Stoute Gijt - RIS

Gestart door VEMP, 03-07-2010 15:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VEMP

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptStoute Gijt (RIS)
Kenmerk
Brouwdatum7/4/2010
BiertypeStout (Imperial Russian)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1105 (10.3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement72.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater36.5 liter
Maischdikte2.5 l/kg
Maischwater21.2 liter
Spoelwater13.0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur323 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid91 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale alemout70.0 %6591 gr6 EBC
Zwartemout3.0 %282 gr1400 EBC
Chocolademout (ontbitterd)4.0 %377 gr800 EBC
Cara-amber13.0 %1224 gr60 EBC
Basterdsuiker (wit)10.0 %942 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Brewers Gold (D)7.4 %40 gr90 minuten29 EBU
East Kent Golding4.8 %25 gr90 minuten12 EBU
Cascade6.6 %30 gr15 minuten9 EBU
Willamette5.0 %30 gr15 minuten7 EBU
Magnum (USA)16.0 %20 gr90 minuten32 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3787 Trappist High Gravity
Gist toegevoegd als

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C45 minuten2.5 l/kg
272°C20 minuten2.5 l/kg
378°C1 minuten2.5 l/kg

Deze wil ik morgen gaan brouwen. Ik weet niet of de gist geschikt is. ik heb nog US 05 en Abbey II liggen.

Jacques

Dan zou ik voor de US - 05 gaan. Ook geen ideale gist voor een stout maar die is denk ik toch wat beter geschikt dan de Westmalle gist.
Als je wat eerder het recept gepost had dan was je in de gelegenheid geweest een gist in huis te krijgen die beter geschikt is voor een stout...

VEMP

Dank je wel Jacques. Dan doe ik dat. Ik heb net pas besloten te gaan brouwen, het blijft morgen namelijk droog. Bedankt dat je me wilde helpen met gist.

Gerb

Ik vind de US-05 juist bij uitstek geschikt voor een RIS. Als alternatief kan je ook nog een Engelse gist gebruiken, maar die heb je niet. Ik vind de Cascade aan het einde een beetje misplaatst. Het ziet er een beetje weinig consistent uit allemaal, je hopstort.

VEMP


RobinB

Volgens mij past de hopping zo wel, wordt het wel een Amerikaanse versie.

Gerb

Citaat van: VEMP op 03-07-2010  17:17 uOk, tips?

Ik weet dat ik ook niet altijd even consistent ben in mijn recepten, maar ik zou je adviseren om Magnum of Brewers Gold als bitterhop te nemen. Dan op 15 en 5 min EK Goldings of Willamette.

Ik deel de mening niet dat dit een Amerikaans bier wordt. De Willamette is geen uitgesproken citrushop en smaakt als een Hallertau. Alleen de Cascade in deze hoeveelheid zal onvoldoende Amerikaans karakter geven.   

VEMP

Merci. Ik heb de Willamette eruit gehaald en de Cascade op het eind verhoogd en in 2 giften of 15 en op 5 minuten.

VEMP

Gisteren heb ik het rapport van het ONK gekregen. Was positief, op 1 punt na. Hij was wat te zoet, wat de complexiteit in de weg zit. Duidelijk. De tip dit er in stond was: meer suiker storten.

Maar zou ik ook langer kunnen maischen op 62 graden en minder lang op 72 graden?

Caspar

Ik zou niet te veel waarde hechten aan het commentaar van de keurmeester. Hij heeft je recept niet gezien en er zijn vele manieren om een bier minder zoet te maken, suiker vind ik persoonlijk de minst charmante methode.

Wat is je eind SG?

Adrie

Citaat van: VEMP op 29-09-2010  18:07 uGisteren heb ik het rapport van het ONK gekregen. Was positief, op 1 punt na. Hij was wat te zoet, wat de complexiteit in de weg zit. Duidelijk. De tip dit er in stond was: meer suiker storten.

Maar zou ik ook langer kunnen maischen op 62 graden en minder lang op 72 graden?

Dat kan, maar het is een misverstand dat kort maischen op 62 graden een zoet bier geeft. Het geeft een bier met meer onvergistbare suikers. Maar onvergistbare suikers zijn niet zoet.

Zoet bier krijg je alleen door een niet optimale vergisting of door een disbalans doordat je te weinig hopbitterheid in je bier hebt. Kijk dus eerst eens naar de hoeveelheid gist, de vitaliteit van de gist en de beluchting.

Caspar

Inderdaad. ik heb ervaren dat zoetheid vaak voortkomt uit gistproducten zoals hogere alcoholen en esters. Suiker toevoegen zal met deze gist in een bier als dit waarschijnlijk nog meer zoetheid opleveren omdat de gist nog harder tekeer gaat. Ik heb twee Westmalle bieren staan met een eind SG van 1010 die zoeter smaken dan een bier van een fout maischschema met een eind SG van 1024!

De-Geert

Je zou ook wat minder caramout kunnen gebruiken, dat geeft toch ook een zoete smaak. 1,2 kg is wel veel.


Gerb

En met een begindichtheid van 1105 zul je altijd een bier overhouden met een relatief hoog eind SG, dus droog zal het bier nooit worden. Mijn advies zou zijn om de caraamber tot max 8% te verlagen. Had je nu toch de US-05 gebruikt?

De-Geert

Je zou ook nog gek kunnen gaan doen en wat houtsnippers toevoegen bij het nagisten/lageren. Hout-tannines schijnen vooral bij zoetere bieren wat balans te geven.
En een-dimensionaal is het zeker niet.

EBC

Als je iets aan je maischschema doet, zou ik eerder nog iets langer op 74 ºC gaan zitten. Zo rond 71 ºC komen er weer zetmelen vrij. Als je die niet voldoende omzet, hou je onvergistbaar over...

Blijf onder de 69 ºC, of ga er over maar dan 30 minuten. 

VEMP

Dank jullie voor de tips. Ik ga ze in overweging nemen.

EBC, dus je zegt niet op 72 graden of een half uur op 74? Bij dit laatste krijg je toch onvergistbare suikers, dus zoeter?

EBC

Citaat van: VEMP op 30-09-2010  18:57 uDank jullie voor de tips. Ik ga ze in overweging nemen.

EBC, dus je zegt niet op 72 graden of een half uur op 74? Bij dit laatste krijg je toch onvergistbare suikers, dus zoeter?

Wat ik zeg komt erop neer dat je of een éénstapsmaisch doet onder de 70 ºC, of meerstaps met 30 minuten op 73-74 ºC.
Ook alfaamylase maakt vergistbare suiker aan en er zal nog wel wat beta aktief zijn ook.
Maischen op 74 ºC doet wonderen voor je rendement en vergistingsgraad, is mijn ervaring.

Zoet is een combinatie van verschillende faktoren. Met name van een slechte vergistingsgraad (te weinig gist, ondervoede gist, teveel beluchte gist, schommelende temperaturen, ..., én slecht vergistbaar wort).
Onvergistbare suikers doen ook mee aan de zoete smaak,  maar niet zoveel als men wel denkt. En dan kunnen esters een zoete indruk wekken. Dit laatste is vooral gistafhankelijk.

RobinB

Citaat van: EBC op 30-09-2010  21:09 uteveel beluchte gist

Ik wil hier geen off-topic discussie mee beginnen, maar dit is in de praktijk nauwelijks van toepassing. Zolang je gist nog vergistbare suikers tot z'n beschikking heeft, kan je niet "overbeluchten"

EBC

Citaat van: RobinB op 30-09-2010  22:29 uIk wil hier geen off-topic discussie mee beginnen, maar dit is in de praktijk nauwelijks van toepassing. Zolang je gist nog vergistbare suikers tot z'n beschikking heeft, kan je niet "overbeluchten"

Ok, meer precies bedoelde ik: overbeluchte giststarters. Ik zie nog steeds recepten met 48 uur beluchting van de starter.

De-Geert

Vemp, misschien kan je nog even het eind SG / de vergistingsgraad melden zodat we gistvitaliteit-issues kunnen uitsluiten.
(en het hier verder niet over hebben)

VEMP

Na koken was het 1090 SG en voor het bottelen 1022 SG.

Caspar

Een eind SG van 1022 in een RIS is niet absurt hoog. Ik heb een 3e prijs op het ONK gewonnen met een RIS die een eind SG van 1030 had :o . Ik denk dat de gist de oorzaak is, bewaar maar een flesje voor als ik je weer zie... dan gaan we even real-time proeven :biersmile: .

En nog wat anders... heeft de keurmeester altijd gelijk ::) ?

EBC

Het allerbelangrijkste is wat je zelf van het bier vindt. RIS is ook weer zo een stijl waarmee je alle kanten op kan...

Die keurmeesters zeggen ook gewoon wat ze zelf lekker vinden. En vandaag heb je deze keurmeester, morgen de ander. Daar is geen peil op te trekken, keuren blijft mensenwerk is het veelgebruikte eufemisme.

VEMP

Ja, hij is een beetje zoet, maar ik weet niet wat er naar boven zou komen als dat zoet er uit zou zijn. Ik heb ook weinig referenties voor de smaak. Dadelijk in Eindhoven bij de Mitra eens kijken voor een aantal RISsen.

Alchemist

Ik ben momenteel van je Stoute Gijt - RIS aan het genieten.  :proost:

Ik vind hem erg lekker. Mooie uitgebalanceerde verhouding van de harder bittere gebrande mout en aanvullende smaak van ontbitterde chocolademout. Ik vind het zoete in dit bier juist aangenaam en vind dat dit goed past bij het alcoholische component. Ook is de hopbitterheid in evenwicht met de geroosterde bitterheid. Geen van beiden voert echt de boventoon.

Dagmar vond hem te bitter, hoewel ze tegenwoordig toch vaak wel fanatiek meesnoept van mijn stouts, dus ik mag hem gelukkig helemaal zelf opdrinken. :)

Ik vind dat je trots mag zijn op deze RIS. Mooi in balans met een frisse geur en een interessante volle smaak. Hier lust ik wel pap van. Ik hoop dat de Stoute Gijt vaker gebrouwen gaat worden. ;)

Hoe ben je er eigenlijk bij gekomen om een RIS te maken? Ik dacht dat je niet erg van stouts hield.

VEMP

Dank je wel Fabian voor het proeven. Leuk om te lezen dat je zo positief bent.
Inderdaad, ik was niet gek op stouts. Maar mijn broer wel, dus ik dronk het steeds vaker mee. Ik heb het echt leren drinken en waarderen. Een RIS vind ik nu heel smakelijk, een gewone stout ben ik nog steeds geen grote liefhebber van.
Nogmaals bedankt!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.