Hopharsen

Gestart door Jacques, 26-04-2010 18:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Schep jij de hopharsen nog af?

Nee, nooit
60 (88.2%)
Soms, graag motiveren in een reactie op deze peiling
0 (0%)
Ja, altijd
0 (0%)
Hopharsen afscheppen? Wat is dat?
8 (11.8%)

Totaal aantal stemmen: 68

Jacques

Zoals al eerder aangegeven deze week ben ik bezig om de online cursus op deze site drastisch te herschrijven.

In de huidige cursus staat nog iets over het afscheppen van hopharsen tijdens de hoofdgisting. Ik denk deze passage helemaal wel te laten. Ik heb de indruk dat het afscheppen van hopharsen helemaal niet meer gedaan wordt. Klopt dit, of wordt er nog afgeschept.

Hopmans

Nee, dat is één van de eerste dingen die ik hier geleerd heb.
Hop-harsen afscheppen is heel erg ouderwets en riskant.
De hop-harsen zakken uiteindelijk naar de bodem van het vat naast de gist.
Dit neem je niet mee met de hevel.
Ik denk dat bijna niemand het afscheppen nog doet.



William

Tijdens het vergisten verwijder ik nooit hopharsen.

Soms zie ik tijdens het wortkoken hopharsen op het kokend wort drijven. Deze schep ik wel af.

Uit de vraagstelling is niet duidelijk op te maken wat je bedoeld maar ik vermoed dat je tijdens de vergisting bedoeld

Albertus


Als experiment heb ik de hopharsen wel eens verwijderd, maar ik kon geen verschil constateren.
Ik doe het nooit.

Bert

EBC

Nee nooit.

En daarbij twijfel ik aan de term hopharsen. Want ook in een starter van slechts moutextract, ontstaat die bruine rand in de fles...

Jacques

Citaat van: EBC op 26-04-2010  19:31 uNee nooit.

En daarbij twijfel ik aan de term hopharsen. Want ook in een starter van slechts moutextract, ontstaat die bruine rand in de fles...

Het klopt dat je ook een bruine rand krijgt met alleen moutextract, maar die is wel veel lichter.

Jacques

Citaat van: William op 26-04-2010  19:03 uUit de vraagstelling is niet duidelijk op te maken wat je bedoeld maar ik vermoed dat je tijdens de vergisting bedoeld

Uiteraard bedoel ik tijdens de hoofdgisting. Schuim weghalen tijdens het koken heb ik nog nooit gedaan.

Overigens staat in de huidige cursus dat het afscheppen niet nodig is.

Ronnie

Citaat van: Jacques op 26-04-2010  19:37 uSchuim weghalen tijdens het koken heb ik nog nooit gedaan.
In begin koken schuim ik wel af. Maar dat is vóór hopgift. Dat is de onzuiverheden wegscheppen.

Jacques

Citaat van: Ronnie op 26-04-2010  19:39 uIn begin koken schuim ik ook af. Maar dat is vóór hopgift. Dat is de onzuiverheden wegscheppen.

Die raak je toch gewoon kwijt tijdens het filteren. Waarom zou je die tussentijds verwijderen?

Ronnie

Citaat van: Jacques op 26-04-2010  19:40 uDie raak je toch gewoon kwijt tijdens het filteren. Waarom zou je die tussentijds verwijderen?
Het helpt tegen overkoken in begin als de kookketel wat te benepen is.

William

Citaat van: Jacques op 26-04-2010  19:37 uOverigens staat in de huidige cursus dat het afscheppen niet nodig is.

Maar in de huidige cursus stond blijkbaar wel dat ze tijdens de hoofdvergisting verwijderd moesten worden :P.

Citaat van: Jacques op 26-04-2010  19:40 uDie raak je toch gewoon kwijt tijdens het filteren. Waarom zou je die tussentijds verwijderen?

Toen ik nog niet met een zeefje filterde wilde er nog wel eens iets meegaan naar het gistvat.

Jacques

Citaat van: William op 26-04-2010  19:45 uMaar in de huidige cursus stond blijkbaar wel dat ze tijdens de hoofdvergisting verwijderd moesten worden :P.

Nee, er staat nu dat de hopharsen afgeschept kunnen worden maar dat het niet nodig is. Die tekst is dus in feite nog steeds correct. Toch zal ik de tekst aanpassen en meer in overeenstemming brengen met onze huidige opvattingen.

Jacques

Citaat van: William op 26-04-2010  19:45 uToen ik nog niet met een zeefje filterde wilde er nog wel eens iets meegaan naar het gistvat.

