Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Heb je wat aan de commentaren en aanwijzingen die keurmeesters gaven bij het ONK 2010?

Ja, zeer waardevol, maar ik doe er niet (zoveel) mee
Ja, op basis ervan ga ik mijn brouwproces of recept verbeteren
Nee, het commentaar was te vaag of summier
Nee, de keurmeester sloeg de plank mis
Nee, want ik trek me eigenlijk niet zoveel van biertypen aan

Auteur Topic: Commentaren keurmeesters 2010  (gelezen 17827 keer)

Offline Joran

• Super lid
  • Land: nl
Re: Commentaren keurmeesters 2010
« Reactie #25 Gepost op: 08-06-2010 16:30 u »
Jeroen,

Je Caps Lock zit vast  ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #26 Gepost op: 08-06-2010 17:22 u »
BKG:Dit vind ik al duidelijker, dit "ademt" toch wel uit dat het bier vernieuwend/onderscheidend moet zijn en niet "gewoon" een biertype wat niet op de lijst staat.

Yep!
Het moet dus vernieuwend/creatief/noem maar op zijn.
"Gewoon" een heeeel goed bier, gebrouwen naar een type die niet in de overige typelijst staat krijgt puntenaftrek/-mindering. Dat is gewoonweg jammer, terwijl JW's suggestie de simpele oplossing biedt.

ik zou de huidige vrije klasse opdelen in een sectie 'Overige stijlen' en een sectie 'Fantasiebieren'.

Deze discussie komt elke keer weer terug, zoiets lijkt me de beste oplossing.

Verder ben ik ook tevreden over de keuring, 't is alleen dat dergelijke dingen steeds terug komen en lijken te worden opgepikt.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #27 Gepost op: 08-06-2010 18:51 u »
: ik zou de huidige vrije klasse opdelen in een sectie 'Overige stijlen' en een sectie 'Fantasiebieren'. Dat is de enige manier om de biertypes die Caspar noemt een redelijke kans te geven. Nadeel is natuurlijk weer dat er vaak geen goede beschrijving is van die overige stijlen, zodat een bierkeurmeester minder houvast heeft bij beoordelen. Toch ondervangt het wel het verwijt dat het niet fantasievol genoeg zou zijn.

Deze discussie komt elke keer weer terug, zoiets lijkt me de beste oplossing.

Zoiets lijkt misschien de beste oplossing, maar is het niet.  ;D Want wat gebeurt er in zo'n geval (bestaande stijl die niet in de lijst staat)? De bierkeurmeester pakt er de biertypenlijst bij en kijkt hoe het bier hoort te smaken, ruiken, enzovoort. Net zoals hij doet bij een Munchener Dunkel (die wel in de lijst staat), want die kent hij ook niet. Dan kun je dus net zo goed alle biertypen uit de biertypengids gewoon in de lijst opnemen en de vrije klasse uitsluitend reserveren voor echte fantasiebieren.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #28 Gepost op: 08-06-2010 18:56 u »
het was dus ook een gusher bij het keuren. (Oscar heeft moeten lijden jongens :D)

Ja..en jij was niet de enige...ze moesten mij wel hebben dit jaar. Het allereerste bier dat ik opende bij het keuren was een gusher...de moed zakte mij in mijn schoenen... :-\  :) ;D :D

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #29 Gepost op: 08-06-2010 20:32 u »
Dan kun je dus net zo goed alle biertypen uit de biertypengids gewoon in de lijst opnemen en de vrije klasse uitsluitend reserveren voor echte fantasiebieren.

Dat kan ook, maar de biertypengids is niet meer helemaal up-to-date.
Door een klasse "overige" typen te introduceren weet je in ieder geval dat er een risico is dat de keurmeester em niet goed kent. Dit is mijns inziens beter dan de schijnzekerheid van een uitgebreide lijst óf puntenaftrek door een vermeend gebrek aan creativiteit...

Offline Blauwe Brouwer

• Junior lid
  • **
« Reactie #30 Gepost op: 08-06-2010 23:17 u »
Ja..en jij was niet de enige...ze moesten mij wel hebben dit jaar. Het allereerste bier dat ik opende bij het keuren was een gusher...de moed zakte mij in mijn schoenen... :-\  :) ;D :D

:-[ mijn BPA,  erg jammer, op zich is het geen verkeerd bier, alleen de overmaat CO2 ruineert het helemaal, hierdoor komt de gist mee.... (toen ik ze inleverde gushten ze nog niet)

Ik zal volgend jaar beter mijn best doen ;)

Mo

Tags: