Hop/eiwit filteren achterwege laten

Gestart door PietO, 02-07-2010 07:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PietO

Ik zat kort geleden aan de volgende mogelijkheid te denken:

als je koelt met een RVS-dompelkoeler, is het denkbaar om de koeler in het kookvat te laten zitten en het kookvat als gistvat te gebruiken zonder af te hevelen.

De dompelkoeler kan dan tijdens de hoofdvergisting dienen om het gistende bier te koelen. Met UT100 + ventiel (b.v. uit oude wasmachine) kan het gistende bier eventueel gekoeld worden. Na de hoofdvergisting pas eiwit/hop/gistcellen filteren door afhevelen. Voordeel: minder werk + infectiegevaar; weet iemand iets over invloed op de smaak als de gekookte hopbellen + eiwitten een weekje in het bier blijven?

Jacques

Volgens (oude) literatuur zouden de eiwitten de vergisting in de weg zitten. Of dat ook daadwerkelijk zo het geval is weet ik niet.

Wel kan ik mij voorstellen dat het niet verwijderen van de hop een negatieve smaakinvloed heeft. Ongetwijfeld zal er meer 'groene smaak' van de hop in het bier komen.
Ik heb overigens ook zo iets van dat de hop en eiwitten moeten er gewoon uit. Alle professionele brouwers doen dat. En zij hebben het brouwproces geoptimaliseerd...

De-Geert

Als je hopzakjes gebruikt zijn deze makkelijk te verwijderen, dan heb je alleen nog de eiwitten.

NewLine

Miscchien is een CCT-achtige kooketel dan wel nuttig om de eiwitten te verwijderen?

hansHalberstadt

Je kunt hier denk ik uren over discussieren, maar waarom probeer je het niet gewoon een keer uit met een klein deel van je brouwsel, dus merendeel op de normale manier behandelen en dan 2 even grote porties van bv 2 liter of zo (dit om zoveel mogelijk overige omstandigheden gelijk te houden ) apart laten vergisten 1 met filtering en een zonder. Je kunt dan bij die kleine porties het verschil zien.
HansH

Ronnie

Welk kook en koelsysteem je ook gebruikt, het is toch best om die troep niet in het gistvat te hebben, die extra schoonmaak van het kookvat is nu toch zó geen arbeid? ik vind het een normaal goede gewoonte.

MO

Ik vind het ook wel een mooi experiment. Maar wel een lastige. Is een worst case benadering een goede? Maak een brouwsel, hevel zo precies mogelijk de helft helder af na hopkoken zodat je

deel A helemaal helder
deel B met dubbele hoeveelheid eiwitten en hopresten

overhoudt.

Vergist deel A en deel B in eenzelfde type gistvat bij dezelfde temperatuur met precies dezelfde hoeveelheid gist (kan dus alleen maar met korrelgist) en beschouw het effect een paar maanden later?

Heb je hier zin in, Piet?


PietO

Citaat van: MO op 02-07-2010  11:23 uIk vind het ook wel een mooi experiment. Maar wel een lastige. Is een worst case benadering een goede? Maak een brouwsel, hevel zo precies mogelijk de helft helder af na hopkoken zodat je

deel A helemaal helder
deel B met dubbele hoeveelheid eiwitten en hopresten

overhoudt.

Heb je hier zin in, Piet?

Ik lees geen principieele bezwaren dus er komt een experiment aan; aanleiding hiervan is natuurlijk de hitte en mijn brouwkoelkast staat vol met gekoeld bier. Veel verandert er niet: het laatste jaar gebruikte ik mijn maischgamel als gistvat (na schoonmalen / steriliseren) maar nog eenvoudiger is het het zo-wie-zo steriele kookvat / dompelkoeler te gebruiken. Mogelijk dat eiwitten/hop door  gistslurry beter samenklontert zodat afhevelen zelfs beter gaat.

Vergelijken met commercieelen gaat natuurlijk niet op, omdat daar de kookketel voor de volgende batch beschikbaar moet zijn. T.z.t. feedback.

Oscar

Waarom niet alles in 1 pan? Dus na het maischen gewoon doorstoken naar koken (Niet filteren dus). Bij koken je hop toevoegen, koelen en gist toevoegen. Dus vergisten met je mout, hop en eiwitten nog in het vat...lekker makkelijk en je maakt een brouwsel in pakweg 2 a 3 uur  :brouwen:

Volgens mij is dit wel een methode voor een middeleeuws biertje...

Hopmans

Ik zeg doen!
Ik persoonlijk geloof er niet zo in, maar misschien krijg je wel een speciale hopsmaak.


Gerb

Citaat van: Oscar op 02-07-2010  20:26 uWaarom niet alles in 1 pan? Dus na het maischen gewoon doorstoken naar koken (Niet filteren dus). Bij koken je hop toevoegen, koelen en gist toevoegen. Dus vergisten met je mout, hop en eiwitten nog in het vat...lekker makkelijk en je maakt een brouwsel in pakweg 2 a 3 uur  :brouwen:

Volgens mij is dit wel een methode voor een middeleeuws biertje...

Ik heb dit laatst gehoord van een vriend van me die ook aan het brouwen geslagen was. Na het maischen doorverwarmen en met alle bostel erin koken. Daarna filteren en met hop koken. Ik heb zijn bieren geproefd en ik heb er geen trekkerige smaken in kunnen ontdekken. Wel wat lichtzurige  ;)

Oscar

Citaat van: Gerb op 03-07-2010  08:13 uik heb er geen trekkerige smaken in kunnen ontdekken.

Met Decoctie kook je de maisch ook, en ook daar geen kafjes smaak.... ::) Dus die 78°C-80°C grens zou wel eens een broodje aap kunnen zijn....

Jacques

Citaat van: Oscar op 03-07-2010  09:24 uMet decoctie kook je de maisch ook, en ook daar geen kafjessmaak.... ::) Dus die 78°C-80°C grens zou wel eens een broodje aap kunnen zijn....

Ik denk dat de pH een belangrijke rol speelt. Bij decoctie is de pH op een maischwaarde, dat wil zeggen nagenoeg gelijk aan die van het hoofdbeslag. Vermoedelijk zal de lage pH-waarde die je dan hebt er voor zorgen dat er weinig uitloogt. Daarom houd ik de pH van het spoelwater goed in de gaten bij het boven de 80 ºC spoelen van de bostel. Ik heb er echter nog te weinig ervaring mee om er iets zinnigs te zeggen op de smaakinvloed.

Oscar

Citaat van: Jacques op 03-07-2010  12:22 uIk denk dat de pH een belangrijke rol speelt.

Dat vermoeden heb ik ook... ik wil er nog een proefbrouwsel aan wagen... :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.