Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: EOD in Alkmaar  (gelezen 9856 keer)

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
Re: EOD in Alkmaar
« Reactie #25 Gepost op: 13-07-2010 09:32 u »
Ik bedoel nagisting inderdaad ;) . Waarom koop je dan geen mandfles? Vaak komt er bij het hevelen wat zuurstof in het bier, dit geeft net een laatste kick voor de gist om de klus te klaren.

Ik weet wel dat vele forummers zeggen dat hevelen naar secundaire vergisting onzin is, maar bij mij heeft het een positief effect en jij hebt exploderende flesjes ;) .

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #26 Gepost op: 13-07-2010 09:33 u »
Toch valt het me vaak op dat er toch redelijk wat koolzuur al in het jongbier zit (schommel maar eens met het vat, het waterslot gaat als een malle).

Ik schommel (zwenk) ook altijd met de gistingsfles als er geen activiteit meer is, hoewel het hier omstreden is. Bijna altijd gaat het waterslot dan nog ongeveer een dag door met bluppen.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #27 Gepost op: 13-07-2010 09:34 u »
Schommelen doe ik ook regelmatig, kan ook helpen inderdaad!

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 13-07-2010 09:46 u »
Ik heb twee kleine mandflessen van 15 liter. Die misschien maar weg doen, en 1 grote kopen van 25.

Heb ook weleens met de gedachte gespeeld om een steriele roervlo in het vat te doen, en even te laten draaien op de magneetroerder. Maar dan roer je ook alle uitgezakte gist weer om hoog. Voor het volgende brouwsel ga ik even langs Brouwmarkt om een mandfles te halen.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #29 Gepost op: 13-07-2010 09:58 u »
Heb ook weleens met de gedachte gespeeld om een steriele roervlo in het vat te doen, en even te laten draaien op de magneetroerder.

Neh, gewoon het vat een beetje heen en weer zwenken na 4 dagen primaire vergisting... we moeten het onszelf niet onnodig complex maken is mijn credo ;D .

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #30 Gepost op: 13-07-2010 11:46 u »
Heb ook weleens met de gedachte gespeeld om een steriele roervlo in het vat te doen, en even te laten draaien op de magneetroerder.

Ik ook, met name voor érg flocculente gisten.
Als ik een mooie carboy (of hoe die flessen van 20 L ook heten) had, had ik het ook gedaan, al was het maar voor de test.
Dagelijks wat schudden wervelt ook wel wat op, maar is toch veel beperkter...