Hydratie warmte mout ("Slaking Heat")

Gestart door De Waard, 09-06-2010 19:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Ik heb even een paar berekeningetjes gemaakt op basis van de data van De Waard. Ik ga uit van een gewenste temperatuur van 65 graden, 6 kg mout met 4% vocht en 20 graden, een maischkuip van rvs van 5 kg van 20 graden en 25 liter maischwater. Ik bereken dan de temperatuur dat het water moet hebben dat ik in de maischkuip met geschroot graan stort. Ik heb vier berekeningen gemaakt: 1 zonder rekening te houden met de maischkuip en slaking heat, 1 met slaking heat en zonder maischkuip, 1 met maischkuip en zonder slaking heat en 1 met slaking heat en maischkuip. Hier de resultaten:

1. Zonder maischkuip en slaking heat: 69,3 graden
2. Zonder slaking heat, met maischkuip: 70,3 graden
3. Met slaking heat, zonder maischkuip: 66,8 graden
4. Met slaking heat en met maischkuip: 67,8 graden

Het wel of niet meenemen van je maischpan in de berekeningen kan dus wel degelijk een graad schelen, maar hangt sterk af van het materiaal en de massa.

EBC

Adrie, maar dan heeft de maischkuip dezelfde temperatuur als de mout en moet de maischkuip ook worden opgewarmd door het water.

Ik doe het meestal andersom. Ik verhit water in de maischketel en voeg dan de mout toe. Dan zou de maischketel juist meehelpen om de mout te verwarmen en ontstaat een omgekeerd effect, zij het dat het temperatuursverschil veel kleiner is.

De Waard

Adrie, je hebt een zware maischpan! Ik gebruik een weckpan van van der Kooy die is in geëmailleerd plaatstaal. Die is dacht ik 1.5 kg.

Bovendien reken ik met het water al in de pan dat dus IN de pan op temperatuur wordt gebracht voordat de mout er in wordt gekiept.

Welke waarde gebruik je als soortelijke warmte voor RVS? Ik dacht in de buurt van 0.12 cal/gram.ºC

Ik zal een beter excel file maken met een optie voor de pan, en ook een formule voor jouw systeem. Ik vind trouwens je watertemperaturen erg laag, je zou toch hoger moeten uitkomen dan ik, want in jouw proces moet de pan opwarmen terwijl in mijn geval de pan juist leverancier van warmte is.


EBC


hansHalberstadt

Ik heb het voorbeeld van Adrie ook nagerekend met mijn rekendemo. Ik kom dan op de volgende uitkomsten:

beslagkuip 5kg RVS
65grC te bereiken temp
6kg mout
25 liter maischwater

Brouwwater toevoegen aan ketel met mout van 20grC : Twater=69.1 ºC
Mout toevoegen aan ketel met maischwater: Twater+ketel=68.0 ºC
beide methodes, maar dan de bijdrage van de ketel verwaarlozen (0 kg RVS): Twater=68.1 ºC
In de rekendemo zitten die opties er alletwee in. Ik gebruik de formules zoals als eerder gepost en ik houd geen rekening met 'slaking heat' (moet dat eerst beter begrijpen).
Conclusie: bij mout toevoegen aan ketel met maischwater kun je de ketelbijdrage verwaarlozen, maar bij toevoegen van brouwwater aan de ketel met mout scheelt het al snel een graad. Dat komt omdat de ketel in het ene geval maar 3 graden hoeft af te koelen, maar in het andere geval 45 ºC moet opwarmen. Daarom heb ik de voorkeur om de mout in de ketel met maischwater te doen, dat levert ook minder klonten op.
groet,
Hans.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.