Exploderende mandfles

Gestart door beats, 11-06-2010 14:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beats

Afgelopen dinsdag is er hier een 25 liter mandfles met een soort bosvruchten-hoegaarden geëxplodeerd. De schade is meer dan aanzienelijk, de bosvruchten hingen overal door de kamer tot tegen het plafond en alles plakte van het bier. Kamer is nu volledig ontruimd, gekuisd en moet nu helemaal opnieuw geschilderd worden. Uiteraard wil ik dit dus in de toekomst vermijden (als ik ooit nog MAG brouwen hier  :) ) Ik heb achteraf het waterslot teruggevonden, dit stak nog netjes in de stop, beiden waren niet verstopt, waterslot was zelfs nog netjes gevuld. Heeft er iemand een idee wat er in hemelsnaam is kunnen misgaan? Dit kan toch enkel mits een enorme drukopbouw gebeurd zijn? In de fles stak een kleine 20 liter witbier met SG 1024 op het moment van toevoeging van 5 kg diepvriesbosvruchten. Enkele uren later was alles netjes vrolijk aan het borrelen, zonder rare dingen. Laatste temperatuursaflezing was 19 graden, stond niet in de zon of zo...

Iemand die dit al eens heeft voorgehad of die weet wat er gebeurd kan zijn?

Adrie

Ik ken een soortgelijk verhaal van een mandfles met 50 liter vlierbessenwijn. De ravage was enorm, een dodelijk ongeluk ternauwernood voorkomen. Dit kan alleen maar gebeurd zijn door een verstopping van het waterslot (of een van onderaf afgedicht waterslot). Na een exposie is zoiets natuurlijk moeilijk vast te stellen.


Succes met schilderen en het weer paaien van de wederhelft.

JWVG

Eens met Adrie. In de bovenstaande verhalen is ook beide keren sprake van vruchten in het jongbier, die relatief makkelijk het waterslot kunnen verstoppen. Tip 1 om dit te voorkomen is natuurlijk om een supergrote headspace te nemen. Maar tip 2: doe de eerste paar dagen de stop er niet zo heel stevig op, zodat bij overdruk de stop eraf vliegt en het zaakje niet ontploft. Het loopt er dan in het ergste geval uit (je kunt hem evt in een bak zetten). Dit gaat prima, je hebt dan nog steeds een luchtdichte afsluiting. Ik doe dit altijd, ook omdat ik tot kortgeleden niet zo'n hele grote headspace had in mijn hoofdgistvat.

Succes met je wederhelft inderdaad  :-X. Hier scoor je geen punten mee. Mijn vader heeft een keer een snelkookpan met bietjes laten ontploffen in de keuken. Ook niet echt een succes  ;).

 :degroeten: JW.

Menno

In het verleden zijn er meer thuisbrouwers die met gesprongen stolpen zaten, met alle rommel vandien. Ik kan mij alleen niet herinneren dat de ravage zó groot was als door u beschreven. Zelf had ik ook ooit een stolp waarbij ik de indruk had dat er een barst in de bodem zat. Deze heb ik ook weggedaan na het lezen van ervaringen, om ellende te voorkomen. Glas komt er bij mij ook niet meer in.

Mijn persoonlijke idee is om bij primaire vergisting altijd voedselveilig plastic vaten te hanteren, secundair zou wel in glas kunnen. Maar wanneer je gedurende de vergisting alsnog besluit wat toe te voegen, dan zou in mijn beleving plastic de meest verstandige keuze zijn. Ook een blow-off zou misschien voor de toekomst nog een uitkomst kunnen zijn.

Succes met uw partner en de kwast! ;)

 :degroeten:

aldo

Wow dat klinkt heftig!
Van de week is bij mij een wijnfles met kruidenwijn ontploft die in de kast stond, ben me daar al wezenloos van geschrokken zo hard die knalde....
Gelukkig gebeurde dit in ons tuinhuis dus is de schade beperkt tot een fles bramenwijn die er naast stond en een beedje vies luchtje in ons tuinhuis

SeekingBeer

Nou dit is wel een sterk verhaal zeg!

Maar dit kan natuurlijk alleen als het waterslot verstopt is geraakt...

beats

Citaat van: Menno op 11-06-2010  14:53 uMijn persoonlijke idee is om bij primaire vergisting altijd voedselveilig plastic vaten te hanteren, secundair zou wel in glas kunnen. Maar wanneer je gedurende de vergisting alsnog besluit wat toe te voegen, dan zou in mijn beleving plastic de meest verstandige keuze zijn.

Ja, maar gezien de lange lagertijd is plastic toch niet echt een optie, in verband met zuurstofdoorlaatbaarheid?

Ik denk dat ik volgende keer sowieso een grotere fles voorzie ifv de headspace, en de boel in een bak zet. Ook de dop wat losser zetten in het begin lijkt me een goei plan, dat had dit waarschinlijk voorkomen...

