Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Totaal aantal stemmen: 67
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Nee nooit.En daarbij twijfel ik aan de term hopharsen. Want ook in een starter van slechts moutextract, ontstaat die bruine rand in de fles...
Uit de vraagstelling is niet duidelijk op te maken wat je bedoeld maar ik vermoed dat je tijdens de vergisting bedoeld
Schuim weghalen tijdens het koken heb ik nog nooit gedaan.
In begin koken schuim ik ook af. Maar dat is vóór hopgift. Dat is de onzuiverheden wegscheppen.
Die raak je toch gewoon kwijt tijdens het filteren. Waarom zou je die tussentijds verwijderen?
Overigens staat in de huidige cursus dat het afscheppen niet nodig is.
Maar in de huidige cursus stond blijkbaar wel dat ze tijdens de hoofdvergisting verwijderd moesten worden .
Toen ik nog niet met een zeefje filterde wilde er nog wel eens iets meegaan naar het gistvat.
Nee, er staat nu dat de hopharsen afgeschept kunnen worden maar dat het niet nodig is. Die tekst is dus in feite nog steeds correct.
Het levert geen voordeel, maar wel risico.Ontraden is dan beter dan "gedogen"...
Dat ga ik nu ook doen.Overigens is het wel grappig om te zien dat de opvattingen hierover in de loop der jaren zo veranderd zijn. 20 jaar geleden werd er nog volop afgeschept.
Ik zou het geheel weglaten. Beginners zullen het verschil niet zien tussen hophars -dat zouden dan de donkerdere vlekken zijn, die slechts in het begin ontstaan?- en gist. Een mooie bovengist zoals Wyeast 3944 of 3787 moet natuurlijk niet afgeschept worden. Maar dat zullen ze dan wel doen! Voorkomen is beter dan genezen. En we moeten die rare dingen van vroeger uitbannen, niet met een mantel bedekken.
Weet iemand wat een reden is of geweest kan zijn voor het afscheppen van hopharsen?Ik heb er zelf geen ervaring mee en ben eigenlijk te bang voor een infectie om dit te doen bij mijn bier.