[Bottelen] Suikeroplossing, hoeveel water?

Gestart door Joran, 27-05-2010 15:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joran

Meestal brouwen wij tussen de 15 a 18 liter. Bij het bottelen maken we dan een suikeroplossing met 200 ml water. Echter nu hebben we een batch gesplitst en 4 liter apart gehouden om te bottelen. En ik kan me voorstellen dat  200 ml water gebruiken voor de suikeroplossing misschien wat veel.

Hoeveel ml water per gram suiker heb je nodig om een goede oplossing te maken, maar toch weinig water te gebruiken?

epiphonix

Oplosbaarheid sacharose (wikipedia): 2000 g/L

Dus 1 gram heeft 1/2000 L water nodig; een halve milliliter water per gram dus

EDIT: Deze waarde geldt bij 20 °C, bij 100 °C kan je 5000 g oplossen per liter. Dus even koken en je hebt nog maar 0,2 mL nodig per gram suiker, of gemakkelijker dan: 5 gram suiker los je op in 1 mL (of in 10 mL kan je tot 50 gram suiker oplossen (bij koken), 't is maar hoe je't hebben wil natuurlijk)

MO

Ik zou zeggen twee delen water, dus 100 ml op 50 g. 1 op 1 geeft een dikke stroop die minder goed mengt.

Joran

Dat is wel heel weinig water :)

Citaat van: MO op 27-05-2010  16:05 uIk zou zeggen twee delen water, dus 100 ml op 50 g. 1 op 1 geeft een dikke stroop die minder goed mengt.

Daar zit ook wel wat in. Vind het sowieso wel fijn om een 'standaard' methode te hebben.

Adrie

Meestal doe ik het zoals MO: 2 g water op 1 g suiker, zodat je een niet al te dikke stroop krijgt die goed mengt.

Caspar

Ik zit meestal ook op 2 a 3 delen water op 1 deel suiker.

kleine Minstreel

Ik gebruik geen water maar bier wat meestal gebruikt is voor de hydrometer de concentratie is ook 1 gram bier op 1 gram suiker. Het koken is wel kritisch i.v.m. de schuimvorming.
Dit houdt de smaak van bier overeind en verdund dus alleen het alcohol percentage wat weer opgekrikt wordt door de hergisting.
Als ik een paar proef flesjes vul dan gaat de suiker gewoon zo in de fles (8 gr/l) en keer ik de felsjes regelmatig een keer om.

RobinB

Hier ook 2 delen water op 1 deel suiker!  :biersmile:

Oscar

Citaat van: RobinB op 27-05-2010  17:54 u2 delen water op 1 deel suiker!  :biersmile:

Idem..lijkt een goede standaard... :brouwen:

MM

Ik gebruik geen water maar 2,5 deel bier en één deel water. In de praktijk komt het bij mij neer op zo'n halve liter bier voor zo'n 200 gram suiker.

Jacques

Citaat van: Caspar op 27-05-2010  16:36 uIk zit meestal ook op 2 a 3 delen water op 1 deel suiker.

Ik ook. Maak de oplossing niet te dik. Dat geeft vermengingsproblemen! Je hoeft niet bang te zijn voor verdunning van het bier. Je geeft immers ook veel suikers.

jelle

Ik zorg altijd voor 5 ml oplossing per flesje,
dat verdeeld makkelijk met een spuit, 60 ml spuit voor 12 flesjes.
Verhouding is 2,5 g suiker in 5 ml oplossing.

groet Jelle

PietO

Citaat van: jelle op 27-05-2010  21:14 uIk zorg altijd voor 5 ml oplossing per flesje,
dat verdeeld makkelijk met een spuit, 60 ml spuit voor 12 flesjes.
Verhouding is 2,5 g suiker in 5 ml oplossing.

groet Jelle
ik gebruik 6 ml oplossing per flesje, maar iedere keer opgetrokken in een 10 ml spuit. Doseert exacter met niet echt veel meer werk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.