Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoeveelheid suiker in fust

Gestart door Pimpeltje, 05-07-2010 22:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Pimpeltje

Aangezien er door verschillende brouwers steeds vaker op fust wordt afgevuld, de volgende vraag.

Hoeveel suiker wordt er toegevoegd bij het afvullen op fust?

Oscar

Jacques

Zelf heb ik de neiging de laatste tijd wat minder suiker te geven 2 tot maximaal 3 g per liter. En het eerder 2 dan 3.

Oscar

ik heb goede ervaringen met 4 g/l  :brouwen:

Herman

De vraag die als wedervraag gesteld moet worden is: hoeveel koolzuur heb je in je bier voor het afvullen. Pas als je dat (bij benadering) weet, kun je bepalen hoeveel suiker nodig is. Jacques en Oscar's antwoord kunnen beide goed zijn, het ligt er maar aan waar je mee begint qua bier en CO2.

Oscar

Citaat van: Herman op 06-07-2010  00:13 uhet ligt er maar aan waar je mee begint qua bier en CO2.

En wat voor een biertype je hebt en hoeveel koolzuur je in je bier wenst te hebben.....Kwestie van inschatten of trial and error.. :)

Jacques

Citaat van: Herman op 06-07-2010  00:13 uDe vraag die als wedervraag gesteld moet worden is: hoeveel koolzuur heb je in je bier voor het afvullen. Pas als je dat (bij benadering) weet, kun je bepalen hoeveel suiker nodig is. Jacques en Oscar's antwoord kunnen beide goed zijn, het ligt er maar aan waar je mee begint qua bier en CO2.

Helemaal juist.

Het is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur en je tapinstallatie. Ik geef de laatste tijd wat minder suiker omdat ik dat wat fijner vind tappen.
Het is inderdaad een kwestie van uitproberen wat jou het beste bevalt. In ieder geval hoor je minder suiker te geven dan wanneer je in flessen bottelt. Met je koolzuurfles compenseer je dat weer (niet helemaal omdat koolzuur tijd nodig heeft om op te lossen in het bier).

jacob

Als je je bier in de koelkast hebt staan dan gaat het evengoed nog koolzuur opnemen.
Dus ik doe tegenwoordig ook liever wat minder ongeveer 2-3 gram de liter, en dat bevalt het beste.

MO

Een en ander ligt ook aan de gist en aan de hoeveelheid hop. Sommige gisten geven mooier schuim, en gezond gehopte bieren schuimen ook beter.
Bier warm gelagerd (dus zonder koolzuur) zou ik afvullen met 3 tot 4 g suiker in het fust.

Nog een tip: het komt vaak voor dat fusten te veel druk hebben. Als je de koolzuuraansluiting van de fustenkoppeling afhaalt, en het rubbertje verwijdert dat zorgt dat er geen bier in de koolzuuraansluiting kan komen, kun je teveel koolzuur aflaten uit een fust. Fusten met te veel druk tappen voor geen meter, je kunt beter koolzuur aflaten tot een bar of 1,5 overdruk (bij 20 °C).

Kleine_Schriek

Ik had de rookporter met 3 gr/l gevuld op fust en bij kamertemperatuur weggezet. Toen ik hem 3 weken later aansloot, was er precies genoeg koolzuur op voor mijn smaak, maar Erik wilde nog iets meer prik. Dus daarna nog 24 uur op 1,8 bar laten carbonaten en nu tappen we hem met 1,2 bar. Werkt goed. Het blijft uitproberen......

Pimpeltje

Bedankt voor de antwoorden.
Het bier staat op ongeveer 20 graden. Ik ga voor 3 tot 4 gram/liter en ga het tappen dan uitproberen

Oscar

Ik heb nu mijn siason op de tap (4 gr/l suiker) en vind dat er vanuit het fust zelf te weinig koolzuur in het bier zit. Mijn Kölsch ga ik eens fustelen met 7 gr/l. Ik tap momenteel mijn Saison met bijna 2 bar uit in de hoop dat het koozuurgevoel iets meer wordt.

Mijn inziens kun je dus een fust met net zoveel suiker fustelen als een flesje, maar dat kan ik nu nog niet onderbouwen. Wellicht over een aantal weken wel. :brouwen:

Caspar

Als je het bier in fust onder CO2 druk carboniseert doe je dat ook tot aan de gewenste hoeveelheid... waarom zou dat dan niet mogen door hergisting met suiker? Je moet natuurlijk wel oppassen dat ie niet stiekem nog eens een SG puntje verder doorgist wat in de fles nog al eens wil gebeuren.

Oscar

Citaat van: Caspar op 05-10-2010  19:41 uwaarom zou dat dan niet mogen door hergisting met suiker?

