Nog een Beginner

Gestart door Repelsteeltje, 24-05-2010 11:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Repelsteeltje

Heren (Dames?),

Ook ik ben een beginner net als Bieker.
Ik was aan het twijfelen of ik in zijn draadje een aanvullende vraag zou stellen of een nieuw draadje zou beginnen. (toch maar een nieuwe gedaan dus)

Waar gaat het over?
Ik wil proberen, met minimale kosten, spullen te verzamelen voor het gehele brouwproces.
Mijn doel is om zoveel mogelijk met recepten te experimenteren om smaken te leren inschatten en beïnvloeden.
Het gaat mij dus zeker niet om zoveel mogelijk bier maken.
Ik kan me voorstellen dat als je hoeveelheid brouwsel kleiner wordt, iedere afwijking in de recept sterker opvalt.
Wat is de kleinste hoeveelheid brouwsel waarmee nog redelijk constante resultaten bereikt kunnen worden?

Dit is voor mij belangrijk omdat dit alles bepalend is voor welk maat pannen ed. ik moet gaan verzamelen. (scheelt nogal of je opzoek bent naar een 10 of 100 liter pannen/vaten)
Ik ben erg benieuwd wat jullie ideeën hierover zijn.

JWVG

Ha Repelsteeltje,

Prima vraag! Het is inderdaad zo dat, naar mate je brouwsel erg klein wordt, de kans voor afwijkingen wat groter wordt. Volgens mij is het belangrijkste probleem dat het steeds moeilijker wordt om de temperatuur constant te houden tijdens de vergisting. Ik brouw zelf voor proefbrouwsels wel eens een paar liter (3-4), maar dat is echt bij uitzondering. Maar er zijn genoeg brouwers die prima resultaten halen (ook prijzen winnen) met hoeveelheden van zo'n 10L. Het voordeel van zo'n hoeveelheid is dat je het ook nog gewoon op het gasfornuis aan kan. Als het goed bevalt, kun je altijd nog investeren in een grotere pan, brander etc. Ik weet dat, van de brouwers die ik ken, bv William, de-Geert, en RobinB dit soort hoeveelheden brouwen.

Groetjes en succes!

Jan Willem.

JWVG

PS: welkom op het forum, Ruud!

William

Welkom op dit forum.

Zoals JW al aangeeft brouw ik relatief kleine volumes (15 liter). Naast de voordelen die JW noemt vind ik een groot voordeel dat je vaak kunt brouwen zonder dat je met een enorme hoeveelheid bier blijft zitten.

Ik heb ook wel eens hoeveelheden van 10 liter gebrouwen wat ook best goed gaat. Het nadeel daarvan is dat je relatief veel wortverliezen hebt (tijdens hevelen e.d.)

Gerb

CiteerIk kan me voorstellen dat als je hoeveelheid brouwsel kleiner wordt, iedere afwijking in de recept sterker opvalt.
Wat is de kleinste hoeveelheid brouwsel waarmee nog redelijk constante resultaten bereikt kunnen worden?

Dat eerste valt wel mee, het is wel wat lastiger omdat je rekening moet houden met de verliezen tijdens het proces. Er zal vocht achterblijven in de bostel en na het hopfilteren en tijdens het koken verdamp je vocht. De verliezen die je bij deze stappen hebt, is niet in een standaard hoeveelheid of percentage van je brouwvolume te vangen.
Dit zal je zelf moeten vaststellen en kan je doen aan de hand van worthoeveelheid en dichtheid bij jouw brouwsels. Dan kan je met behulp van bijv. BrouwHulp, Promash of BrouwVisie het rendement terugberekenen. Dat klinkt lastig en moet je misschien met een ervaren iemand uitvoeren.

Het kleinste volume wat ik je zou aanraden is 10 liter. Je hebt dan voldoende mout om een fatsoenlijk filterbed op te bouwen tijdens het maischen. Als je met een filteremmer of hevelfilter werkt, zul je hiermee een helder wort kunnen krijgen. Ik heb zelf jarenlang 10 liter per keer gebrouwen en nu verhoogd naar 15 liter, dat is voor mij genoeg. Hiervoor heb ik 2 pannen van 25 liter. Kijk eens op marktplaats, het forum of plaats eens een advertentie in het lokale krantje, dat heeft mij al een paar keer geholpen. Verder heb ik van koperpijp en wat koppelstukken een hevelfilter gemaakt, zoek eens op het forum op hevelfilter. Daarnaast heb je een schrootmolen nodig, slangen en desinfectiespullen.

