Probeersel met een bierkit

Gestart door Cyberbowler, 01-07-2010 20:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cyberbowler

Beste Ervaringsdeskundigen,

Ik heb hier een bierkit van Black Rock het betreft de export lager voor 23 liter met toevoeging van 1,5 kg moutextract. Begin SG 1040 eind SG 1005. Ik heb nu twee blikken gemaakt en het aangegeven eind SG heb ik nooit gehaald. In BrouwVisie heb ik het rekencentrum wat gerommeld en als ik van een eind SG van 1010 uitga en ik voeg 650 gram extra suiker bij het wort dan zou mijn begin SG 1049 zijn. Ik zou dan een alcohol % krijgen van 5.5. Kan ik dit zomaar doen zonder de smaak/kwaliteit van het bier aan te tasten?

Verder wil ik in plaats van de meegeleverde 7 gram gist de Safale 04 gebruiken. Is dat een goede keus?

Ik had nog het idee om iets met een aromahop te doen maar aangezien er zoveel keuze is en ik geen idee heb welk effect dit op de smaak zou kunnen hebben laat ik dat idee maar varen.

Graag jullie mening/suggesties.

Groeten


Rob

Oscar

Citaat van: Cyberbowler op 01-07-2010  20:15 uBegin SG 1040 eind SG 1005. Ik heb nu twee blikken gemaakt en het aangegeven eind SG heb ik nooit gehaald.

Het eind SG kun je ook niet "exact voorspellen" dit heeft met je vergistings omstandigheden te maken en hangt van vele factoren af.

Citaat van: Cyberbowler op 01-07-2010  20:15 uIn BrouwVisie heb ik het rekencentrum wat gerommeld en als ik van een eind SG van 1010 uitga en ik voeg 650 gram extra suiker bij het wort dan zou mijn begin SG 1049 zijn. Ik zou dan een alcohol % krijgen van 5.5. Kan ik dit zomaar doen zonder de smaak/kwaliteit van het bier aan te tasten?

Het toevoegen van suiker geeft je meer alcohol en maakt je bier beter doordrinkbaar. Indien je suikergift niet meer is dan 20% van de totale stort (Bij een blik weet je dat dus niet) kun je dit gewoon doen, met mede weten van de gevolgen.



Citaat van: Cyberbowler op 01-07-2010  20:15 uVerder wil ik inplaats van de meegeleverde 7 gram gist de Safale 04 gebruiken. Is dat een goede keus?

Ja !! want de meegeleverde gist zal ongetwijfeld Brewferm zijn en met een zakje S-04 voeg je zeker 4 gram meer gist toe en dat is bevorderend voor de vergistingsgraad..

Citaat van: Cyberbowler op 01-07-2010  20:15 uIk had nog het idee om iets met een aroma hop te doen maar aangezien er zoveel keuze is en ik geen idee heb welk effect dit op de smaak zou kunnen hebben laat ik dat idee maar varen.

Aangezien je al dat idee hebt...zou ik het volgende bier maar gewoon met mout maken.. :brouwen:  feitelijk wil jij je bier al op alle fronten beïnvloeden.
Of koop een moutpakket, of koop meteen een voorraad mout en ga zelf aan de slag (en wij helpen graag... :brouwen:).

 :degroeten:

Cyberbowler

Beste Oscar,

Dank voor je mening. Ik denk dat ik het toch met die extra suiker ga proberen zie dan wel wat de uitkomst is.
Met betrekking tot de gist denk ik dat ik het met 11,5 gram niet ga redden aangezien er 5 tot 8 gram per 10 liter bij moet, op 23 liter zou dat bij een gemiddelde van 6,5 gram dan 15 gram zijn toch?

Het overstappen op het volledige brouwproces zie ik wel zitten maar ik wil eerst een bij een hobbybrouwer in de keuken kijken voordat ik deze stap zet. Ik heb d biercursus gelezen en op het forum ben ik ook al heel veel weetjes tegen gekomen. Dus wie weet.

gr

Rob

Oscar

Citaat van: Cyberbowler op 01-07-2010  21:16 uop 23 liter zou dat bij een gemiddelde van 6,5 gram dan 15 gram zijn toch?

2 zakjes toevoegen!

Citaat van: Cyberbowler op 01-07-2010  21:16 uHet overstappen op het volledige brouwproces zie ik wel zitten maar ik wil eerst een bij een hobbybrouwer in de keuken kijken voordat ik deze stap zet.

Het je al een hobbybrouwer gevonden in jou buurt?

En zoek op youtube eens op brouwTV  :brouwen:   :)

Cyberbowler

Citaat van: Oscar op 01-07-2010  21:20 uHet je al een hobbybrouwer gevonden in jou buurt?

Ja, als het goed is  er iemand in Krommenie dat is bijna naast de deur. Ik zal zeker eens op Youtube gaan kijken.

piele

Ik woon in Beverwijk. Je mag hier ook eens meekijken.
Tevens is er een biergilde in de buurt, in Heemskerk; het Kennemer Wijn en Biergilde.

:degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.