Hopmans

Holy shit! Een ge-explodeerde mandfles!
Daar zullen wat knopen gevallen zijn in huize Beats.
Dat gaat je in de toekomst een Nespresso kosten.

Sterkte!



Glorfindel

Ik heb twee maal een geknapt bierflesje gehad. Dat vond ik al indrukwekkend. Glas door de hele keuken. Maar goed, baas boven baas. Frustrerend trouwens dat je niets aan het waterslot kon ontdekken! Ook snap ik niet goed hoe een vruchtje in het waterslot kan komen. Misschien is er een op het schuim gaan drijven?

jelle

Citaat van: Glorfindel op 11-06-2010  16:58 uOok snap ik niet goed hoe een vruchtje in het waterslot kan komen. Misschien is er een op het schuim gaan drijven?
Kan niet anders ;)

Eerst maar even erg lief zijn tegen de huisgenoten ;D

Ik heb eens een fles gekocht in Kampen, de vorige eigenaar had eens een vaatje rode wijn in de keuken laten vallen.
zijn vrouw vond het wel leuk, eindelijk de vloerbedekking en kastjes die ze wilde hebben ;D

groet jelle

EBC

Tja, dat is niet leuk...

Ik vermoed dat er schuim is ontstaan dat een besje mee omhoog heeft genomen. Dat besje wilde eruit, maar kwam vast te zitten in het waterslot. Het is nogal wat suiker dat je hebt toegevoegd lijkt me. Dat gaat flink gisten. Je had dit had nooit in zo een volle mandfles mogen doen!

Een mandfles is een absoluut onding voor vergisting als er teveel in zit. De vorm van de hals stuwt schuim omhoog door het waterslot.

Oscar

Citaat van: SeekingBeer op 11-06-2010  16:12 uMaar dit kan natuurlijk alleen als het waterslot verstopt is geraakt...

Wat de werkelijke oorzaak hiervan is, blijft gokken. Maar een verstopt waterslot ? Dat lijkt mij toch wat onwaarschijnlijk. Hoeveel druk/kracht heb je nodig om een waterslot van je fles te halen? En hoeveel druk kan de fles aan (dik glas !!) voordat deze explodeerd.... :weetniet:

En bolfles kan volgens mij toch best wel wat druk aan lijkt mij, ook gezien de dikte. Ik schat toch zeker 5 - 10 bar  :weetniet: Konden BNR (euro) flesjes geen 12 bar aan? Dan is mijn schatting nog aan de lage kant...

Feit is: het is gebeurd.  :o

Glorfindel

Aan de randen is zo'n fles dik, maar ik het midden weet ik niet. Het oppervlak van de fles is wel groot. De totale kracht die op de wand uitgeoefend wordt daarmee ook. Het oppervlak van de stop is klein en daarmee ook de totale kracht die er op uitgeoefend wordt. Eigenlijk net als bij een autokrik. Ik kan me best voorstellen dat een mandfles bij een veel lagere druk knapt dan een euroflesje. Een ook dat ie eerder knappen zal dan dat het vast gestampte stopje eruit vliegt.

Citaat van: Oscar op 12-06-2010  19:22 uWat de werkelijke oorzaak hiervan is, blijft gokken. Maar een verstopt waterslot ? Dat lijkt mij toch wat onwaarschijnlijk.

Zonder druk was de fles niet met zoveel kracht uit elkaar gesprongen. Een werkend waterslot voorkomt druk. Het waterslot moet dus geblokkeerd zijn geweest. Misschien niet met een vruchtje, maar toch geblokkeerd.

Ik voel me overigens niet geroepen om de knapdruk van een mandfles te onderzoeken ;D

Hopmans

Dat schijnt meer als 8 Bar te zijn.
Het is dus een beste klapper geweest.
 :o

Glorfindel

Een stevige druk. Hier ging het goed :)


Kleine_Schriek

Wow, blij dat ik een emmer heb voor de hoofdvergisting! Sterkte zeg met schilderen en slijmen om weer te mogen brouwen. Misschien toch maar een emmer kopen of 60L vat (27,50 bij Kooy, net gekocht omdat ik een spuitende emmer had van 30L met 25L wort erin...)? Kun je in de onderhandelingen gebruiken  ;D

EBC

Citaat van: Oscar op 12-06-2010  19:22 uWat de werkelijke oorzaak hiervan is, blijft gokken. Maar een verstopt waterslot ? Dat lijkt mij toch wat onwaarschijnlijk. Hoeveel druk/kracht heb je nodig om een waterslot van je fles te halen ? en hoeveel druk kan de fles aan (dik glas !!) voordat deze explodeerd.... :weetniet:

En bolfles kan volgens mij toch best wel wat druk aan lijkt mij, ook gezien de dikte. Ik schat toch zeker 5 - 10 bar  :weetniet: Konden BNR (euro) flesjes geen 12 bar aan ?, dan is mijn schatting nog aan de lage kant...