Repelsteeltje

WOW

Over snelle reacties gesproken!
Geweldige forum overigens, hier is echt veel informatie beschikbaar.

Dus richten op een brouwsel met een groote van max 10 liter als standaard is niet zo'n raar idee?

biersmurf

Citaat van: Repelsteeltje op 24-05-2010  11:29 uWOW

Over snelle reacties gesproken!
Geweldige forum overigens, hier is echt veel informatie beschikbaar.

Dus richten op een brouwsel met een groote van max 10 liter als standaard is niet zo'n raar idee?

De meeste recepten zijn beschikbaar voor 10 liter, dit is gemakkelijk voor beginners, dan hoef je (nog) niet alles uit te rekenen en kun je deze zo nabrouwen.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat een pan van 10 liter niet volstaat i.v.m. het over kunnen schuimen tijdens het koken.
een 20 of 27 liter pan (weckketel al dan niet elektrische) voldoe dan prima

JWVG

Nog een voordeel van 10 L: je kunt dan smackpacks van Wyeast gebruiken zonder een starter te maken (voor de niet al te zware biertypes tenminste). Dat betekent dus dat je meteen kunt genieten van de grotere verscheidenheid en (volgens velen, waaronder ik) hogere kwaliteit ten opzichte van korrelgist, zonder veel gedoe of extra kans op infecties.

 :degroeten: JW.

RobinB

Ik brouw ook vaak 10 L, in mijn 13,5 L pan gaat dat prima!  :brouwen:

biersmurf

Citaat van: RobinB op 24-05-2010  13:57 uIk brouw ook vaak 10 L, in mijn 13,5 L pan gaat dat prima!  :brouwen:

Dat kan.
Maar om beginners niet direct te gaan vermoeien met verdamping, spoelen, rollend koken e.d beter iets te ruim toch.
Je pan van 13,5 liter moet dan wel nokvol zijn.

RobinB

Valt mee, je moet inderdaad rekening houden met schuimvorming.
En als je wat teveel verdampt, kan je er zo weer wat water bijgieten :)

biersmurf

Citaat van: RobinB op 24-05-2010  14:25 uValt mee, je moet inderdaad rekening houden met schuimvorming.
En als je wat teveel verdampt, kan je er zo weer wat water bijgieten :)

Jij als ervaren bierbrouwer kan rekening houden met het fenomeen schuimvorming.
Een beginner heeft deze ervaring (nog) niet, derhalve is het veiliger en beter om een wat grotere pan te nemen.
Iemand die net begint brouwt hoogst waarschijnlijk in de keuken, dikke kans dat dit het einde van zijn beginnende hobby is als het overkookt.
We moeten de dames te vriend houden als we in hun domein onze hobby uitoefenen  ;)

PS. van bovenaf blazen met de haarfoune helpt om het schuim weer terug de pan in te krijgen.

ed

Als je toch een pan moet aanschaffen, kun je beter een grotere pan kopen dan een pan precies op maat. Je kunt dan altijd nog grotere volumes brouwen. Dit kost net zoveel tijd en maar een beetje meer geld. In een grote pan kun je wel een klein volume brouwen, in een kleine pan geen groot volume.

Ed

Repelsteeltje

Bedankt voor alle reacties,

Ik denk dat ik nu wel weet waar ik aan toe ben: 10 liter brouwen is best te doen, voor mijn potten en pannen is het handig om ruim te zitten, dus pannen van 20 liter zijn geen overbodige luxe.
Als ik de rest in de zelfde orde grootte neem dan kan ik later ook nog eens iets meer doen dan 10 liter.

Het verzamelen kan beginnen.

Wouter

Welkom repelsteeltje


Citaat van: William op 24-05-2010  11:27 uNaast de voordelen die JW noemt vind ik een groot voordeel dat je vaak kunt brouwen zonder dat je met een enorme hoeveelheid bier blijft zitten.

Er zijn vast wel adressen waar je dit kwijt kunt ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.