Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Waar heatstick of dompelaar kopen  (gelezen 25387 keer)

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Waar heatstick of dompelaar kopen
« Reactie #25 Gepost op: 11-10-2012 17:40 u »
Een 2 kW dompelaar is toch ook maar ca. 30?
Waarom zoveel moeite voor iets dat mogelijk niet eens werkt?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #26 Gepost op: 11-10-2012 17:59 u »
Een 2 kW dompelaar is toch ook maar ca. 30?
Waarom zoveel moeite voor iets dat mogelijk niet eens werkt?

Nee, het idee dat ik had met 2 STC-1000's werkt inderdaad niet eens.

En deze dompelaar
http://www.sahego.de/ece-automatic-tauchsieder-2000w-im-polybeutel-ats-200/a-6724/

zou ik vandaag al gekocht hebben als hij in Nederland te koop was. Ik vind de droogkookbeveiliging wel cruciaal.

In Nederland, 1000 W + droogkookbeveiliging maar veel te kort
http://www.bengshop.nl/detailitem.php?articletext=PROSPER+DOMPELAAR+316+&sess=&shop=3&lang=nl&art_id=13599887&caller=search&startlimit=0&lookfor=Elektrische+dompelaar&lookfor2=&type=&class1=3863

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #27 Gepost op: 11-10-2012 19:00 u »

En deze dompelaar
http://www.sahego.de/ece-automatic-tauchsieder-2000w-im-polybeutel-ats-200/a-6724/

zou ik vandaag al gekocht hebben als hij in Nederland te koop was. Ik vind de droogkookbeveiliging wel cruciaal.

Wat is het probleem? Ze versturen naar Nederland, 6,95 verzendkosten.

s7.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 11-10-2012 23:47 u »
Is ff iets lastiger want ik wil met PayPal betalen en heb een nieuwe bank en creditcard. Maar gaat goedkomen. Bedankt: ik had gedacht dat verzenden veel duurder zou zijn. Overigens lijkt me deze firma een mooie aanvulling voor Conrad. En verzenden net zo duur!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #29 Gepost op: 12-10-2012 01:13 u »
Deze zijn ook in Nederland te koop...

http://www.enon.nl/enon%20dompelelementen.html

Heb ik voor de Twentse bierbrouwerij ook 2 dompelaars gekocht. Goede ervaringen mee... ;)

Erick

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 12-10-2012 10:25 u »
De mijne komt hier vandaan: http://www.dompelaar.com/dompelaar-208-rommelsbacher-2000w.html
Overbehittingsbeveiliging, waterdicht en uit Nederland. Bevalt goed.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 12-10-2012 10:35 u »
Er zijn nogal prijsverschillen:
die van Enon: 66,- exl verzending
die van Rommelsbacher 208: 44,- excl verzending
die van ECE/Sahegolde 38,- incl verzending
terwijl ze volgens mij bijna hetzelfde zijn ... :weetniet:   

Online Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #32 Gepost op: 12-10-2012 20:29 u »
Heb je dit topic al eens gezien?

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4753.msg46610.html#msg46610

Hierin gebruik ik een oud frietpan element. Er zit al een beveiliging tegen oververhitting in met behulp van de oorspronkelijke thermostaat die op 95 C het staan terwijl ik hem met mijn brouwinstallatie op 80 C houd. Dit gebruik ik al jaren naar volle tevredenheid. In plaats van aansturen met mijn brouwinstallatie kan je die STC-1000 gebruiken of eventueel Tcontrol-IO. 

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 12-10-2012 20:39 u »

Hierin gebruik ik een oud frietpan element. Er zit al een beveiliging tegen oververhitting in met behulp van de oorspronkelijke thermostaat die op 95 C het staan terwijl ik hem met mijn brouwinstallatie op 80 C houd. Dit gebruik ik al jaren naar volle tevredenheid. In plaats van aansturen met mijn brouwinstallatie kan je die STC-1000 gebruiken of eventueel Tcontrol-IO.

