(Koud) lageren

Gestart door 12345, 25-02-2014 10:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ik lager mijn bier na de vergisting (en voor het bottelen) wel/niet gedurende 10 dagen of langer bij 0 - 5 graden

Ik lager zelden/nooit omdat dat volgens mij geen/nauwelijks zin heeft
8 (21.6%)
Ik lager zelden/nooit omdat ik daar het materiaal niet voor heb
1 (2.7%)
Ik lager soms/vaak omdat het bier daar helderder van wordt
13 (35.1%)
Ik lager soms/vaak omdat ik denk dat het bier daar beter van gaat smaken
7 (18.9%)
Ik lager alleen mijn ondergistende bieren zoveel mogelijk
1 (2.7%)
Ik lager alle bieren zoveel mogelijk
11 (29.7%)

Totaal aantal stemmen: 37

Stemmen gesloten: 04-06-2014 11:48 u

12345

Een aantal jaren geleden was het volgens mij nog de gewoonte om bier na de vergisting EN VOOR HET BOTTELEN een tijd koud te lageren. Toen ik begon met brouwen (nu een dikke 3 jaar geleden) was het parool dat lageren eigenlijk niet nodig was en dat het alleen gedaan werd om het bier helderder te krijgen en als je dat niet zo belangrijk vond, dan moest je vooral niet lageren. Maar later hoorde ik weer verhalen dat het bier toch echt (wat) beter gaat smaken van een langdurige koude lagering.

- Ik kan me voorstellen dat de meeste mensen geen aparte koelkast gaan aanschaffen voor iets waarvan de meeste mensen zeggen dat het niet nodig is. Toch wil ik wel eens weten wie er nu eigenlijk nog lagert.

PS Ik heb liever geen welles-nietes discussie over zin en onzin van lageren: ik wil gewoon weten hoeveel mensen er nog lageren (en ook zo ongeveer waarom).

wilbertd

Citaat van: 12345 op 25-02-2014  10:48 u..... ik wil gewoon weten hoeveel mensen er nog lageren.
Maar zo te zien wil je ook weten waarom mensen lageren, en mijn optie staat er niet bij: minder residu in de fles. Wellicht bijna hetzelfde als het verkrijgen van een helderder bier maar niet helemaal.

Hoppenbrouwers

Dat hier geen discussie op komt is nog maar de vraag ;).
Ik lager bijvoorbeeld alleen als ik er plaats voor heb. De kunst is om daar pas mee te beginnen als de hergisting op fles volledig achter de rug is. Anders houd je vaak nog wat restsuikers in je bier die niet omgezet zijn wat niet lekker smaakt.
Als ik het kon zou ik alles lageren. Mijn bieren gaan er beter van smaken, alleen dat is helaas niet altijd mogelijk.
Je enquete vragen zouden iets beter kunnen overigens. :)

Hoppenbrouwers

Citaat van: wilbertd op 25-02-2014  11:08 uMaar zo te zien wil je ook weten waarom mensen lageren, en mijn optie staat er niet bij: minder residu in de fles. Wellicht bijna hetzelfde als het verkrijgen van een helderder bier maar niet helemaal.
Je krijgt door lageren niet minder residu. Dat heeft eerder met filteren te maken.

wilbertd

Citaat van: Hoppenbrouwers op 25-02-2014  11:11 uJe krijgt door lageren niet minder residu. Dat heeft eerder met filteren te maken.
Ik heb daar toch andere ervaring mee.
Tenzij je een z.g.n. 'coldcrash' geen lageren mag noemen, ik zet mijn bier voor drie dagen weg bij 1 / 3 graden (schakelt in bij 3, schakelt uit bij 1)  en meen toch beduidend minder residu over te houden.

