Proefnotities

Gestart door William, 05-04-2010 17:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Ik heb er ook maar eens eentje open getrokken... smaak is gewoon toppie, maar mijn koolzuurgehalte is veel te hoog. Ik hoef het bier net zo goed niet mee te nemen voor een vergelijking met het origineel, het CO2 gehalte is veel te hoog voor een ESB. Ik denk dat het bier nog wel 1 SG punt verder is gegist in de fles. Normaal heb ik hier geen last van, maar ik verhoog altijd de temperatuur op 3/4 van de vergisting en nu heb ik deze verlaagd naar 17 oC. Ik vermoed dat het hier fout is gegaan :-\ . Maar ach, het bier smaakt me wel goed :biersmile: ... prima voor in de zomerse avondjes ;) .

RobinB

Moet er nog een gezamelijke inkoop van melkopschuimertjes komen om het koolzuur in het glas te verminderen? ;) :D

Caspar

Ik stel voor dat jij even een doosje Rennie aanschaft tegen de oprispingen ;D . Of we nodigen Hoppie uit, die zal ons vertellen dat het wel mee valt met het CO2 gehalte.

Herman

Nah, dat bier is veel te hoppy.

Oscar

5 dagen na bottelen koolzuur en schuim  :hoera:

In de geur duidelijk dryhop en de smaak is ook zeer aangenaam. Of het een goede kloon is weet ik niet. (Ongetwijfeld te veel koolzuur). Maar de smaak stemt mij goed, want ik heb ook 10 liter op fust  :biersmile:

De-Geert

Ik heb er gisteren weer een geproefd, maar eerst wat koolzuur eruit geroerd met een lepeltje. Dat deed het bier veel goed. Nog steeds niet mijn beste bier, maar wel een stuk beter.

Engelse bieren bottel ik nu met 3 g/l, zeker niet meer.

Caspar

Citaat van: Oscar op 30-04-2010  21:18 u5 dagen na bottelen koolzuur en schuim  :hoera:

Bij dit bier zou ik daar niet zo vroeg om juichen Oscar... velen van ons hebben te veel CO2 in het bier, misschien jij ook na 15 dagen ;D !!!

William

Citaat van: Caspar op 06-05-2010  16:48 uBij dit bier zou ik daar niet zo vroeg om juichen Oscar... velen van ons hebben te veel CO2 in het bier, misschien jij ook na 15 dagen ;D !!!

Misschien heb je geen geluk en moet je zelfs scherven ruimen ......

Oscar

Citaat van: William op 06-05-2010  17:13 uMisschien heb je geen geluk en moet je zelfs scherven ruimen ......

Nee, dat hoeft niet, want hij is goed uitvergist...Ik trek zou weer een flesje open... :biersmile:

Oscar

Citaat van: Caspar op 06-05-2010  16:48 uvelen van ons hebben te veel CO2 in het bier

Turlijk heb ik ook te veel CO2, ik zei ook niet dat ik een CO2 gehalte had volgens de stijl... ;D

Herman

Zo vanavond geproefd naast het origineel. Ik heb de mijne weggeflikkerd >:D

Waar het origineel moutigheid voorop heeft staan met een mooie en niet te heftige bitterheid, is de mijne duidelijk minder moutig en helaas wat wrang van bitterheid. De moutigheid kan ik dus helaas niet benaderen. De bitterheidsberekening is in mijn geval zeker verkeerd uitgepakt, veels te bitter. Een gevalletje jammer maar helaas.

Mijn kloon heeft wat meer notige moutsmaken, op zich niet verkeerd hoor. Ik vind de hopsamenstelling echter gewoonweg niet lekker, ik kan me niet voorstellen dat dit ook zo in het origineel gebruikt wordt. Ik vind de ESB (geen jonge: BBF 12-sep-10) overigens wel behoorlijk karamelliger dan de kloon. Vermoedelijk is een fris exemplaar ook beduidend hoppiger en bitterder. Jammer dat ik niet bij de proeverij aanwezig kan zijn.

 

Henielma

Net terug van vakantie in Denemarken.

Op het bierfestival in Kopenhagen donderdag een proefglaasje Fullers ESB van een roestvrijstaal vaatje dat op een bar lag gedronken. Het bier was dus lauw en had weinig koolzuur.
Ik herkende in deze ESB mijn ESB kloon. Uiteraard had ik ze niet naast elkaar. Maar het hopprofiel dat ik bij mijn bier niet zo fris vind was ook bij die ESB zo. Ook de moutigheid kwam overeen.

Ik had de overeenkomt niet zo verwacht. Er is dus hoop.

William

Citaat van: Henielma op 08-05-2010  20:56 uOp het bierfestival in Kopenhagen donderdag een proefglaasje Fullers ESB van een roestvrijstaal vaatje dat op een bar lag gedronken. Het bier was dus lauw en had weinig koolzuur.
Ik herkende in deze ESB mijn ESB kloon. Uiteraard had ik ze niet naast elkaar. Maar het hopprofiel dat ik bij mijn bier niet zo fris vind was ook bij die ESB zo. Ook de moutigheid kwam overeen.

Jij hebt zeker het juiste temperatuursprofiel tijdens de vergisting en het recept van Jamil gebruikt ;)

Henielma

Inderdaad. Alleen komt het recept via Jamil maar was het van een brouwer van Fullers.

Dat temperatuursprofiel heb ik inderdaad aangehouden, het heeft mijn vergistingskast lang genoeg bezet gehouden.

RobinB

Hmmm... wat zal ik doen: ook een ESB-kloon openen of een Erdinger Pikantus?

RobinB

Bah, ik had toch de ESB moeten doen...
De pikantus was al op leeftijd en dat was helaas ook te proeven...

arnoudj

Net weer eentje open getrokken. Erg veel koolzuur. Scherpe smaak, die ik proefde bij het eerste flesje wat ik had open getrokken is een stuk milder geworden (gelukkig). Lekker moutig en bitter. Een erg geslaagd bier geworden! Of het ook een ESB-kloon is moet nog blijken   :proost:

William

Wat me opvalt is dat veel mensen "klagen" over veel koolzuur in dit bier. Onderschatten we de eindvergisting van de ESB-gist of is er wat anders aan de hand? Ikzelf heb met minder suiker gebotteld dan normaal en toch heb ik ook (te) veel koolzuur in dit bier terwijl de eindvergistingsgraad toch boven de 80% lag.

arnoudj

Citaat van: William op 09-05-2010  22:29 uWat me opvalt is dat veel mensen "klagen" over veel koolzuur in dit bier. Onderschatten we de eindvergisting van de ESB-gist of is er wat anders aan de hand? Ikzelf heb met minder suiker gebotteld dan normaal en toch heb ik ook (te) veel koolzuur in dit bier terwijl de eindvergistingsgraad toch boven de 80% lag.

Ik ben vergeten te noteren hoeveel suiker ik had toegevoegd. Ik denk 4 of 5 g/l. Ik had hiervoor al een aantal flesjes geopend, en die kwamen niet zo uitbundig uit het flesje zetten. Hopelijk was dit flesje een uitzondering  ;)

RobinB

Ik weet het ook niet.
Ik heb het bier na ruim 1 week hoofdvergisting inlc schudden geheveld. Vervolgens 2 weken "gelagerd" op dezelfde temperatuur als de hoofdvergisting. In die tijd is er slechts 1 SG punt afgegaan en toonde hij zeeer weinig activiteit.
Zou vreemd zijn als hij dan ineens in de fles wel verder gaat? Hij is in tijdens de hergisting ook op dezelfde temperatuur gebleven?
Later zelfs koeler...

Morgen toch maar eens eentje openen, kijken wat de schade nu na die maanden rust echt is :)

MO

Ik ben zo blij dat mijn bier wel "klopt." Een luizige vergistingsgraad van 74% (1015), 4 g/L koolzuur en volgens mij ook precies de hoeveelheid schuim en koolzuur van 4 g/L. Een engels bier bevat minder koolzuur, maar deze mag er ook zijn. Ik heb er weer eentje op, en hij smaakt heel erg lekker.

RobinB

Citaat van: MO op 09-05-2010  23:11 u4 g/L koolzuur en volgens mij ook precies de hoeveelheid schuim en koolzuur van 4 g/L.

Hey, das gemeen! 5 g/L was de "afspraak", maarja, 4 g/L was wel beter geweest... ;)

De mijne smaakt op zich best aardig?
Toch teveel koolzuur/schuim, maar dat is na wat zwenken en wachten er ook snel uit.
Dan klopt hij wel aardig?

Caspar

Haha, bij mij had 4 gr/l nog steeds niet geklopt... ik weet bijna zeker dat het bij mij aan het vergistingsschema ligt. Als ik niet had teruggekoeld naar 17 oC op 2/3 van de vergisting was er niets aan de hand geweest... ik heb deze gist volgens mij al 5x gebruikt zonder overmatig CO2 in het bier.

William

Vanochtend geruild met Geert, nu in het glas: de ESB met EKG.

uiterlijk: mooi helder, kleur lijkt goed; veel koolzuur, veel schuim dat snel terugtrekt
geur: hoparoma, ook een geur die ik als gistig aanduidt en die ik ook in mijn klonen herken. Immiddels geleerd dat deze geur specifiek is voor deze gist
smaak: strak bitter, ook bitterder dan die van mij; droog, beetje samentrekkend; ook een gistige smaak
nasmaak: bitter

Hij is wel lekker maar mist de moutigheid van de ESB en is iets te ruw, waarschijnlijk ook door de droogheid. Ik vind hem behoorlijk op die van mij lijken.

De-Geert

Kan ik mij in vinden.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.