Ik snap er nu echt niets meer van. Het bier dat een SG van 1,018 had bij bottelen, vandaag gemeten (goed koolzuur uit laten ontsnappen) en wat schept mijn verbazing. Het SG is 1,004! En dan was dit nog de batch die niet ontploft is. Van dit bier vandaag twee flessen open gemaakt. Normale temperatuur, normale sis, geen overdreven schuim, maar dus wel een SG van 1,004. Ook vreemd dat het ontplofte bier pas na 3 maanden ontploft op een warme dag, terwijl er eerder behalve veel schuim niet veel aan de hand leek. Geen gushers of iets dergelijks.
Komt dit omdat er nog koolzuur in het bier zat tijdens het meten van het jongbier? Raar want het SG zat al 8 dagen op 1,018 toen het gebotteld werd. Mij valt ook op dat als het waterslot niet meer beweegt het na het meten van het SG (vat uit waterbak tillen, meten en weer terugplaatsen) opeens weer wel gaat bewegen. Onlangs ook gebeurd bij een Saison.
Ik vind het echt bizar dat. Schommelen met het vat schijnt niet goed te zijn voor je bier, maar kennelijk gaat het soms daardoor wel verder. Voortaan gaan we als het bier lijkt uitgegist toch nog 2 weken wachten voor te bottelen. Nu is dat meestal na 10 tot 14 dagen. In het vervolg maar langer wachten.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?