Bottelen met honing

Gestart door Hopmans, 09-07-2010 20:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Hoi boys,

Effe een spoed-vraagje.

Stel ik bottel met 10 gram per liter met suiker.
Hoeveel honing moet ik dan gebruiken in plaats van suiker voor dezelfde hoeveelheid koolzuur?

Hoeveel is dat nu ook alweer?
 :weetniet:

Henielma

BrouwVisie zegt:
Suiker 100%
Honing 90,89% als maximale opbrengst.

Oscar

Citaat van: Hopmans op 09-07-2010  20:42 uStel ik bottel met 10 gram per liter met suiker.
Hoeveel honing moet ik dan gebruiken ipv suiker voor dezelfde hoeveelheid koolzuur?

Hoeveel is dat nu ook alweer?
 :weetniet:

Dan kom je uit op ongeveer 8,3 gram honing per liter (met BrouwVisie kun je dat uitvogelen)  :)

biersmurf


Voor 23 liter bier, 250 gram honing, dit staat gelijk aan 8 gram liter/suiker ;)

Hopmans

Citaat van: Oscar op 09-07-2010  20:47 uDan kom je uit op ongeveer 8,3 gram honing per liter (met BrouwVisie kun je dat uitvogelen)  :)

Nee, dit kan niet.

In honing zit vocht, dus je moet meer honing als suiker gebruiken.
Tussen de 1,1 en 1,7 maal die 10 gram meen ik.

Minder is out off the question.

 :denken:

biersmurf

Raadpleeg,"het groot zelf bierbrouw boek"
;D

Hopmans

We weten allemaal zoveel, maar zo´n kut dingetje als dit niet?



Oscar

Citaat van: Hopmans op 09-07-2010  22:16 uWe weten allemaal zoveel, maar zo´n kut dingetje als dit niet?

Tuurliujk wel...en weer een "bugje" ontdekt in BrouwVisie  :-[  Maar volgens BrouwHulp is 10 gr/liter suiker ongeveer 12,8 gram honing per liter... :)

Hopmans

Citaat van: Oscar op 09-07-2010  22:19 uTuurliujk wel...en weer een "bugje" ontdekt in BrouwVisie  :-[  Maar volgens BrouwHulp is 10 gr/liter suiker ongeveer 12,8 gram honing per liter... :)

Dat komt inderdaad meer in de richting.

Ik zie in de data:

100% om 90.89% en  1046 om 1035

1,1 en 1,3

Compromis zou zijn 1,2
En misschien wel 1,28

Ik maak er dan 1,24 van, dan zit ik altijd goed.

Thanks.

 

biersmurf

Citaat van: biersmurf op 09-07-2010  20:48 uVoor 23 liter bier, 250 gram honing, dit staat gelijk aan 8 gram liter/suiker ;)

Wel nog even doorrekenen, dit is voor 8 gram suiker/liter en niet voor 10 gram suiker/liter.

De Kiekert

De zoetheidsgraad van honing tov die van suiker is 80 %. Moet ik daar dan ook rekening mee houden? Zelf zou ik dan 12,5 gram honing nemen als sustutuut van 10 gram suiker. Is dat goed?

Hopmans

Citaat van: snuff op 10-07-2010  16:58 uDe zoetheidsgraad van honing tov die van suiker is 80 %. Moet ik daar dan ook rekening mee houden? Zelf zou ik dan 12,5 gram honing nemen als sustutuut van 10 gram suiker. Is dat goed?

Ja, dat is goed.


Jerry

Maar dan nog even een vraagke, Als honing meer water bevat? Hoeveel dan? Als je honing wil gebruiken in bier moet je dan suiker gebruiken maar 1.28 meer gebruiken?

RobinB

Citaat van: Jerry op 13-07-2010  20:20 uMaar dan nog even een vraagke, Als honing meer water bevat? Hoeveel dan?

Dan moet je daarvoor corrigeren! ;D
Moet je wel eerst weten hoevéél water erin zit...

bazje

Als honing "meer water" bevat dan andere honing, zou je dat dan uberhaupt wel merken?
Lijkt me toch sterk, daar het hier niet om liters (beter centiliters) gaat?

Drents Hopbier

Citaat van: RobinB op 13-07-2010  20:56 uMoet je wel eerst weten hoevéél water erin zit...

