melk kleur

Gestart door Bruyn, 14-07-2005 23:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bruyn

Dag Forum leden,

Dit is het dan... mijn eerste berichtje in dit forum. Ik ben twee weken geleden begonnen met bier brouwen en heb de microbe goed zitten. Dit forum is een prachtige bron van informatie voor beginnelingen.

Ik heb nu echter het volgende aan de hand : in het gele boekje (bierbrouwen voor beginners ) dat ik bij het beginners-set van Brouwland kreeg ( Leuk detail voor mij, ik woon op zo'n 12 km van Brouwland )  staat vermeld dat je best je materiaal in een sulfiet oplossing bewaart. Bij de set zat een flesje Chemipro oxi. Ik veronderstel dat dit zo'n sulfiet oplossing is.
Na 3 dagen in deze oplossing gelegen te hebben zijn al mijn doorzichtige darmpjes ( van hevel en zo ) niet meer doorzichtig maar hebben ze een melkkleur.

Kan dit kwaad ? Hoop van niet want ze zijn nog maar 2 weken oud.

Groeten aan alle Forum brouwers vanuit het bierland ( ja ja weer een Belg erbij in het forum ....  ::)

Bruyn

MO

Welkom op het forum. Pas op voor de zeer verslavende hobby die bierbrouwen heet.

Helaas heb je een verkeerde aanname gedaan. Chempro is geen sulfiet oplossing. Zoals op de pot staat is een contact tijd van enkele minuten genoeg.

Ik zou de boel zo snel mogelijk uitspoelen met zo heet mogelijk water en alles laten drogen. Het is niet echt nodig om materiaal in een oplossing te laten staan. Overigens zeker niet in een sulfiet oplossing, want daar groeit uiteindelijk ook van alles in wat niet in bier thuis hoort.

Dus: brouwen, schoonmaken, goed laten drogen (slangen uitzwiepen) en droog en niet te warm en zoveel mogelijk stofvrij opslaan.

Nog een tip: zet je eerste recepten hier op het forum ruim voordat je gaat brouwen. Zeker weten dat je vele tips krijgt.

J

Bruyn,

Chemipro oxi is een natriumbicarbonaat peroxide mengeling en dus niet hetzelfde als een sulfiet oplossing.
De nodige contact tijd is slechts enkele minuten en naspoelen hoeft niet (enkel goed laten uitlekken).

Als je er materiaal te lang laat instaan krijg je inderdaad een witte aanslag.
Ik denk dat dit een soort kalk is (uit het water ?).

Een tijdje laten weken in een zurige oplossing (bijv azijnzuur) lost het meeste deel van die aanslag op.

J.

MO

Ik denk dat het natriumcarbonaat is. Inderdaad een soort kalk. Die (verdunde) azijnzuur was lijkt me een uitstekend idee.

Bruyn

Ik moet Mo inderdaad gelijk geven : dit is een zeer verslavende hobby.

Bedankt voor de snelle reacties van iedereen.

Wat betreft mijn eerste recepten heb ik me bediend van de recepten in het forum. Heb nu toch al 5 verschillende brouwsels staan ( 2 x imitatie Duvel, Pils, Blond bier en Bruin bier ). Wil me dit weekend aan een kriek wagen. Heb een adres gevonden waar ik vers geplukte krieken goedkoop kan krijgen.

Vervelende aan deze hobby is dat je zo lang moet wachten eer je het mag uitdrinken. Heb hieromtrent eigenlijk nog een beginnersvraagje : Wanneer mag ( of moet ) je eigenlijk proeven om te zien of het brouwsel niet geinfecteerd of geoxideerd is ?

Groeten aan iedereen ...

Bruyn   :pan:

MO

Oei, eigenlijk een nieuw onderwerp. En nogmaals oei: zomaar zonder het te melden recepten van het forum gebruiken he. Als je een Duvel nabrouwt, zouden we graag willen weten of jij vindt dat jou versie lijkt op het origineel en waarin hij afwijkt zodat we het recept steeds meer goed gelijkend kunnen maken.

Soms is geoxideerd bier meteen te proeven maar de oxidatiesmaak is er typisch zo eentje die pas na een jaar opkomt. En het lukt meestal niet om een bier zolang te bewaren. En waarom zou je ook: bier moet je vers drinken (persoonlijke mening). Ook een infectie komt niet meteen naar boven, maar meestal wel na een paar weken.

Meestal proeft de thuisbrouwer een week na navergisting of de navergisting klaar/een eind op gang is. Het beste kun je dan de flesjes zo koel mogelijk wegzetten en bv wekelijks de smaakevolutie volgen. De eerste 2 maanden evolueert het bier het meest. Bijna alle bieren zijn op hun top tussen de 3 en 6 maanden na bottelen. Na 6 maanden nemen hopgeuren en wat later hopsmaken duidelijk af.

Wat een verhaal weer.

Bruyn

Inderdaad een nieuw onderwerp, maar door jouw snelle en gedetailleerde antwoord perfect beantwoord.

"En nogmaals oei: zomaar zonder het te melden recepten van het forum gebruiken"

Ik hoop dat je dit als grapje bedoelt. Heb toch nergens op het forum gelezen dat je de recepten niet mag gebruiken. Maar als beginner op zo'n uitgebreid forum is het moeilijk om dadelijk alles te weten.

In verband met die Duvel, heb ik een recept gebruikt dat ik ergens op een andere website heb ontdekt. maar mijn bevindingen daaromtrent zal ik in een ander onderwerp plaatsen ( kwestie van als "rookie" niet tweemaal dezelfde fout te maken.

Bruyn  :pan:

MO

Was inderdaad een grapje. Met de serieuze ondertoon dat wij hopen dat iedereen die de recepten hier gebruikt ook zijn ervaringen met ons deelt.

Bruyn

Gelukkig maar !

Zou me dood schamen indien ik zo'n grote flater zou gemaakt hebben.

Zoals beloofd wat meer informatie over mij en mijn eerste brouwsels in het onderdeel "leden stellen zich voor"

Greetz,

Bruyn  :pan:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.