Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: DP Triple  (gelezen 7696 keer)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: DP Triple
« Reactie #25 Gepost op: 23-07-2010 21:50 u »
Niets meer aandoen, zo laten !!!  :brouwen:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 23-07-2010 21:53 u »
10% bruine kandij is niet eens zo verkeerd denk ik.

Volgens mij is dit 'm.

:biersmile:

Offline DP

• Super lid
  • HERMS zelfbrouwer
    • DP Koeriers
« Reactie #27 Gepost op: 23-07-2010 22:01 u »
 ;D

Dat zijn goede berichten!

Het recept is herboren!

We gaan het bier brouwen zoals hierboven beschreven.
nogmaals....aan ieder... dank jullie wel voor jullie inbreng.

ik zou zeggen... "HET IS ONS BIER"

Nu is het aan mij om het niet te vergallen.
ik houd jullie op de hoogte van het brouwproces.

:groots: :groots: :groots:

:biersmile: :proost:

DP.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 23-07-2010 23:31 u »
20 % Suiker vind ik ook wel wat veel... en hij wou een volmout tripel... Dus of die suikerstort weer weglaten, of minderen tot Ī 10%  :)

De tripel der tripels (waarom tripel zo vaak als triple wordt geschreven weet ik niet) is natuurlijk Westmalle.
Daarbij wordt zo'n 15 tot 20% suiker bij gebruikt.
De Westmalle gist geeft vrij veel esters die wat zoetigheid geven. Nothingham doet dat minder...

Offline ed

• Senior lid
  • Brouwerij "D'n Dijckstoel" 2013-3 HL
    • Brouwerij D'n Dijckstoel
« Reactie #29 Gepost op: 24-07-2010 00:05 u »

;D

Basis
10% bruine kandij is niet eens zo verkeerd denk ik.

Dan klopt je kenmerk niet meer? Volmout triple met suiker?

Ed

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #30 Gepost op: 24-07-2010 10:57 u »
Een tripel moet vol moutig, fruitig en vooral doordrinkbaar fris zijn, vind ik toch...

Daarvoor heb je een goede vergistingsgraad nodig, tenminste 80% of meer. En liefst een eind SG onder de 1015, liever nog rond 1010.
Om dat te bereiken maisch je volgens mij beter met een 62-68-73 schema. Elke stap 30 minuten, waarbij de stap van 73 ļC cruciaal is, omdat daar nog zetmelen worden vrijgemaakt en omgezet, die je bij 68 ļC niet krijgt.

10% Suiker lijkt mij een absolute must voor de doordrinkbaarheid. Maar zeker gťťn bruine kandij! Gewoon kristalsuiker. Tripel is een zeer zuiver smakend bier, bruine kandij levert allemaal 'vertroebelingen' op.

Met een vergistingsgraad van 80% is een begin SG van 1075 al voldoende om op 8,5 %  alcohol uit te komen, dat bevort de doordrinkbaarheid nog eens, dat je minder restsuikers overhoudt. Je gebruikt immers minder mout en elke moutkorrel levert restsuikers op, die zich bij zware volmouters opstapelen tot minder doordrinkbare bieren.

En als je fruitigheid wenst, gebruik je Wyeast 1214 Belgian Ale. Zelfs op 19 ļC komen de bananen dan je oren uit. Dat wordt wel minder hoor, gedurende de maanden na bottelen. Tja, ik gebruik nooit korrelgisten, dus weet daar niks van.

Tja, zoveel tarwe...ik zou het niet doen, het vernietigt de volle moutige smaak van een tripel en laat het verworden tot een zurig weeig papje. Nee, gebruik liever mouten die een granige volheid leveren, ofwel pilsmout en munchener, gewoon 90%/10%.

En als laatste vind ik Engelse hoppen de enige die echt passen in tripel. Goldings, Progress, Fuggle (Styrian Goldings). Engelse hoppen leveren meer fruitige citroen/limoenachtige smaken (nee, geen Amerikaanse grapefruit). Duitse hoppen gaan meer naar kruidigheid, prima voor pils, maar niet voor tripel.

Ach ja, zoveel mensen zoveel meningen. Doe er je voordeel mee.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #31 Gepost op: 24-07-2010 11:06 u »
...waarom tripel zo vaak als triple wordt geschreven weet ik niet...

BelgiŽ is een tweetalig land...

Zo heb je ook Blond en Blonde. Bruin en Brune.

Vlaamse brouwerijen zullen het voornamelijk als Tripel schrijven, Waalse als Triple.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #32 Gepost op: 24-07-2010 21:44 u »
Tja, zoveel tarwe...ik zou het niet doen, het vernietigt de volle moutige smaak van een tripel en laat het verworden tot een zurig weeig papje.

Hier moet ik toch even wat van zeggen, want 20% tarwe zorgt er echt niet voor dat je bier zuur gaat smaken (of zurig)...het geeft wel een licht weeige smaak aan je bier, maar dat kan best lekker zijn.
Dat zurige waar je op doelt is bij een witbier en dat is tarwe in combi met een witbiergist !! (Een weizen is toch ook niet zuur met z'n 40-60 % tarwe  :P).

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 24-07-2010 22:48 u »
Dat weeige smaakje valt ook wel mee.
Het is puur welke gist je gebruikt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 24-07-2010 23:14 u »
BelgiŽ is een tweetalig land...

Zo heb je ook Blond en Blonde. Bruin en Brune.

Vlaamse brouwerijen zullen het voornamelijk als Tripel schrijven, Waalse als Triple.

Ja, ik weet dat dit de Franse schrijfwijze is. Maar volgens mij is dit niet algemeen bekend.
Overigens vind ik tripel vooral een Vlaams biertype omdat Westmalle in Vlaanderen ligt. Maar ook in WalloniŽ worden er tripels gebrouwen zij het minder fris van smaak.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 24-07-2010 23:27 u »
Maar ook in WalloniŽ worden er tripels gebrouwen zij het minder fris van smaak.
Ha ha ha ha, je hebt wel een unieke gave om een discussie uit te lokken hi hi.
Je zegt nu gewoon dat WalloniŽrs niet kunnen brouwen ha ha.
Misschien heb je wel gelijk.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #36 Gepost op: 24-07-2010 23:43 u »

Jaa daar is ie wel een ster in!
Zal wel de reden zijn geweest om een forum te starten... ;)

Ondanks dat ik het er niet mee eens ben, laat ik deze ff aan me voorbij gaan!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 25-07-2010 00:37 u »
Je zegt nu gewoon dat WalloniŽrs niet kunnen brouwen ha ha.
Misschien heb je wel gelijk.

Nee, ik zeg zeker niet dat de Walen niet kunnen brouwen. Ik vind hun tripels (met uitzondering van de Chimay Wit en La Chouffe) wat minder doordrinkbaar en fris van smaak . Maar gelukkig brouwen ze tal van andere lekkere bieren.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #38 Gepost op: 25-07-2010 09:49 u »
Hier moet ik toch even wat van zeggen, want 20% tarwe zorgt er echt niet voor dat je bier zuur gaat smaken (of zurig)...het geeft wel een licht weeige smaak aan je bier, maar dat kan best lekker zijn.
Dat zurige waar je op doelt is bij een witbier en dat is tarwe in combi met een witbiergist !! (Een weizen is toch ook niet zuur met z'n 40-60 % tarwe  :P).

Je mag zeggen wat je wilt...  ;D
Nee, ik doel helemaal niet op witbier of weizen. Ik snap ook niet hoe een witbiergist tarwe zuur maakt, dat verschijnsel ken ik niet.  :weetniet:. Maar dit is de draad van DP, dus laten we daar hier maar niet over discussieren.

Ok, het woord zurig levert een andere interpretatie op dan ik had bedoeld. Nee, zuur word je bier er natuurlijk niet van. Laat ik het dan zo zeggen dat het mooie moutige door tarwe wordt afgestompt, het verdwijnt 'in de mist'. Het zuivere van een tripel wordt vertroebeld.

Ik zie nu dat het recept 30% tarwe heeft, het is bijna een superwitbier aan het worden, laat het woord tripel maar weg.  :D

En dan met tarwe...gebruik de 'verkeerde' gist en je krijgt 'weizenkruidnagel' (ik ken de Nottingham niet, maar diverse Wyeast tripelgisten doen dat wel).  Dat moet je ook maar willen in je tripel.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 25-07-2010 11:12 u »
Ik zie nu dat het recept 30% tarwe heeft, het is bijna een superwitbier aan het worden, laat het woord tripel maar weg.  :D
In een tripel hoort wel tarwe, en zelfs haver.
30% is misschien wat veel, maar zeker niet verkeerd.
Dan noemen we het bier toch tarwe-tripel?

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #40 Gepost op: 25-07-2010 11:16 u »
In een tripel hoort wel tarwe, en zelfs haver.

Ach welnee. Dat stamt nog uit de 'handje tarwe voor het schuim' tijd. Daar geloven we toch niet meer in.

Weet je, ieder doet wat hij wil in zijn bier. DP vraagt om reacties op zijn recept. Ik heb mijn ideeŽn gegeven. Het is niet nodig om daarover te wellesnietes discussieren.

Tags:

OmschrijvingWaarde
Naam receptDP Triple
KenmerkVolmout Tripel