Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ingredienten & klassen  (gelezen 5115 keer)

Offline Hopmans

• Super lid
  • Land: nl
Ingredienten & klassen
« Gepost op: 07-06-2005 18:06 u »
Nog even een topicje naar aanleiding van het ONK.

Stel ik maak een klasse C bier.
Een blonde.
Welke ingredienten mag ik naast water, mout en hop daar dan in doen?
Hoe ver mag je gaan met je ingredienten zodat het nog steeds een klasse C bier is?

:degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
Re: Ingredienten & klassen
« Reactie #1 Gepost op: 07-06-2005 18:19 u »
Bedoel je nou specifiek het type sterke blonde?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 07-06-2005 18:37 u »
Bijvoorbeeld

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 07-06-2005 19:34 u »
Je bent toch alleen gebonden aan bitterheid en kleur? Niet echt lekker specifiek die vraag van jou. Voor het ONK kun je het beste commerciele voorbeelden nemen. Een sterke blonde moet naar de Duvel smaken, een normale blonde naar de Leffe blond. Een tripel weer niet te veel naar de Westmalle tripel. Ik denk dat ik deze discussie maar over sla. Kijk nu zelf hoe je je prijs hebt gewonnen: min of meer toevallig, toch? Je hebt een goed bier gebrouwen dat toevallig ook nog eens in een biersoort valt die je van te voren helemaal niet kende. Ik zou zeggen: brouw 2x per maand een goed bier en beslis voor een maand van het ONK welk bier goed in welke klasse zou vallen aan de hand van Derek Walsh's boek en de LABO regels.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #4 Gepost op: 07-06-2005 19:36 u »
Tsja om nou te zeggen dat je er geen chocomout in moet gooien is nogal een open deur....

Ik geloof dat iemand als commentaar had gekregen op een sterke blonde (brigand kloon volgens mij) 'alleen pilsmout gebruiken.' Daar ben ik het dan niet mee eens haver en tarwe kunnen prima in een sterke blonde. Als uiteindelijk het bier maar met de smaakomschrijving van het type matched.

Johannes

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #5 Gepost op: 07-06-2005 19:58 u »
Hoi Hoppie,

Ik zou echt de biertypengids van Derek Walsh aanschaffen! met wat rekenprogramma's als Promash, BrouwHulp of zelfs mijn rekenblad maak je zo een passend recept.

Basisregels:

Kleur, boven de 30 EBC klasse B & D, onder de 30 EBC A & C

Boven de 6% alcohol klasse C & D, onder de 6% A & B

Koop snel die gids, hij is echt een must voor iedere brouwer  :lessmile:... en je kan ieder biertype terugvinden.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 07-06-2005 20:03 u »
of kijk gewoon op de Rebies hier op het forum...

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 07-06-2005 21:20 u »
Hoi buddies,

Ik krijg de indruk dat ik de vraag misschien iets anders had moeten stellen.
Het rekenen aan kleur etc is geen probleem.
Ik ken de specificaties van een bepaalt soort bier mbv rebie.

Alleen wil het er bij mij niet ingaan dat ik moet gaan klonen voor een bepaalde klasse.
Stel; ik maak een blonde met andere kruiden dan bv koreander, en het bier smaakt goed.
Zal de keurmeester dan zeggen dat deze niet in de klasse hoort?
Moet het echt lijken op een commercieel bier of?
Een beetje spelen mag toch wel in dit soort klassen?

Mmm, misschien is het wel een domme vraag, en ben ik mijzelf nu antwoord aan het geven.  ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 07-06-2005 22:10 u »
Hoi Hoppie,

Ik denk dat ik snap wat jij bedoeld. Moet je per se voldoen aan de kwalificaties van een biertype om een prijs te winnen bij het ONK?

Mijn antwoord: ja!

En dat is nu net mijn bezwaar tegen de huidige Labo-biertypenlijst. Er zit veel te weinig vernieuwing in. Hobbybrouwers worden niet uitgenodigd om eens uit de band te springen zoals de commerciŽle brouwers wel eens doen. Een mooi voorbeeld is wel Grolsch waar we bij het ONK te gast waren. Deze brouwer druft het keer op keer aan om iets compleet nieuws op de markt te zetten.
Als hobbybrouwer kun je niet eens een kloon van een gekend Belgisch bier als Brigand of Orval indienen omdat deze te sterk afwijken van een tripel of een Belgische pale ale.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 08-06-2005 09:53 u »
Ha Hoppie :proost:

Wat Jacques stelt is naar mijn idee correct. Wil je deelnemen aan het ONK, met het oog op het winnen van een prijs, dan moet je eigenlijk het referentiebier goed naklonen. Okť, dit is een wat stelligere weergave van wat Jacques stelt, maar ik denk dat ik er niet ver naast zit. Zeker niet bij de biertypen waar veel bieren op ingediend worden ťn die bovendien hier ruim verkrijgbaar zijn. De keurmeester zal dan extra goed vergelijken met het referentiebier. Als er naast water hop en mout dan ook kruiden in het referentiebier zitten, dan mag(moet) je die ook gebruiken om zo de smaak van het referentiebier zo nauwkeurig mogelijk te benaderen.

Edwin

tonvv

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 13-06-2005 23:12 u »

Welke ingredienten mag ik naast water, mout en hop daar dan in doen?
Hoe ver mag je gaan met je ingredienten zodat het nog steeds een klasse C bier is?

Ik had een Blonde ingestuurd waarin ik wat koriander en sinasappelschil had gedaan. De opmerking van de keurmeester was: "in een blonde hoort geen toevoeging van koriander, in een witbier of tripel past dit wel".

Hij was nog wel 64 punten waard........

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 14-06-2005 07:34 u »
Citaat
blonde hoort geen toevoeging van koriander
Dat is raar?  ???
Ik dacht altijd dat er wel koreander in een blonde zou passen.  :weetniet:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 14-06-2005 08:40 u »
Nee dus!

Koriander is een mooi kruid maar zoals geen enkel ander kruid mag je niet te pas of te onpas gebruiken. Het (vrij nieuwe) biertype blond kenmerkt zich niet door een kruidige smaak. In feite is een blond kuising van een sterke bovengistende 'pils' en een lichtgekleurde 'dubbel'.   :D

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #13 Gepost op: 14-06-2005 08:44 u »
wat een onzin. Geen koriander in een blonde. Van mij mag het wel. Als je het maar netjes doseert. Regels en wetten, dat vinden ze mooi hoor, die keurmeesters.
Ik kan net zo goed ook stellen dat in een tripel geen koriander hoort.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 14-06-2005 22:36 u »
Van mij mag je bij 10 liter wort ook 10 kruidnagelen, 10 blaadjes laurier, 10 kardemonpitten, 10 peperbollentjes en 10 gemberwortels doen.
Alles mag, je moet alleen dan niet verbaasd zijn dat je dan geen prijs wint en het commentaar krijgt dat het bier meer op een kruidenbitter lijkt dan op een blonde.  >:D

Offline Silvio

• Junior lid
  • **
  • Bier goed,al goed!
« Reactie #15 Gepost op: 14-06-2005 22:48 u »
Voor alle bieren welke niet in een bepaalde klasse passen is er toch altijd nog de vrije klasse.
Dus ik begrijp het probleem niet helemaal. Een keurmeester heeft nu eenmaal bij een bier van een bepaalde klasse toch referentie punten nodig ,anders is er geen beoordeeling mogelijk!!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 14-06-2005 22:58 u »
Het vervelende is dat bieren die in de vrije klasse worden ingezonden worden beoordeeld op de originaliteit van het gebrouwen bier.
Als bijvoorbeeld een Mšrzen wordt ingezonden dan scoort het bier op dat onderdeel weinig punten (maar kan dus gelukkig wel een prijs winnen!)

Een blonde met veel kruiden is heel origineel maar als de kruidig heel erg sterk is zal het bier niet drinkbaar zijn en daarom niet in de prijzen vallen. Ook in de vrije klasse is het dus schipperen.  :police:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 15-06-2005 07:19 u »
Maar is La Chouffe geen (sterke) blonde dan?
En zit er in Leffe blond ook geen koreander?

Ik weet het zo net nog niet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 15-06-2005 08:21 u »
Het kan zijn dat bij Leffe Blond een heel klein koeriander gebruikt wordt (het is tenslotte ook een Belgisch bier). Naar mijn oordeel is deze smaak niet echt waarneembaar en zeker niet porminent aanwezig (hoort ook niet naar mijn mening ook niet thuis in bij dit biertype).

La chouffe bestond al langer dan het biertype Blond(e)!

Ik zou een la Chouffe dan ook zeker niet een een (sterke) Blond noemen. Naar mijn oordeel dat dit bier veel meer richting een tripel. Maar eerlijk gezegd is dit bier zo'n typisch voorbeeld dat al die type-indelingen mis gaan. Het hangt er een beetje tussen in zoals een Brigand en een Pauwel Kwak.
Zucht.. Waarom moeten hobbybrouwers wel volgens een bepaald biertype brouwen en de commerciŽle brouwers niet.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 15-06-2005 18:13 u »
Van mij mag je bij 10 liter wort ook 10 kruidnagelen, 10 blaadjes laurier, 10 kardemonpitten, 10 peperbollentjes en 10 gemberwortels doen.
Alles mag, je moet alleen dan niet verbaasd zijn dat je dan geen prijs wint en het commentaar krijgt dat het bier meer op een kruidenbitter lijkt dan op een blonde.† >:D
De Speculator van SNAB had een aantal jaren geleden wel een hoge score op het Bokbierfestival.

Misschien moet er aan elke klasse een type kruidenbier en een type fruitbier worden toegevoegd. Waarin dan een La Chouffe en een ??? zou passen. De fruit-lambieks zouden daar niet in horen.
En om alleen bij een sterke blonde een Duvel als referentie te nemen, is wat kortzichtig.

Misschien is het toch het makkelijkst om in de 5 klassen goede en niet goede bieren op te nemen. En kriteria voor goed kunnen dan dezelfde als nu zijn (kleur, geur, schuim, smaak, nasmaak, balans, fouten).

Hans

Tags: