Brouwen op een festival

Gestart door dennis, 12-06-2010 07:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis

Moguh,

Over een aantal maanden is er een leuk festival met allemaal activiteiten en het lijkt me leuk om daar, als activiteit, een biertje te brouwen.  Er zijn wel meer van dat soort openbare hobbybrouwactiviteiten:
  • Big brew
  • Nationale hobbybrouwendag
Waar ik een beetje bang voor ben is dat het er druk kan worden en bierbrouwen als het wat drukker is lijkt me toch een beetje link, 20 liter kokende wort zal niet zomaar omkiepen maar de vlam eronder is ook niet ongevaarlijk.  Als ik foto's van bovengenoemde evenementen bekijk dan zie ik geen grote drommen mensen dus ik weet niet goed hoe men hiermee omgaat.

Ik heb al zitten denken aan een muurtje van kratjes om bv kinderen op een gepaste afstand te houden.  
Wat zijn jullie ervaringen met brouwen in het openbaar?

JWVG

Is het in Wageningen of dichtbij? Je zou kunnen overwegen om een paar mensen uit het WHO als knokploeg/ordedienst in te schakelen?  ;) Lijkt mij best leuk!

 :degroeten: JW.

Albertus


Vraag het Jeroen (Brouwbedrijf op het forum), hij brouwt al jaren op markten, braderieën en andere evenementen.
Afgelopen winter heb ik met hem in Zutphen op de Kerstmarkt gebrouwen. Het is prima te doen, muurtjes van kratten lijken mij wat overdreven.

Bert

dennis

Nou, in de buurt, een beetje.  Het Utrechtse, 10 minuutjes van het station.  Het lijkt me leuk om daar een WHO delegatie als ordedienst bij te hebben.  Ik zal Jeroen eens vragen.

aldo

In plaats van op vuur kan het natuurlijk ook elektrisch, is al een risico minder.

dennis

Elektrisch zou inderdaad een veiliger optie zijn, maar ik heb geen elektrische installatie.

Glorfindel

En je moet ter plekke ook een (voldoende zware) aansluiting hebben. Gas neem je zelf mee, elektriciteit niet. Nu zijn er vaak wel aansluitingen. Een markt maakt daar bijvoorbeeld ook gebruik van.
Toch maak ik me meer zorgen om de 20 liter wort van 100 ºC dan om de brander.

Ko

Citaat van: dennis op 12-06-2010  08:37 uNou, in de buurt, een beetje.  Het Utrechtse, 10 minuutjes van het station.  Het lijkt me leuk om daar een WHO delegatie als ordedienst bij te hebben.  Ik zal Jeroen eens vragen.

Waar en wanneer gaat dit plaatsvinden? Als eenmansdependance van het WHO in Utrecht kan ik het natuurlijk dan niet maken om niet langs te komen. Als ik kan, lijkt het me erg leuk om langs te komen.

Cheers,

Ko


dennis

Zaterdag 11 september, buurtfeest Buurtfeest Springweg.  Lijkt me leuk!

Brouwbedrijf

Citaat van: Albertus op 12-06-2010  08:21 uVraag het Jeroen (Brouwbedrijf op het forum), hij brouwt al jaren op markten, braderieën en andere evenementen.
Afgelopen winter heb ik met hem in Zutphen op de Kerstmarkt gebrouwen. Het is prima te doen, muurtjes van kratten lijken mij wat overdreven.

Bert

Hé, hoor ik daar mijn naam?

Ik brouw inderdaad al een aantal jaar op markten. Er heeft nog nooit een ongeval of bijna-ongeval plaatsgevonden. En dat zal niet gebeuren ook. Ik snap wel dat Dennis voorzichtig is. De kans dat iets gebeurd is klein is, maar als er iets gebeurd kan het effect heel groot zijn.

Wat ik altijd doe om de kans op een ongeval te verkleinen is:
Ik zet de pan op een uiteinde van een marktkraam, zodat mensen goed in de pan kunnen kijken en geen rare toeren hoeven uit te halen (half op de marktkraam klimmen en leunen).
Ik zorg er natuurlijk voor dat de pan stevig staat.
De gasschakelaar zit altijd aan de kant van de achterkant van de kraam, zodat mensen daar niet makkelijk bij kunnen (ook niet per ongeluk)
Zolang er geïnteresserden zijn, blijf ik in de buurt van de pan. Als het drukker wordt, ga ik naast de pan staan en ga ik in de pan roeren (of de brander aanstaat of niet).

In de praktijk houden mensen wel afstand als ze een grote pan met een lepel zien staan. Omdat ze weten dat hij heet kan zijn. De pan staat zo hoog dat kinderen er niet in kunnen kijken. Ouders tillen kinderen op of ik neem een lepel beslag uit de pan om te laten zien wat het is.

Het is allemaal niet zo moeilijk, met logisch nadenken kom je een eind.

Muldermans

Ik heb vorig jaar op mijn molen tijdens de molendag bier gebrouwen. Ging geweldig, wel op electra, i.v.m brandgevaar in een molen, ook vers water moest ik in een ton meenemen. Ik heb toen 8 liter bier gemaakt, mooie hoeveelheid voor de demonstratie en het bier was uiteindelijk nog erg lekker ook!

Electra -> aggregaat(je)?

Helemaal mooi is natuurlijk om op zonnekracht te brouwen ;)

dennis

Hey jongens, bedankt voor de tips.  Ik ga het gewoon doen en het wordt vast erg leuk!  Misschien een kleinere batch om het overzichtelijk te houden.  :brouwen:

Ko

Hopelijk kan ik 11 september, dus dan zie je mij ook verschijnen!

Neem je dan je nieuwe herms mee of ga je nog orginal met de hand brouwen?

Gr. Ko

dennis

Als het goed is heb ik dan al een paar keer met mijn herms gebrouwen, dus hopelijk wel  ;D

Ko

Citaat van: dennis op 18-06-2010  10:21 uAls het goed is heb ik dan al een paar keer met mijn herms gebrouwen, dus hopelijk wel  ;D

Een reden temeer om dan langs te komen :D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.