Juist dat is mijn stelling ook. Geen onderscheid tussen fles en fust qua suikergift voor hergisting....

Edgar

Helemaal eens met het principe dat het niet uitmaakt waar het koolzuurgas vandaan komt, dus hergisting moet kunnen voor een bier waar je bekend mee bent (lees: weet tot hoever het uitgist). Maar 7 g/l lijkt me op een fust een recept voor problemen. Beetje grote stap ook, van 4 naar 7.

Citaat van: Oscar op 05-10-2010  19:35 uMijn Kölsch ga ik eens fustelen met 7 gr/l. (...)

Mijn inziens kun je dus een fust met net zoveel suiker fustelen als een flesje. Dat kan ik nu nog niet onderbouwen, maar wellicht over een aantal weken wel. :brouwen:

Niet dat ik ook maar iets weet van fustelen behalve hoe ze 't in 't IJ deden en mijn eigen kegs en partyvaatjes, maar het wemelt op het forum toch van de adviezen om niet boven de 5g/l te gaan. Ik ben het trouwens wel met je eens dat dat vaak, zeker voor bijvoorbeeld Belgen en andere koolzuurrijke bieren, iets aan koolzuur te wensen overlaat. Maar laat dat je niet weerhouden (en daar heb ik alle vertrouwen in ;D).

Henielma

Belgische bieren met veel koolzuur op tap blijkt bij mij toch lastig te tappen. Veel schuim op het bier en uiteindelijk weinig koolzuur in het bier.

De (zwaardere) bieren die veel koolzuur verlangen ga ik weer in flessen bottelen. De fustjes werken heel fijn voor de bieren met een normale en lage hoeveelheid koolzuur.

Oscar

Citaat van: Henielma op 05-10-2010  22:25 uVeel schuim op het bier en uiteindelijk weinig koolzuur in het bier.

Dan moet je je tapdruk verhogen...er zullen wel weer meerdere factoten spelen, Maar bij mij kölsch ga zowel op fles als fust evenveel suiker gebruiken en kijken wat dit voor een verschil/verbetering oplevert.

Op mijn werk is het verschil tussen koolzuur op fles en op fust in theorie 0,05 gew% (fust 0,45 en fles 0,50). Vanaf fust wil ik ook sprankeling in mijn glas.....

Edgar

En dat is ook ongefilterd en hergist?

EBC

Als er teveel druk CO2 op een vat zit, dan heb je problemen.

Zit er te weinig op, dan zet je de druk wat hoger en wacht je een dag, dan is het weer ok.
Het kan zeer goed zijn dat je tapinstallatie niet in evenwicht is, qua slanglengte, dikte, etc. Tappen is het controleren van drukval. Daarbij is het leidingwerk belangrijk.

7 gr per liter op fust is vragen om problemen, tenzij je hele lange slangen hebt... ;)

Hopmans

Citaat van: EBC op 06-10-2010  07:45 uZit er te weinig op, dan zet je de druk wat hoger en wacht je een dag, dan is het weer ok.

Zijn tappers zelf in staat om de druk te bepalen, of moet je van tevoren melden
aan de tapper dat er waarschijnlijk te weinig koolzuur in een fust zit?

Hopmans

Laat ik de vraag dan anders formuleren:
Ik heb 6 fusten voor een festival met waarschijnlijk te weinig koolzuur.
Moet ik dat zelf controleren voor overdracht, of doet de tapper dat?

Caspar

Ik zou in ieder geval de tappers even informeren, dat kan nooit kwaad. Mijn gevoel zegt dat te weinig koolzuur beter is dan te veel, ik heb vaak genoeg bier uit de tap zien spuiten dat vrolijk nog wat na heeft gegist in het vat.

Hopmans

Citaat van: Caspar op 06-10-2010  10:22 uMijn gevoel zegt dat te weinig koolzuur beter is dan te veel, ik heb vaak genoeg bier uit de tap zien spuiten dat vrolijk nog wat na heeft gegist in het vat.
Dit is inderdaad de reden dat we laag zijn gaan zitten met het koolzuur.
Mmm, ik ga maar ff voor de zekerheid bellen.
 :biersmile:

Joran

@Hopmans, Fazant op het Bokbierfestival?

EBC

Citaat van: Hopmans op 06-10-2010  08:35 uZijn tappers zelf in staat om de druk te bepalen, of moet je van tevoren melden
aan de tapper dat er waarschijnlijk te weinig koolzuur in een fust zit?

Ik heb het hier vooral over zelftappers. Je sluit je vat aan, vindt het CO2 te weinig, dan pak je een flesje bier uit de koelkast en probeer je het vat morgen nog een keer.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.