Reacties op de brouwinstallatie van Niels

Gestart door Niels, 17-05-2010 21:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels

Dit is een afgesplitste draad. Zie hier voor de oorspronkelijke draad.




Na een paar maanden denken en knutselen is de nieuwe brouwinstallatie gereed en heb ik de eerste brouw er op zitten.



Ik heb een A klasse koeler gevonden op Marktplaats waar mijn CCT precies in past, een paar gaatjes moeten maken in de deur, maar het past.
Met een Eurotherm controler die ik heb geprogrammeerd kan ik de temperatuur precies controleren binnen 0,1 graad tijdens vergisten.
Het programmeren is een lastige klus bij dit soort controlers door de veelheid van menu's en onduidelijk codes.
Dit heeft me veel leeswerk en geduld gekost om hem zo te programmeren dat hij het nu zeer goed doet.

Met het programma van Adrie, BrouwHulp (hulde hiervoor!) heb ik berekend wat de temperatuur moet zijn van het water wat in de koelbox gaat.
Voor mijn eerste brouw moest dit 25 liter van 75,4 graden zijn en na de stort was de temperatuur precies 62,5 graden zoals gewenst.
25 minuten gewacht en 15 liter van 99 graden toegevoegd waarna de temperatuur 72,5 graden was, na vertig minuten was de temperatuur 72,3.
In een koelbox maischen werkt geweldig makkelijk, het filter wat ik gebruik is een wort verzamelpijp met een filterplaat.



Het filteren van het wort is prima gegaan, ik kan vlot het wort helder krijgen en het temperatuur verlies is minimaal in deze koelbox.
Na het filteren koken op elektrisch, ik heb een twee pits kookplaat gevonden van 3500 watt die de pan met inhoud 1 graad per minuut kan verwarmen.
Het koelen na het koken doe ik met een zelfbouw tegenstroomkoeler, op zwaartekracht.



Het brouwen is gegaan zoals beoogd, dit is een geheel andere wijze, dan werken met een HERMS door het niet meer hoeven kijken naar flow en temperatuur.
Het schoonmaken is makkelijk door niet meer met de zware ketels te hoeven sjouwen en het werken zonder pomp geeft mij meer vertrouwen dat ik zonder bijsmaakjes kan brouwen.

Kleine_Schriek

Wow! Ziet er prachtig uit! Heb je een hopfiltertje in je kookpan gemaakt?

RobinB

Ziet er mooi uit inderdaad! :duimop:

Citaat van: Niels op 17-05-2010  21:01 uhet werken zonder pomp geeft mij meer vertrouwen dat ik zonder bijsmaakjes kan brouwen.

Wat voor bijsmaakjes denk je dan aan?

Niels

Na een paar jaar te hebben gebrouwen in een HERMS met veel genoegen kreeg ik de indruk dat het veel werk was om de installatie goed schoon te houden.
Pijpen, afsluiters, pomp en slangen, alles moest regelmatig uit elkaar om voor mijzelf niet de indruk te hebben een smaakafwijking te hebben van de installatie.
De smaak van de afwijking vind ik moeilijk om onder woorden te brengen, denk iets van muffig, schimmelig niet fris bier.

Laten we de discussie knuppel in het HERMS hok, hier niet over doen  :brouwen:  

RobinB


Jacques

Citaat van: Niels op 17-05-2010  21:01 uen het werken zonder pomp geeft mij meer vertrouwen dat ik zonder bijsmaakjes kan brouwen.

Bij mij is door het werken met een pomp het bier juist frisser en zuiverder van smaak geworden. Bij mij klettert geen wort meer...

Maar ik heb ook geen Herms of Rims met vaste leidingen waar van alles kan blijven hangen.
De slangen die ik afgelopen zaterdag gebruikt heb hangen nog te drogen op mijn zolder en worden pas morgen opgeruimd. De pomp staat ook op zijn kop te drogen net als de platenkoeler. Als alles droog is heb je van muffige smaakjes niets te vrezen. Schimmelvorming is dan niet mogelijk.

Niels

In de pan heb ik een filter gemaakt van een RVS gevlochten buitenmantel van een hoge drukslang:


Het idee van deze installatie is: Less is more..
Het brouwen kan met minder installatie, de vergisting moet meer aandacht krijgen.
Geïnspireerd op Amerikaanse brouwers heb ik voor een koelbox gekozen om in te maischen en geen HERMS of RIMS installatie.
Weet nog niet waar de verschillen zich zullen laten zien, mogelijk minder helder wort na het maischen dan met HERMS mogelijk is.
Hier zouden de verschillen in kunnen zitten, tevens kan je met deze oplossing geen ingewikkeld maischschema volgen.

Een twee staps maisch heeft mijn voorkeur door de zekerheid van een goede omzetting, het is vergevings gezinder bij kleine foutjes.
Bij een één stap maisch lijkt het me lastiger om te sturen op een zoeter of droger bier, je moet de temperatuur dan zeer nauwkeurig sturen.

