Delta-gisten (Where to find?)

Gestart door Wamser, 22-04-2010 16:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 25-07-2020  17:23 uNou, dan zal hij zeker niet vertellen dat hij toendertijd een pakje WY1007 had gekocht. ;)
We praten over de periode rond 1990. Ik weet niet of de WY1007 toen al te koop was voor hobbybrouwers.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-07-2020  17:14 uSander heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt. Hij is actief bij een grote Nederlandse brouwerij.
Ja. Dus hij heeft nu inderdaad geen inkomsten uit gistverkoop of aandacht meer nodig, dus zou het nu wel bekend kunnen maken. Maar zoals hij vroeger was moest er rondom die gisten toch iets mysterieus blijven hangen. Dat maakte het natuurlijk ook wel weer leuk. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-07-2020  17:27 uWe praten over de periode rond 1990. Ik weet niet of de WY1007 toen al te koop was voor hobbybrouwers.

Ik zeg zeker niet dat dit het geval is, maar het kan wel. Wyeast is vanaf 1986 actief en in de VS waren de gisten eerder beschikbaar dan hier in Europa.
Wat ook heel goed kan is dat hij de gist gekregen heeft van een medewerker van een brouwerij en dit niet wil vertellen om die medewerker niet in verlegenheid te brengen.
Ook kan de gist verzameld zijn tijdens een brouwerijbezoek op een onbewaakt moment.

Het is gewoon gissen...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-07-2020  17:34 uOok kan de gist verzameld zijn tijdens een brouwerijbezoek op een onbewaakt moment.
Ik denk het laatste, even terugdenkend aan de tijden van toen met studenten die samen naar een brouwerij gaan. Die verhalen van even een buisje meenemen naar de brouwerij heb ik zeker gehoord tijdens de bestuursvergaderingen. Misschien een mooi lokaal zuid Duits brouwerijtje?

hansHalberstadt

Citaat van: Adrie op 23-04-2010  10:33 uI bet it's the Uerige strain (Wyeast 1007).

Op dit moment proefje aan het doen met Delta x en Wyeast 1007 met zelfde wort vergisten. Dan kan ik aan de karakteristieken wel zien of het inderdaad dezelfde gist is.
Wordt vervolgt.

Pieter1954

Citaat van: hansHalberstadt op 26-10-2020  13:05 uOp dit moment proefje aan het doen met Delta x en Wyeast 1007 met zelfde wort vergisten. Dan kan ik aan de karakteristieken wel zien of het inderdaad dezelfde gist is.
Wordt vervolgt.

Heb je al resultaten van deze proef Hans? Ik heb net een buisje slurry met ietsje appelsap weggezet in een erlenmeyertje met ballonnetje.
De bedoeling is om eens een kölsch te brouwen. Welke temperatuur raad je aan bij deze gist?

Is er niemand op dit forum met contacten met Kevin Verstreepen van de KU Leuven? Of een student van hem?
Tegenwoordig is het relatief eenvoudig om het DNA van gisten te sequencen en te vergelijken met mega-collectie van hen.
Misschien dat dan de herkomsten van de hele Delta-collectie opgehelderd kan worden.

hansHalberstadt

Citaat van: Pieter1954 op 17-02-2021  12:16 uHeb je al resultaten van deze proef Hans? Ik heb net een buisje slurry met ietsje appelsap weggezet in een erlenmeyertje met ballonnetje.
De bedoeling is om eens een kölsch te brouwen. Welke temperatuur raad je aan bij deze gist?

Is er niemand op dit forum met contacten met Kevin Verstreepen van de KU Leuven? Of een student van hem?
Tegenwoordig is het relatief eenvoudig om het DNA van gisten te sequencen en te vergelijken met mega-collectie van hen.
Misschien dat dan de herkomsten van de hele Delta-collectie opgehelderd kan worden.
Ja ik heb er een tripel mee gebrouwen. Na rijpen blijkt dat de DeltaX toch een duidelijk ander smaakprofiel geeft dat de WY1007. Dus mijn conclusie is dat het 2 verschillende gisten zijn. Gistingstemperatuur zou ik niet boven de 20 graden doen 18-20 graden. Maar je zou het eens wel kunnen proberen om te zien wat voor smaakprofiel je dan krijgt met een split batch bijvoorbeeld.
DNA sequencen zou heel mooi zijn als iemand dat inderdaad een keer kan doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.