Bierschuim

Gestart door reinier25, 23-09-2004 16:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

reinier25

hey

Ik hou mijn profielwerkstuk over bierschuim. Eeten jullie misschien welke factoren een rol spelen bij het tempo van het inzakken van bierschuim? Ik zat zelf te denken aan vettigheid in het glas, en temperatuur. Weet jullie er nog meer? Alvast bedankt Reinier

MO

Gebruikte mout (gekaramelliseerd of niet, eitwitconcentratie), gebruikte gist, maischschema, lagertijd.

Adrie

Hoeveelheid hogere alcoholen en esters in het bier, koolzuurconcentratie in het bier. Misschien ook wel luchtvochtigheid.

MO

Oneffenheden in het glas. De glazen van Duvel en Chimay hebben een klein logootje onderin het glas gegraveerd. Dit zorgt voor een constante koolzuurstroom en een betere houdbaarheid van het schuim. Maar zo maken we het je wel heel makkelijk he scholiertje?!

reinier25

Nou dat valt wel mee hoor, ik heb totaal geen ervaring het bierbrouwen, dus wat hierboven staat is beetje algebra voor me. Misschien kan één van jullie me 1 van deze factoren proberen uit te leggen waarom deze invloed hebben op de halfwaardetijd van het schuim. Alvast bedankt :groots:

Herman

Met de info op hobbybrouwen.nl moet je een eind op weg komen.

[zeurmodus aan]De bedoeling van een profielwerkstuk is toch zelf het e.e.a. onderzoeken? [/einde zeurmodus]

Herman

kris

Andere factoren die ook van invloed zijn, zijn o.a. iso-zuren uit hop en ook eventuele chemische additieven om de schuimstabiliteit te vergroten.

Natuurlijk is ook de manier van schenken van belang, zoals reine glazen, detergenten van afwasmiddel verlagen immers de oppervlaktespanning. Een goede leidraad hierrond vindt je in een publicatie van de Belgische Brouwers Federatie, deze kan je online vinden op www.beerparadise.be

veel succes

reinier25

Welk bier staat er bekend om dat het erg veel schuimt??
 :beersmiley:

Adrie

Kijk, dit is nou een vraag die je beter door middel van een experiment kunt beantwoorden  ;D.

Maar om je niet in het alcoholisme te storten: wat dacht je van de Duvel? Ook Weizens (Duitse tarwebieren) hebben meestal een flinke schuimkraag. Gisteren heb ik nog een Poperings Hommelbier gedronken en die schuimkraag mocht er ook zijn.

Groeten,

A3

Caspar

Duvel is ook de ergste schuimer die ik ken.

fritz

Als ik me goed herinner is La Guillotine ook een sterke schuimer. Alweer lang geleden dat ik dit bier nog eens dronk.  :nut:

fritz

Christiaan

Vreemd trouwens dat zo'n belzebuth zo goed als niet schuimt, terwijl er wel vrij veel koolzuur in zit. Vind het sowieso een typisch bier. Maar voor zover mij bekend is schuimt Duvel toch wel het hardst, tenzij je een tripel Karmeliet neemt die niet lang genoeg gerust heeft.
Veel succes trouwen met je PW.

reinier25

Ok bedankt allemaal, en weten jullie misschien een site waar oppervlaktespanning MAKKELIJK, in tegenstelling tot 100 andere sites waar er geen touw aan vast te knopen is  :lessmile: uitgelegd wordt?
tnx

beerbelly

Allemachtig zeg oppervlaktespanning, bierschuimhalfwaardetijd. Is dit een serieus forum of zijn mensen hier hun scrabblewoorden aan het uitwisselen?? :D :D :hoera:

Hopmans

Hey brewmates,

Ik gebruik zelf een theelepeltje voor de bottelsuiker.
Een schepje is 3,25 gram.
Dat is 10,83 gram/Liter.
Een aanzienlijke hoeveelheid dus (ik vind koolzuur lekker).

Maar nu de vraag:

Hoe komt een Duvel aan zo'n gigantische groeiende schuimkraag?
Hoeveel suiker gooien die er dan wel niet in?  :weetniet:

Groetjes,

Hoppie



MO

Die gebruiken schuimstabilisatoren/-promoters. Speciale chemicalien dus. geen idee wat overigens.

JvH

Normaal gesproken is men bij Duvel niet zo scheutig met (dit soort) info.
Daarom vraag ik me af MO hoe jij dit zo zeker weet.
Ik heb ook wel eens een bier gebrouwen welke zich net zo gedroeg als Duvel. Er zat zeker royaal suiker voor nagisting in, maar dat doe ik wel vaker terwijl het niet altijd zoveel groeiend schuim oplevert.
Mijn ervaring is dus dat het ook zonder toevoegingen kan, maar ik heb geen inzicht welke factoren, behalve suiker, nog meer van invloed zijn. Uiteraard ken ik de effecten van tarwe (positief) en veel alcohol (negatief) maar dat speelt bij mijn ervaringen op dit schuimgedrag nu even geen rol.
Daarom MO: Als je het zeker weet; ben ik blij met de info. In het andere geval: Niet zomaar dingen roepen!

Herman

Ik geloof het ook niet zo MO, gooi maar es een duvel in een gewone kelk: normaal schuimend biertje. E.e.a. heeft m.i. meer van doen met de tulpvormige glazen (en het etswerk onderin).

Bas

Had het niet te maken met het gebruik van tretrahops voor het brouwen van Duvel? Dat sommige glazen bevorderend voor de schuimkraagvorming kunnen zijn geloof ik wel, maar bij Duvel is er ook sprake van een erg stevige, bijna helemaal niet in elkaar zakkende stugge schuikkraag (ik zie dit ook in niet Duvel glazen). Dus er moet ook iets in het bier zitten. Ik kan me herinneren dat we hier eens over gediscusieerd hebben en dat Jacques (geloof ik) het verband legde met tetrahops. Het moet terug te vinden zijn op dit forum.

Grt, Bas H.

SiriS

Veel schuim kun je krijgen door combinatie van voldoende koolzuur (= suiker bij bottelen) en Propylene Glycol Alginate of YC-tetra (zie links).

http://www.abvickers.com/technical_data_sheets/ProfoamTDS.pdf

http://www.yakimachief.com/hopproducts/YC-Tetra_Info.pdf

YC-tetra heeft nix te maken met tetra-hops.

Groet, SiriS

Adrie

Heren,

Ik heb dit ook al in een andere thread genoemd: het achterwege laten van een eiwitrust zorgt bij de bieren van De Vier Broeders in bijna alle gevallen voor een zeer stevige, persistente en fijne schuimkraag, ook in bieren waarin een aanzienlijke hoeveelheid suiker in de stort zit en in bieren met veel alcohol.

Zoals de meesten van jullie wel zullen weten zijn vooral middelgrote eiwitten verantwoordelijk voor de persistentie van de schuimkraag. Zijn er veel middelgrote eiwitten aanwezig in je bier, dan kun je ook met weinig koolzuur een prachtige schuimkraag krijgen.

Houd ik een korte eiwitrust aan van 10 minuten, dan is de schuimkraag al merkbaar minder stevig, maar het bier is ook sneller helder.

Bij Duvel speelt denk ik het glas zeker een grote rol en daarnaast de behoorlijk hoge concentratie van koolzuur. Vanwege de hoge suikerstort in de Duvel (vermoed ik) is een eiwitrust niet nodig en krijg je een mooie schuimkraag.

MO

Ik weet het niet zeker, ik had het inderdaad preciezer moeten formuleren. Mijn bron is inderdaad de door Bas aangehaalde tetrahops volgens Jacques.

Jacques

Klopt helemaal Martin.

Tetrahops zouden een paar voordelen hebben:
- sterkere bitterheid;
- smaakstabiliteit (tetrahop is niet lichtgevoelig);
- verbetering schuimstabiliteit.

Overigens heb ik van prof. Baetslé begrepen dat schuimstabiliteit ook een kwestie is van de afwezigheid van schuimnegatieve stoffen. Met name hogere alcoholen werken schuimnegatief, maar ook sommige esters.

Er worden diverse stoffen gebruikt om de schuimstabiliteit te verbeteren. Siris noemde er al een paar. Verder is hier al een paar op het form aandacht geweest voor de ijzerzouten die aan het bier worden toegevoegd en waarvoor sommige forumleden zeer gevoelig voor zijn  ::)

Hopmans

Hoi medebrouwers,

Ik heb zojuist even een oudbruintje gedronken.
Lekker, maar naar verloop van tijd zakt de schuimkraag in.
Dit biertje is gemaakt van moutextract ipv mout.
Dus een maisproces heb ik niet kunnen sturen.
Welke factoren buiten tetrahops zijn er nog meer?
Heeft gist ook invloed?

 :degroeten:

Johannes



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.