Koelspiraal, kan mijn pomp het aan?

Gestart door Ko, 15-04-2010 20:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ko

Hoi Brouwers,

Dankzij alle hulp op dit forum kom ik uiteindelijk aan een schitterende brouwinstallatie, heel veel dank hiervoor. Maar de vragen blijven komen :P Ik heb iemand gevonden die voor mij wil lassen en hij  stelt voor om alles van RVS te maken. Als een lasser dit voorstelt kan ik dit natuurlijk niet afslaan. Dus nu zit ik te kijken naar een RVS spiraal voor in mijn HLT. Ergens op dit forum las ik dat in een herms met de standaard gamellen 20 meter aan RVS leiding moet hebben met een diameter van 6 mm om goed te kunnen verwarmen. Nu is dit goed mogelijk door een spiraal uit zo'n bierkoeler te gebruiken. Maar nu vraag ik me af of mijn pomp het wel aankan om wort te verpompen door 20 meter leiding.

Mijn pomp is een march AC-3C-MD van 1/15 HP. Specificaties staan hier: http://www.pumpandprocess.com/catalog/item/4568189/4714331.htm Volgens mij heeft deze dus een maximale opvoer van 5,5 meter met een flow van 7,5 liter per minuut.

Als het een rechte buis omhoog was zou hij het dus wel aan moeten kunnen, maar omdat het door 20 meter buis loopt weet ik dus niet of hij het af kan.

Heeft er iemand ervaring mee, en overdrijf ik misschien met mijn 20 meter buis dan hoor graag wat ik zou moeten doen.

Alvast heel erg bedankt,

gr. Ko

SeekingBeer

Ik heb geen gamel maar stel bijv dat je je koeler maakt met een diameter van 20 cm, dus een straal van 10 cm.

Dan heb je ongeveer 60 cm van die 6 mm buis nodig voor één wikkeling. Twintig meter is dan ruim 30 wikkelingen, niet onredelijk dus die 20 meter.

Hoeveel druk (of elektrisch vermogen) je daarvoor nodig hebt weet ik niet, het staat niet bij de specs in jou spec link.
Ik zou zeggen: gewoon proberen want je moet toch koelers/verwarmers hebben.
Als de pomp het slecht aan kan heb je wat sterkers nodig, maar als ie 5,5 meter hoogte aan kan dan kijk je toch tegen een druk van 550 gram per vierkante centimeter aan.

Waarom zou die het niet doen?

leen123

Niet zo moeilijk, meten met een amperemeter tijdens de eerste testen brengt duidelijkheid.



Jacques

Citaat van: leen123 op 15-04-2010  22:07 uNiet zo moeilijk, meten met een ampèremeter tijdens de eerste testen brengt duidelijkheid.

Met een ampèremeter meet je geen vloeistoffen...

SeekingBeer

Laatst kocht ik een leuke electro meter bij de Hornbach, maar 25 Euro en het kan van alles.

Spanning, stroom, weerstand en jawel: ook frequencies.

Kortom het is een halve oscilloscoop!

SeekingBeer

Nee Jacques, maar als het een 400 Watt pomp is is er geen probleem.
Het staat niet bij de specs maar ik wil altijd weten hoeveel stroom een apparaat verbruikt als ik iets koop.

Jacques

Citaat van: SeekingBeer op 15-04-2010  22:16 uNee Jacques, maar als het een 400 Watt pomp is is er geen probleem.
Het staat niet bij de specs maar ik wil altijd weten hoeveel stroom een apparaat verbruikt als ik iets koop.

Ik lees uit het bericht van Ko dat hij wilt weten of de pomp de weerstand van 20 m pijp aan kan zodat er voldoende doorstroming is van het koelwater. Niet dat hij bang is dat de motor te weinig elektrisch vermogen heeft of gaat doorbranden. Maar ik kan het mis hebben.

Ko

Nou, wat een reacties al. Heel erg bedankt hiervoor.

Citaat van: Jacques op 15-04-2010  22:39 uIk lees uit het bericht van Ko dat hij wilt weten of de pomp de weerstand van 20 m pijp aan kan zodat er voldoende doorstroming is van het koelwater. Niet dat hij bang is dat de motor te weinig elektrisch vermogen heeft of gaat doorbranden. Maar ik kan het mis hebben.

Klopt, over doorbranden had ik niet nagedacht. Maar volgens mij is dat niet mogelijk, aangezien volgens mij er geen verschil zit tussen een te hoge opvoerhoogte of een afgesloten uitloop (het laatste is gewoon een goede manier om je pomp wat af te remmen).

Ik vroeg mij gewoon af of ik dit type spiraal kan kopen zonder dat ik bang moet zijn dat mijn pomp het niet lukt om het wort helemaal naar boven te pompen. Mocht dit niet zo zijn, dan ben ik genoodzaakt om een kortere spiraal te gaan zoeken.

