Schoonmaken kegs, kan het handiger?

Gestart door Kleine_Schriek, 26-04-2010 12:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleine_Schriek

Heb vandaag de pils op kegs gezet en vroeg me af of ik iets handiger kan doen in het schoonmaken. Dit is mijn proces:

- lege keg omspoelen met koud water en legen
- visueel inspecteren hoe vies het is
- vullen met 1,5 L kokend water, dichten, schudden met handschoenen aan
- borstel erin en schrobben (is wel heet zeg). Ik durf er eigenlijk geen afwasmiddel bij te doen....dus gebruik maar gewoon alleen heet water
- evt. pijpje eruit halen (deze ook schrobben) en dan binnenkant goed te schrobben als het vies is
- vullen met ongeveer 2 liter Star San oplossing, CO2 erop, schudden en beetje aftappen. Minuutje laten staan. Omkeren keg, even schudden, minuutje laten staan.
- CO2 ontluchten, leeggieten, met water schuim eruit halen
- water in de keg, CO2 erop, schudden en wat aftappen. Je ziet dan nog schuim eruit komen (uit het pijpje), dus ik vind dit zeker nuttig.  
- CO2 ontluchten, leeggieten, klaar om te vullen.

Vooral hoe schoon te maken vind ik lastig. Ze zijn niet zo vies dat je met loog&azijn aan de slag moet...

Sjakie

Ik doe ze altijd spoelen (3x met heet water)
Schoon schrobben met heet water en afwasmiddel.
Dan schoon spoelen.
Ontsmetten met oxi. Een keer spoelen en vullen.
Ben je een kwartier verder.

Pas als ze een keer of 10 zijn gebruikt ga ik een keer met loog en azijn aan de gang.
Ik spaar dan ook op. Ik doe dan dus ineens meerdere kegs/fusten.

korek

Citaat van: Kleine_Schriek op 26-04-2010  12:50 uHeb vandaag de pils op kegs gezet en vroeg me af of ik iets handiger kan doen in het schoonmaken. Dit is mijn proces:

- lege keg omspoelen met koud water en legen
- visueel inspecteren hoe vies het is
- vullen met 1,5 L kokend water, dichten, schudden met handschoenen aan
- borstel erin en schrobben (is wel heet zeg). Ik durf er eigenlijk geen afwasmiddel bij te doen....dus gebruik maar gewoon alleen heet water
- evt. pijpje eruit halen (deze ook schrobben) en dan binnenkant goed te schrobben als het vies is
- vullen met ongeveer 2 liter Star San oplossing, CO2 erop, schudden en beetje aftappen. Minuutje laten staan. Omkeren keg, even schudden, minuutje laten staan.
- CO2 ontluchten, leeggieten, met water schuim eruit halen
- water in de keg, CO2 erop, schudden en wat aftappen. Je ziet dan nog schuim eruit komen (uit het pijpje), dus ik vind dit zeker nuttig. 
- CO2 ontluchten, leeggieten, klaar om te vullen.

Vooral hoe schoon te maken vind ik lastig. Ze zijn niet zo vies dat je met loog&azijn aan de slag moet...

Zo doe ik het ook ongeveer, alleen gebruik ik Chemipro oxi en spoel ik 1x met een citroenzuur oplossing en daarna spoel ik met koud water.

Adrie

Ik haal mijn fusten helemaal uit elkaar, spoel alle onderdelen af of door en was ze af met heet water met afwasmiddel. Het fust zelf maak ik schoon met heet water en afwasmiddel en een schuursponsje. Daarna spoel ik alles goed af en zet de boel weer in elkaar. Dan doe ik er een liter of vijf heet water in met chemipro oxi. Ook even op zijn kop zetten voor ontsmetting van het deksel en dergelijke. Dan aftappen via de tapstang, zodat ook deze aan de binnenkant helemaal ontsmet wordt. Na een uurtje of zo alles aftappen en daarna nog eens naspoelen met heet water. Dan de boel afgesloten wegzetten. En dan voor het vullen met een nieuw bier ontsmet ik het fust nogmaals met chemipro oxi.

Het lijkt heel wat werk, maar het is nog altijd een stuk eenvoudiger en sneller dan het schoonmaken en ontsmetten van 60 flessen.

Jacques

Tsja, ik doe eigenlijk ook niet veel anders. Direct na het leeg tappen 3x goed spoelen. Daarna een oxi-oplossing er in, schudden en uitspoelen. Voor gebruik nog een keer spoelen met een oxi-oplossing en vullen maar. En een zuurbehandeling na 7 tot 10 keer gebruik met zoutzuur. Al met al veel minder werk dan het schoonmaken van flessen.

