Keukenbrouwerij China (Rumour)

Gestart door rumour, 22-06-2010 13:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rumour

Ik ben ondertussen al overgestapt op een HERMS - ik moest ieder weekend brouwen om de dorstige klanten te voorzien - maar toch wilde ik jullie het brouwen in een keuken in China niet onthouden. Per keer brouwde ik zo'n 9-11 ltr bier. Eerst even wat getallen:

  • Brouwketel: RVS pan, 20 ltr
  • Water: bronwater (dat sjouw ik in 19ltr vaten iedere avond voorafgaand aan het brouwen met eigen kracht naar beneden :nut:)
  • Verwarming: directe verwarming, gas (onbekend hoeveel kW)
  • Maischen: schrootsel in hopzak
  • Koeling: wasbak met stromend water en ijs-elementen (de pan kon er nét in), na 15 min overhevelen naar gistvat zonder teveel verlies en teveel eiwitten
  • Hop: begonnen met 5kg bitterhop ergens uit China, daarna aangevuld met de 'gangbare' bitter- en aromahoppen van de Brouwmarkt
  • Gist: de Safale en Safbrew's (T-58, US-04, WB-06) en opkweken van gist (Brewferm heb ik wel, nog nooit geprobeerd overigens)
  • Mout: gerst (>200kg) en tarwe (50kg); de EBC's 3, 50, 125, 400, 1000 en 1200 en een verdwaalde zak whiskymout
  • Hoofdgisting: 20ltr glazen vat, transparant
  • Nagisting: 2x10ltr glazen vaten (amber) en 4x5ltr glazen vaten (transparant)
  • Bottelen: 600ml Tsingtao bier flessen, groen (kroonkurken van de Brouwmarkt)



De graanvoorraad op zolder (de minimale hoeveelheid per soort mout is 50kg, vandaar de grote zakken)


Pilsmout


Caramelmout (125 EBC)


Bostel in hopzak na 't brouwen


Brouwopstelling (je kunt de zakken in het bier zien drijven). Temperatuur regelde ik met een kwikthermometer en bij opwarmen was ik continu aan het roeren met een lepel. Tijdens rust ook om de 10 minuten roeren en temperatuur checken.


Overhevelen naar gistvat voor hoofdgisting (na koelen, uiteraard)


Hoofdgisting (max. 1 week, afwashandschoen als waterslot (werkte erg goed) omdat ik geen rubber stoppen kon vinden die groot genoeg waren en geen verkoper van een lullig waterslotje)


Hoofdgisting in vat links, nagisting in de 2 kleinere vaten rechts (1 week hoofdvergisting, 2 weken navergisting)


Nagisting in glazen vaten, beschermd tegen het licht


De voorraad (lege) flessen


Het bottelen (dit was een van de eerste brouwsels, toen vond ik 1 week hoofdgisting meer dan zat, vandaar die gistkoek onderin)


En de Chinese versie van Chemipro Oxi komt hier in de vorm van een middel om vissen meer zuurstof te geven (de een maakt z'n vaten ermee schoon, de ander z'n vissen (500gr zakje was amper 1 euro)

JWVG

Ik vind die rubber handschoenen echt geniaal  :groots:. Maar ik kan wel wat potentiele problemen bedenken. Kunnen ze niet klappen, of er af vliegen? En druk opbouw schijnt effect te hebben op je vergistingsbijproducten (esters en hogere alcoholen, zei Jacques gisteren geloof ik elders op dit forum). Maar misschien werkt dat juist wel goed uit  :).

 :degroeten: JW.

rumour

Citaat van: JWVG op 22-06-2010  13:48 uIk vind die rubber handschoenen echt geniaal  :groots:. Maar ik kan wel wat potentiele problemen bedenken. Kunnen ze niet klappen, of er af vliegen? En druk opbouw schijnt effect te hebben op je vergistingsbijproducten (esters en hogere alcoholen, zei Jacques gisteren geloof ik elders op dit forum). Maar misschien werkt dat juist wel goed uit  :).

 :degroeten: JW.

Er zitten 3 muntjes tussen en de rest is afgetaped met breed plakband. Als de afwashandschoen opblaast gaat de lucht vanzelf via het gat met de muntjes naar buiten. Dit gebeurd al vrij snel. Als de druk afneemt dan vormt zich weer een hermetische afsluiting. Voordat ik de muntjes heb toegepast moest ik wel een paar keer de handschoen er weer op doen omdat deze eraf knalde. De foto die ik hier heb afgedrukt van de handschoen was trouwens van vóór de opstelling met de muntjes; zo'n ballon heb ik nooit meer gezien.

Er zit ook nog verschil tussen afwashandschoenen: de gele (goedkope) zijn poreus en laten dus ook nog door het plastic extra lucht door. De oranje (dure) zijn volledig afgesloten, ook als deze bol staan. Zo kun je dus ook wat regelen, maar over het algemeen stond er niet een druk op die heel erg hoog was. Ik liet ook vaak handmatig lucht af als ik er langs liep en daarbij zag ik nooit veranderingen in de gistkoek, inwendige stromingen of extra belletjes.

En die hogere alcoholen en esters vallen (waarschijnlijk) toch niet meer op als je bij hoge(re) temperatuur vergist...  :proost:

korek

Petje af, dit is echt 'basic brewing'. Heb je ook foto's van je herms?

Kleine_Schriek

Dat ziet er prachtig uit  ;D al die handschoenen vol of slap, geweldig  :nut:  :groots:

rumour

Citaat van: korek op 22-06-2010  14:31 uPetje af, dit is echt 'basic brewing'. Heb je ook foto's van je herms?

Ja hoor!

SeekingBeer

Mooie flessen, daar wil ik ook wel een paar van...

Je kunt ook elastiek gebruiken om die rubber handschoenen vast te klemmen, als de druk wat toeneemt lekt het koolzuur er vanzelf onder door.

rumour

Citaat van: SeekingBeer op 22-06-2010  16:26 uMooie flessen, daar wil ik ook wel een paar van...

Je kunt ook elastiek gebruiken om die rubber handschoenen vast te klemmen, als de druk wat toeneemt lekt het koolzuur er vanzelf onder door.

Dat heb ik geprobeerd: de afwashandschoen laat zich daar niet door weerhouden en 'rolt' als het ware het elastiekje (of elastiekjes in mijn geval) naar beneden en kiest daarna het luchtruim. Of je moet zoveel elastiekjes gebruiken dat het koolzuur er weer niet langs kan en je weer met een ballon zit. Het beste werkte voor mij het vastplakken van 75% van de handschoen en  wat muntjes ertussen te doen om de ontsnap route voor het CO2 wat gemakkelijker te maken.

Als het dan mis ging, dan hoorde ik dat ook meteen...

Belachelijk lage prijzen, maar dit heb ik betaald voor de flessen: 20ltr (7eu), 10ltr (8eu) en 5ltr (1,50eu).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.