Proefnotities

Gestart door William, 05-04-2010 17:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Mijn ESB is ook op druk... Ik heb hem net even geproefd, maar ook ik herken er niet een echte Fullers ESB in. Het bier is niet broodachtig en diep moutig genoeg. De hop komt denk ik wel aardig in de richting, maar ik mis iets wat het een goede kloon maakt. Misschien is het na een maandje anders :-\ .

Herman

Citaat van: De-Geert op 07-04-2010  09:50 uVolgens mij was ik het die suggereerde dat ze de "Optic" variant gebruikten. In het interview zeggen ze daar helaas niets over. Wel dat ze van verschillende mouterijen hun Palemout krijgen, maar niet welke soort/ras.
In het interview zei de brouwer dat ze verschillende pale mouten gebruikten, de ene keer die, de andere keer een andere en soms een mix van twee. Hij meldde dat het totaal niet uitmaakte, pale mout is uitwisselbaar (!). Ach ja, wat moeten we daar mee. Ik geloof er niet zo veel van, aan de andere kant, hoe vaak proef je twee verschillende brouwsels van dezelfde brouwerij naast elkaar.

Herman

Even een biertje opengetrokken. Mega troebel, waar ken ik dat van... Diacetyl is aanwezig, zal nog wel wegtrekken. Droog, bitter bier met een klein karamelletje na. Dit is geen favoriet biertje van mij, al vind ik hem nu beter smaken dan tijdens het bottelen. Ik heb nog even geduld. Zodra hij helderder wordt, zal ik hem es vergelijken met de ESB. Hier heb ik nog 1 flesje van staan.

De-Geert

Citaat van: Herman op 08-04-2010  22:28 uIn het interview zei de brouwer dat ze verschillende pale mouten gebruikten, de ene keer die, de andere keer een andere en soms een mix van twee. Hij meldde dat het totaal niet uitmaakte, pale mout is uitwisselbaar (!). Ach ja, wat moeten we daar mee. Ik geloof er niet zo veel van, aan de andere kant, hoe vaak proef je twee verschillende brouwsels van dezelfde brouwerij naast elkaar.

Ik heb het nog even nageluisterd, en wat hij zegt is:
- ze gebruiken "standard pale ale malt" en "to the same specification", inderdaad van verschillende mouterijen. Maar hij heeft het wel specifiek over Engelse mouterijen.
- "Simpsons malt is as good as Muntons is as good as Bairds"
- dus "standard pale ale malt" (=MO?) van verschillende Engelse (!) mouterijen is uitwisselbaar. Dat is toch wel iets anders dan uitwisselbaar met Pale mout van een ander contingent.


Herman

Contingent of continent? Je zal wel gelijk hebben, ik putte even uit mijn geheugen.

Caspar

Ook denk ik dat de crystal malt nog een grotere impact heeft op de smaak. Cara Munich 120 heeft volgens mij gewoon echt een andere smaak... Lang leve de nieuwe voorraad van vd Kooy :groots: .

Adrie

Citaat van: Caspar op 09-04-2010  11:22 uOok denk ik dat de crystal malt nog een grotere impact heeft op de smaak. Cara Munich 120 heeft volgens mij gewoon echt een andere smaak...

Dat ben ik helemaal met je eens.

De-Geert

Ik heb Crystal van Thomas Fawcett gebruikt, maar had bij de eerste proeving nog geen enorme Fullers-associaties. Het bier was toen nog wel erg jong, dus ik wacht nog even met een finale oordeel.

Overigens denk ik ook dat Crystal en Caramunich/caracrystal sterk verschillen.

Maar er zijn dus bieren met MO/crystal of beide, op de proeverij moet blijken of dat een enorm verschil maakt. Zo ja, dan is dat een heel mooi resultaat.


RobinB

Citaat van: De-Geert op 09-04-2010  12:26 uIk heb Crystal van Thomas Fawcett gebruikt, maar had bij de eerste proeving nog geen enorme Fullers-associaties.

Same here...
Maar heb al heel lang geen echte ESB meer gehad. :)

Caspar

Het zou wel grappig zijn als wij zodadelijk allemaal constateren dat het bier "not cloned" is, maar dat Jamil andere resultaten krijgt ;D .

De-Geert

Hehe, ja dat zou iets zeggen over onze brouwcapaciteiten of de mate van kritisch-heid.

Herman

Ach, het ligt aan de definitie van een kloon. Een bier dat goed gelijkt op het voorbeeld is een kloon, daarmee mag het best nog wel wat afwijken van het origineel. Vraag is natuurlijk welke criteria je er aan hangt. Wij streven met zijn allen een zo goed mogelijke gelijkenis na. De bandbreedte voor een goede kloon is natuurlijk wel iets breder.

Adrie

Op zich heeft Jamil heldere criteria:

1. zou je iets veranderen aan het recept?
2. als je iemand blind het bier voor zet (dus niet naast het origineel) en zegt dat het het origineel is, zou hij/zij je dan geloven?

De-Geert

Klopt, en ik kan me daar prima in vinden.


TVERSCH

Het is een mooi bier geworden, maar ik ben bang dat het niet op Fullers lijkt. Teveel hoparoma's / vrij fruitig.
Iets teveel koolzuur.  En nog heel licht een hooismaakje, maar dat is bijna verdwenen.
Gisteren heeft Sietze K hem ook geproefd, die kent de Fullers wel, en miste de karamel smaak en vond het hoparoma niet de juiste keuze.
Weet er iemand of de winkels op zondag 23 mei open zijn in Zutphen?? (dan heb ik een chauffeur ;D) :degroeten:

De-Geert

Ik zit nu aan een Target/EKG versie. Ik vind 'm te droog, te hoppig en wat ruw. Hij is nog vrij jong (3 weken), dus misschien wordt'ie nog wat beter. Maar een kloon? Ik denk het niet.

Ook denk ik dat 5 gram suiker per liter nog te veel is.



Albertus

Citaat van: TVERSCH op 10-04-2010  18:36 uWeet er iemand of de winkels op zondag 23 mei open zijn in Zutphen?? (dan heb ik een chauffeur ;D) :degroeten:

Nee, op 23 mei zijn de winkels in Zutphen niet open. Ik denk zelfs dat ze nergens open zijn omdat het dan 1e Pinksterdag is.

Bert

Herman

Mmh, ik word al iets enthousiaster! Het bier begint zowaar trekjes van ESB te vertonen! Helaas nog niet geproefd naast het origineel. Daar wacht ik nog even mee, de diacetyl is bijna opgeklaard en het bier begint nu ook langzaam aan helderder te worden. Maffe mout hoor die MO. De ene keer kraakhelder, de andere keer dichte mist.

MO

Mijn ESB kloon is, hoe zal ik het zeggen, tsja. Slecht. Dat is het woord. Een week of twee op fles is het een dun bier, volgens mij te licht van kleur, ondanks de prachtige koudhoppen niet hoppig en vol van slechte geuren en slechte smaken. Lijm achtig is mijn eerste associatie. Kan alleen maar beter worden.

JWVG

Citaat van: De-Geert op 11-04-2010  18:41 uIk zit nu aan een Target/EKG versie. Ik vind 'm te droog, te hoppig en wat ruw. Hij is nog vrij jong (3 weken), dus misschien wordt'ie nog wat beter. Maar een kloon? Ik denk het niet.

Ik proefde gisteren de Maris Otter versie, en kan me wel vinden in bovenstaande beschrijving  :-\. Volgens mij is de Dingemans versie iets beter, maar nog steeds niet in de buurt van het origineel. Oh ja, de MO versie was ook nog eens erg troebel  :P.

 :degroeten: JW.

De-Geert

Ik vind het toch wel iets te toevallig dat ik over alle bieren van het afgelopen half jaar erg tevreden ben, behalve deze ESB. Misschien wordt het nog beter hoor, maar ik heb er niet veel vertrouwen in.

Volgens mij kan ik met deze gist gewoon niet overweg.

Adrie

Die van mij smaakt prima, maar vrees ik lang niet moutig genoeg. Hop en gist overheersen (vooral hop) en dat is niet de bedoeling bij dit bier, denk ik. De juiste mouten zijn cruciaal bij dit bier. Als de mouten van van der Kooy binnen zijn, ga ik denk ik een nieuwe poging wagen.

De-Geert

Ik ga 3 bieren maken met mijn Thames Valley II en mouten van Thomas Fawcett (zowel MO als Crystal), Twisted Bitter II, Hobbel Gobbel III en weer een ESB.
Ik ben erg benieuwd naar de bieren die op 18 graden zijn vergist.

MO

Ik denk ook dat ik niet genoeg vitale gist heb toegevoegd. Het gekke is: mijn Barley wine die ik met de gistkoek heb gebrouwen, smaakt wel prima.

Sjakie

Citaat van: MO op 12-04-2010  11:31 uIk denk ook dat ik niet genoeg vitale gist heb toegevoegd. Het gekke is: mijn Barley wine die ik met de gistkoek heb gebrouwen, smaakt wel prima.

De tweede esb die heb gebrouwen en waarbij ik de gistkoek heb gebruikt van de eerste batch is ook veel verder door gegaan.
Dit terwijl ik toch een flinke starter had gemaakt. Mout hop en maischschema zijn exact hetzelfde bij beide brouwsels.
Die tweede is zelfs te ver door gegaan. Nu zit daar echt helemaal geen mout of caramel smaak meer aan.

Ik heb vergist op 18 graden en proef voornamelijk hop. Klein vleugje caramel. Maar ik vind dit bier niet in balans.
Teveel hop te weinig body. Wel een recept waar ik graag verder mee ga.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.