Bierproefcursus

Gestart door RGeraads, 21-04-2010 23:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RGeraads

Hallo allemaal,

Als hobbybierproever kan ik dit onderdeel natuurlijk niet links naast me laten liggen. Al enige jaren proef/ drink ik met een paar vrienden bieren.  Topfavoriet voor mij is de Rochefort 6, helaas een biertje wat niet heel erg goed verkrijgbaar is, maar toch kan ik regelmatig een op de kop tikken om lekker te genieten. Andere favorieten zijn La Chouffe, Achel Bruin, Chimay Tripel en Gageleer. Ook een Tripel Karmeliet ben ik niet vies van :)

Ik maak dan ook notities, althans mijn eigen bevindingen. Of dit ook klopt, weet ik natuurlijk niet precies. Soms heb ik nog wel eens andere bevindingen dan hoe de brouwer erover denkt... :weetniet:

Graag ben ik dan ook benieuwd of er bierproefcursussen te volgen zijn. Ik weet dat Stichting Stibon deze cursussen geeft in Amsterdam, maar dat is voor mij een beetje ver weg. Ik woon zelf in Sittard, Midden-/ Zuid-Limburg. Wie weet of er ook zoiets in mijn regio gegeven wordt of misschien wel in Belgiƫ?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes,
Raymond

Big Willem

Heb je al even gekeken bij http://www.hobbybrouwen.nl/clubs.html ? sommige brouwverenigingen geven ook cursussen


Hopmans

Citaat van: Erick op 22-04-2010  09:06 uOf leer het jezelf:
Inderdaad.
Ook op deze site heb je cursus materiaal.
Stichting Stibon en aanverwante cursussen lijkt me persoonlijk een beetje overdreven als biertje-brouw-hobbyist.
Waar je zin in hebt...


EBC

Uit een boek kan je niet echt leren proeven. De uiterlijke kanten van een bier kan je er wel mee leren beschrijven, en de terminologie en een richting van wat je zou kunnen herkennen. Maar geuren en smaken echt leren herkennen, dat lukt niet zo gemakkelijk, daar voor is praktijk nodig.

Wellicht heb je toegang tot wat chemie en kan je aan geurstofjes komen, die in bier voorkomen. Daarmee kan je weer een stapje verder gaan in de zelfstudie.

Een cursus is dan zeker aan te bevelen. En gewoon leuk om te doen en bovendien toepasbaar op meer dan alleen bier. Je gaat er na toch meer bewust om met smaken en geuren. Eventjes dan toch.

Hopmans

Citaat van: EBC op 22-04-2010  11:48 uEventjes dan toch.
Vooruit dan maar weer.


JeroenCV

Citaat van: EBC op 22-04-2010  11:48 uWellicht heb je toegang tot wat chemie en kan je aan geurstofjes komen, die in bier voorkomen. Daarmee kan je weer een stapje verder gaan in de zelfstudie.

Of koop bij flavoractiv. http://www.flavoractiv.com/home/home.php?lang=en&page=flavorActivHomePage

EBC

Citaat van: JeroenCV op 22-04-2010  15:05 uOf koop bij flavoractiv. http://www.flavoractiv.com/home/home.php?lang=en&page=flavorActivHomePage

Hartstikke leuk! Maar o zo duur  :-\.

Oscar

Citaat van: RGeraads op 21-04-2010  23:12 uGraag ben ik dan ook benieuwd of er bierproefcursussen te volgen zijn.

Echte proefcursussen zijn er niet en de dichtsbijzijnde PINT proef-avond voor jou is in Maastricht. Maar als je af en toe eens notities hier post zul je ongetwijfeld wel eens feedback krijgen...ook daar kun je van leren... ;)

JWVG

Citaat van: JeroenCV op 22-04-2010  15:05 uOf koop bij flavoractiv. http://www.flavoractiv.com/home/home.php?lang=en&page=flavorActivHomePage

Je moet dan wel liegen. Als je bij 'who are you' invult dat je 'homebrewer' bent, krijg je meteen een foutmelding. Bij 'craftbrewer' en alle andere opties krijg je mooie vervolgpagina's. Zo kennen we onze plaats weer  :D.

 :degroeten: JW.

SeekingBeer

Lijkt me heerlijk, ze verkopen oa kattepis geur:

http://www.flavoractiv.com/home/resources/flavFiles/en/en0810.pdf

Als we met z'n allen bestellen krijgen we misschien kwantum korting...  ;D

Adrie

Als ik kattepis geur wil ruiken hang ik mijn  hoofd wel even in de kattebak.  :P

JeroenCV

Citaat van: JWVG op 22-04-2010  22:24 uJe moet dan wel liegen. Als je bij 'who are you' invult dat je 'homebrewer' bent, krijg je meteen een foutmelding. Bij 'craftbrewer' en alle andere opties krijg je mooie vervolgpagina's. Zo kennen we onze plaats weer  :D.

 :degroeten: JW.

Dat is nieuw. Ik heb hier een twee jaar geleden zonder probleem kunnen bestellen.

EBC

Het is nu de tijd voor kattenpis. Knijp maar eens in een bloemknop van een zwarte bes.

Het is een zeer veel voorkomende geur in witte wijn van de Sauvignon Blanc druif.

Ronnie

Citaat van: EBC op 22-04-2010  11:48 uUit een boek kan je niet echt leren proeven. ...

Doet me denken aan een citaat van een wijnkenner:

Het verschil tussen een Hollandse en Belgische wijnliefhebber:

- De Hollander heeft een wijnboek
- De Belg een wijnkelder

sorry,  >:D

MM

Ik zou denken veel bieren proeven en een beetje lezen over smaken van bier. Zo ben ik leren aan het leren proeven.

Oscar

Citaat van: Ronnie op 23-04-2010  18:57 u- De Hollander heeft een wijnboek
- De Belg een wijnkelder

 ;D ;D ik vind 'm treffend...wat moet je ook met een wijnkelder als je er ook bier in kunt bewaren... :D :D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.