Nog een Beginner

Gestart door Repelsteeltje, 24-05-2010 11:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Repelsteeltje

Heren (Dames?),

Ook ik ben een beginner net als Bieker.
Ik was aan het twijfelen of ik in zijn draadje een aanvullende vraag zou stellen of een nieuw draadje zou beginnen. (toch maar een nieuwe gedaan dus)

Waar gaat het over?
Ik wil proberen, met minimale kosten, spullen te verzamelen voor het gehele brouwproces.
Mijn doel is om zoveel mogelijk met recepten te experimenteren om smaken te leren inschatten en beïnvloeden.
Het gaat mij dus zeker niet om zoveel mogelijk bier maken.
Ik kan me voorstellen dat als je hoeveelheid brouwsel kleiner wordt, iedere afwijking in de recept sterker opvalt.
Wat is de kleinste hoeveelheid brouwsel waarmee nog redelijk constante resultaten bereikt kunnen worden?

Dit is voor mij belangrijk omdat dit alles bepalend is voor welk maat pannen ed. ik moet gaan verzamelen. (scheelt nogal of je opzoek bent naar een 10 of 100 liter pannen/vaten)
Ik ben erg benieuwd wat jullie ideeën hierover zijn.

JWVG

Ha Repelsteeltje,

Prima vraag! Het is inderdaad zo dat, naar mate je brouwsel erg klein wordt, de kans voor afwijkingen wat groter wordt. Volgens mij is het belangrijkste probleem dat het steeds moeilijker wordt om de temperatuur constant te houden tijdens de vergisting. Ik brouw zelf voor proefbrouwsels wel eens een paar liter (3-4), maar dat is echt bij uitzondering. Maar er zijn genoeg brouwers die prima resultaten halen (ook prijzen winnen) met hoeveelheden van zo'n 10L. Het voordeel van zo'n hoeveelheid is dat je het ook nog gewoon op het gasfornuis aan kan. Als het goed bevalt, kun je altijd nog investeren in een grotere pan, brander etc. Ik weet dat, van de brouwers die ik ken, bv William, de-Geert, en RobinB dit soort hoeveelheden brouwen.

Groetjes en succes!

Jan Willem.

JWVG

PS: welkom op het forum, Ruud!

William

Welkom op dit forum.