Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Goed boek voor beginners, in het Nederlands  (gelezen 10683 keer)

Offline remvs

• Vol lid
  • Land: 00
Goed boek voor beginners, in het Nederlands
« Gepost op: 10-06-2010 23:01 u »
'avond,

Ik ben van mening dat dit forum wellicht de beste bron van informatie is voor zowat elke type hobbybrouwer, beginner tot zeer gevorderd.

Ik brouw met mijn schoonvader, en ofschoon hij absoluut geen digibeet is heb ik het idee dat hij waarde hecht aan een meer tangibele vorm van bierbrouw informatie c.q. naslagwerk. Bij voorkeur op basis van cellulosepulp. Een boek dus  ::)

Ik ben dus op zoek naar een goed boek over bierbrouwen voor beginners, in het Nederlands.
Ik denk aan een boek waarin naast het brouwproces ook achtergrondinfo over de ingrediŽnten en algemene tips en trics te vinden zijn.
Dus zowel lees- als naslagwerk.

Ik vond op het forum een aantal boeken. De sortering in het Nederlands schijnt beperkt te zijn.

Is dit boek dan de beste keuze?
Groot zelf bierbrouwboek - Jan van Schaik

groet,

Joris

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: goed boek voor beginners, in het Nederlands
« Reactie #1 Gepost op: 10-06-2010 23:09 u »
Ik zou bij liever (bijv. bij van der Kooy/Brouwmarkt/Burg Bieren) het boek van Jaq. Lambrechts kopen: Bieren Zelf Brouwen. Dit werk is veel logischer van opbouw en heel compleet.

Ik heb zelf met van Schaik leren brouwen, dat is op zich een waardevol werk. Anders koop je elk een?

Offline Big Willem

• Vol lid
Re: Goed boek voor beginners, in het Nederlands
« Reactie #2 Gepost op: 10-06-2010 23:13 u »
Ik heb leren brouwen met het boek wat Herman al benoemde van Jaq. Lambrechts, en ik moet zeggen dat dit netjes op volgorde het hele proces beschrijft. Achterin staat een register zodat je lekker snel termen waarvan je niet (meer) weet wat het betekent op kan zoeken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 10-06-2010 23:15 u »
Het boek van Jan van Schaik was een absoluut topboek zo'n 20 jaar geleden. Inmiddels zijn de beschreven technieken wat achterhaald.  Dat geldt eigenlijk ook voor het boek van Jacq. Lambrechts. Ook dat boek is al vrij oud.

Adrie en ik hebben een hele tijd geleden het idee opgepakt om samen het ultieme Nederlandstalige boek voor de hobbybrouwer te schrijven. Door allerlei omstandigheden (vooral bij mij) komt het er echter (nog) niet van.

Als alternatief verwijs ik naar de online cursus hier op deze site. De cursus is vrij recent aangepast aan de nieuwste inzichten hier op het forum. In de cursus zijn links opgenomen naar discussies hier op het forum. Op die manier kan je meer de diepte in. En als je dan nog vragen hebt kun je deze natuurlijk gewoon stellen hier op het forum.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 10-06-2010 23:50 u »
Ja het is jammer maar waar: het bierbrouw boek van Jan van Schaik is niet meer de beste keus.

Maar als je gewoon de moderne maischschema's gebruikt is het zeker geen slechte keus.

Zelf heb ik leren brouwen met het boek van Jan en het diverse internet spul.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #5 Gepost op: 11-06-2010 08:25 u »
Helemaal eens met Jacques. Van het boek van van Schaik ben ik enthousiast geworden, maar van de info op internet en een paar Engelstalige boeken heb ik leren brouwen.

Jacques, jammer dat het er nog niet van komt met jullie boek, dat zou echt heel veel toevoegen, denk ik!

Is er geen brouwcursus boek in het Nederlands van een gilde dat geschikt zou zijn voor de schoonvader van Joris?

:degroeten: JW.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 11-06-2010 08:48 u »
Is er geen brouwcursus boek in het Nederlands van een gilde dat geschikt zou zijn voor de schoonvader van Joris?

Dit 'boek' van EBC is volgens mij heel aardig om te lezen. Staat ook stap voor stap in hoe te brouwen e.d. Ik vond het aardig om te lezen. Het eerste bier in het boek was ons eerste bier en hoewel het SG veel te laag uit viel is het na een maand of twee toch een behoorlijk lekker bier geworden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 12-06-2010 19:42 u »

Ja... www.labo.nu  --> in eerste dropdown menu "Downloads" selecteren en daar is een PDF bestand te downloaden van mijn laatste aanpassing van het Cursusboek van EBC  :)

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #8 Gepost op: 12-06-2010 21:15 u »
Wat heb je veranderd tov de versie van Jasper? Overigens is de inhoudsopgave corrupt, een bladzijde wordt niet getoond.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 12-06-2010 21:29 u »
Wat heb je veranderd tov de versie van Jasper?

De layout, De recepten beter doorberekend, en wat aanvullingen hier en daar

Overigens is de inhoudsopgave corrupt, een bladzijde wordt niet getoond.

Bij mij niet....

Offline remvs

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 12-06-2010 22:05 u »
Dit 'boek' van EBC is volgens mij heel aardig om te lezen. Staat ook stap voor stap in hoe te brouwen e.d. Ik vond het aardig om te lezen.
Bedankt!. Die had ik toevallig van de week al gevonden, gedownload en geprint;-).
Er staan (voor ons) veel bruikbare tips en visies in op de verschillende stappen van het proces..

Omdat het bijna vaderdag is heb ik het boek van Jacques Lambrechts vanmiddag besteld. geeft leuker weg  :)

Dank voor de tips mensen!
Joris

Offline remvs

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 12-06-2010 22:12 u »
Ja... www.labo.nu  --> in eerste dropdown menu "Downloads" selecteren en daar is een PDF bestand te downloaden van mijn laatste aanpassing van het Cursusboek van EBC  :)

Bedankt!
Joris

Tags: