Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Platenkoeler Gardena koppelingen blijven lekken

Gestart door kleine Minstreel, 01-06-2010 20:57 u

Vorige topic - Volgende topic

kleine Minstreel

Ik gebruik al van mijn eerste brouwsel een platenkoeler. In het begin werkte ik met slangenklemmen op de uiteinde van de platenkoeler.
De afgelopen 3 brouwsels heb ik Gardena koppelingen op de koeler gemonteerd maar deze blijven lekken.
Er zit een millimeter spelling op de oranje koppeling als deze op de grijze zit.
Heeft er iemand ervaring met dit probleem. De lekkage is niet groot maar wel lastig om alles goed schoon te maken.
Overigens alleen de verticale aansluitingen lekken de horizontale water toevoer 9geleslang in de foto) is dicht

Oscar

Wellicht kun je koperen gardena koppelingen op je platenkoeler draaien. Dit heeft bij mij het probleem opgelost.

bob

Gebruik je de echte gardena of een goedkoper merk?
Die goedkopere huismerken zijn vaak wat minder van kwaliteit en kunnen dus gaan lekken.
En als het wat oudere zijn kan het helpen de o-ringen van de grijze koppelingen te vervangen.

Sjakie

Ik zou proberen met een beetje teflon tape of een stuk uit een silicone bakblik een extra ring toe te voegen.

kleine Minstreel

Ik heb al al de ringen vernieuwd dsu dat werkte niet en het zijn de originele Gardena.

Kun je ook koper koppelingen van Gardena kpen heb ik nog niet bij de hobby markt gezien.

De link moet nu werken

William

Ik gebruikt dezelfde opstelling en nog nooit lekkage gezien.

In jouw opstelling trekken de slangen, wanneer ze gevuld zijn, door hun gewicht aan de koppelingen met de platenkoeler. Ik heb de platenkoeler altijd op de zijkant liggen zodat de slangen worden ondersteund door het aanrecht. Ik heb de wortaan- en afvoer atijd onder liggen zodat er zo min mogelijk kans is op knikken van de warme slangen.

Misschien helpt het op de zijkant leggen wel?

Jacques

Bij mij lekt de koudwateraanvoer ook. De andere koppelingen niet.
Ik heb het opgelost door de koeler in een grote platte plastic bak te zetten. Na het koelen het water even weggieten en verder heb ik er geen last van.

RobinB

Citaat van: kleine Minstreel op 01-06-2010  21:36 uDe link moet nu werken

Check!

bob

Citaat van: kleine Minstreel op 01-06-2010  21:36 uIk heb al al de ringen vernieuwd dsu dat werkte niet en het zijn de originele Gardena.

Kun je ook koper koppelingen van Gardena kpen heb ik nog niet bij de hobby markt gezien.

De link moet nu werken

Volgens mij niet van gardena maar wel van skandia
http://www.klushandel.nl/product_info.php?cPath=736_12914_12968&products_id=279340&osCsid=29f488b622909b40f9e8549e95456ecb

Edit: William heeft volgens mij de oplossing (na het zien van de foto)

biersmurf

Citaat van: kleine Minstreel op 01-06-2010  20:57 uIk gebruik al van mijn eerste brouwsel een platenkoeler. In het begin werkte ik met slangenklemmen op de uiteinde van de platenkoeler.
De afgelopen 3 brouwsels heb ik Gardena koppelingen op de koeler gemonteerd maar deze blijven lekken.
Er zit een millimeter spelling op de oranje koppeling als deze op de grijze zit.
Heeft er iemand ervaring met dit probleem. De lekkage is niet groot maar wel lastig om alles goed schoon te maken.
Overigens alleen de verticale aansluitingen lekken de horizontale water toevoer 9geleslang in de foto) is dicht

Heel het zaakje omdraaien.
d.w.z.dat de koppelingen naar beneden moeten wijzen (net zoals ze bedoeld zijn voor de kraan)
Maak een soort van bokje waarin je platenkoeler "hangt".
Koppelingen wijzen dan naar beneden (net als op de kraan)

beermenke

Hallo,
Platenkoeler plaatsen zoals hij ook als warmtewisselaar in een verwarmingsketel zit.
Dat wil zeggen rechtop de smalle kant (verticaal).
De gardena koppelingen werken zonder te lekken omdat er best een beetje druk van het koelwater staat
aan de zijde waar het warme wort doorkomt heb ik de originele leidingen met schroefkoppeling vanuit de verwarmingsketel.
Deze zijn van koper en werken perfect!
Geen druppeltje lekken!

goom

Ik gebruik hem ook op deze manier, maar heb geen gardena koppelingen op mijn koeler, ik gebruik klemmen.

Albertus

Weliswaar gebruik ik een dompelkoeler in plaats van een platenkoeler, maar ik heb hetzelfde probleem. De Gardena koppelingen kunnen niet tegen de warmte, het "vaste" gedeelte vervormt en wordt scheef waarna de zaak gaat lekken.

De Gardenakoppelingen heb ik nu vervangen door messing bajonetkoppelingen, deze zijn geschikt voor temperaturen tot 100 ÂșC.
Zie hier.

De zwarte ring kan vervangen worden door een voedselveilige teflonring.

Helaas kan ik nog niet zeggen hoe dit bevalt omdat ik er nog niet mee gebrouwen heb, alleen proefgedraaid.

Bert

Caspar

Ik gebruik messing koppelingen en deze bevallen goed.

kleine Minstreel

Citaat van: Caspar op 02-06-2010  09:16 uIk gebruik messing koppelingen en deze bevallen goed.

Dezelfde als die Oscar bedoeld ? En waar hen jij ze gekocht.
Ik zal starten met alles vertikaal te zetten en met messing/koper aansluitingen. Gebruiken jullie wel de gardena female oranje aansluiting of is alles van Messing

En bij mij lekt juist het wort aanvoer dus in een bakplaatsen helpt wel bij het opruimen maar het blijft een plakkerige bedoeling met kans op infectie.

Caspar

Ik heb gewoon wat messing koppelingen gekocht bij de Praxis, ik weet eigenlijk niet waar ze normaal voor gebruikt worden... volgens mij zijn het deze:

http://www.wildkamp.com/wildkamp/Kraanstukken_c_4010040-2

SeekingBeer

Die koperen dingen zien er veel beter uit.

Zelf heb ik nogal wat van die plastic dingen, de ene lekt wel en de andere niet.
Waar het aan ligt weet ik niet maar die paar druppels die ik zo lek in het aanrecht is mij de moeite niet waard om allerlei moeite voor te doen.
Die koperen aansluitingen hebben waarschijnlijk een veel scherpere tolerantie, bovendien oogt het veel mooier al is het wel wat meer poetswerk af en toe.

Lekker met brasso poetsen, net als bij moeder vroeger...

Hopmans

Gardena lijkt me leuk voor in de tuin, maar niet in een brouwerij.

Jacques

Citaat van: Hopmans op 02-06-2010  16:14 uGardena lijkt me leuk voor in de tuin, maar niet in een brouwerij.

Ik vind ze anders wel heel handig. Alleen bij de platenkoeler is bij mij lekkage en bij de andere koppelingen heb ik daar geen last van. Verbindingen zijn zo gemaakt en weer losgemaakt. Zeker als je pomp gebruikt net als ik is dat bijzonder praktisch.

Na het brouwen koppel ik alles aan elkaar en pomp ik er een loogoplossing doorheen. Daarna besteed ik nog de nodige tijd aan het naspoelen van de koppelingen met een douchekop. Dit doe ik om eventuele wortresten die eventueel tussen de ontkoppelring en de koppeling gekomen is te verwijderen. Dat extra werkje heb je weer niet als je slangenklemmen gebruikt. Vervolgens hang ik de slangen met de koppelingen naar beneden te drogen.

Vergelijkbare Topics (7)

17353

Gestart door John

Reacties: 7
Gelezen: 3489

31699

Reacties: 16
Gelezen: 3274

8206

Reacties: 23
Gelezen: 9987

29417

Reacties: 11
Gelezen: 4773

24435

Reacties: 54
Gelezen: 24761

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.