát toch lekker) en 1 andere. Het laatste jaar brouw ik maar liefst 200  Belgische bieren (tjongejonge wat enorm lekker!) en 5 anderen.

Is mijn waardering voor Belgisch bier nu toe- of afgenomen?
Waar blijkt dat uit?
???

Verlicht ons! :clownsmile:

Citaat van: korek op 16-07-2010  17:38 uOp de één of andere manier, zoals zo vaak hier, is het ontaard in een procenten discussie.

Inderdaad Korek, ik ben (in dit geval) ook niet voor die procenten! Dat Jacques het niet inziet he? ;D

Jacques

Citaat van: RobinB op 16-07-2010  18:31 uNiet voor de absolute cijfers.  >:D

Inderdaad Cor, ik ben (in dit geval) ook niet voor die procenten! Dat Jacques het niet inziet he? ;D

Als er eerst 100 bouwers met 10 brouwsels per jaar zijn die eerst voor 60% Belgische bieren brouwen en later 200 brouwers zijn die ook 10 brouwsels per jaar brouwen 40% Belgische bieren brouwen dan zijn er absoluut wel meer Belgische bieren gebrouwen (20 in getal) maar is de betekenis van de Belgische bieren voor die club van 200 brouwers veel minder geworden. En eigenlijk weet ik wel zeker dat jij dit ook weet...  :weetbeter:

Big Willem

Citaat van: Jacques op 16-07-2010  17:26 uIk heb er niets op tegen dat de Belgische bieren met veel esters en kruiderij minder populair worden of minder gewaardeerd worden.

Ik denk niet zo zeer dat de Belgische bieren minder gewaardeerd worden, dan dat er gewoon meer keus is om te brouwen. Het feit dat er (relatief genomen) minder Belgische bieren gebrouwen worden, betekent geenszins dat het Belgische bier niet (of minder) gewaardeerd word, enkel maar dat er verscheidener gebrouwen wordt.

RobinB

Citaat van: Jacques op 16-07-2010  18:57 umaar is de betekenis van de Belgische bieren voor die club van 200 brouwers veel minder geworden.

Wederom, uit die cijfers kan je de betekenis en waardering niet aflezen! Ik zou het dan ook nog interpreteren dat het animo voor Belgische bieren stabiel is gebleven.
Ook heb je mijn voorbeeldvraag nog niet beantwoord...

Citaat van: Big Willem op 16-07-2010  19:02 uHet feit dat er (relatief genomen) minder Belgische bieren gebrouwen worden, betekend geenszins dat het Belgische bier niet (of minder) gewaardeerd word, enkel maar dat er verscheidener gebrouwen word.

Helemaal mee eens!

korek

Citaat van: Big Willem op 16-07-2010  19:02 uIk denk niet zo zeer dat de Belgische bieren minder gewaardeerd worden, dan dat er gewoon meer keus is om te brouwen. Het feit dat er (relatief genomen) minder Belgische bieren gebrouwen worden, betekend geenszins dat het Belgische bier niet (of minder) gewaardeerd word, enkel maar dat er verscheidener gebrouwen word.

Dat de Belgische bieren niet minder gewaardeerd worden, staat buiten kijf. De keus is ons opgedrongen door een paar leden die met Amerikaanse hoppen gingen brouwen, deels door personen die daar verbleven en noodgewongen de lokale ingredienten moesten gebruiken en als je iets maar vaak genoeg drinkt ga je het lekker vinden, deels door volgelingen die het apart vinden om met ze mee te doen en zich dan willen profileren door hun werk te mengen met hun hobby. Dat moest verboden worden op dit hobbybrouwen forum.  :police:

Hopmans

Citaat van: Erick op 16-07-2010  18:20 uAch, als generaliseren en knuppels in hoenderhokken hier zo enorm gewaardeerd worden wil ik ook wel even schrijven dat ik die Belgische pisbieren nauwelijks door mijn strot krijg. Doe mijn maar een biertje met een beetje hop en zonder brouwfouten.  ;D
Dat is klare taal hi hi.
 ;D




De-Geert

Citaat van: EBC op 16-07-2010  17:40 uKoel vergisten betekent helemaal niet dat je altijd esterloze bieren krijgt. Gistsoort, beluchting en de hoeveelheid toegevoegde gist zijn hierin zeer belangrijke factoren. De juiste mix van de vier levert goede bieren op.
Tjongejonge, de wereld op z'n kop.

Ik ben het helemaal eens met Jasper!
Hoera!  :degroeten:


Hopmans

Ik ben het bijna altijd met Jasper eens.
Jasper is een coole gast met een nuchtere kijk op dingen.
Ik mag 'm graag.
 :duimop:

Erick

Ben ik nu echt de enige die denkt dat we redelijk off-topic (sorry voor the american term) zijn?
Kijk eens naar de titel...

Hopmans

We zijn inderdaad redelijk afgedwaald.

Hoe istie verder?
Is je avatar een foto van jezelf, of is het een ander persoon?




RobinB

Citaat van: Hopmans op 16-07-2010  19:32 uIk ben het bijna altijd met Jasper eens.

Ik ook wel vaak, maar soms moet je em wat prikkelen met tegengas! ;D

SeekingBeer

Saison de Pipaix heb ik nog nooit gehad, volgens het wiki ding is het met een stapel vreemde kruiden:

CiteerSaison Pipaix is een Belgisch bier, waarvan de smaak wordt omschreven als droog ; normaal gehopt en sterk gekruid (peper, gember, zacht sinaasapple schil, curaçao, badiane).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Saison_de_Pipaix

Geheel toevallig heb ik vanmiddag een giststarter opgestart van dat Belgisch saison gist (de 3724).
Peper en gember sla ik maar over maar ik heb al vrij lang een zakje oranjeschil liggen en die moet ook eens aangebroken.

Heeft iemand idee over hoeveel gram oranjeschil per liter wort, kooktijden etc?

RobinB

Gember leek me juist wel interessant, sinaasappelschil is ook altijd zo standaard he? ;)

Jacques

Citaat van: RobinB op 16-07-2010  19:08 uWederom, uit die cijfers kan je de betekenis en waardering niet aflezen! Ik zou het dan ook nog interpreteren dat het animo voor Belgische bieren stabiel is gebleven.
Ook heb je mijn voorbeeldvraag nog niet beantwoord...

Met je voorbeeldvraag bedoel je dit?

Citaat van: RobinB op 15-07-2010  09:32 uEn dan hier een voorbeeldje over het door jou "gesignaleerde", wat niks meer is dan een marktaandeel-effect. De cijfers zijn puur fictief ter illustratie:


B          A         T       B%      A%
10000   0      10000   100%   0%
10200   100   10300   99%    1%
10400   200   10600   98%    2%
10600   300   10900   97%    3%
10800   400   11200   96%    4%

Hierin zijn B de Belgische bieren, A alle anderen, T het totaal en de bijbehorende percentages.
Je ziet duidelijk dat de absolute toename van Belgische bieren groter is dan de toename van andere bieren.
Ondanks dat is er een relatieve afname, een verlies van marktaandeel.

Betekend dit nu dat er minder waardering is voor Belgische bieren? ???
Tuurlijk niet!
Het is enkel en alleen een onontkoombaar effect van marktuitbreiding!
Daar had ik al op geantwoord met mijn rekenvoorbeeld. Marktuitbreiding van het ene merk (in dit geval Amerikaanse bieren) gaat gewoon ten koste van de populariteit van het ander merk (in dit geval Belgische bieren). Als de markt  (lees de gezamenlijke hobbybrouwers) zou vinden dat een merk de absolute top en de beste prijs/kaliteitsverhouding heeft is dan verliest dat merk geen marktaandeel. In het geval dat een merk absoluut gezien niet minder verkoopt zoals in jouw rekenvoorbeeld maar niet groeit in verhouding tot de groei van de markt is er toch sprake van achteruigang. Immers indien de markt nog steeds op dezelfde manier over het merk zou denken als eerst zou de absolute groei veel groter zijn geweest.
Overigens is de relatieve groei van het merk B (lees Amerikaanse bieren) vele malen groter dan in jouw rekenvoorbeeld.

We hebben het nu lijkt mijn meer dan genoeg gehad over cijfertjes. Ik denk dat ik mijn punt wel voldoende duidelijk heb gemaakt.

Samenvatting
Ik kom tot de volgende conclusies om deze discussie af te ronden. Anders blijven we elkaar bestoken met argumenten zonder tot vergelijk te komen.
Het is duidelijk dat het forum nog steeds een estertje in Belgische bieren kan waarderen maar ook dat verhoudingsgewijs veel minder Belgische bieren brouwen worden. Daarnaast hebben de tegenwoordig met gecontroleerde vergisting de mogelijkheid om de hoeveelheid esters in toom te houden. De meerderheid van degenen die hierover de beschikking vinden dat ze daardoor de kwaliteit van hun bieren beter in de hand hebben.

Hoe ik de teruggang van de Belgische bieren, de controle over de vorming van de esters en mijn eigen ervaring hiermee (droge en zeer cleane bieren) interpreteer is voldoende naar voren gekomen in deze discussie. Zo te merken is niet iedereen het deze interpretatie eens. Dat kan en dat mag. Hier laat ik het bij (in ieder geval voorlopig).

SeekingBeer

Ja gember is wel interessant maar mijn biervoorraad is bijna op want ik heb al een poosje niet gebrouwen.
Dus ga ik 25 tot 30 liter brouwen terwijl ik bijv gember toch echt eens proberen wil met een veel kleiner brouwsel.

Jacques

Citaat van: SeekingBeer op 16-07-2010  21:18 uJa gember is wel interessant maar mijn biervoorraad is bijna op want ik heb al een poosje niet gebrouwen.
Dus ga ik 25 tot 30 liter brouwen terwijl ik bijv gember toch echt eens proberen wil met een veel kleiner brouwsel.

Gebruik ook andere kruiden anders gaat de gember overheersen en dat is ook minder geslaagd. Door de combinatie aan kruiden krijg je een evenwicht. Vooral de peper zou ik niet weglaten.

RobinB

Citaat van: Jacques op 16-07-2010  21:15 uAls de markt  (lees de gezamenlijke hobbybrouwers) zou vinden dat een merk de absolute top en de beste prijs/kaliteitsverhouding heeft is dan verliest dat merk geen marktaandeel.

Onjuist, bij uitbreiding van de markt met een nieuw merk, verliest het oude per definitie altijd, omdat het nooit meer 100% kan zijn, ongeacht het animo ervoor.
Ik bedoelde overigens deze vraag, maar dat doet er inderdaad verder veel niet toe.

CiteerIk kom tot de conclusie om deze discussie af te ronden.

Lijkt me ook wel een goed idee!
 :biersmile:

SeekingBeer

Ok Jaques, als het allemaal goed gaat kan ik de gistkoek nog een paar keer gebruiken en dan een klein experimenteel partijtje brouwen.

__________

Iets heel anders: Ik had via de post besteld bij vd Kooy en er zat zelfs een soort van koelzak bij de saison gist.
Helaas heeft de doos waarin eea bezorgd werd 1 of 2 dagen in een hete gang bij de buren gestaan.

Is dat spul echt zo temperatuur gevoelig?

(De giststarter lijkt het normaal te doen trouwens.)

RobinB

Het is wel warm geweest de afgelopen dagen, maar toch niet (ver) boven de 30 ºC.
Maak je maar niet gerust!

Wel netjes van vd Kooy overigens!

SeekingBeer

Geen idee of het boven de 30 ºC is geweest, ik heb zelf in die woning gewoond vroeger en de woning is best koel bij heet weer maar dan moet je wel ventileren (deuren open en zo).
Maar het heeft niet in de zon gestaan oid, dus waarschijnlijk geen problemo!

De-Geert

Citaat van: Hopmans op 16-07-2010  19:32 uJasper is een coole gast met een nuchtere kijk op dingen.
Ik mag 'm graag.
 :duimop:
Ik ook, maar ook met coole gasten kan ik het prima volledig oneens zijn.
Jacques is ook een toffe peer, maar daar verschil ik ook wel eens mee van mening. Zie bovenstaand onderwerp.  ;D

(wat zit er in die Black Basterd? Ik word er helemaal vredelievend van :clownsmile:)

RobinB

Bij dupont vergisten ze met deze gist op 38 ºC dus zou me ook geen zorgen maken! :D

EBC

Dan nog even een coole ontnuchterende opmerking over die hoge gistingstemperatuur van Dupont...  ;)

Bij Dupont houden ze die temperatuur slechts enkele dagen aan, waarna ze terugzakken naar gebruikelijker waarden.

Mijn Dupontgistpoging had iets van 6 weken nodig op 29 ºC om uit te vergisten. En dat is te proeven en niet lekker. De gistige haast bouillonnige smaak is er nu, een jaar later, nog steeds niet uit. Het bier is allerminst fris te noemen en dat is Dupont nu juist wel.

Ik ga die gist niet meer gebruiken, maar als ik het zou doen, dan zou ik op 30+ ºC beginnen en dan na een dag of 3-4 terug naar 20 ºC.
Lange tijd op hoge temperaturen is niet fris.

Dupont is een bier dat je best gewoon koopt  :-X.


Zweed

Misschien wat off-topic maar toch... Ik heb deze lente gist opgekweekt van een flesje cochonette van de Brasserie a vapeur. Omdat ik toen vond dat het bier een wild-zure smaak had besloot ik deze week de gist eens onder de microscoop te bekijken. Het merendeel van de gistcellen leek erg op Brettanomyces, kleiner en spitsiger dan de Saccharomyces. Van melkzuurbakteriën was niets te zien. Misschien is die (al dan niet gewilde) brett infectie ook de oorzaak van de wisselvallige kwaliteit van de saison?