RobinB

Zoutzuur en RVS is geen gelukkige combi. Misschien handig een ander zuur te proberen?

Adrie

Wat is trouwens het nut van die zoutzuurspoeling? Kan dat niet met schoonmaakazijn?

Jacques

Citaat van: RobinB op 26-04-2010  14:50 uZoutzuur en RVS is geen gelukkige combi. Misschien handig een ander zuur te proberen?

Citaat van: Adrie op 26-04-2010  15:04 uWat is trouwens het nut van die zoutzuurspoeling? Kan dat niet met schoonmaakazijn?

Hmm, misschien kan ik inderdaad voortaan fosforzuur of perazijnzuur gebruiken. Geen schoonmaakazijnzuur omdat deze niet sterk genoeg is om biersteen te verwijderen.

Adrie

Oh nee? Ik krijg biersteen altijd prima weg met schoonmaakazijn en een schuursponsje.

Jacques

Citaat van: Adrie op 26-04-2010  22:15 uOh nee? Ik krijg biersteen altijd prima weg met schoonmaakazijn en een schuursponsje.

Met een schuursponsje schuren in het vat? Dat krijg ik niet voor elkaar.

Herman

Tja Jacques, dan moet je pepsi of cola vaatjes hebben en geen biervaatjes. Is toch handiger voor de hobbybrouwer, ik heb die Heineken vaatjes vaarwel gezegd. Al is dat ook best een mooi systeem.

Herman

Kegs maak ik vaak schoon met een SUN vaatwasmiddel oplossing. Goed heet, lekker rollen, op de kop zetten. Beetje druk er op en leidingen uitspoelen. Helemaal uit elkaar schroeven doe ik alleen bij langere tijd niet gebruiken. Gaat het ene bier op en het volgende komt er rap aan, dan laat  ik de stangen e.d. zitten en ga ik voor de sunbehandeling. Daarna Chemipro Acid. Oxi heb ik ook liggen, dit zal ik binnenkort es gebruiken.

Een lichte chlooroplossing heb ik in het verleden ook wel toegepast. Putjes krijg je volgens mij pas als je het chloor langere contacttijden toestaat. Maar gewoon ff 15 minuten af en toe schudden kan volgens mij prima.

Henielma

Ik ben nog zoekende naar een goede en eenvoudige schoonmaak methode voor mijn soda kegs.

Nu spoel ik ze eerst goed uit met heet water zodat het depot uit het fust is.

Daarna 1/5 Sun vaatwastablet in de keg doen en dan met de Wunderbar er 0,6 bar druk op zetten. Nu met een slang aan de kraan er via de CO2 ingang een paar liter heet water in laten lopen en dan flink schudden en de bierleiding en tapkraan ook met deze reinigingsvloeistof laten vollopen. Dan ongeveer 5 minuten laten staan. Daarna met de tapkraan de keg leeg laten lopen.

Nu nog twee maal het fust en de leiding en de tapkraan naspoelen met schoon en warm water.

Gisteren voor het eerst de volgende stap toegevoegd.
Een klein scheutje 40% consumptie alcohol in de keg gedaan en wat druk op de keg zetten en dan met deze alcohol de bierleiding en tapkraan vullen. De bierleiding en tapkraan zo laten staan tot het volgende bier aangesloten wordt.

Deze laatste stap heb ik nu voor het eerst gedaan om te voorkomen dat het volgende bier een schimmelige smaak door de bierleiding krijgt. Dit probleem had ik namelijk laatst.

Jacques

Citaat van: Herman op 26-04-2010  22:33 uTja Jacques, dan moet je pepsi of cola vaatjes hebben en geen biervaatjes. Is toch handiger voor de hobbybrouwer, ik heb die Heineken vaatjes vaarwel gezegd. Al is dat ook best een mooi systeem.

Die Heineken vaatjes zijn prima. Gewoon goed professioneel spul! Bij die Pepsi of Cola vaatjes heb ik toch het idee dat ik surrogaat te pakken heb.  :D

Ik heb alleen een iets sterker zuur nodig voor de zuureiniging. Maar dat is geen probleem.

Kleine_Schriek

Citaat van: Henielma op 26-04-2010  22:57 uDaarna 1/5 Sun vaatwastablet in de keg doen en dan met de Wunderbar er 0,6 bar druk op zetten. Nu met een slang aan de kraan er via de CO2 ingang een paar liter heet water in laten lopen en dan flink schudden en de bierleiding en tapkraan ook met deze reinigingsvloeistof laten vollopen. Dan ongeveer 5 minuten laten staan. Daarna met de tapkraan de keg leeg laten lopen.

Heb je een speciale aansluiting waterkraan-->NC koppeling dan? Dat lijkt me wel handig. Nu moet ik telkens ontluchten om te kunnen vullen. Dan zou ik mijn proces versnellen door Star San eruit te tappen tot leeg, dan water op CO2 ingang zetten (wil dat erin dan??), en weer tappen. Spoel ik gelijk het schuim uit mijn pijpje, ontluchten en rest van de keg omspoelen om het schuim eruit te krijgen.

Hoorde van Sjakie gisteren dat die gekke amerikanen gewoon het schuim erin laten, hopla, zo het bier erin. Nee, dat kan ik niet.

Correctie: zie bij Candirect de koppeling CO2 NC->gardena-slang staan voor 11 euro. Dat lijkt me een handige aanvulling

jacob

Citaat van: Henielma op 26-04-2010  22:57 uGisteren voor het eerst de volgende stap toegevoegd.
Een klein scheutje 40% consumptie alcohol in de keg gedaan en wat druk op de keg zetten en dan met deze alcohol de bierleiding en tapkraan vullen. De bierleiding en tapkraan zo laten staan tot het volgende bier aangesloten wordt.

Deze laatste stap heb ik nu voor het eerst gedaan om te voorkomen dat het volgende bier een schimmelige smaak door de bierleiding krijgt. Dit probleem had ik namelijk laatst.

Weet je zeker dat het in je leiding zit, want meestal zit het in de tapkraan vooral bij het ontluchtingsgaatje.

Henielma

Ik heb een verloopslang gemaakt van een 7 mm bierslang met aansluitingen die ik niet gebruik. Deze 7 mm slang steek ik in een stukje tuinslang en dan een Gardena koppeling of een andere koppeling erop en aansluiten op de (warm) water kraan.



Ja hoor water (onder druk) gaat prima door de koolzuuringang van de keg. En inderdaad Candirect heeft er ook speciale slangen met koppelingen voor. Maar met wat handigheid kan je ook wat anders knutselen.

En Jacob het kan inderdaad ook ergens anders gezeten hebben die schimmelsmaak. Door dat gaatje spuit ik wel iedere keer na het tappen een beetje water om het schoon te houden. Maar het kan natuurlijk.


Kleine_Schriek

Citaat van: Henielma op 27-04-2010  19:52 uIk heb een verloopslang gemaakt van een 7 mm bierslang met aansluitingen die ik niet gebruik. Deze 7 mm slang steek ik in een stukje tuinslang en dan een Gardena koppeling of een andere koppeling erop en aansluiten op de (warm) water kraan.

Ja hoor water (onder druk) gaat prima door de koolzuuringang van de keg. En inderdaad Candirect heeft er ook speciale slangen met koppelingen voor. Maar met wat handigheid kan je ook wat anders knutselen.

Mooie knutsel! Ik ga die speciale koppeling kopen NC-->Gardena, want tuinslang en gardenakoppelingen genoeg hier. Fijn om te horen dat water onder druk door de CO2 gaat. Scheelt weer 2 stappen in mijn stappenplan ;-)

jelle

Citaat van: Kleine_Schriek op 28-04-2010  08:13 uMooie knutsel! Ik ga die speciale koppeling kopen NC-->Gardena, want tuinslang en gardenakoppelingen genoeg hier. Fijn om te horen dat water onder druk door de CO2 gaat. Scheelt weer 2 stappen in mijn stappenplan ;-)

De beste manier blijft, demonteren van de keg en de koppelingen, deksel en rubbers uitkoken met een beetje soda.

Groet Jelle

hansHalberstadt

Vandaag heb ik gemerkt dat het afsluitklepje in de soda keg koppeling wat ingedrukt wordt als je het op de fust koppelt niet tegen kokend water kan. Het bleek vervormd te zijn.

hansHalberstadt

Zou toch erg handig zijn als je ook de tapkoppeling zou mogen uitstomen. Weet iemand of er ook ball lock koppelingen zijn met een terugslagklepje van RVS waardoor deze wel tegen 100 ÂșC  kan? ik heb ze nog niet kunnen vinden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.