Resultaten ESB-Proefsessie

Gestart door De-Geert, 24-05-2010 12:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De-Geert

Ik ben de data aan het uitpluizen en er zijn alvast een paar dingen die ik kan melden. Sommige had ik gisteren al gezegd, maar nu met een beetje statistiek als "back-up".
Alvast een kanttekening, ik heb nog geen rekening gehouden met afwijkingen. Er waren een paar bieren die smaak-afwijkingen/brouwfouten hadden, en de resultaten zouden wel eens iets anders kunnen blijken als ik die eruit haal. Dat zal later blijken.

Ronde 0: hiervoor is niet geproefd
- afmaischen geeft een lagere vergistingsgraad, gemiddeld 76,3% voor afmaischen en 80,3% voor niet afmaischen.

Ronde 1 was: 2 bieren met Northdown en 2 bieren zonder Northdown, waarvan 2 bieren met alleen EKG als koudhop en 2 bieren met EKG&Target
- bieren met alleen EKG als koudhop scoren beter als "lekker" en "lijkt op Fullers", ten opzichte van bieren met EKG&Target
- bieren met Northdown zijn minder stroef/wrang, lekkerder en lijken meer op Fullers

Ronde 2: vergistingstemperatuur
- Bieren met het Jamil-schema zijn het meest fruitig, maar:
- bieren vergist op 22 graden lijken het meest op Fullers
De verschillen zijn hier overigens niet heel groot/duidelijk
En er moet bij gezegd worden dat van de 4 bieren die gemiddeld 3 (uit 5) of hoger scoren op "lijkt op fullers", er 3 volgens het Jamil-schema vergist zijn en de 4e (van Theo) op 18 is begonnen en iets is opgelopen.

Ronde 3: MO versus Dingemans (hier heb ik alleen gekeken naar de bieren van JW)
- MO is minder fruitig, meer hoppig, meer bitter, minder zoet, lijkt qua mondgevoel en als totaalplaatje meer op Fullers.


De-Geert

Nog een paar minder goed onderbouwde stellingen:
- geen enkele "kloon" leek sterk op het origineel
- een volgende kloon heeft meer caramel nodig, dus een hoger percentage caramout en liever Britse Crystal dan Cara-crystal/Cara-munich
- Britse Crystal is belangrijker dan Maris Otter
- een kloon moet minder droog
- 5 g suiker per liter geeft te veel koolzuur

De-Geert

Visuele opluistering:
Ronde 1:
Dit zijn relatieve waardes, dus de verschillen binnen 1 serie van 4 bieren.  
Groter dan 0 betekent dat de Target & EKG versie van een bepaalde eigenschap meer heeft dan de EKG versie.

Hier hetzelfde, met Northdown staat voor groter dan 0.


Ronde 2:
Dit zijn waardes ten opzichte van de Fullers.
</a>

Ronde 3:
Ook dit waardes tov Fullers
<table style="width:auto;"><tr><td></td></tr><tr><td style="font-family:arial,sans-serif; font-size:11px; text-align:right">Van ESB-proeverij</td></tr></table>

De-Geert

Ik heb ook nog even gekeken naar de relatie tussen het eind SG en mondgevoel (plakkerigheid, body, stroef/wrang).

Geen duidelijke relatie, helaas. Maar ook dat is een resultaat.

Caspar

Heren,

Ik heb gisteren de Fullers India Pale Ale gedronken en was stom verbaasd... Deze IPA is gebrouwen met minder cara crystal mouten, is gedryhopt met EK Goldings en heeft een bovengemiddeld koolzuurgehalte. Echt dit bier leek SPREKEND op mijn kloonbrouwsel en enkele varianten die ik heb geproefd tijdens de proefsessie :o .. Echt bizar, zelfs het gistprofiel matchte super goed... we hebben gewoon het verkeerde bier van Fullers gekloond :biersmile: .

arnoudj

Zouden we ook de proefresultaten per bier kunnen krijgen? Ik ben wel benieuwd hoe mijn brouwsel beoordeeld is namelijk.   :proost:

William

Ik heb vandaag Jamil een samenvatting gestuurd van onze opzet, proefsessie en proefresultaten. De resultaten heb ik samengevat naar aanleiding van de analyses van Geert en de discussies op het forum.

Daarnaast heb ik nog wat audio-opnames van Henielma en video-opnames van Oscar meegestuurd. Ik ben benieuwd of we hier nog iets van horen.

Oscar

Citaat van: Caspar op 28-05-2010 &nbsp;10:59 uis gedryhopt met EK Goldings en heeft een bovengemiddeld koolzuurgehalte. Echt dit bier leek SPREKEND op mijn kloonbrouwsel en enkele varianten die ik heb geproefd tijdens de proefsessie

Ik heb 'm vrijdag/zaterdag op tap... ;D ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.