RobinB

Een goede optie inderdaad!
Ook vooral de vraag of dit bewust is (zoals bijv. bij Orval/lambiek) of een teken van slechte hygiene, is interessant.
Als het namelijk niet de expliciete bedoeling was, zou dat duiden op slechte hygiene.

Slechte hygiene maakt het mogelijk dat ook andere organismen dan een brettje in het flesje van Dennis heeft gezeten, die hebben gezorgd voor de rotting-smaak (putrefactie?).
Eigenlijk zou Dennis (of Geert?) ook eens een kijkje moeten nemen naar het depot van flesje 2, indien deze dezelfde smaakafwijking heeft!

De-Geert

De saison die wij geproefd hadden had geen typische Brettanomyces-smaak.
Er zijn natuurlijk veel verschillende Brettanomyces, dus het is niet onmogelijk.

Ik ben ook benieuwd of die andere fles dezelfde afwijking heeft, maar daarvoor moeten we bij Dennis zijn.


Jacques

Zoals eerder door mij geschreven brouwt de brouwer van Brasserie à Vapeur op een manier van zo'n 100 jaar geleden. Door horen niet de hygiënische maatregelen bij die wij tegenwoordig gewend zijn. Dat kun je veroordelen als zijnde niet van deze tijd maar dat is nu net ook de bedoeling van deze brouwer. Hij wil een product op de markt zetten dat authentiek is. Vandaar ook dat Saison Pipaix voor mij ook een echte saison is, misschien wel de enige echte!

De-Geert

Dat is bekend, Jacques.

RobinB

Authenticiteit is sinds Pasteur (1876) geen excuus meer om niet hygienisch te werken.
Als dat wel zo zou zijn, zouden brouwers alle mislukte batches alsnog als "Authentieke variant" op de markt kunnen brengen...  :P

Hopmans

Citaat van: RobinB op 20-07-2010  18:40 uAuthenticiteit is sinds Pasteur (1876) geen excuus meer om niet hygienisch te werken.
Als dat wel zo zou zijn, zouden brouwers alle mislukte batches alsnog als "Authentieke variant" op de markt kunnen brengen...  :P

Mee eens.
Het enige wat je hoeft te doen is zorgen dat je platenkoeler, en je tankie schoon is.
Voor de rest kan je zo authentiek brouwen als je zelf wilt.


dennis

Ik geloof dat ik eerdaags toch die fles moet open trekken...  er hangt steeds meer vanaf :nut:

Jacques

Citaat van: RobinB op 20-07-2010  18:40 uAuthenticiteit is sinds Pasteur (1876) geen excuus meer om niet hygienisch te werken.
Als dat wel zo zou zijn, zouden brouwers alle mislukte batches alsnog als "Authentieke variant" op de markt kunnen brengen...  :P

Het is maar net hoe je daar tegen aan kijkt. Jouw standpunt zou betekenen dat er ook geen lambiek gebrouwen meer zou kunnen worden. Daarbij heb je namelijk altijd een een infectie. Het mengen is de lambiek is noodzakelijk om een redelijk constant product te krijgen maar een oude geuze is niet echt constant van kwaliteit.
Bij Saison Pipaix is de infectie wat sterker en de andere keer wat minder, maakt het wel spannend... Het hoort gewoon bij dit bier. Als je een keer de brouwerij gezien hebt en door de stoom gelopen hebt snap je denk ik beter waarom ik deze brouwerij een warm hart toedraag. Brasserie à Vapeur is een beleving!

http://images.travelpod.com/users/pucketts/home.1227948360.steam-powered-machinery.mpg.flv
http://images.travelpod.com/users/pucketts/home.1227948360.1_steam-powered-machinery.mpg.flv

http://kaart.tourneegenerale.canvas.be/index.php?q=node/164/lightbox2#tab-video

RobinB

De vergelijking met lambiek gaat niet op, omdat daarbij de "infectie" doelbewust gebeurt.

Citaat van: RobinB op 20-07-2010  11:37 uOok vooral de vraag of dit bewust is (zoals bijv. bij Orval/lambiek) of een teken van slechte hygiene, is interessant.
Als het namelijk niet de expliciete bedoeling was, zou dat duiden op slechte hygiene.

Let wel: ik hou hierbij beide opties open!
  
Citaat van: Hopmans op 20-07-2010  21:41 uHet enige wat je hoeft te doen is zorgen dat je platenkoeler, en je tankie schoon is.
Voor de rest kan je zo authentiek brouwen als je zelf wilt.

