Golden Promise IPA

Gestart door Herman, 09-04-2010 11:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Herman

Zo, tijd om de verse mout en hop en gist in te zetten voor een (hopelijk) smaakvol bier.

Van Thomas Fawcett zet ik Golden Promise mout en Cara light in. Het geheel wordt gehopt met Chinook en Amarillo bloemen, om uiteindelijk vergist te worden door Denny's Favorite 50. Ik zal de gistkoek later inzetten voor Denny's Rye IPA. Ik wil met andere woorden een beetje IPA voorraad kweken.

Lijkt dit een beetje lekker? Ik heb eventueel ook nog Engelse hop van de ESB. Maar de combi Chinook - Amarillo lijkt me wel een mooie.

Recipe Specifics
---------------
Batch Size (L):          22.00    Wort Size (L):     22.00
Anticipated OG:          1.061    Plato:             14.88
Anticipated EBC:          26.1
Anticipated IBU:          40.5
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             70    Minutes

Formulas Used
-------------
Color Formula Used:   Daniels
Hop IBU Formula Used: Tinseth
Tinseth Concentration Factor: 1.30
Additional Utilization Used For First Wort Hops: -10 %


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 90.9     5.00 kg.  Golden Promise Pale Ale       Groot-Brittani 1.039      5
  9.1     0.50 kg.  Crystal (pale)                    Groot-Brittani 1.036     69

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 25.00 g.     Chinook                           Whole   12.50  31.4  First WH
 10.00 g.     Chinook                           Whole   13.00   7.0  15 min.
 10.00 g.     Amarillo Gold                     Whole   10.00   2.2  5 min.


Yeast
-----
Wyeast 2450 Denny's Favorite 50 (CL-50)


Mash Schedule
-------------

75 minuten op 66C

Caspar

Ik ben benieuwd naar de resultaten, vooral van de gist!

Herman

Ik neem wel wat mee naar de camping na het ONK .

Adrie

Het lijkt me heerlijk. Alleen wel een bescheiden aromahopping, zeker voor een IPA.

Herman

Ik heb de koudhop nog niet vermeld. Daar ben ik nog niet over uit. Maar voor het zelfde geld, krijgt hij nog een forse 0 minuten stort ;)

RobinB

Dit lijkt me ook een erg lekker bier, ben ook zeer benieuwd naar de gist!
Hopelijk geeft deze inderdaad een "full-bodied IPA" zoals Wyeast zegt!

In meer een gouden belofte dus! ;)

De-Geert

Leuk!
Cara light, is dat light crystal?

Herman

Ja, het moet Pale Crystal zijn. Ik pas het even aan.

MO

Chinook en amarillo lijkt me een prima combi. Ik heb nu een APA op koudhop staat met columbus bitterhop, amarillo laat hop (30 min en 10 min) en Cascade koudhop. Dit gaat dit weekeinde op fles.

MM

Ben je niet bang dat de hop erg gaat domineren?

Herman

Nee, dat is juist de bedoeling bij een IPA.

Ik bedacht me net dat ik laatst Pilgrim pellets had gekocht, da's misschien wel leuk om mee te koudhoppen. Iemand (naast Geert) hier ervaring mee?


MM

Citaat van: Herman op 09-04-2010  21:35 uNee, dat is juist de bedoeling bij een IPA.

Ik bedacht me net dat ik laatst Pilgrim pellets had gekocht, da's misschien wel leuk om mee te koudhoppen. Iemand (naast Geert) hier ervaring mee?



Sorry IPA was niet tot me doorgedrongen. :)

Herman

Zo, vandaag wordt dit bier gebrouwen. Ik zal zo even kijken hoeveel Amarillo ik nog precies op voorraad heb. De mout smaakte prima, de crystal was overigens knetterhard. Lekkere maischgeur!

RobinB

Citaat van: Herman op 10-04-2010  20:24 uZo, vandaag wordt dit bier gebrouwen.

Nu nog?
 :brouwen:

Herman

Ja hoor, inmiddels zit de gist er bij. SG 1.062, Brix 15.6-15.8.

Ik spoel traditioneel, maar het wort was reeds na 1-2 liter compleet helder. Niet normaal, zo snel.

Rare gist trouwens. Het lijkt net alsof ie niks doet, maar als je schud.... Flinke gistkoek, heeft wel wat weg van de ESB, maar niet in geur en smaak.

Herman

O ja, de hopstort is uiteindelijk geworden:

25g - Chinook 12,7% - FWH
10g - Chinook 12,7% - 10 min
10g - Amarillo 9,5% - 10 min
35g - Amarillo 9,5% - 0 min

Zou zo'n 44 IBU moeten zijn, bij 1.062.

De-Geert

Citaat van: Herman op 10-04-2010  23:53 uIk spoel traditioneel, maar het wort was reeds na 1-2 liter compleet helder. Niet normaal, zo snel.
Wat bedoel je met traditioneel spoelen?

Herman

Oh gewoon recirculeren, niks bijzonders. Traditioneel dus ;)

Herman

Er is weinig vergisting meer te bespeuren, laat ik es gaan hevelen (6 dagen na brouwen). Gelukkig meet ik altijd als ik begin te hevelen.... 1.040! Hoe kan dat nou? Ik gooi het maar op de temperatuurcontrole, maar dan nog. Het gehevelde maar even teruggeheveld, kijken of we hem weer aan de praat krijgen. Zo niet, dan gaat er een korreltje bij.

Afijn, ik zal het vat eerst even wat gecontroleerder wegzetten qua temperatuur. Kijken of dat helpt.

Henielma

Ik zou het gistvat nog even wat zwenken en wat warmer zetten. Maar dat zal je wel bedoelen met gecontroleerder wegzetten.

Is het een gist die erg uitvlokt?

Herman

Volgens mij vlokt hij niet erg uit, maar dat is een kunststof gistvat moeilijk te zien. Normaal hanteer ik glazen flessen, da's beter te controleren. Het bier was echter megatroebel, dus bij begin hevelen twijfelde ik al.

Ik heb het geheel in een cementkuip met acquariumtermostaat op ca 22-24C gezet.

RobinB

Had je wel genoeg gist?

Zo "full-bodied" hoeft natuurlijk ook weer niet?  :-\

Herman

Mwjaaaah. Niet overtuigend veel, maar de dag voor het brouwen had ik de paar dagen oude strak staande verpakking opgeschaald en tijdens het brouwen ook nog wat verse wort gevoed. Normaliter heb ik meer gist inderdaad.

Echter, dat kan het probleem niet zijn. Ook toen ik nog niet aan gistmanagement deed, trok gist verder door dan ze nu deed. De temp-range van 18-25C doet overigens wel vermoeden dat de temperatuur hier eigenlijk niet de issue kan zijn.

Herman

Het bier blubt er gelukkig weer lustig op los. Blijkbaar vind de gist het wel fijn om af en toe even een beetje opgeschud te worden. Het SG monster is  ca 8 punten gezakt sinds gisteren.

Herman

Ok. Het bier is uiteindelijk geheveld, het blubte al een paar dagen niet meer. Het warmtebad en af en toe de gist doorschudden heeft geholpen. Het SG was 1.014 / 8.2 Brix. Da's dus toch een SVG van 77%, dat valt me alleszins mee.

Het bier smaakte goed, al moet de hopmelange nog wel even rijpen. Beide hopjes strijden momenteel om aandacht, de combi is heftig. Pas na vaker ruiken, komen de nuances door. Wellicht combineren deze twee niet zo goed, al mag de smaak er wel zijn. Stevig bitter, fruitige hop.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.