Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nog niet begonnen en nu al vragen :P  (gelezen 4660 keer)

Offline Piepschuim

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Nog niet begonnen en nu al vragen :P
« Gepost op: 29-06-2010 17:41 u »
Dag mensen,

ik ben al een tijdje ge´nterreseerd in het zelf bierbrouwen. Het lijkt me geweldig om mijn eigen bier te kunnen brouwen en uiteindelijk te kunnen met experimenteren met de smaak etc. Ik zal jullie de lulkoek besparen aangezien ik erg praat, maar het komt erop neer dat ik er zin in heb :P

Ik heb de cursus op de site zelf doorgelezen, en zelfs uitgeprint om nog een aantal keer door te kijken zodat ik het proces en alles wat erbij komt kijken zo wel weet. Nu heb ik een aantal vragen:
-Bij het beslag maken en maischen staat een tabel van de duur van het maischen, hierbij wordt de temperatuur gegeven en dan de duur van de pauze. Is het hier dan de bedoeling dat ik het beslag tot de aangegeven temperatuur breng en dan de aangegeven tijd (duur pauze) op die temperatuur houd, of wat moet ik mij hierbij voorstellen?

-Bij het halen van de temperaturen van 63░ - 78░C zal ik deze vrij precies moeten halen in verband met de enzymwerking, en al heb ik dan wel een thermometer die dit kan meten, ik heb op dit moment geen idee hoe ik deze temperaturen zo precies moet halen en houden. Bij een fornuis lijkt mij heel lastig een gegeven temperatuur "in te stellen".

-bij het filteren ontstaat er een suspensie die achterblijft in de emmer/ketel heb ik het idee. Kan deze gewoon weg? Of is dit goedje wat over blijft van de troebele wort nog ergens goed voor? En ik heb het idee dat ik een deel mis bij het filteren :P Het gefilterde wort wordt een aantal keer terug gegoten in de emmer/ketel totdat het wort helder is. Maar als dit steeds wordt teruggegoten dan wordt het wort toch niet helderder? Of ligt dit aan mij omdat ik het gewoon nog nooit heb gedaan?

-Ik wil zelf bier brouwen, en niet wat pakjes in water gooien en dat een aantal dagen laten staan, en zie daar: mijn "eigen gebrouwen" bier. Dit idee krijg ik wel als ik bij de startpakketen kijk op Brouwland. Dit is de link die in de cursus stond: http://www.Brouwland.com/setframes/?l=&to=http%3A//www.Brouwland.com/shop/product.asp%3Fcfid%3D28%26id%3D706%26xin%3D1%26src%3Dafvulpijp%26dt%3D24&shwlnk=0. . . Is dit slechts mijn inbeelding of komt hier nog meer bij komt kijken? En aangezien ik nog nooit ook maar iets van zelf bier brouwen heb gedaan heb ik geen ervaring. Maar ik zie bij andere draadjes dat andere wel hiermee zijn begonnen (dit idee heb ik tenmisnte), is het dan toch aan te raden om met zoiets dergelijks te beginnen?

Een aantal vragen dat weet ik, maar ik wil de eerste keer geen fouten maken omdat ik weet dat ik er dan mee stop. Zelfkennis siert de mens zegt men. Perfect zal het bier zeker niet worden, maar als het maar als bier uitziet ben ik tevreden, dan kan ik op dat moment verder gaan kijken wat er fout is gegaan etc.

Alvast bedankt,
Groeten Piepschuim

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Nog niet begonnen en nu al vragen :P
« Reactie #1 Gepost op: 29-06-2010 19:01 u »
Dag mensen,

WElkom hier op het forum!

-Bij het beslag maken en maischen staat een tabel van de duur van het maischen, hierbij wordt de temperatuur gegeven en dan de duur van de pauze. Is het hier dan de bedoeling dat ik het beslag tot de aangegeven temperatuur breng en dan de aangegeven tijd (duur pauze) op die temperatuur houd, of wat moet ik mij hierbij voorstellen?

Precies wat jij zegt. Bijv verwarmen naar 63░C en die temperatuur bijv. 30 min aanhouden (rusten).

