Brouwen

Gestart door kristoff, 06-07-2010 12:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kristoff

Na lange tijd niet meer op dit forum geweest te zijn staat er al bijna een maand een bestelling klaar om geplaatst te worden, ik heb al een aantal mandflessen op de kop getikt, en binnenkort zou dus moeten komen: biergist Brewferm, een aantal verschillende moutsoorten, hopbloemen, hydrometer, kaliummetabisulfiet, korrelgist BIOFERM CHAMP 7 g (voor een wijn experiment), maatglas glas gegrad. 250 ml, mandflessenborstel, grammen ballans, moutextract poeder , moutmolen, pH-papier 3,8-5,5 (wijn/bier) , thermometer rode alcohol -10° à 110°, wortkoeler INOX gelast 12 platen(goedkoper dan zon spiraalkoeler) rubberen stoppen en watersloten.

We hebben zelf nog een pot van 10 liter, dus brouwen kan met meerdere potten op het vuur of in 2 keer.
Filteren wil ik doen met een emmer met gaatjes erin...
Zijn er nog dingen die ik mis of tips die jullie hebben om succesvol te brouwen? Ik wil op het einde bottelen in champagneflessen met kroonkurken maar die komen later

groeten :proost:

Gerb

Voor het brouwen van bijv. 10 liter bier heb je een grotere pan nodig dan 10 liter. Als je de mogelijkheid hebt, kan je een pan van bijv. 25 liter kopen. Dat scheelt een hoop geklieder. De gist die je gebruikt is misschien niet de beste gist die er op aarde te verkrijgen is, maar het voldoet zeker voor iemand die de bierbrouwlat nog niet tot in de hemel heeft hangen. Ik schat in dat jij (nog) niet bij deze groep behoort. (EDIT: meerdere pannen werkt ook als je de boel later in een filteremmer gaat overscheppen)

Heb je een gistvat? Een mandfles is niet ideaal voor de hofdvergisting. Door de vorm ontstaat er makkelijk schuim wat omhoog gestuwd kan worden.

En ik mis een behoorlijke roerlepel. Tijdens maischen is het belangrijk om de boel regelmatig om te roeren als je aan het verwarmen bent.

kristoff

Roerlepel, en dan een grotere pot, maar dan moet ik ook ineens een los vuur hebben omdat het niet onder de dampkap gaat.

Naargelang wat ik hier al las, kan je de hoofdvergisting in mandfles doen als je een blow off installeert en de fles voor de helft vult? Ik heb een paar flessen van 25l dus als ik 10 wil maken zou dat perfect zijn, de lagering kan dan in 15l/10l flessen gebeuren.

Is er anders een goed alternatief voor de hoofdvergisting?

korek

Citaat van: kristoff op 06-07-2010  13:56 uIs er anders een goed alternatief voor de hoofdvergisting?

Ik heb eens in een gamel vergist onder lichte CO2 druk, maar de vergisting stokte al snel, dus geen succes. Blijkbaar moet de gist toch z'n CO2 kwijt en als dat niet gaat stopt ie ermee.

kristoff

Anders gewoon in twee keer brouwen, telkens 8liter in een 20 liter mandfles hoofdvergisting en lageren in één zo'n fles.

Verder waarschijnlijk nog een hoop buisjes.

biersmurf

Citaat van: korek op 06-07-2010  19:40 uIk heb eens in een gamel vergist onder lichte CO2 druk, maar de vergisting stokte al snel, dus geen succes. Blijkbaar moet de gist toch z'n CO2 kwijt en als dat niet gaat stopt ie ermee.

Denk hier toch eerder aan (een gewone) gestokte vergisting dan door toedoen van de CO2, tenzij je bier al ver verzadigd was met CO2
Normaal hangt er altijd een lichte overdruk in je gistvat (tijdens de vergisting dan he)
Wat was de druk in je gamel?
Wat was de temperatuur tijdens de vergisting? (verzadiging met koolzuur van het bier)
Onder druk lageren is natuurlijk iets anders dan onder druk vergisten (zit hem hier het verschil) en bedoel je werkelijk de hoofdgisting en dus geen lagering?
Bij het lageren zijn de suikers al bijna allemaal omgezet, de invloed op de vergisting is dan nagenoeg nul denk ik.

MO

10 liter kun je best vergisten in een 25 liter glazen fles. In tegenstelling tot de cursus hoef je dan niet te lageren (mag wel, hoeft niet). Gewoon een week laten vergisten, een week rusten en bottelen vanuit een apart vat.

kristoff

Leuke tip mo!

Dus vergisten in een groter vat is niet meer lageren, waarom doet niet iedereen dat dan?

Jacques

Citaat van: kristoff op 07-07-2010  16:55 uLeuke tip mo!

Dus vergisten in een groter vat is niet meer lageren, waarom doet niet iedereen dat dan?

Om het bier goed uit te laten gisten (geen bommetjes). De gist te laten bezinken om minder zwavelachtige smaken in het bier te krijgen en om een minder depot in je flesje te krijgen. Kortom genoeg reden om toch te nagisten/lageren.

Koud lageren is overigens ook naar mijn idee niet noodzakelijk maar het bier goed laten uitgisten wel!

Hopmans

Citaat van: Jacques op 07-07-2010  21:25 uDe gist te laten bezinken om minder zwavelachtige smaken in het bier te krijgen
En toch zit een fles witbier bordenvol met gist.
Het gaat blijkbaar toch lang goed.
Mensen vinden gistdepot zelfs lekker.


Jacques

Citaat van: Hopmans op 07-07-2010  23:28 uEn toch zit een fles witbier bordenvol met gist.
Het gaat blijkbaar toch lang goed.
Mensen vinden gistdepot zelfs lekker.

Dat ligt ook aan de gist! Weizengist is best weg te krijgen. Duvelgist daarentegen vind ik niet prettig om zo maar een voorbeeld te noemen.

Voor alle duidelijkheid ik doelde niet op een autolysesmaak maar zwavelsmaakjes die je tijdens de nagisting kwijt raakt.

Hopmans

Citaat van: Jacques op 07-07-2010  23:47 uDat ligt ook aan de gist! Weizengist is best weg te krijgen. Duvelgist daarentegen vind ik niet prettig om zo maar een voorbeeld te noemen.
Mee eens.


CiteerVoor alle duidelijkheid ik doelde niet op een autolysesmaak maar zwavelsmaakjes die je tijdens de nagisting kwijt raakt.
OK dan.
Daar is inderdaad het lageren voor bedoeld, maar dat is vooral voor ondergisters denk ik.


Jacques

Citaat van: Hopmans op 08-07-2010  06:47 uDaar is inderdaad het lageren voor bedoeld, maar dat is vooral voor ondergisters denk ik.

Ook bij bovengisters die zeer kort of geen echte nagisting/lagering gekend hadden heb ik zeer onaangename zwavelachtige (rotte eierenachtige) smaken geroken en geproefd. Gelukkig is H2S, de stof die verantwoordeljk is voor een rotte eierensmaak, zeer vluchtig. Het komt nogal eens voor dat je bij het openen van een fles deze onaangename smaak waarneemt en dat na een 10 minuten de smaak voor een groot deel is verdwenen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.