Je geeft zelf al aan dat deze saison wisselend van kwaliteit is, ze kunnen het dus ook goed/beter.
Het feit dat hen dat niet lukt heeft niks met authenticiteit te maken.

Jacques

Citaat van: RobinB op 21-07-2010  08:46 uDe vergelijking met lambiek gaat niet op, omdat daarbij de "infectie" doelbewust gebeurt.

Van origine is dit natuurlijik niet het geval. In het verleden was gewoon elk bier verzuurd. Bier werd zo jong mogelijk gedronken. Op die manier was het bier nog wat zoetig en niet zo zuur.
In feite zijn de lambiekbrouwers niet met hun tijd meegegaan net zo goed als de brouwer van Brasserie à Vapeur. Van lambiekbrouwers wordt dit geaccepteerd dat omdat we het gewend zijn. Bij à Vapeur is de wisselende kwaliteit (storende infectie op niet) de constante factor. In een tijd dat de HACCP regeert is dat uniek. Van mij mag hij. We hebben al zo veel saaie bieren die aan alle kwaliteitseisen voldoen.

Overigens speelt biji mij wel mee dat het gaat om een hele oude brouwerij waar met aniek materilaal wordt gebrouwen. Bij een nieuwe brouwerij vind ook ik dat infecties uit den boze zijn. Door een goede keuzes qua appartuur en werkwijzen kunnen bij een moderne brouwerij infecties eenvoudig buiten de deur worden gehouden. Bij zo'n oude brouwerij als à Vapeur ligt dat anders. Het is daar bijna onmogelijk infecties doeltreffend uit te sluiten zonder inbreuk te maken op de authentieke inrichting van de brouwerij. Het is gewoon een levend museum! Het leuke is dat er regelmatig heel smakelijke bieren gebrouwen worden en dat is eigenlijk heel knap.

RobinB

Dat ze in een museumbrouwerij werken kan ik zeker ook wel waarderen, dat spreek ik niet tegen.

Maar om terug te gaan op "vroeger waren alle bieren zuur" gaat me wat (te) ver.
In die tijd wist men immers niet dat gist bestond en geloofde men nog in "spontane genesis"...

Is deze saison van spontane vergisting?
Zo nee, dan hebben ze werk te doen...

Citaat van: Jacques op 21-07-2010  09:23 uWe hebben al zo veel saaie bieren die aan alle kwaliteitseisen voldoen.

Hier draai je (zeer suggestief in ieder geval) de boel om. We hebben namelijk niet al zoveel saaie bieren doordat ze aan al die kwaliteiteisen voldoen!
Het ene sluit het andere namelijk niet uit!
Orval is daar het levende voorbeeld van (vooral het verhaal erbij)...

EBC

Jongens...

Saison is een stijl van vroeger. Mag het dan ook naar vroeger smaken? Misschien moeten we dan naar moderne en traditionele saison, zoals we ook geuze en oude geuze hebben?

De meeste forummers vinden Saison en Dupont synoniem. Ze kennen geen andere Saisons en spreken zelfs over een typisch Saison smaakje. Welnu, dat typische smaakje bestaat niet. Alle Saisons zijn anders. Qua kleur, qua smaak, qua geur.

Van mij mag Pipaix soms minder lekker zijn. Jammer als dat zo is, maar daarvoor kies je als je een fles Pipaix koopt.

RobinB

Leuk dat juist jij deze reactie geeft! ;) ;D :D
Zie de compilatie:

Citaat van: EBC op 21-07-2010  11:13 uSaison is een stijl van vroeger. Mag het dan ook naar vroeger smaken? Misschien moeten we dan naar moderne en traditionele saison, zoals we ook geuze en oude geuze hebben?
Citaat van: EBC op 13-05-2010  23:15 uVroeger was alle bier zuur... tegenwoordig niet meer. Slechts de gekende typen, Saison dus niet!

En

Citaat van: EBC op 21-07-2010  11:13 uDe meeste forummers spreken zelfs over een typisch Saison smaakje. Welnu, dat typische smaakje bestaat niet.
Citaat van: EBC op 04-07-2009  23:53 uIk heb mijn starter op 23 ºC laten draaien en die smaakte al naar saison.

 >:D  :clownsmile:

Muldermans

Citaat van: RobinB op 21-07-2010  11:25 uLeuk dat juist jij deze reactie geeft! ;) ;D :D
Zie de compilatie:

En

 >:D  :clownsmile:


Robin, volgens mij is het bijna lunchtijd......... tijd om je honger te stillen :police: :clownsmile:

RobinB

Ach joh, geintje moet kunnen! ;)

De-Geert

Is een Geuze nog steeds een goede geuze als het niet spontaan vergist is, als'ie niet zuur is en er geen smaken van wilde gisten en bacterien in zitten? Een lekker fris, hoppige geuze?

Nee, en daarom slaat die vergelijking de plank mis.

Citaat van: EBC op 21-07-2010  11:13 uDe meeste forummers vinden Saison en Dupont synoniem. Ze kennen geen andere Saisons en spreken zelfs over een typisch Saison smaakje.
Hoe weet je dat?  :weetniet:
Ik heb in ieder geval een hele hoop saisons geproefd. Sommige vond ik beter dan andere, maar slechts 1 had een afwijking. Maar dat zal vast de "enige echte saison zijn".  :nut:

EBC

Ik was er bang voor dat er slechts 'op de man' reacties zouden komen en geen inhoudelijke, jammer. 't Kost toch wel veel literatuuronderzoek om al die posts door te worstelen om je gelijk te krijgen, niet?

Maar goed, ik zal dan toch maar wat verdedigen...
Ik heb niet gezegd dat saison zuur mag zijn en de officiele kenmerken van saison meerdere malen gepost.
En dan ging het bij mijn starter specifiek over de Dupontgist, dus binnen de context is er niks mis met die stelling.

Ik denk dat we de brouwer van Vapeur op onze knieen mogen danken voor de wijze waarop hij een oude brouwerij in stand houdt. Je de variatie in zijn saison ook als kwaliteitskenmerk zien, het is maar net welke bril je opzet.

EBC

Citaat van: De-Geert op 21-07-2010  12:01 uIs een Geuze nog steeds een goede geuze als het niet spontaan vergist is, als'ie niet zuur is en er geen smaken van wilde gisten en bacterien in zitten? Een lekker fris, hoppige geuze?

Nee, en daarom slaat die vergelijking de plank mis.

Ja, de meeste geuzes zijn zo gemaakt. Op dat hoppige na dan. Ze noemen het ook wel retourstella.

Anders wordt het als we over Oude Gueuze praten, die is per definitie spontaan vergist.

Maar afijn. Het gaat allemaal nergens meer over.

RobinB

Citaat van: EBC op 21-07-2010  12:02 u't Kost toch wel veel literatuuronderzoek om al die posts door te worstelen om je gelijk te krijgen, niet?

Neuh, als je de zoekfunctie een beetje beheerst is het zo gepiept! :)
En ik hoef niet per se mijn gelijk te krijgen (ieder heeft z'n eigen gelijk), zie:
Citaat van: RobinB op 21-07-2010  12:00 uAch joh, geintje moet kunnen! ;)

 :proost2:

Ps. Ik vind dat ook niet 'op de man' spelen, ik hou je gewoon je eigen uitspraken voor. Over jou als persoon zeg ik niks, dát zou dan inderdaad 'op de man' zijn...

De-Geert

Voor zover ik weet worden "moderne" geuzes op dezelfde manier gemaakt, als de oude. Alleen aangezoet.


EBC

Hier nog een post over saisons: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12969.msg171717.html#msg171717

De grote hoeveelheid kruiden kan eenvoudig een wisselend bier geven. Kruiden wisselen flink in aroma en intensiteit. Dat heb ik zelf ook eens ervaren met koriander. Al jaren gebruik in mijn tarwebieren een gelijke hoeveelheid. Eén keer was een nieuwe lading koriander zo sterk dat het bier niet meer lekker was. Die koriander heb ik maar weggegooid, terwijl ze dus eigenlijk heel goed was.
Gebruik je zoveel kruiden als Pipaix, dan kan dat wel eens minder gewenste resultaten geven, denk ik zo.

EBC

Citaat van: RobinB op 21-07-2010  12:11 uNeuh, als je de zoekfunctie een beetje beheerst is het zo gepiept! :)
En ik hoef niet per se mijn gelijk te krijgen (ieder heeft z'n eigen gelijk), zie:
 :proost2:

Een wijze les voor jou dan: Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.  ;)

RobinB

Die les hoef je mij (allang) niet meer te leren!  :P

Zweed

Een tijdje geleden vroeg ik de brouwer van Vapeur of de bottelgist in een fles saison de Pipaix dezelfde is als de hoofdgist. Hier volgt zijn antwoord:

CiteerWij maken gebruik van verschillende gisten, een voor de hoofdgisting en een voor de nagisting. Ze komen uit brouwerijen uit de buurt, maar we zijn een laboratorium aan het uitrusten onze voorraad te verhogen, want we hadden veel problemen met de hergisting.
Groeten.
Jean-Louis Dits.

Het probleem is de brouwer dus niet vreemd, en tussen de lijntjes lees ik dat hij ook liever geen infecties heeft.

RobinB

Mooie info Zweed, das in ieder geval duidelijk! :duimop:

De-Geert

Zeer authentiek, gist uit een andere brouwerij.  >:D

Ennuh:
Een laboratorium in een museumbrouwerij?  :weetniet:

Joran

Een authentiek lab  ;D:


RobinB

Die is ook mooi inderdaad! :)

De-Geert


Big Willem

't kan aan mij liggen, maar als je een authentieke STOOMbrouwerij heb, dan kan je tog wat stoom aftappen om je vergistingsvaten mee te ontsmetten? Dan ben je niet on-authentiek bezig met chemische schoonmaakmiddelen, maar je vermindert de kans op infecties aanzienlijk.

Verder neem ik aan dat, tenzij de buurtbrouwerijen geuzes brouwen, de gist geen bron van infectie meedraagt.

Dus concludeer ik dat Vapeur heel goed zijn infecties in de hand zou moeten kunnen houden, zonder zijn authenticiteit te verliezen

Jacques

Citaat van: Big Willem op 21-07-2010  19:10 u't kan aan mij liggen, maar als je een authentieke STOOMbrouwerij heb, dan kan je toch wat stoom aftappen om je vergistingsvaten mee te ontsmetten? Dan ben je niet on-authentiek bezig met chemische schoonmaakmiddelen, maar je vermindert de kans op infecties aanzienlijk.

Verder neem ik aan dat, tenzij de buurtbrouwerijen geuzes brouwen, de gist geen bron van infectie meedraagt.

Dus concludeer ik dat Vapeur heel goed zijn infecties in de hand zou moeten kunnen houden, zonder zijn authenticiteit te verliezen

Infecties kunnen op diverse manieren opgelopen worden. Wanneer dit gebeurt tijdens het bottelen dan helpt het desinfecteren van het vergistingsvat niet. Infecties bij het bottelen zou kunnen verklaren waarom je betere en mindere flessen tegenkomt.

Het werken met oude spullen is veel lastiger dan het lijkt. Om daar een beeld van te krijgen zou je eens een kijkje moeten nemen in Pipaix. Je krijgt dan een aardig idee hoe het zo'n 100 jaar geleden aan toe ging in een gemiddelde brouwerij.

Big Willem

Citaat van: Jacques op 21-07-2010  22:09 uInfecties kunnen op diverse manieren opgelopen worden. Wanneer dit gebeurt tijdens het bottelen dan helpt het desinfecteren van het vergistingsvat niet. Infecties bij het bottelen zou kunnen verklaren waarom je betere en mindere flessen tegenkomt.

Het werken met oude spullen is veel lastiger dan het lijkt. Om daar een beeld van te krijgen zou je eens een kijkje moeten nemen in Pipaix. Je krijgt dan een aardig idee hoe het zo'n 100 jaar geleden aan toe ging in een gemiddelde brouwerij.

Het is waar dat ik nog nooit bij deze (of welke andere dan ook) brouwerij geweest ben, hoewel je me wel erg nieuwsgierig maakt. :P Maar hoewel ik in mijn vorige post alleen zij dat het vergistingsvat ontsmet kan worden met stoom, is dit natuurlijk niet het enige instrument dat ontsmet kan worden met stoom (of bijna kokend water onder hogere druk, zo kookt water bij 2 bar pas bij 120 ºC, genoeg om alle bacteriën te doden). Zo zou je ook al je leidingen moeten ontsmetten.

Desondanks denk ik niet dat het 't authentieke karakter van de brouwerij zou aantasten, als men stoom zou gebruiken als ontsmettingsmiddel.

Jacques

Het lijkt inderdaad simpel maar ontsmetten met stoom is een gevaarlijk werkje en daarom vaak niet mogelijk. Verder kan stoom alleen gebruikt worden als je het voorwerp dat gestoomd wordt niet hoeft vast te pakken...

Oscar

Citaat van: Jacques op 21-07-2010  22:41 uVerder kan stoom alleen gebruikt worden als je het voorwerp dat gestoomd wordt niet hoeft vast te pakken...

En het voorwerp tegen die hoge temperatuur kan.... :)

Frenky

Citaat van: Big Willem op 21-07-2010  19:10 uVerder neem ik aan dat, tenzij de buurtbrouwerijen geuzes brouwen, de gist geen bron van infectie meedraagt.

Hmm  is een geuze niet het mengen van oude en jonge lambiek. (naar smaak uiteraard).??
Weet het ook niet zeker,  ben nog niet zo'n kenner  
Toevallig  "tournee general" gezien..  hadden het over geuzestekers..
Dus mengen van lambiek (open wilde gisting)
--edit--   ff  gegoogeld
http://www.toerismevlaanderen.nl/tvl/view/nl/2133955--Reportages-detail-.html?view=104514024
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lambiek_(bier)

Zweed

Ik heb vandaag mijn fles pipaix gekraakt. Van rottend fruit viel gelukkig niets te merken :), noch enig ander spoor van infectie. Mijn impressie dan. Bij het openen van de kurk verwachte ik mij veel CO2, maar tot mijn verbazing leek het meer op het openen van een fles wijn. Weinig schuim, maar toch meer koolzuur dan wijn. Zoete fruitige neus, doch zeer mild. Ik had al gelezen dat pipaix goed gekruid is, maar vond de neus zeer discreet. Smaak begint met caramel, maar wordt snel droger. Van hop valt weinig te merken en de kruiden blijven discreet op de achtergrond. Redelijk moutig voor een saison, maar toch een droge achtersmaak. Het was geen liefde op het eerste gezicht, maar ik moet toegeven dat het bier met iedere slok beter wordt. Wat op het eerste zicht een plat saai bier leek blijkt zich ontpopt te hebben tot een interessante dorstlesser. Moeilijk te beschrijven. Meer koolzuur zou het bier doch ten goede komen.

JWVG

Ha Zweed,

als ik dit zo lees, kan het onmogelijk dezelfde smaakervaring zijn geweest als die van onze fles. Het lijkt er dus op dat wij een slechte fles hadden - volgens mij noemde Jacques ook al ergens dat de kwaliteit nog wel eens per fles wil verschillen. Mooi dat deze beviel - ik hoop dat de tweede fles van Dennis ook lekker is  :biersmile:.

 :degroeten: Jw.

dennis

[Ben druk bezig moed te verzamelen]

Hopmans

Even een update:

Tik bij Google Saison de Pipaix in, en deze topic staat al op de eerste pagina.
Daar zal de brouwer niet blij mee zijn als hij zijn pagina checked adv Google.


RobinB

Tsja, hij heeft controle over de verkoop, dus hij weet wat hij de markt op gooit...

Zouden uitwisselingen van proefervaringen (neg en pos) dan nergens meer kunnen/mogen?
Onzin...

Adrie

Helemaal eens met Robin. Het zou toch van de dolle zijn als wij onze mening niet mogen ventileren. Vrijheid van meningsuiting staat nog altijd in de grondwet.

Zweed

Citaat van: Hopmans op 02-08-2010  08:41 uEven een update:

Tik bij Google Saison de Pipaix in, en deze topic staat al op de eerste pagina.
Daar zal de brouwer niet blij mee zijn als hij zijn pagina checked adv Google.



Enkel op de nederlandstalige google, dus zo rap zal de brouwer er wel niet op stoten. Trouwens, every publicity is good publicity :)

De-Geert

Citaat van: Hopmans op 02-08-2010  08:41 uTik bij Google Saison de Pipaix in, en deze topic staat al op de eerste pagina.
Daar zal de brouwer niet blij mee zijn als hij zijn pagina checked adv Google.
Als het goed is, is'ie er wel blij mee. Dan weet hij tenminste wat er leeft onder z'n klanten. En wat hij er aan zou kunnen doen.

Moeten we ratebeer ook maar gaan verbieden?

Erick

Misschien bedoelt Hopmans dat we het meer over zijn bier moeten hebben, en wil hij dat zijn eigen bier deze felbegeerde eerste plaats bij google overneemt?  ;D :D ;)

Overigens staan wij nu pas op de 9e plaats...
(maar misschien helpt dit berichtje het weer een plaats omhoog. Moraal: Begin er dan niet over)
 :degroeten:

dennis

Citaat van: dennis op 01-08-2010  23:05 u[Ben druk bezig moed te verzamelen]
Geopend en deze tweede proeft precies als die van een paar weken terug.  Dit keer stond het me erg tegen en heb ik het bij een slokje gelaten.  Ik koop over een half jaartje nog wel een keer een fles om te kijken of die dan beter bevalt. 

RobinB

Wel een monster bewaard voor verdere analyse?

dennis


VEMP

Gisteren voor het eerst Saison de Pipaix gedronken. Wat meteen opviel was de sterke geur die mij deed denken aan ananas. In de smaak gebeurde heel veel, zeker als hij warmer werd. Iets zuur, ook weer die ananas, anijs en hij was lekker droog. Heerlijk bier. Kon geen oxidatie ontdekken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.