-Bij het halen van de temperaturen van 63░ - 78░C zal ik deze vrij precies moeten halen in verband met de enzymwerking, en al heb ik dan wel een thermometer die dit kan meten, ik heb op dit moment geen idee hoe ik deze temperaturen zo precies moet halen en houden. Bij een fornuis lijkt mij heel lastig een gegeve temperatuur "in te stellen".

Kwestie van goed roeren tijdens het verwarmen en tijden het roeren de temperatuur meten en in de gaten houden. Dan lukt dit prima.

-bij het filteren ontstaat er een suspensie die achterblijft in de emmer/ketel heb ik het idee.

Nee er blijft geen suspensie achter... wellicht nog een heel klein beetje wort wat je er niet uit kunt filteren. Dit is vaak maar een klein beetje (100-500 ml) en kun je gewoon weggooien (is een deel van je verliezen).

Het gefilterde wort wordt een aantal keer terug gegiet gegoten in de emmer/ketel totdat het wort helder is. Maar als dit steeds wordt teruggegiet  gegoten dan wordt het wort toch niet helderder?

Je filtert en het eerste deel vang je op totdat je wort helder is en het filterbed zich goed heeft gevormd. Dit eerste deel giet je dan langzaam terug bovenop je nog te filteren wort (je tap van onderaf je heldere wort door je maisch heen). Hetgeen je aftapt blijft dan gewoon helder. Je gooit dus maar 1x wat terug en niet meerdere keren.

-Ik wil zelf bier brouwen, en niet wat pakjes in water gooien en dat een aantal dagen laten staan, en zie daar: mijn "eige gebrouwen" bier. Dit idee krijg ik wel als ik bij de startpakketen kijk op Brouwland. . . . Is dit slechts mijn inbeelding of komt hier nog meer bij komt kijken?

Bij echt brouwen komt inderdaad meer kijken. Als je ff verteld in welke omgeving je woont is er vast wel iemand die bij je in de buurt woont waar je eens mee kun kijken.

Kijk ondertussen eens naar deze filmpjes (ze zijn wat oud, maar het geeft je een goed beeld):

Deel 1 :
Deel 2 :

En deze is ook nog wel interessant :

Succes en blijf je vragen hier stellen.

:degroeten:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 29-06-2010 22:04 u »
Hoi Piepschuim,

Ook van mij een hartelijk welkom op dit forum!

Naar aanleiding van jouw vragen heb ik de tekst van de cursus een beetje aangepast. Het is immers de bedoeling dat iedereen na het lezen van de cursus zonder problemen het brouwproces kan uitvoeren.

Perfect zal het bier zeker niet worden, maar als het maar als bier uitziet ben ik tevreden, dan kan ik op dat moment verder gaan kijken wat er fout is gegaan etc.

Het is zeker niet nodig om te beginnen met blikken. Het echte werk kan meteen aangepakt worden. Al is het wel handig om eerst een keertje de kunst af te kijken bij een ander. Houd er wel rekening mee dat iedereen op zijn eigen manier brouwt en dat je de werkwijze van een ander niet hoeft te kopiŰren.

Mijn eerste biertje was ook een bier gebrouwen met mout. En dat smaakte ook meteen naar bier. Eigenlijk wist ik toen nog niet veel over het brouwproces. Ik had een Engelstalig boekje gelezen en dat was alles. Met alle inzichten die we nu hebben en die verwerkt zijn in de cursus moet het denk ik lukken om een smakelijk biertje te brouwen. Voorwaarde is wel dat je netjes en zuiver werkt. Een ge´nfecteerd bier is geen aanmoediging om verder te gaan. Maar als het je lukt om die buiten de deur te houden dan weet ik zeker dat het brouwvirus je te pakken gaat krijgen.

Offline Piepschuim

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 30-06-2010 00:05 u »
Hartstikke bedankt voor de snelle posts. Volgens mij kan ik hiermee wel vooruit. Ik heb nog geen apparatuur hier thuis maar dat komt nog.

