Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Boterkarn en zuurstof  (gelezen 3118 keer)

Offline garrit

• Boven 10 berichten
  • *
  • Proost!
    • hobbyhoekgarritenanci
Boterkarn en zuurstof
« Gepost op: 27-09-2004 19:42 u »
Zoals jullie op mijn website hebben gezien maisch ik met een boterkarn die onderin het vat roert met 15 cm lange lamellen.Krijg ik op die manier zuurstof in mijn beslag?Is het beter om de lamellen korter te maken of moet ik hem langzamer laten draaien? En wat moet ik er dan opzetten,een soort dimmer?.Het vat is bijna geheel afgesloten.Het aantal omwentelingen weet ik niet.Het vat is 40 liter en max.kan ik 7.5 kilo gerst verwerken(bij meer dan 10 kilo gaat hij roken).
Voorlopi genoeg vragen.P.s. ik ben a-technish.
www.hobbyhoekgarritenanci.nl

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Boterkarn en zuurstof
« Reactie #1 Gepost op: 27-09-2004 21:09 u »
Hoi Garrit,

Jouw site ziet er erg leuk uit. Mijn complimenten!  :duimop:

Uit de informatie die je gaf blijkt niet hoe snel geroerd wordt. Bij rustig roeren hoef je niet zo bang te zijn voor zuurstofinslag. Dat moet je natuurlijk wel doen als je een slagroomklopper gebruikt!

:degroeten: Jacques

Offline garrit

• Boven 10 berichten
  • *
  • Proost!
    • hobbyhoekgarritenanci
Re: Boterkarn en zuurstof
« Reactie #2 Gepost op: 28-09-2004 21:32 u »
Dank je voor je  compliment.Laat ik wat duidelijker wezen .Onderin het vat roert de boterkarn met die twee .kleine lamellen met twee gaten.Die lamellen zitten aan de middelste staaf die aangedreven wordt door de motor.De buitenste twee rvs staven zorgen alleen voor een beter mengen van het beslag.Mijn vraag is :Als je onderin het vat roert ,op deze manier,kan het roermechanisme dan wel zuurstof in het beslag slaan,want de bovenkant van de vloeistof is het minst in beweging ,want daarom zitten die twee staven,heb ikgehoord,voor de vermenging.
Ik ben in gedachten  een pan met vloeistof gaan roeren metde pollepel op de bodem en kan me niet voorstellen dat ik er dan zuurstof in sla zolang de afstand van het brede deel van depollepel  en bovenkant vloeistofniveau maar groot genoeg is.Het is jammerdat ik door het kijkglaasje(dat op het vat zit)niets kan zien.Wie gaat met mij in gedachten in mijn boterkarn zitten en zegt mij wat daar gebeurd.Groeten Garrit

Tags: