Proefnotities

Gestart door William, 05-04-2010 17:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Ik heb net de Fullers ESB en mijn twee klonen (verschil in vergistingtemperatuur) aan een proefsessie onderworpen. Ik moet nu dus een liter ESB wegwerken.

 ESBAB
uiterlijkhelder, koperhelder, iets lichter als A
geurmoutig, vol, minder hoppighoppig, iets gistigals a
smaakmoutig, bitterigiets minder moutig, lijkt heel goedals A
nasmaakbitterigbitterigbitterig

Wat smaak betreft ontlopen de klonen het origineel niet heel erg veel. Mijn klonen zijn misschien iets minder vol door het lage eind sg. Het grootste verschil zit bij mij in de geur. De Fullers is veel moutiger en heeft een minder hoppig aroma. Er is vrijwel geen verschil in versie A en B (21°C schema versus Jamil schema).

Het kloonrecept lijkt redelijk in de buurt te zitten van het origineel. Ik denk dat de gebruikte mouten wel eens het meest bepalend kunnen zijn. Ik ben benieuwd naar de MO mout versies.

Ik drink nog even door :proost:



van links naar rechts: Fullers ESB, kloon A, kloon B

Oscar

Qua kleur zit je toch heel dicht bij het origineel... :)

RobinB

Ze zien er inderdaad erg goed uit!

Zal ook weer eens eentje opentrekken!
De Fuller's moet ik nog ergens zien te scoren btw...

William

Ik vind het toch een duidelijk verschil in kleur

Oscar

Citaat van: William op 05-04-2010  18:17 uIk vind het toch een duidelijk verschil in kleur

Valt wel mee, het zal 1 of 2 EBC schelen...


RobinB

Het is zo naast elkaar wel een duidelijk verschil inderdaad, maar als je ze los zou proeven valt het niet opvallen denk ik.
Wat wel opvalt is dat de kleur ook een andere tint rood is. Wat roder.

Gerb

Wat is het SG van de Fuller's en jouw klonen?

William

Een Fullers zou tegen de 1012 moet zitten, mijn beide klonen zaten rond de 1009.

Het is vooral het verschil in moutigheid. Het verschil in hoparoma zal nog wel wegtrekken.

Inderdaad iets meer rood in de Fullers.

RobinB

Ook ff een kloontje opengetrokken!
A1 als ik me niet vergis?

Hij zit wat ruim in de carbonisatie, maar is ook boven drinktemperatuur? De mijne lijkt zo op 't oog misschien wel lichter dan de jouwe, terwijl de crystal duidelijk donkerder moet zijn dan cara120.
De geur is typisch Engels fruitig en hoppig daarnaast wat zoetig moutig.
In de smaak ook lekker hoppig/bitter en wat moutig.
nasmaak bitter.

Best een lekker bier, deze kloon.
Of hij op het origineel lijkt...?  :weetniet:

De-Geert

Ha leuk, de eerste proefnotities.
Mooi om te zien dat het recept in de buurt komt. Zo te zien is een goede vergelijking van MO versus Belgische Pale mout tijdens de proeverij wel op z'n plaats.


Adrie

Toch jammer dat het origineel zo beroerd verkrijgbaar is, want ik zou heel graag mijn kloon ook eens naast het origineel proeven. Ik vermoed dat mijn kloon ook veel hoppiger en minder moutig is dan het origineel. Dat vermoeden komt van het proeven van de London Pride, die duidelijk moutiger en ook anders moutig was. Engelse mouten lijken me bij dit bier toch wel essentieel. En dan niet alleen de basismout, maar ook de crystal mout. Maar we zullen zien bij de proeverij.

Albertus

Citaat van: Adrie op 06-04-2010  09:37 uToch jammer dat het origineel zo beroerd verkrijgbaar is, want ik zou heel graag mijn kloon ook eens naast het origineel proeven.

Inderdaad jammer. Vorige week bij Burg Bieren nog gezocht, zij hadden wel een bier van Fuller maar geen ESB.

Bert

De-Geert

Ik kan nog wel eens proberen een doosje ESB te bestellen in Wageningen. Dan is er vast wel een manier om een paar flessen in Zutphen te krijgen.


Caspar

Dat zou wel fijn zijn Geert, ik kan het origineel ook niet vinden in omgeving Amersfoort :-\ .

Albertus

Citaat van: De-Geert op 06-04-2010  09:42 uIk kan nog wel eens proberen een doosje ESB te bestellen in Wageningen. Dan is er vast wel een manier om een paar flessen in Zutphen te krijgen.

Als dat lukt kom ik een paar flesjes voor Adrie en mij wel halen.

