Eerste giststarter probleem

Gestart door Kleine_Schriek, 26-06-2010 10:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleine_Schriek

Gisteren mijn eerste bijna 2 liter giststarter gemaakt mbv het forum en Sjakie's beschrijving, maar ik had 1 foutje gemaakt, namelijk het zakje niet goed geschud en er zat dus nog gist in het zakje toen ik hem helemaal openknipte. Ik heb dat eruit geknepen in de Erlemeyer. Nu staat het al 24 uur op de roerder met beluchting en het ziet er totaal niet uit als de filmpjes op YouTube, veel te donker nog, te weinig gistig. Er staat nu wel een beetje wit schuimig laagje erop en het is wel wat lichter geworden.




Morgen gaan we brouwen, de ESB van het project. Wat zouden julllie doen?

Ik laat het nog 12 uur draaien en bekijk vanavond jullie antwoorden. De rest van de dag zijn we weg.

Antoinette

Tja, al het begin is moeilijk  :nut: :proost:

Erick

Een giststarter ALTIJD 1 week van te voren maken, niet 2 dagen.

Ondanks dat is mijn ervaring dat je bier wel zal gaan vergisten, het zal alleen een dagje langer duren voordat hij begint.
Zou het ook laten afhangen van de toestand waarin de gist morgenochtend verkeerd, als er nog steeds weinig activiteit is zou je een paar dagen kunnen uitstellen (als dat mogelijk is).

Edit: zie nu de foto, ziet er best goed uit.
Lekker brouwen morgen :)

William

Heb je het smackpack wel eerst laten opbollen voordat je het bij het wort deed of heb je het na het smacken direct in het wort gedaan?

Kleine_Schriek

Citaat van: William op 26-06-2010  10:32 uHeb je het smackpack wel eerst laten opbollen voordat je het bij het wort deed of heb je het na het smacken direct in het wort gedaan?
Ik heb het smackpack laten opbollen, duurde wel 1,5 dag eer het bol stond...

Kleine_Schriek

Als ik het nu veel langer laat roeren, krijg ik dan wel een goede starter? Ik zou ook volgende week kunnen brouwen ipv morgen. Loopt wel de planning in de soep, maar ja..

Henielma

Waarschijnlijk valt het wel mee. Ik zou in dit geval de starter gewoon zo lang mogelijk laten draaien totdat het brouwsel morgen klaar is. Dan gewoon de hele starter bij het wort doen zonder eerst laten bezinken en af te gieten. Misschien moet je in het recept er rekening mee houden dat er zo'n 1,5 liter water bij komt. Dus mikken op een iets hoger start SG zodat je met de starter erbij precies uitkomt bij wat je bedoeling is.

William

Gewoon nog even laten draaien. Ik begin normaal pas te draaien als de gist wat drukopbouw in de fles geeft. Dat duurt soms al zo'n 12 uur.

Gebruik je de ESB gist? Die is in ieder geval erg flocculent waardoor deze nog gemakkelijk af te gieten is.

Kleine_Schriek

Citaat van: William op 26-06-2010  10:55 uGewoon nog even laten draaien. Ik begin normaal pas te draaien als de gist wat drukopbouw in de fles geeft. Dat duurt soms al zo'n 12 uur.

Gebruik je de ESB gist? Die is in ieder geval erg flocculent waardoor deze nog gemakkelijk af te gieten is.
Het is de London ESB inderdaad

Caspar

Mogelijk is er nog heel veel gist achtergebleven in de smackpack, die ESB gist is net klei, zo compact! Ik zou hem ook gewoon lekker laten draaien, er zal best wel wat gistgroei zijn... maar ik ben het eens met Erick, je kan beter een week van te voren starten, starter laten bezinken, afgieten en herstarten op of de avond voor de brouwdag :brouwen: .

Hopmans

Ik vind de starter nog behoorlijk donker (lees geen gist).
Is de starter ondertussen al wat lichter?
Komt er een gistgeur uit?


Kleine_Schriek

Heerlijke gistgeur in de kast waar hij stond te draaien en al flink lichter geworden! Kleur op de camera verkleurt. Hij lijkt nu op koffie met flink wat melk erin. Ik laat hem nog 14 uur draaien...


Henielma

Komt goed zo te zien. En zoals William al zei de ESB gist bezinkt binnen een half uur na het stoppen van het roeren dus afgieten lukt morgen mogelijk toch nog net voor het toevoegen aan het wort.

Kleine_Schriek

Er komen nu zelfs allemaal vlokjes gist in de starter, dus ik heb er helemaal vertrouwen in!  ;D

SeekingBeer

Ik heb nog steeds niet zo'n natte gist gebruikt (ga ik dit jaar toch een paar keer doen omdat je zoveel meer keus hebt dan), maar als dat wel anderhalve dag duurt voordat het opbolt dan heb je wel wat tijd nodig voordat je het in het wort kan gooien.

Nou ja, we zien wel...

Oscar

Citaat van: SeekingBeer op 26-06-2010  22:38 umaar als dat wel anderhalve dag duurt voordat het opbolt dan heb je wel wat tijd nodig voordat je het in het wort kan gooien.

Zoals gezegd... trek hier minimaal 1 tot 1,5 week voor uit!

Sjakie

Ach zo lang hebben we niet allemaal nodig  :clownsmile:
Maar een beetje rust kan geen kwaad. Geen paniek. Het komt allemaal goed.
Als je starter niet binnen 24 uur wit is van de gist is er nog geen man over boord toch?

Oscar

Citaat van: Sjakie op 26-06-2010  23:31 uMaar een beetje rust kan geen kwaad. Geen paniek. Het komt allemaal goed.
Als je starter niet binnen 24 uur wit is van de gist is er nog geen man over boord toch?

Tuurlijk niet... als je bier de volgende dag nog niet staat te gisten dan wacht je gewoon toch nog een dagje..of 2 dagen... uiteindelijk gaat ie wel gisten hoor... :clownsmile:

Hopmans

2 weekjes kan ook nog wel hoor...
 :)

Kleine_Schriek

De gist zit erin samen met 1 liter wort. Had een beetje afgegoten. Het was een mooie gistlaag geworden na 1 uur bezinken. Volgens mij wordt het wel wat  ;D

Jongens, bedankt voor alle snelle raad! De kop is eraf, ik kan nu giststarters maken  ;D :groots:

Oscar

Citaat van: Kleine_Schriek op 27-06-2010  14:21 uDe kop is eraf, ik kan nu giststarters maken  ;D :groots:

En dat je daar maar veel mee aan de slag mag gaan om meer ervaring ermee te krijgen.. :brouwen:

William

Citaat van: Kleine_Schriek op 27-06-2010  14:21 uDe gist zit erin samen met 1 liter wort. Had een beetje afgegoten. Het was een mooie gistlaag geworden na 1 uur bezinken. Volgens mij wordt het wel wat  ;D

Jongens, bedankt voor alle snelle raad! De kop is eraf, ik kan nu giststarters maken  ;D :groots:

Hou er met volgende sessies rekening mee dat deze gist heel snel uitzakt. Bij de meeste gisten duurt dat veel langer.

Kleine_Schriek

Citaat van: William op 27-06-2010  14:55 uHou er met volgende sessies rekening mee dat deze gist heel snel uitzakt. Bij de meeste gisten duurt dat veel langer.
Doe ik. Ik heb geluk met deze gist gehad  ;D

Kleine_Schriek

Wow, de gist is al lekker bezig! Heb nog wel 2 x 16 min belucht vanmiddag en hij gaat nu als een speer (voor een 18 graden vergisting dan  ;) )

Het is dus helemaal goed gekomen  :biersmile:

Henielma

Heel mooi, succes met de vergisting.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.