Tweede brouw; Brewferm Tripel!

Gestart door remvs, 14-05-2010 00:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

remvs

Hallo allen,

Onze eerste brouw zit inmiddels op de fles.
Nu willen we op z'n Cruijffiaans gezegd 'meteen doorpakken' met een nieuw project. Dit zal de tripel van Brewferm worden (blik).

Ondanks dat we nog erg onervaren zijn met het brouwen speel ik toch met een aantal gedachtes;
Jullie mening is meer dan welkom.

1. Gist
Tijdens ons eerste brouwproces is het gisten nogal onstuimig verlopen. Eerste 24 een hoop geweld; daarna bijna niets.
Ik lees op het forum vaak dat het gist dat bij de Brewfermpaketten (blikken) zit niet de beste gist is. Ook is me duidelijk geworden dat het gist voor een groot deel de smaak bepaald van het bier.
Om al deze redenen speel ik met de gedachte om niet het meegelevderde gist te gebruiken maar een andere (droge) gist.
heeft dit zin, wetende dat we absolute beginners ( (c) David Bowie. ) zijn?

Ik heb op het forum en elders op internet een onderzoekje gedaan naar mogelijke kandidaten;
Afgaande op "Het groot onderzoek naar gedroogde gist" komen de volgende gisten in aanmerking:
Fermentis Safbrew T-58
Brewferm Top

Qua smaak neig ik naar de Brewferm. Maar dan reist meteen de vraag; is dat niet het zakje dat standaard bij het blik zit??

2. extra smaakmakers
Ik lees redelijk vaak dat extra smaakmakers zoals honing, citrusschillen, etc worden toegevoegd. iemand ervaring mee?

3. zoet
Hoe kun je een bier zoeter maken? De (toegevoegde) suiker word door het gist omgezet; dus er zal weinig suiker overblijven normaal gesproken. Ik denk dus dat een andere zoetstof, of een type suiker dat onze gistcelletjes niet lusten (spruitjes-suiker! :hoera:), toevoegen de oplossing is.. Kan iemand hier iets over roepen?


Dank & Groet
Joris

MO

inderdaad, een Brewferm pakket wordt geleverd met - hoe raad je het - een breweferm gist. De top dus. Dat is dus geen alternatief voor je. Probeer eens de US05 als je gek wilt doen. Een hele lekkere gist voor een tripel.

Als smaakmaker zou koriander wel passen. Kook eens 3 gram koriander poeder mee, en kijk of je dat lekker vindt.

Brouwen vanuit blik geeft je nauwelijks controle over zoet of droog. Alleen de gistkeuze kan hier in een rol spelen. Maar als je de Brewferm gist niet zoet genoeg vindt, dan rest er niet meer dan een scheutje grenadine als je het bier uitschenkt.

remvs

Citaat van: MO op 14-05-2010  01:03 uBrouwen vanuit blik geeft je nauwelijks controle over zoet of droog.

Ik heb inmiddels wat meer gelezen over het maischproces. Dit is voor ons blikbrouwers niet van toepassing, vandaar dat ik het tot heden niet in verdiept hebt. Klopt het dat de 'controle' waar je het over hebt in het maischproces zit?

Joris

kleine Minstreel

Hoi Joris

Misschien een domme suggestie maar waarom probeer je niet een mout pakket van Brouwland. Dan kun je daadwerkelijk het proces beïnvloeden met een blik is het alleen vergisten wat je doet.
Ik ben in nov ook met mijn eerste blik begonnen maar mijn brouwnummer 2 was al een vol mout brouwsel. Tot nu toe zoveel geleerd en maar 1 biertje moeten weg gooien en ik weet inmiddels wat er fout is gegaan.
Het begin kan gewoon in de keuken met een grote pan en wat kaasdoek b.v.
Als ik je meer kan helpen dan laat maar horen wat je wilt weten

Jacques

Citaat van: remvs op 14-05-2010  00:59 u1. Gist
Tijdens ons eerste brouwproces is het gisten nogal onstuimig verlopen. Eerste 24 een hoop geweld; daarna bijna niets.
Ik lees op het forum vaak dat het gist dat bij de Brewfermpaketten (blikken) zit niet de beste gist is. Ook is me duidelijk geworden dat het gist voor een groot deel de smaak bepaald van het bier.
Om al deze redenen speel ik met de gedachte om niet het meegelevderde gist te gebruiken maar een andere (droge) gist.
heeft dit zin, wetende dat we absolute beginners ( (c) David Bowie. ) zijn?