Feit is : het is gebeurd.  :o

Mandflessen deugen voor niks als het om vergisten gaat. Ze zijn bedoeld voor langdurig lageren. Ik geloof nooit dat ze veel druk aankunnen. De glasdikte varieert enorm over het oppervlak.

Hé, 20 liter met 1024, dat is nog helemaal niet uitgegist. Het is maar halverwege. En dan 5 kilo! fruit erbij. Dat levert flink suiker. En dat alles in een fles van 25 liter. Met het fruit erbij moet de fles tot 10 cm van de hals vol gezeten hebben...dan gaat het gisten en schuimen en loopt het waterslot vol met bessenschilletjes en zo...

Dat is een bom en vragen om ellende.

SeekingBeer

Nou bessenschilletjes lijkt me niet zo'n enorm probleem, als het zo'n plastic waterslot is met taps toelopende punt is er de mogelijkheid van een pitje voor de opening.
Alleen zoiets kan genoeg krachten weerstaan.

Kijk: als het waterslot niet verstopt had gezeten dan had de fles toch nooit kunnen ploffen?

aldo

Misschien zat niet eens het waterslot zelf maar de hals verstopt met fruit? Dat kan verklaren waarom het waterslot mooi schoon was.
Heb laatst een klein flesje van 5 liter ge-drooghopt met hoppellets hier zat ook de hals vol met een kluit hop.

SeekingBeer

Wat ik nog vergeten was:

Als het moeite kost om weer te mogen brouwen, vervang het waterslot dan door een plastic zakje met een elastiekje (of met zo'n blowout catcher, dwz een slang die naar een potje water gaat).

En als je ze ooit op de kop kunt tikken (ik heb er maar eentje maar ik wou dat ik er meer had):
Vroeger (toen alles beter maar ook alles slechter was) waren er van die cilindrische flessen, ik heb er één van 11 liter.

Die zijn veel sterker want de wand is veel dikker en de vorm is beter voor bierbrouwen waarbij vaak veel schuim ontstaat.

De huidige druppelvormige flessen zijn dan wel goedkoop maar ze kunnen niks hebben; een klein stootje met een scherp voorwerp is genoeg om de kapot te laten gaan.
Altijd leuk: 20 liter bier door je keuken of woonkamer, voor een paar seconden waan je je dan in een land overvloeiende van bier en vruchten...  :)

Frenky

Heb wel eens ketels in elkaar  gelast die ik dan afperste met hoostens een paar tiende van een bar overdruk.
Dat  is genoeg voor een lekkage te ontdekken maar wat mijn motivatie om dit niet met bars tegelijk gaan doen is dat mijn inziens  (druk x oppervlakte)=kracht die op het vat word uit geoefend gigantisch zijn. En verstopt slot zou theoretisch een heel grote kracht op zo'n fles kunnen uitoefenen.

Henielma

Vergisting in kunststof vaten is zo gek nog niet.  :pan:

Ik denk dat een mandfles helemaal niet zoveel druk kan hebben. Daar zijn ze niet op ontworpen. Bierflesjes zijn wel op een aantal bar druk ontworpen.

Het is heel aannemelijk dat er wat vruchtjes met het schuim mee tegen de ingang van het waterslot gedrukt zijn. Dit sluit het waterslot af en de druk loopt op.

SeekingBeer

Hielnema heeft gelijk, zelf denk ik wel eens dat ze die flessen nog veel dunner zouden uitvoeren als er bij het transport dan niet teveel stuk zouden gaan.

Die flessen zijn ontworpen voor een lage prijs per liter inhoud, een paar jaar terug was een 20 liter fles maar € 15 (nu zo'n € 25, lang leve de inflatie).

Frenky

Een mandfles of  plastic vergisting vat zijn eigenlijk ook geen drukvaten.
Waterslot is dan ook een soort van "overdruk ventiel" .
Beide zijn niet ontworpen om grote druk te kunnen weerstaan.
Wordt de druk  te groot in beide soort vaten klappen ze allebei  ;)
Geen idee welke meeste druk kunnen opvangen maar druk is voor een vergistingsvat (normaal) eigenlijk te verwaarlozen als je een goed "overdruk ventiel" (lees waterslot) hebt.  :nut:

beats

Om een idee te geven over de vulhoogte van de fles, ik had vol trots een fotootje genomen na het hevelen...



Het spul was inderdaad nog lang niet uitgegist, ik dacht dat ik zo het fruit sneller en beter zou doen gisten... Ach ja, al doende leert men :)

Heb overigens de scherven eens goed bekeken, de hals en de bodem zijn inderdaad vrij dik (+6 mm), maar de middenste stukken zijn amper de helft, dat heeft dus niet veel nodig...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.