Zie o.a www.hoofcare.nl/Nectar_wordt_honing.html  en   http://members.chello.nl/~a.jager1/bijen/doc6.htm

Hopbier

Walter

Je kan anders ook op het etiket kijken hoeveel gram suiker de honing per 100g bevat. Dit zal je een goede indicatie geven.

rutger

Hey,

Wat is zo het effect van bottelen met honing :)

greetz

hansHalberstadt

Wat voor programma je ook gebruikt om het te berekenen, de uitkomst is niet beter dan de gegevens die je er voor je ingredienten ingestopt hebt. Voor Bierpro heb ik ooit de volgende getallen in het ingredientenbestand gestopt:
bottelsuiker: extraheerbaar=100% vergistbaar=100%
bottelhoning: extraheerbaar=81% vergistbaar=88%. Omdat honing wel volledig op kan lossen zou dat betekenen dat er 81% suiker inzit en dus 19% water en dat van die 81% suiker slechts 88% vergistbaar is. totaal dus 1/(0.81x0.88)=1.4 x zoveel nodig als bottelsuiker. Ik weet niet meer waar ik die getallen precies vandaan heb, mogelijk uit het boekje van Jan van Schaik. eea is vrij makkelijk te controleren door honing op te lossen en het Sg te meten. Hoeveel % vergistbaar is is wat lastiger te bepalen, maar kan wel.
HansH

Edgar

Citaat van: rutger op 01-10-2010  21:44 uHey,

Wat is zo het effect van bottelen met honing :)

1. koolzuurgas, net als bij suiker (zie hierboven voor de details over hoeveelheid)
2. infectie
3. en ik denk dat je hier op doelt: een lichte honingsmaak, uitgaande van een milde bloemenhoning.

Honing bestaat natuurlijk in veel smaken, waarvan sommige (neem heidehoning of boekweithoning bijvoorbeeld) heel sterk of apart. Ik weet niet of er hier veel mensen zijn met veel ervaringen van bottelen of brouwen met meer exotische honingsoorten, maar je kunt rustig verwachten dat je iets van dat karakter terug kunt verwachten in een bier dat met zo'n honing gebotteld is. Ook al is die honing -en dat is noodzakelijk naar het schijnt- verhit om infecties, met name van gisten/schimmels, te voorkomen.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 01-10-2010  23:50 uHoeveel % vergistbaar is is wat lastiger te bepalen, maar kan wel.

Dat is afhankelijk van de gist.... Wilde gist vergist zomaar 98-99%  ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 02-10-2010  00:00 uDat is afhankelijk van de gist.... Wilde gist vergist zomaar 98-99%  ;)
Ik neem aan dat het hier gaat over de normale biergisten?
Net nog even op internet gekeken naar de link van Hopbier en daar geven ze aan dat in honing ca 10% meervoudige (onvergistbare) suikers en 3% overige onvergistbare stoffen en daarnaast nog ca 18% water.
HansH   

William

Gisteravond hebben Ed en ik bij Martin een aantal brouwsel mogen proeven waarbij o.a. wort voor een sterk donker bier was gesplitst in een deel waarbij kristalsuiker was gebruikt als bottelsuiker en een deel waarbij honing was gebruikt als bottelsuiker. Daarnaast was het wort ook nog een vergist met twee verschillende gistsoorten. Dus in totaal vier verschillende bieren.

Wat opviel is dat de varianten met honing als bottelsuiker voor beide gisten slechter van smaak waren dan de varianten met kristalsuiker. De bieren met honing waren minder in evenwicht. De zoetheid in deze bieren maakte snel plaats voor een wat lege smaak.

Gebruik van honing als bottelsuikerbron in deze donkere bieren lijkt geen verbetering maar eerder een verslechtering te geven. Het lijkt de moeite niet waard.

EBC

Citaat van: William op 27-01-2011  19:54 uGisteravond hebben Ed en ik bij Martin een aantal brouwsel mogen proeven waarbij o.a. wort voor een sterk donker bier was gesplitst in een deel waarbij kristalsuiker was gebruikt als bottelsuiker en een deel waarbij honing was gebruikt als bottelsuiker. Daarnaast was het wort ook nog een vergist met twee verschillende gistsoorten. Dus in totaal vier verschillende bieren.

Wat opviel is dat de varianten met honing als bottelsuiker voor beide gisten slechter van smaak waren dan de varianten met kristalsuiker. De bieren met honing waren minder in evenwicht. De zoetheid in deze bieren maakte snel plaats voor een wat lege smaak.

Gebruik van honing als bottelsuikerbron in deze donkere bieren lijkt geen verbetering maar eerder een verslechtering te geven. Het lijkt de moeite niet waard.

Dat verbaast me niks. Honing hoort op de boterham, niet in bier, vind ik. Ik heb nog nooit een honingbier geproefd dat uitmuntte in smaak. Altijd was het een flauwe middenmoot.
Honing spreekt tot de verbeelding, het suggereert natuur, zuiverheid, en zo meer, prima marketing, maar daar bijft het bij.

djeetn

Edgar,

Rutger vroeg wat het effect was van het bottelen met honing. In uw tweede puntje stond 'infectie' maar wat is eigenlijk de kans? Ik kan me moeilijk voorstellen dat je van een commerciële honing (neem nu meli-honing of zo) en die voor de eerste keer gaat openen om te gebruiken bij het bottelen, dat je daarvan een grote kans hebt op een infectie? toch? Ik kan er natuurlijk dik naast zitten!?
groetjes

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.