Strak plan! Helaas is mijn frietpan nog tip top en was ook tamelijk duur. Dus het zal toch wel het dompelgeval worden. Denk jij trouwens dat zo'n ding veel temperatuur-doorschieten zal veroorzaken in een pan met 15 liter water? Ik schat zelf niet meer dan 0,3 C. Denk je dat dat klopt?

Online Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #34 Gepost op: 12-10-2012 23:52 u »
Misschien kan je er ergens 1 op de kop tikken.

De temperatuur schiet wel wat (0,5 C of zo) door maar voor spoelwater komt het niet op plus minus 2 C. 

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 17-10-2012 14:36 u »
Vandaag de dompelaar uit Duitsland binnengekregen. 3 dagen na bestelling. Werkt goed, zit droogkookbeveiliging op en de insteekdiepte is tot bijna op de bodem van mijn spoelwaterketel. Perfect. Hoefde ook niet te monteren want er zit een haak aan en het was meteen goed. Alleen een stukje uit de deksel slijpen. Was ook goedkoop en de verzendkosten maar 6,95. De hele zaak is nu klaar. Alleen....

Tegen de tijd dat de sensor van de Chinese STC1000 70 C aangeeft, moet ik beginnen af en toe te roeren. Want het hete water blijft een beetje bij de dompelaar hangen. Na roeren schiet de temperatuur van de sensor een graad of 3 - 4 omhoog. 

Offline guuz

• Groningsch Bier- en Wijnmakersgilde
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 17-10-2012 15:11 u »
Waar heb je hem nu gekocht? :weetniet:

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 17-10-2012 15:13 u »

Offline Dorstige Alexander

• Senior lid
  • Land: be
  • op n been kan je niet staan
« Reactie #38 Gepost op: 17-10-2012 15:45 u »
Vandaag de dompelaar uit Duitsland binnengekregen. 3 dagen na bestelling. Werkt goed, zit droogkookbeveiliging op en de insteekdiepte is tot bijna op de bodem van mijn spoelwaterketel. Perfect. Hoefde ook niet te monteren want er zit een haak aan en het was meteen goed. Alleen een stukje uit de deksel slijpen. Was ook goedkoop en de verzendkosten inderdaad maar 6,95. De hele zaak is nu klaar. Alleen....

Tegen de tijd dat de sensor van de Chinese STC1000 70 C aangeeft, moet ik beginnen af en toe te roeren. Want het hete water blijft een beetje bij de dompelaar hangen. Na roeren schiet de temperatuur van de sensor een graad of 3 - 4 omhoog.

Zo'n klein motortje dat in tapinstallaties zit om het water te mixen zou hiervoor ideaal zijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 17-10-2012 15:52 u »

Incl verzendkosten 38 zoveel.

Zo eentje heb ik ook gekocht naar aanleiding van dit topic. Hij is onderweg naar mij Dankzij de tracking code weet ik dat hij nu ergens in Unna ligt.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 17-10-2012 15:57 u »
Zo eentje heb ik ook gekocht naar aanleiding van dit topic. Hij is onderweg naar mij Dankzij de tracking code weet ik dat hij nu ergens in Unna ligt.
Morgen Best, overmorgen bij jou.  ^-^
Komt niet met TNT maar met een andere vervoerder. DKP??

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 17-10-2012 15:59 u »
Zo'n klein motortje dat in tapinstallaties zit om het water te mixen zou hiervoor ideaal zijn.

Heb je misschien een plaatje of een link? Want ik heb zoiets nog nooit gezien.
Trouwens, ik heb toch 2 MD10's dus ik kan ik het water net zo goed rondpompen, heb ik werveling genoeg.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 17-10-2012 16:24 u »
Een goedkope tweedehands bovenroerder zou ook kunnen. :)

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 17-10-2012 16:29 u »
Een goedkope tweedehands bovenroerder zou ook kunnen. :)

Ja, maar waarom? Die pomp staat daar toch al, ik hoef alleen de slang maar in het spoelwatervat te steken, de kraan open en de motor aan. Klaar. Later pomp ik met diezelfde pomp (+slang) het spoelwater in de maischketel.

