EOD in Alkmaar

Gestart door Joran, 10-07-2010 10:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Ik bedoel nagisting inderdaad ;) . Waarom koop je dan geen mandfles? Vaak komt er bij het hevelen wat zuurstof in het bier, dit geeft net een laatste kick voor de gist om de klus te klaren.

Ik weet wel dat vele forummers zeggen dat hevelen naar secundaire vergisting onzin is, maar bij mij heeft het een positief effect en jij hebt exploderende flesjes ;) .

korek

Citaat van: Joran op 13-07-2010  08:58 uToch valt het me vaak op dat er toch redelijk wat koolzuur al in het jongbier zit (schommel maar eens met het vat, het waterslot gaat als een malle).

Ik schommel (zwenk) ook altijd met de gistingsfles als er geen activiteit meer is, hoewel het hier omstreden is. Bijna altijd gaat het waterslot dan nog ongeveer een dag door met bluppen.

Caspar

Schommelen doe ik ook regelmatig, kan ook helpen inderdaad!

Joran

Ik heb twee kleine mandflessen van 15 liter. Die misschien maar weg doen, en 1 grote kopen van 25.

Heb ook weleens met de gedachte gespeeld om een steriele roervlo in het vat te doen, en even te laten draaien op de magneetroerder. Maar dan roer je ook alle uitgezakte gist weer om hoog. Voor het volgende brouwsel ga ik even langs Brouwmarkt om een mandfles te halen.

Caspar

Citaat van: Joran op 13-07-2010  09:46 uHeb ook weleens met de gedachte gespeeld om een steriele roervlo in het vat te doen, en even te laten draaien op de magneetroerder.

Neh, gewoon het vat een beetje heen en weer zwenken na 4 dagen primaire vergisting... we moeten het onszelf niet onnodig complex maken is mijn credo ;D .

RobinB

Citaat van: Joran op 13-07-2010  09:46 uHeb ook weleens met de gedachte gespeeld om een steriele roervlo in het vat te doen, en even te laten draaien op de magneetroerder.

Ik ook, met name voor érg flocculente gisten.
Als ik een mooie carboy (of hoe die flessen van 20 L ook heten) had, had ik het ook gedaan, al was het maar voor de test.
Dagelijks wat schudden wervelt ook wel wat op, maar is toch veel beperkter...


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.