Goed boek voor beginners, in het Nederlands

Gestart door remvs, 10-06-2010 23:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

remvs

'avond,

Ik ben van mening dat dit forum wellicht de beste bron van informatie is voor zowat elke type hobbybrouwer, beginner tot zeer gevorderd.

Ik brouw met mijn schoonvader, en ofschoon hij absoluut geen digibeet is heb ik het idee dat hij waarde hecht aan een meer tangibele vorm van bierbrouw informatie c.q. naslagwerk. Bij voorkeur op basis van cellulosepulp. Een boek dus  ::)

Ik ben dus op zoek naar een goed boek over bierbrouwen voor beginners, in het Nederlands.
Ik denk aan een boek waarin naast het brouwproces ook achtergrondinfo over de ingrediƫnten en algemene tips en trics te vinden zijn.
Dus zowel lees- als naslagwerk.

Ik vond op het forum een aantal boeken. De sortering in het Nederlands schijnt beperkt te zijn.

Is dit boek dan de beste keuze?
Groot zelf bierbrouwboek - Jan van Schaik


groet,

Joris

Herman

Ik zou bij liever (bijv. bij van der Kooy/Brouwmarkt/Burg Bieren) het boek van Jaq. Lambrechts kopen: Bieren Zelf Brouwen. Dit werk is veel logischer van opbouw en heel compleet.

Ik heb zelf met van Schaik leren brouwen, dat is op zich een waardevol werk. Anders koop je elk een?

Big Willem

Ik heb leren brouwen met het boek wat Herman al benoemde van Jaq. Lambrechts, en ik moet zeggen dat dit netjes op volgorde het hele proces beschrijft. Achterin staat een register zodat je lekker snel termen waarvan je niet (meer) weet wat het betekent op kan zoeken.

Jacques

Het boek van Jan van Schaik was een absoluut topboek zo'n 20 jaar geleden. Inmiddels zijn de beschreven technieken wat achterhaald.  Dat geldt eigenlijk ook voor het boek van Jacq. Lambrechts. Ook dat boek is al vrij oud.

Adrie en ik hebben een hele tijd geleden het idee opgepakt om samen het ultieme Nederlandstalige boek voor de hobbybrouwer te schrijven. Door allerlei omstandigheden (vooral bij mij) komt het er echter (nog) niet van.

Als alternatief verwijs ik naar de online cursus hier op deze site. De cursus is vrij recent aangepast aan de nieuwste inzichten hier op het forum. In de cursus zijn links opgenomen naar discussies hier op het forum. Op die manier kan je meer de diepte in. En als je dan nog vragen hebt kun je deze natuurlijk gewoon stellen hier op het forum.

SeekingBeer

Ja het is jammer maar waar: het bierbrouw boek van Jan van Schaik is niet meer de beste keus.

Maar als je gewoon de moderne maischschema's gebruikt is het zeker geen slechte keus.

Zelf heb ik leren brouwen met het boek van Jan en het diverse internet spul.

JWVG

Helemaal eens met Jacques. Van het boek van van Schaik ben ik enthousiast geworden, maar van de info op internet en een paar Engelstalige boeken heb ik leren brouwen.

Jacques, jammer dat het er nog niet van komt met jullie boek, dat zou echt heel veel toevoegen, denk ik!

Is er geen brouwcursus boek in het Nederlands van een gilde dat geschikt zou zijn voor de schoonvader van Joris?

 :degroeten: JW.

Joran

Citaat van: JWVG op 11-06-2010  08:25 uIs er geen brouwcursus boek in het Nederlands van een gilde dat geschikt zou zijn voor de schoonvader van Joris?

Dit 'boek' van EBC is volgens mij heel aardig om te lezen. Staat ook stap voor stap in hoe te brouwen e.d. Ik vond het aardig om te lezen. Het eerste bier in het boek was ons eerste bier en hoewel het SG veel te laag uit viel is het na een maand of twee toch een behoorlijk lekker bier geworden.


Oscar

Citaat van: JWVG op 11-06-2010  08:25 uIs er geen brouwcursus boek in het Nederlands van een gilde dat geschikt zou zijn voor de schoonvader van Joris?

Ja... www.labo.nu  --> in eerste dropdown menu "Downloads" selecteren en daar is een PDF bestand te downloaden van mijn laatste aanpassing van het Cursusboek van EBC  :)

Herman

Wat heb je veranderd tov de versie van Jasper? Overigens is de inhoudsopgave corrupt, een bladzijde wordt niet getoond.

Oscar

Citaat van: Herman op 12-06-2010  21:15 uWat heb je veranderd tov de versie van Jasper?

De layout, De recepten beter doorberekend, en wat aanvullingen hier en daar

Citaat van: Herman op 12-06-2010  21:15 uOverigens is de inhoudsopgave corrupt, een bladzijde wordt niet getoond.

Bij mij niet....

remvs

Citaat van: Joran op 11-06-2010  08:48 uDit 'boek' van EBC is volgens mij heel aardig om te lezen. Staat ook stap voor stap in hoe te brouwen e.d. Ik vond het aardig om te lezen.
Bedankt!. Die had ik toevallig van de week al gevonden, gedownload en geprint;-).
Er staan (voor ons) veel bruikbare tips en visies in op de verschillende stappen van het proces..

Omdat het bijna vaderdag is heb ik het boek van Jacques Lambrechts vanmiddag besteld. geeft leuker weg  :)

Dank voor de tips mensen!
Joris

remvs

Citaat van: Oscar op 12-06-2010  19:42 uJa... www.labo.nu  --> in eerste dropdown menu "Downloads" selecteren en daar is een PDF bestand te downloaden van mijn laatste aanpassing van het Cursusboek van EBC  :)

Bedankt!
Joris

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.