(recirculeren en wegpompen naar kookvat doe ik met een tweede pomp)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 17-10-2012 16:31 u »
Klopt, was ook meer mbt dat andere mixertje. :)

Offline Dorstige Alexander

• Senior lid
  • op n been kan je niet staan
« Reactie #45 Gepost op: 17-10-2012 16:39 u »
Heb je misschien een plaatje of een link? Want ik heb zoiets nog nooit gezien.

Moeilijk om vinden, maar dit is een foto van waar de as uit de tapkast komt. Dat zwarte ronde ding draait rond en zit op het uiteinde van de as. In de tapkast zit een klein propellerke die het water mixet
http://img.2ememain.be/f/normal/127652609_2-flessenkoeler-tapinstallatie-toogblad.jpg

Maar als je toch een pomp hebt, is dit niet nodig.

Offline Tommie

• Vol lid
« Reactie #46 Gepost op: 17-10-2012 21:14 u »
Heb ook zo eentje gekocht, was dit al lang van plan. Mijn bedoeling is om het maischwater sneller op temperatuur te brengen dan met de weckketel alleen. Nu dus in totaal 3800 W, dit zou meer dan dubbel zo snel moeten gaan.
Zondagavond besteld, vandaag geleverd met DPD. Totaalprijs incl. verzending en btw is 44.90 naar Belgi.

:biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #47 Gepost op: 17-10-2012 21:20 u »
Mijn bedoeling is om het maischwater sneller op temperatuur te brengen dan met de weckketel alleen. Nu dus in totaal 3800 W, dit zou meer dan dubbel zo snel moeten gaan.

Kan jouw stoppenkast 3800 W aan? Ik durf dat niet te proberen. Pas als met emmer met een 2000 W element voor het verwarmen van het spoelwater uitgezet is wil ik de dompelaar aanzetten voor het opwarmen van mijn wort voordat deze in mijn brouwketel gepompt wordt. Deze methode heb ik laatst toegepast met de emmer voor het spoelwater. Voor de gelegenheid had ik niet gespoeld. Scheelde ongeveer een uur in de totale brouwtijd.

Offline Tommie

• Vol lid
« Reactie #48 Gepost op: 17-10-2012 21:37 u »
Kan jouw stoppenkast 3800 W aan? Ik durf dat niet te proberen. Pas als met emmer met een 2000 W element voor het verwarmen van het spoelwater uitgezet is wil ik de dompelaar aanzetten voor het opwarmen van mijn wort voordat deze in mijn brouwketel gepompt wordt. Deze methode heb ik laatst toegepast met de emmer voor het spoelwater. Voor de gelegenheid had ik niet gespoeld. Scheelde ongeveer een uur in de totale brouwtijd.

Momenteel gebruik ik tijdens het brouwen soms de maischketel en spoelwaterketel tegelijk, beide weckketels. Dus 2x 1800 W = 3600 W. Dit is geen enkel probleem op voorwaarde dat ik twee verschillende stopcontacten neem die elk op een andere fase staan. In principe zou het wel kunnen op 1 stopcontact, 20 A x 230 V = 4600 W. Het net is hier 3 x 380 V+N waardoor ik per fase normaal tot 20 A kan gaan zonder problemen, maar ik riskeer het toch maar liever niet.
Wanneer ik overdag brouw bij helder weer kan ik beide wecketels van stroom voorzien met de 5 kW zonnepanelen die ik heb. Groen brouwen dus ;)

:biersmile:

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 18-10-2012 11:47 u »

Ik denk dat je hier een groot punt hebt.
-Een fritespan-element ligt meer verspreid over de bodem en zal dus veel minder warmte-opeenhoping hebben dan rondom een dompelaar. Roeren of rondpompen zijn dus niet/minder nodig.
-Net even in mijn fritespan gekeken en gezien dat zo'n ding inderdaad een oververhittingsbeveiliging heeft.
-Nadeel: het hele ding moet uit elkaar en er moet een gat in de ketelwand komen. Jij hebt een plastic vat en dat is redelijk simpel en sluit waarschijnlijk ook nog wel af. Bij een RVS vat wordt het maken en afsluiten van dat gat wat moeilijker.

Tags: dompelaar