Hallo allen,
Onze
eerste brouw zit inmiddels op de fles.
Nu willen we op z'n Cruijffiaans gezegd 'meteen doorpakken' met een nieuw project. Dit zal de tripel van Brewferm worden (blik).
Ondanks dat we nog erg onervaren zijn met het brouwen speel ik toch met een aantal gedachtes;
Jullie mening is meer dan welkom.
1. GistTijdens ons eerste brouwproces is het gisten nogal onstuimig verlopen. Eerste 24 een hoop geweld; daarna bijna niets.
Ik lees op het forum vaak dat het gist dat bij de Brewfermpaketten (blikken) zit niet de beste gist is. Ook is me duidelijk geworden dat het gist voor een groot deel de smaak bepaald van het bier.
Om al deze redenen speel ik met de gedachte om niet het meegelevderde gist te gebruiken maar een andere (droge) gist.
heeft dit zin, wetende dat we absolute beginners ( (c) David Bowie. ) zijn?
Ik heb op het forum en elders op internet een onderzoekje gedaan naar mogelijke kandidaten;
Afgaande op
"Het groot onderzoek naar gedroogde gist" komen de volgende gisten in aanmerking:
Fermentis Safbrew T-58
Brewferm TopQua smaak neig ik naar de Brewferm. Maar dan reist meteen de vraag; is dat niet het zakje dat standaard bij het blik zit??
2. extra smaakmakersIk lees redelijk vaak dat extra smaakmakers zoals honing, citrusschillen, etc worden toegevoegd. iemand ervaring mee?
3. zoetHoe kun je een bier zoeter maken? De (toegevoegde) suiker word door het gist omgezet; dus er zal weinig suiker overblijven normaal gesproken. Ik denk dus dat een andere zoetstof, of een type suiker dat onze gistcelletjes niet lusten (spruitjes-suiker!

), toevoegen de oplossing is.. Kan iemand hier iets over roepen?
Dank & Groet
Joris