vlokvorming in bier na dry hopping

Gestart door johanVH, 18-09-2004 17:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

johanVH

ik brouw zelf bier en nu en dan pas ik ook de techniek van dry hopping toe tijdens de lagering. Echter krijg ik nu en dan vlokvorming in de fles. Ik denk niet dat het te wijten is aan een besmetting ( het bier heeft geen smaakafwijkingen ). Zijn er nog hobby-brouwers die dit probleem kennen en hebben ze kunnen achterhalen wat de oorzaak is van deze vlokvorming.
 ???

Jacques

Hoi Johan,

Ook ik voer zo nu en dan een dry hopping uit maar heb daarbij nog nooit ervaren dat ik daardoor vlokken in het bier kreeg.

Vlokvorming komt meestal doordat er nog te veel eiwitten in het bier zitten die neerslaan. Langer en steviger koken kan er voor zorgen dat je een betere uitvlokking krijgt. Ook het verlagen van de pH tijdens het koken tot een waarde van 5,2 à 5,1 kan daar in belangrijke mate bijdragen.

Verder verdient het aanbeveling het bier voldoende lang te lageren. Het is heel normaal dat je in je gistfles eiwituitvlokking krijgt.
Na een toereikende lagering (meestal volstaat 2 à 3 weken) zijn de eiwitten neergeslagen en krijg je geen eiwituitvlokking meer in het gebottelde bier.

:degroeten: Jacques

MO

Sommige gisten en/of bij het gebruik van veel tarwe(mout) kan ook vlokvorming optreden. Kun je nog niets meer uitleggen wat je precies waarneemt?

johanVH

De vlokjes ontstaan enkele dagen na het bottelen van het jongbier. ( na 2 à 3 dagen )
In het begin zijn het zeer kleine " puntjes " die nadien waarschijnlijk samenkitten tot grotere vlokken die in de onderste helft van de fles blijven zweven.
Zoals reeds opgemerkt door Jacques heeft het waarschijnlijk iets te maken met eiwitten die neerslaan met ??  Spelen hoppolyfenolen hier mogelijks een rol in of kan de vers toegevoegde gist een rol spelen of is het de pH die toelaat om bepaalde eiwitten te laten neerslaan??
de pH van het bier draait bij mij meestal rond 4.5


MO

je pH is prima, dit is een ideale waarde

 
1. Hoe kook je precies hop en hoe lang. Het wort moet echt goed koken (bellen, kookvertraging). Pas na lange tijd bij 100 grC vlokken eiwitten goed uit. 60 minuten koken is het minimum, 90 min wordt meestal gedaan

2. filtreer je na hopkoken (doe ik zelf nooit maar is wel aan te raden)

3. decanteer je goed na de eerst vergisting (alles wat neergeslagen is mag niet mee het lagervat in

4. bottel je vanuit je lagervat of vanuit een vers apart bottelvat (het laatste is aan te raden, ik doe het wel altijd en meestal heb ik maar een heel klein laagje sediment in mijn flesjes zodat er veel helder bier is om te drinken)

Jacques

Hoi Johan,

Eiwitten slaan neer met eiwitten!

Ze klonteren in feite samen waardoor ze niet meer in oplossing blijven. Dat samenklonteren is afhankelijk van de elektrische lading van de eiwitdelen. Doordat eiwitten een lading hebben stoten ze elkaar af. Bij een bepaalde pH-waarde verliezen ze hun lading en klonteren ze samen.
Het is dan ook belangrijk de pH te corrigeren bij het koken van het wort. De pH-waarde van het bier zegt niet veel over de waarde van de pH bij het koken.

Overigens werd in het verleden bier wel eens geklaard met gelatine. Ook weet ik dat zo rond 1700 verse beenderen werden gebruikt bij het koken van het wort voor de klaring van bier!
Het bier was dan natuurlijk niet soeps  ;D

:degroeten: Jacques

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.