Hoppenbrouwers

Citaat van: wilbertd op 25-02-2014  11:20 uIk heb daar toch andere ervaring mee.
Tenzij je een z.g.n. 'coldcrash' geen lageren mag noemen, ik zet mijn bier voor drie dagen weg bij 1 / 3 graden (schakelt in bij 3, schakelt uit bij 1)  en meen toch beduidend minder residu over te houden.
Residu wordt gevormd door kleine vaste deeltje in je bier wat je in de fles of fust afvult. Die zitten er dus als in. Kleine deeltjes zoals hoprestjes, eiwitten en gist slaan neer op de bodem na verloop van tijd. Als je die nu koud of warm weg zet, er komen niet meer of minder vaste deeltjes in je bier te zitten. Het kan wel dat het eea minder neerslaat (wat dus op minder residu zou uitkomen). Maar dan zit het dus nog in je bier en is dat minder helder.

Oscar

Ik lager warm, altijd een weekje... :)

wilbertd

Citaat van: Hoppenbrouwers op 25-02-2014  11:36 uResidu wordt gevormd door kleine vaste deeltje in je bier wat je in de fles of fust afvult. Die zitten er dus als in.
Uiteraard cold-crash ik voor het bottelen.

Albertus

Je kunt ook lageren voordat je gaat bottelen/ op vat zetten.
Ik lager mijn bieren een week op 3 ºC (ondergisters op 0,5 ºC). Deeltjes die dan neerslaan komen niet in de fles/ in het vat. 

Bert

harry

Citaat van: Hoppenbrouwers op 25-02-2014  11:36 uResidu wordt gevormd door kleine vaste deeltje in je bier wat je in de fles of fust afvult. Die zitten er dus als in. Kleine deeltjes zoals hoprestjes, eiwitten en gist slaan neer op de bodem na verloop van tijd. Als je die nu koud of warm weg zet, er komen niet meer of minder vaste deeltjes in je bier te zitten. Het kan wel dat het eea minder neerslaat (wat dus op minder residu zou uitkomen). Maar dan zit het dus nog in je bier en is dat minder helder.

We hebben het hier toch over lageren voor het bottelen of heb ik dat mis? Als het al in de fles zit heb je gelijk maar anders slaan bij het lageren de vaste stoffen neer en blijven achter met overhevelen en komen zo niet in je fles/fust.

Hoppenbrouwers

Citaat van: harry op 25-02-2014  11:46 uWe hebben het hier toch over lageren voor het bottelen of heb ik dat mis? Als het al in de fles zit heb je gelijk maar anders slaan bij het lageren de vaste stoffen neer en blijven achter met overhevelen en komen zo niet in je fles/fust.
Dat is ook weer zo. Alleen lager ik voorlopig nog na het bottelen aangezien mijn gistkast eigenlijk permanent bewoond is. Wanneer dat niet meer het geval is lager ik voor het bottelen. (lageren kan bij mij soms namelijk tot een half jaar duren)

ZaansBiertje

Ik lager inderdaad ook voor minder residu in de fles.
En in samenwerking met Iers mos heb ik dan echt compleet helder bier, wat je helemaal kunt uitschenken.

RobinB

Lageren na het bottelen is toch gewoon bewaren/opslag?
Denk dat het voor de poll handig is om alleen lageren vóór het bottelen mee te nemen. :)

Ik doe dat soms en dan met name voor de helderheid/residu.
Ook ik vind de poll overigens niet neutraal geformuleerd.

Jacques

Citaat van: wilbertd op 25-02-2014  11:20 uIk heb daar toch andere ervaring mee.
Tenzij je een z.g.n. 'coldcrash' geen lageren mag noemen, ik zet mijn bier voor drie dagen weg bij 1 / 3 graden (schakelt in bij 3, schakelt uit bij 1)  en meen toch beduidend minder residu over te houden.

Dat is ook mijn ervaring. Koud lageren is handig als je even geen tijd hebt om te bottelen én om te zorgen dat je minder residu hebt in je fles.

Cold crash is gewoon koud lageren. In de poll wordt gesproken over 10 dagen maar zo lang hoeft niet om te zorgen voor minder residu in je fles.

dennisbier

Na de hoofdgisting overhevelen op een nieuw vat eventueel dan met koudhop.
Ik laat het gewoon op ruimtetemperatuur staan. (15-18°C)
Daarna, mits het een gist is die niet in oplossing blijft, wordt het bier op de fles helder na 2 maanden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.