Recepten > For our non-Dutch speaking friends

Delta-gisten (Where to find?)

<< < (7/7)

Pieter1954:

--- Citaat van: hansHalberstadt op 26-10-2020  13:05 u ---Op dit moment proefje aan het doen met Delta x en Wyeast 1007 met zelfde wort vergisten. Dan kan ik aan de karakteristieken wel zien of het inderdaad dezelfde gist is.
Wordt vervolgt.

--- Einde van citaat ---

Heb je al resultaten van deze proef Hans? Ik heb net een buisje slurry met ietsje appelsap weggezet in een erlenmeyertje met ballonnetje.
De bedoeling is om eens een kölsch te brouwen. Welke temperatuur raad je aan bij deze gist?

Is er niemand op dit forum met contacten met Kevin Verstreepen van de KU Leuven? Of een student van hem?
Tegenwoordig is het relatief eenvoudig om het DNA van gisten te sequencen en te vergelijken met mega-collectie van hen.
Misschien dat dan de herkomsten van de hele Delta-collectie opgehelderd kan worden.

hansHalberstadt:

--- Citaat van: Pieter1954 op 17-02-2021  12:16 u ---Heb je al resultaten van deze proef Hans? Ik heb net een buisje slurry met ietsje appelsap weggezet in een erlenmeyertje met ballonnetje.
De bedoeling is om eens een kölsch te brouwen. Welke temperatuur raad je aan bij deze gist?

Is er niemand op dit forum met contacten met Kevin Verstreepen van de KU Leuven? Of een student van hem?
Tegenwoordig is het relatief eenvoudig om het DNA van gisten te sequencen en te vergelijken met mega-collectie van hen.
Misschien dat dan de herkomsten van de hele Delta-collectie opgehelderd kan worden.

--- Einde van citaat ---
Ja ik heb er een tripel mee gebrouwen. Na rijpen blijkt dat de DeltaX toch een duidelijk ander smaakprofiel geeft dat de WY1007. Dus mijn conclusie is dat het 2 verschillende gisten zijn. Gistingstemperatuur zou ik niet boven de 20 graden doen 18-20 graden. Maar je zou het eens wel kunnen proberen om te zien wat voor smaakprofiel je dan krijgt met een split batch bijvoorbeeld.
DNA sequencen zou heel mooi zijn als iemand dat inderdaad een keer kan doen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie