De ondoorgrondelijke wegen van Carafa Ontbitterd

Gestart door Adrie, 27-09-2004 11:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Brouwers,

Het is me opgevallen dat een klein en vergelijkbaar percentage van carafa ontbitterd in de stort soms totaal andere smaakeffecten kan hebben. Een voorbeeld:

In mijn rookbier heb ik 1,7% carafa gebruikt en in de smaak vind je hier niets van terug: geen koffie-achtige of gebrande smaken, geen gebrande moutbitterheid. In ons bokbier hebben we 1,5% in de stort gebruikt. Hier proef je overdadig koffie-achtige, gebrande smaken en een gebrande moutbitterheid. Vergelijkbare stort, vergelijkbare begindichtheid van de bieren (1058 voor het rookbier en 1064 voor de bok) en een totaal ander effect van de carafa. In beide gevallen is de mout volledig meegemaischd.

Hoe kan dit? Hebben jullie een vergelijkbare ervaring en/of een verklaring hiervoor?

Groeten,

A3

MO

Mijn hypothese: de combinatie met de gist geeft een sterk afwijkend smaakpalet. Ik weet toevallig dat jij andere gisten hebt gebruikt voor je voorbeelden. Jouw bockbier gist benadruk wellicht de zwarte mout smaken. Hoewel ik hem vorige week zelf heb geproefd, en ik vond het gebrande ontzettend meevallen. Smaken verschillen dus ook nog eens.

Adrie

Ha MO,

Je beschreef een wat onaangename bitterheid en die proef ik ook. Volgens mij komt die uit de carafa en niet uit de hop. Zeker als het bier wat warmer wordt proef je de carafa heel goed.

De gisten waren inderdaad anders, aan jouw hypothese had ik ook al gedacht. Wellicht dat anderen dit kunnen bevestigen?

Groeten,

A3

Jacques

Hoi Adrie,

Ik denk dat Martin gelijk heeft als hij stelt dat de gist een belangrijke rol speelt. Gist is namelijk een belangrijke smaakmaker.
Voor jouw vraag denk ik dat je ook moet kijken naar de andere smaakbepalende invloeden. Rauchmaltz heeft een uitgesproken smaak waardoor de smaak van carafa ondergesneuwd wordt. Ook een flinke bitterheid door veel hop heeft zijn invloed (geeft versterking van de smaak van carafa).

 :degroeten: Jacques

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.