Dan ligt het onder in het gistvat. Dat is toch ook geen probleem.

Caspar

Ik zie er het nut ook niet van in... tijdens de primaire vergisting open ik het vat nooit.

SeekingBeer

Bij mij zit het altijd in gistingsflessen van 20 liter, zelfs al zou ik het willen hoe moet je dat afscheppen?

Het kookschuim en die bruine drab schep ik vaak wel af, volgens mij is dat helemaal niet nodig nu ik beter filtermateriaal heb maar ja weg is weg.

RobinB

Nee, nooit. Nooit gedaan ook.

Citaat van: Jacques op 26-04-2010  19:58 uNee, er staat nu dat de hopharsen afgeschept kunnen worden maar dat het niet nodig is. Die tekst is dus in feite nog steeds correct.

Het levert geen voordeel, maar wel risico.
Ontraden is dan beter dan "gedogen"...

Jacques

Citaat van: RobinB op 26-04-2010  20:18 uHet levert geen voordeel, maar wel risico.
Ontraden is dan beter dan "gedogen"...

Dat ga ik nu ook doen.

Overigens is het wel grappig om te zien dat de opvattingen hierover in de loop der jaren zo veranderd zijn. 20 jaar geleden werd er nog volop afgeschept.

EBC

Ik zou het geheel weglaten.

Beginners zullen het verschil niet zien tussen hophars -dat zouden dan de donkerdere vlekken zijn, die slechts in het begin ontstaan?- en gist.

Een mooie bovengist zoals Wyeast 3944 of 3787 moet natuurlijk niet afgeschept worden. Maar dat zullen ze dan wel doen! Voorkomen is beter dan genezen. En we moeten die rare dingen van vroeger uitbannen, niet met een mantel bedekken.

EBC

Citaat van: Jacques op 26-04-2010  20:25 uDat ga ik nu ook doen.

Overigens is het wel grappig om te zien dat de opvattingen hierover in de loop der jaren zo veranderd zijn. 20 jaar geleden werd er nog volop afgeschept.

20 jaar geleden was het gemiddelde hobbybier ook niet te zuipen...het zou tegenwoordig niet meer geaccepteerd worden.

Jacques

Citaat van: EBC op 26-04-2010  21:10 uIk zou het geheel weglaten.

Beginners zullen het verschil niet zien tussen hophars -dat zouden dan de donkerdere vlekken zijn, die slechts in het begin ontstaan?- en gist.

Een mooie bovengist zoals Wyeast 3944 of 3787 moet natuurlijk niet afgeschept worden. Maar dat zullen ze dan wel doen! Voorkomen is beter dan genezen. En we moeten die rare dingen van vroeger uitbannen, niet met een mantel bedekken.

Omdat in sommige (oudere) boekjes het een en ander te lezen is over het afscheppen wil ik er toch melding van maken. Maar ik vermeld er meteen bij dat het nergens voor nodig is en tegenwoordig niet meer gedaan wordt.

En het klopt natuurlijk dat het zelfgebrouwen bier van nu vele malen beter van smaak is dan 20 jaar geleden. We hebben veel bijgeleerd...

kleine Minstreel

Nog nooit iets afgeschept. Soms vergisting in een mandfles en nu tweemaal in een emmer met waterslot en deze dicht gelaten tot er geen activiteit meer is op het waterslot. Ik weet dat de eerste brouwsels een lichte verontrusting gaven omdat die groen / bruine troep er vies uitziet maar dankzij het forum gewoon geduld gehad en het zijn prima biertjes geworden.

Adrie

Afscheppen hoeft niet, want het grootste deel kleeft keurig aan de wand van het vat en verdwijnt zo uit het bier.

Oscar

Hopharsen afscheppen? Nog nooit gedaan. Afschuimen tijden het koken wel... maar of dat nut heeft?  :weetniet: De laatste tijd doe ik het niet.

MM

Weet iemand wat een reden is of geweest kan zijn voor het afscheppen van hopharsen?

Ik heb er zelf geen ervaring mee en ben eigenlijk te bang voor een infectie om dit te doen bij mijn bier.

Jacques

Citaat van: MM op 27-04-2010  21:44 uWeet iemand wat een reden is of geweest kan zijn voor het afscheppen van hopharsen?

Ik heb er zelf geen ervaring mee en ben eigenlijk te bang voor een infectie om dit te doen bij mijn bier.

Het idee was dat je hierdoor een verfijndere bitterheid zou krijgen omdat de hopharsen een harde bitterheid hebben. In de praktijk bleek dat het niet uitmaakte.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.