Ik heb op het forum en elders op internet een onderzoekje gedaan naar mogelijke kandidaten;
Afgaande op "Het groot onderzoek naar gedroogde gist" komen de volgende gisten in aanmerking:
Fermentis Safbrew T-58
Brewferm Top

Qua smaak neig ik naar de Brewferm. Maar dan reist meteen de vraag; is dat niet het zakje dat standaard bij het blik zit??

Een aantal leden van dit forum zijn niet gecharmeerd door de smaken die de Brewferm Top geeft. Dit komt denk ik omdat zij graag bieren drinken met zo min mogelijk esters en andere gistingbijproducten. Bij hen moeten mout en hop overheersen in de smaak.
Als jij van een zoetig bier houdt met wat fruitige smaken dan is de Brewferm Top een goede keuze.
Met deze gist zijn in het verleden diverse keren prijswinnende bieren gebrouwen.

remvs

Citaat van: kleine Minstreel op 14-05-2010  09:04 uMisschien een domme suggestie maar waarom probeer je niet een mout pakket van Brouwland.

Dat gaat ook zeker de volgende stap worden, maar nu hebben we nog een blik Tripel staan  :)

Joris

RobinB

Citaat van: Jacques op 14-05-2010  10:26 uEen aantal leden van dit forum zijn niet gecharmeerd door de smaken die de Brewferm Top geeft. Dit komt denk ik omdat zij graag bieren drinken met zo min mogelijk esters en andere gistingbijproducten. Bij hen moeten mout en hop overheersen in de smaak.

Dat is natuurlijk niet de enige reden, het smaakpallet dat deze gist produceert (samenstelling van esters en andere gistproducten; het gistprofiel) wordt ook niet altijd gewaardeerd. Los van de intensiteit dus.

Het gaat er dan niet om dat mout en hop moet overheersen, maar of het gistprofiel je bevalt...

Jacques

Citaat van: RobinB op 14-05-2010  11:17 uDat is natuurlijk niet de enige reden, het smaakpallet dat deze gist produceert (samenstelling van esters en andere gistproducten; het gistprofiel) wordt ook niet altijd gewaardeerd. Los van de intensiteit dus.

Het gaat er dan niet om dat mout en hop moet overheersen, maar of het gistprofiel je bevalt...

Precies, dat is wat ik schrijf! De Brewferm Top kenmerkt zich door esters en andere gistingsproducten en niet door een strakke/cleane smaak.

RobinB

Nee, want Westmallegist heeft bijvoorbeeld ook een sterk gistprofiel, terwijl men die vaak wel lekker(der) vind. Vandaar dat ik benadruk dat het niet alleen te doen is om de intensiteit van de smaak, maar ook het type smaak.

Adrie

Citaat van: Jacques op 14-05-2010  10:26 uEen aantal leden van dit forum zijn niet gecharmeerd door de smaken die de Brewferm Top geeft. Dit komt denk ik omdat zij graag bieren drinken met zo min mogelijk esters en andere gistingbijproducten. Bij hen moeten mout en hop overheersen in de smaak

Nee, dat komt omdat zij de esters die deze gist produceert niet waarderen in bier. Esters van andere gisten daarentegen weer wel. Daarnaast maakt deze gist vaak ondrinkbaar zoete bieren.

Jacques

Citaat van: Adrie op 14-05-2010  12:27 uNee, dat komt omdat zij de esters die deze gist produceert niet waarderen in bier. Esters van andere gisten daarentegen weer wel. Daarnaast maakt deze gist vaak ondrinkbaar zoete bieren.

Het is natuurlijk een kwestie van smaak. Sommigen houden niet van spruitjes of kaas. Dat maakt spruitjes en kaas nog niet tot voedingstoffen die iedereen moet mijden.

Overigens zijn er heel wat mensen die een zoet biertje goed kunnen waarderen.

RobinB

Citaat van: Jacques op 14-05-2010  22:35 uHet is natuurlijk een kwestie van smaak. Sommigen houden niet van spruitjes of kaas.

Klopt, maar dat is een ander verhaal dan je eerder schetste.
Namelijk dat leden die deze gist niet waarderen niet van bieren met meer esters of een duidelijker gistprofiel houden. En alleen gaan voor mout en hop in de overhand.

Dat beeld klopt gewoon niet. Het gaat om het specifieke gistprofiel dat deze gist produceerd, wat door meerderen niet gewaardeerd wordt.

Ik heb overigens echt een lekker bier gehad vergist met deze gist. Dat was er specifiek op gericht om z'n kenmerkende smaak niet of zo min mogelijk naar voren te laten komen. Adrie heeft em ook gehad en vond em ook (erg?) lekker! :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.