Hopelijk heeft dit wat duidelijk gemaakt :D

gr. Ko

Hopmans

De pomp kan naar mijn inziens de spiraal van 20 m makkelijk hebben,
maar zou je het spiraal uitrekken tot een rechte leiding naar boven,
dan gaat je pomp het niet meer redden.
Dat heeft allemaal met vloeistof-kolomdruk te maken.
 
 :degroeten:

Ko

Citaat van: Hopmans op 16-04-2010  06:48 uDe pomp kan naar mijn inziens de spiraal van 20 m makkelijk hebben,
maar zou je het spiraal uitrekken tot een rechte leiding naar boven,
dan gaat je pomp het niet meer redden.
Dat heeft allemaal met vloeistof-kolomdruk te maken.
 
 :degroeten:

Mooi, dan ben ik weer gerust gesteld :D

Weet iemand waar ik deze spiralen tegen een zacht prijsje (2e hands?) kan kopen? De nieuwprijzen vallen me ook niet tegen, maar ik kan me voorstellen dat er genoeg oude tapinstallaties gedumpt worden, met zo'n mooie spiraal er nog in. Deze is dan natuurlijk ideaal voor deze toepassing. Toch?

gr. Ko

Moutje

Hallo Ko,

Moet je even kijken op http://people.zeelandnet.nl/nomad/schaepekop/ ze zijn alleen niet van koper maar van RVS dacht ik...! Schaepekop heeft ook nog andere brouwinstallatie delen als ik me niet vergis.

Succes, Teun.   :proost:

Ko

Citaat van: Moutje op 16-04-2010  09:40 uHallo Ko,

Moet je even kijken op http://people.zeelandnet.nl/nomad/schaepekop/ ze zijn alleen niet van koper maar van RVS dacht ik...! Schaepekop heeft ook nog andere brouwinstallatie delen als ik me niet vergis.

Succes, Teun.   :proost:

Teun, bedankt voor de tip. Ik heb meteen een mail gestuurd.

De-Geert

Hey Ko!
Een en ander hangt sterk af van de diameter van de buis. Ik heb even gerekend met 1 cm, gladde buis en een viscositeit van 2x die van water op 60 graden. Dan kom je op een druk die vergelijkbaar is met 13cm water. Als je buis een diameter heeft van 0.5cm, komt het overeen met een waterkolom van 5.7m. Nogal een verschil dus.


Ko

Citaat van: De-Geert op 16-04-2010  10:57 uHey Ko!
Een en ander hangt sterk af van de diameter van de buis. Ik heb even gerekend met 1 cm, gladde buis en een viscositeit van 2x die van water op 60 graden. Dan kom je op een druk die vergelijkbaar is met 13cm water. Als je buis een diameter heeft van 0.5cm, komt het overeen met een waterkolom van 5.7m. Nogal een verschil dus.

Hoi Geert,

Bedankt voor je feedback. Het blijkt maar weer dat ik geen techneut ben. Die waterkolom van 5,7meter heb je berekend met een buis van 20meter met een diameter van 1cm? De pomp kan 5,5 meter aan met een flow van ongeveer 680 liter per uur. Betekend dit nu dat de pomp te licht is, of dat ik moet uitkijken voor een spiraal met een diameter van meer dan 0,5 cm? De kromming van de buis maakt geen verschil?

gr. Ko

De-Geert

Citaat van: Ko op 16-04-2010  11:18 uHoi Geert,

Bedankt voor je feedback. Het blijkt maar weer dat ik geen techneut ben. Die waterkolom van 5,7meter heb je berekend met een buis van 20meter met een diameter van 1cm? De pomp kan 5,5 meter aan met een flow van ongeveer 680 liter per uur. Betekend dit nu dat de pomp te licht is, of dat ik moet uitkijken voor een spiraal met een diameter van meer dan 0,5 cm? De kromming van de buis maakt geen verschil?

gr. Ko
Ik denk dat je sowieso moet concluderen dat je een buis moet hebben van meer dan 0.5 cm (interne diameter!). De kromming van de buis maakt ook wel wat uit, maar dat lijkt me verwaarloosbaar.
Wat is de stromingsnelheid die je wilt hebben?
680 L/uur=11 l/min
Dat ga je niet halen.

Bij 1 cm en 11 L/min zit je op een druk van 11.8 meter water, bij 5 l/min is het 3 meter.

Ko

Citaat van: De-Geert op 16-04-2010  11:26 uBij 1 cm en 11 L/min zit je op een druk van 11.8 meter water, bij 5 l/min is het 3 meter.

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat de doorstroomsnelheid in een gemiddelde HERMS is? Wat voor snelheid zou ik nodig moeten hebben om een redelijke opwarmsnelheid te krijgen? Is dit bv al mogelijk bij 5l per minuut?

gr. Ko

De-Geert

Weet ik ook niet, maar er zijn vast HERMS'ers die hier antwoord op kunnen geven.


Adrie

Ik heb het nooit gemeten in mijn HERMS, maar 5 liter per minuut lijkt me genoeg. Je moet niet te snel pompen, want dan trek je het filterbed dicht.