Bert

arnoudj

Ik trek net 't eerste flesje open. 9 dagen geleden gebotteld en nu al een mooi sisje bij het openmaken. Nog weinig schuim bij het inschenken. De smaak was wel een verrassing, ik proef pepers! Nu heb ik 2 brouwsels terug wel een peperbier gemaakt, maar alles is toch goed schoongemaakt voor gebruik en mijn vorige bier heeft deze smaak niet. Over een paar dagen maar weer een flesje open maken en kijken of dat ook die pepersmaak heeft. En anders wordt het maar een peper ESB, misschien wordt het wel een nieuwe trend  ;)

Adrie

Citaat van: arnoudj op 06-04-2010  16:28 uik proef pepers!

Wat bedoel je precies? Een scherpe, branderige smaak? De geur van witte peper?

arnoudj

Citaat van: Adrie op 06-04-2010  16:40 uWat bedoel je precies? Een scherpe, branderige smaak? De geur van witte peper?

Wel scherp, niet branderig. Hetzelfde smaakje komt ook terug in mijn peper porter. Ik ga nog even uit van een niet goed gespoeld flesje. Ik proefde het ook niet in het SG monster, wat ik voor het bottellen had geproefd. Daar zat wel een lekker ESB smaakje aan.

Adrie

Waarschijnlijk proef je hogere alcoholen. Deze ontstaan onder andere bij een te warme vergisting, te weinig gist en/of te weinig beluchten van het wort na koelen. Als het een terugkerend thema is in jouw brouwsels, zou ik deze punten eens verder onderzoeken.

JWVG

Ook maar iets open getrokken. De Dingemans versie. Lekker biertje, kleur is te licht (maak niet uit), maar de smaak vind ik toch ook nog wel behoorlijk anders (vanuit mijn geheugen - geen fles ESB bij de hand). Veel frisser, hoppiger, bitteriger, en minder mout en diepte in de smaak. Misschien trekt het nog iets bij, maar ik zie dit geen pefecte kloon worden. Ben benieuwd naar de andere versies, te beginnen met mijn MO bier.

 :degroeten: JW.

Jacques

Citaat van: Adrie op 06-04-2010  17:00 uWaarschijnlijk proef je hogere alcoholen. Deze ontstaan onder andere bij een te warme vergisting, te weinig gist en/of te weinig beluchten van het wort na koelen. Als het een terugkerend thema is in jouw brouwsels, zou ik deze punten eens verder onderzoeken.

Even een kleine opmerking. De vorming van hogere alcoholen is sterk afhankelijk van de gebruikte gist. Er zijn gisten die meer hogere alcoholen aanmaken dan anderen.
Verder zorgt meer gistgroei ook voor meer hogere alcoholen. Het gebruik van een weinig gist en een warme vergisting zorgen inderdaad voor meer hogere alcoholen. Maar weinig beluchten zorgt juist voor weinig hogere alcoholen.

Adrie

Inderdaad, ik was even abuis. Condities die gistgroei bevorderen, bevorderen de aanmaak van hogere alcoholen. Dus (te) weinig gist toevoegen, waardoor er meer groei in het wort plaatsvindt, veel beluchten en hogere temperaturen. Ook hoge concentraties van andere voedingsstoffen dan zuurstof bevorderen groei en dus aanmaak van hogere alcoholen (aminozuren, zink, vetten).

Adrie

Citaat van: JWVG op 06-04-2010  17:59 uOok maar iets open getrokken. De Dingemans versie. Lekker biertje, kleur is te licht (maak niet uit), maar de smaak vind ik toch ook nog wel behoorlijk anders (vanuit mijn geheugen - geen fles ESB bij de hand). Veel frisser, hoppiger, bitteriger, en minder mout en diepte in de smaak. Misschien trekt het nog iets bij, maar ik zie dit geen pefecte kloon worden. Ben benieuwd naar de andere versies, te beginnen met mijn MO bier.

Afgaand op mijn eigen kloon en die van Albertus denk ik dat je gelijk hebt. Maar anders dan jij denk ik dat het moutkarakter van Fullers bieren niet alleen van de MO mout komt, maar vooral van de Engelse Crystal. De London Pride die ik heb geproefd had een heel karakteristieke caramelachtige, beetje buismanachtige smaak die niet uit MO pale mout komt en ook niet uit Belgische caramelmouten. Nu van der Kooy de Engelse mouten heeft, wordt het tijd voor kloonactie 2 met uitsluitend Engelse mouten.

RobinB

Volgens mij hebben een aantal (ik in ieder geval) dat al gedaan. Dwz, MO en Crystal.
Echter volgens mij was ook de pale in de Fullers een andere dan MO?
(halcyon/golden promise?)

De-Geert

Citaat van: RobinB op 07-04-2010  09:41 uEchter volgens mij was ook de pale in de Fullers een andere dan MO?
Volgens mij was ik het die suggereerde dat ze de "Optic" variant gebruikten. In het interview zeggen ze daar helaas niets over. Wel dat ze van verschillende mouterijen hun Palemout krijgen, maar niet welke soort/ras.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.