Als je de pomp makkelijk kan uitbouwen uit je installatie, kan je hem schoonmaken en zal dit geen problemen geven.
In mijn vorige installatie was dit een lastige opgave en daardoor ook minder uitgevoerd.
Ik sluit niet uit dat ik nog een pomp koop in de toekomst, hij is niet noodzakelijk voor deze brouw oplossing.

Kletteren van wort hoeft niet, ik laat het aflopen in een RVS emmer van 25 liter en daarna hevel ik het in de kookpan.
Denk niet dat oxidatie een rol speelt.  

Henielma

Niels, een mooie installatie het je weer gemaakt. Inderdaad lekker eenvoudig. En met magneetroerder. Je legt in mijn ogen terecht je aandacht bij de gist(starter) en de vergisting.

Ik doe ook alles zonder pomp en met losse slangen. Ik zie daar ook voordelen in voor wat betreft het schoon en droog houden.

Dat er maar weer veel lekkere bieren uit mogen komen. Ik wil ze graag proeven.

Hopmans

Ha Niels,

Ik zie dat de kookpan boven de filterkuip staat.
Is dat tilwerk, of doe je dat wel met een losse pomp?

  :degroeten:

Niels

Herman, ik weet nog niet zeker of ik dit jaar bij het ONK zal zijn, ik heb geen inzending gedaan.
Maar tijdens BONK of op een andere gelegenheid zal ik je zeker een biertje aanbieden.

Hoppie, het is tilwerk om het wort in de kookpan te krijgen.
Brouwen doe ik mogelijk eens per maand/zes weken, lijkt te overzien.

 :biersmile: 

Hopmans

Tja, als ik de opstelling zo zie zou ik boven mijn macht moeten tillen, maar jij bent 1,5 keer zo lang als ik dus...  ;D
Mocht je behoefte hebben aan een pomp, dan kan ik die voor je meenemen voor 6 Euro.



 :degroeten:

Adrie

Ha Niels, prachtige eenvoudige installatie en ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat door de nadruk vooral op de vergisting te leggen. Ik heb nu een proefinstallatietje van 10 liter met een koelbox en ik vind het ook fantastisch werken. Maar mijn HERMS werkt ook perfect en die doe ik niet de deur uit.

Gaat het koken op die elektrische plaat goed? En hoeveel liter wort zit er dan in de kookketel?

Niels

Wat ik nog niet heb vermeld, is dat onze combiketel twee meter boven de brouwinstallatie hangt.
Met deze kan ik water van 53 graden in de pan storten en daarna een kwartiertje om de warmen tot stort in de koelbox.
Na het spoelen had ik 40 liter wort van 75 graden wat een half uurtje nodig had om gaan koken op de het twee pit kookplaatje.
Een twee pit kookplaatje is voldoende om een goede rol in het wort te krijgen tijdens koken.
Ik heb het niet getest maar denk wel dankzij de isolatie om en op de deksel van de pan.




MO

Kun je de herkomst en de kosten en het volume van je prachtige gistvat toelichten? En: echt een schitterende installatie.

Oscar

Citaat van: MO op 21-05-2010  22:29 uKun je de herkomst en de kosten en het volume van je prachtige gistvat toelichten?

Zelfde als die van EBC.... ;) Link

Niels

Martin,

Het vergistingsvat heb ik gekocht in England, zie deze draad voor meer info:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14442.0.html

Ik heb een CCT gekocht die kleiner is dan die van Jasper.
Mijn CCT is een 14 gallon, dit is 53 liter.
En deze past dus net in een "normale"koeler, je moet wel even voor zoeken.

Afgelopen week was ik in Wijk aan zee en heb een paar biertjes gehaald bij de slijter daar.
Die was een trotse ondernemer met een voor hem speciaal gebrouwen Breesaap.
Ik heb een paar van deze bieren meegenomen, nieuwsgierig als altijd voor een nieuwe smaak.

Het is een lekker bier geworden, mogelijk is de naam tripel een beetje verwarrend voor mensen.
De eerste Breesaap dronk ik na een paar wiesen bieren en deze viel niet geweldig.
Het was een beetje scherp en ik miste een zoetje, wat voor een tripel kenmerkend is.
De tweede dronk ik na een Houblon van A Chouffe, hierna viel de Breesaap positief op voor zijn lekkere hopprofiel.
Martin, een lekker bier, maar mogelijk niet voor een zeer breed publiek.
 

Het Alfazuurmannetje

Citaat van: Niels op 19-05-2010  00:30 uWat ik nog niet heb vermeld, is dat onze combiketel twee meter boven de brouwinstallatie hangt.
Met deze kan ik water van 53 graden in de pan storten en daarna een kwartiertje om de warmen tot stort in de koelbox.
Na het spoelen had ik 40 liter wort van 75 graden wat een half uurtje nodig had om gaan koken op de het twee pit kookplaatje.
Een twee pit kookplaatje is voldoende om een goede rol in het wort te krijgen tijdens koken.
Ik heb het niet getest maar denk wel dankzij de isolatie om en op de deksel van de pan.


Waar kan je die hittebestendige isolatiefolie eigenlijk kopen?

Herman

Bij de bouwmarkt, ik heb dat spul ook es op deze manier toegepast.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.