Albertus


De doorstroomsnelheid van mijn HERMS heb ik wel eens gemeten: 4 liter per minuut (pomp kan 15 liter per minuut aan).
Als ik Ko was zou ik toch kiezen voor 12 mm buis (inwendig 10 mm), een kleinere doorsnede geeft een enorme toename van de weerstand zoals de berekening van Geert al aantoonde.

Bert

Adrie

Maar ook weer niet te dik, want dan leidt de warmteoverdracht eronder. 12 mm is een mooi compromis.

Ko

Citaat van: Adrie op 16-04-2010  12:30 uMaar ook weer niet te dik, want dan leidt de warmteoverdracht eronder. 12 mm is een mooi compromis.

Maar welke lengte heb ik dan nodig, op het forum vond ik het volgende:

Citaat van: Ronnie op 17-05-2007  10:49 uJongens,
gebruik toch een RVS spiraal.

Je moet om dezelfde capaciteit als van Cu te hebben hem een pak langer maken. Echter, de diameter bij Cu is 6mm bij RVS is het 7,62 mm (3/10 inch).

Warmtegeleiding bij Cu = 157 bij RVS 65 = 2,4 x slechter. Maar bij de RVS buis is de wand heel wat dunner, dus zal het verschil op zo een 2 x liggen, ruw geschat.

Vervangende lengte RVS in plaats van Cu : L*2*6/7.62 = 1,6 x Lengte van uw Cu koeler.

Even rekenen:

Albertus heeft 14 meter koper buis van 12 mm. Als ik dezelfde temperatuurstappen wil kunnen maken en ik neem RVS buis van 12 mm kom ik op het volgende uit: 14*2*12/12=28 meter.

Is dit niet rijkelijk veel en krijg ik dan ook niet problemen met mijn pomp? Hopelijk heb ik een rekenfout gemaakt...

gr. Ko

De-Geert

Ik kan natuurlijk de warmteoverdacht ook ff doorrekenen, maar er moet ook nog gebrouwen worden vandaag.  :nut:

Je kan ook gewoon het gebrek aan geleiding compenseren door het water een paar graden warmer te maken.

Albertus


Met 28 meter buis van die kleine doorsnede krijg je zeker een te grote weerstand. Er bestaat toch ook wel rvs-buis van 12 mm? Of is het buigen dan een probleem?

Bij te geringe doorstroming gaat de opwarming veel te langzaam. Bij de meeste HERMS-installaties duurt het opwarmen tussen de 1 en 3  ºC/minuut. Wanneer dat verdubbelt, of nog erger, ben je bijna een uur kwijt tussen de maischstappen. Je maischschema slaat dan nergens meer op.

Citaat van: De-Geert op 16-04-2010  12:55 uJe kan ook gewoon het gebrek aan geleiding compenseren door het water een paar graden warmer te maken.

Dan wordt het wort ter plekke (in de warmtewisselaar) te heet. Wanneer je bij 71 ºC wilt maischen en je moet het warmwater op 76  ºC houden, leggen de enzymen het loodje.

Bert

Ko

Citaat van: De-Geert op 16-04-2010  12:55 uJe kan ook gewoon het gebrek aan geleiding compenseren door het water een paar graden warmer te maken.

Af en toe is de oplossing ook zo veel eenvoudiger dan het probleem :D

edit:
Citaat van: Albertus op 16-04-2010  13:11 uDan wordt het wort ter plekke (in de warmtewisselaar) te heet. Wanneer je bij 71 ºC wilt maischen en je moet het warmwater op 76  ºC houden, leggen de enzymen het loodje.

Maar geleiding betekend in dit geval toch dat de buitenkant buis temperatuur niet gelijk is aan de binnekant buis temperatuur. Dan wordt de binnenkant van de buis toch niet te heet? Een goede geleiding betekend dan dat het verschil tussen deze temperaturen minimaal is. of zeg ik nu iets raars?

De-Geert

Citaat van: Ko op 16-04-2010  13:14 uMaar geleiding betekend in dit geval toch dat de buitenkant buis temperatuur niet gelijk is aan de binnekant buis temperatuur. Dan wordt de binnenkant van de buis toch niet te heet? Een goede geleiding betekend dan dat het verschil tussen deze temperaturen minimaal is. of zeg ik nu iets raars?
Je zegt niets raars. Zolang de uitstroom temperatuur niet hoger is dan gewenst maakt de watertemperatuur niet uit. De temperatuur aan de buitenkant van de buis is per definitie hoger dan aan de binnenkant, anders is er geen warmteoverdracht.
Bij een 2x zo slechte geleiding levert een 2x zo hoog temperatuurverschil evenveel warmteoverdacht.

Citaat van: Albertus op 16-04-2010  13:11 uDan wordt het wort ter plekke (in de warmtewisselaar) te heet. Wanneer je bij 71 ºC wilt maischen en je moet het warmwater op 76  ºC houden, leggen de enzymen het loodje.
Sorry, maar dat klopt niet. De enzymen zitten in je wort, niet in je warme water. Als het wort 71 graden is, maakt het niet uit of je water 72 of 300 graden is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.