Jacques, ik vind 't echt geweldig dat de cursus is aangepast "voor" mij, voel ik me toch beetje speciaal :P
Ik ga donderdag voor een week weg, maar daarna ben ik van plan om te beginnen met zelf de benodigde apparatuur in elkaar te knutselen. Mijn verwachtingen zijn dat dit grotendeels goed gaat komen. Ik heb een droogstaand aquarium, dit kan ik dus prima gebruiken tijdens het gisten. Voor de rest heb ik nog geen idee hoe en wat maar ik heb er zin in.

Het lijkt me inderdaad wel nog een goed idee om van ervaren bierbrouwers te leren. Mijn oom heeft dit vroeger ook gedaan heb ik me laten vertellen en toen ik hem belde kwam ik erachter dat hij al zijn spullen verkocht had (helaas, helaas :() en dat er tegenwoordig zoveel nieuwe technieken enz. bij zijn gekomen dat ik beter ergens anders de informatie zou moeten halen (wat ik nu dus ben aan het doen :P). Ik woon trouwns in Susteren, dit ligt op het smalste stukje van Nederland, midden limburg dus =D

Nogmaals bedankt voor de snelle respons, ik voel me al helemaal thuis hier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 30-06-2010 08:15 u »
Jacques, ik vind 't echt geweldig dat de cursus is aangepast "voor" mij, voel ik me toch beetje speciaal :P

Het is de bedoeling de cursus zo actueel te houden. Maar ook dat deze voor iedereen duidelijk is. Vandaar dat als er vragen komen over de tekst van de cursus ik steeds bekijk of er aanleiding is om deze aan te passen. Dat is het voordeel van een online cursus. Deze kan makkelijk steeds aangepast worden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 30-06-2010 18:47 u »
Ik woon trouwns in Susteren, dit ligt op het smalste stukje van Nederland, midden limburg dus =D

Dan zou je hier eens kunnen gaan kijken : Entre Les Collins. Hun gilde lokatie zit in Meerssen, dat moet te doen zijn. Wellicht wonen er wel brouwers bij jou in de buurt..
En als ik de ledenkaart van dit forum bekijk zijn er al zeker zo'n 2 tot 3 brouwers in jou omgeving... wellicht meer... :)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #6 Gepost op: 30-06-2010 19:18 u »
Hmmm... das een federatie-gilde he?
Heeft dat nog nadelen?

Ben ook wat aan het orienteren, alhoewel ik eerst nog wat ga free-wheelen denk ik?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 30-06-2010 19:20 u »
Hmmm... das een federatie-gilde he?
Heeft dat nog nadelen?

Geen idee. Dit is wel een combi-gilde, dus ook wijnmaken en zo....

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 30-06-2010 19:21 u »
alhoewel ik eerst nog wat ga free-wheelen denk ik?

Anders start je het MBO (Maastrichts Bier Overleg)  :D :D

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 30-06-2010 21:12 u »
Op zich lijkt het wel redelijk gescheiden, maar of dat nu een voordeel is?
1e vrijdag vd maand wijn, 3e vrijdag vd maand bier.

Maar het clubblad heet dan weer "Oet de peersj" (als ik dat vrij vertaal: "Uit de pers"?) wat weer meer met wijn (fruitpers) lijkt te hebben?
Hoewel het ook een drukpers kan zijn natuurlijk... ;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 30-06-2010 21:24 u »
Hoewel het ook een drukpers kan zijn natuurlijk... ;)

Hoppellets worden ook geperst... :brouwen:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 30-06-2010 21:51 u »
Ja, maar ik gebruik alleen bloemen! Liefst van eigen plant :)

(en natuurlijk de pellets van Menno! ;)  :groots: )

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 30-06-2010 21:54 u »
Ja, maar ik gebruik alleen bloemen!

(en natuurlijk de pellets van Menno! ;)  :groots: )

??? :weetniet: Heb je pillen op Robin ?   ;D ;D ;D

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 30-06-2010 21:56 u »
Bloemen/bellen what's in a name! ;)

Volgens mij zijn het technisch gezien inderdaad bloemen?

Tags: