Proefnotities

Gestart door William, 05-04-2010 17:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Citaat van: Sjakie op 12-04-2010  11:55 uDie tweede is zelfs te ver door gegaan. Nu zit daar echt helemaal geen mout of caramel smaak meer aan.

Dat riekt eerder naar een infectie dan naar een te actieve gist. Ver doorgisten doet niets af aan mout- of caramelsmaken, alleen maar aan het afnemen van de zoetigheid en een dunner mondgevoel.

TVERSCH

Citaat van: Albertus op 11-04-2010  18:48 uNee, op 23 mei zijn de winkels in Zutphen niet open. Ik denk zelfs dat ze nergens open zijn omdat het dan 1e Pinksterdag is.

Bert
Daar had ik al geen erg meer in. :-[

Maar ik probeer in ieder geval aanwezig te zijn alleen weet ik nog niet hoe laat. :degroeten:

Sjakie

Citaat van: Adrie op 12-04-2010  13:12 uDat riekt eerder naar een infectie dan naar een te actieve gist. Ver doorgisten doet niets af aan mout- of caramelsmaken, alleen maar aan het afnemen van de zoetigheid en een dunner mondgevoel.

Ik begeef me ook op glad ijs.
Wat is body? De smaak is inderdaad dunner. Lijkt mij voor alsnog geen infectie.

MO

Gisteren op de MTG clubavond naast een aantal potientele ONK winnaars (goede Karmeliet kloon, een uitstekende dubbel) ook groepsgewijs mijn en Hermans (Henielma's) ESB geproefd. Ondanks mijn eerdere berichten waren het hele goede bieren. Herman had te veel koolzuur wat moeilijk te vergelijken was met mijn nagenoege platte ESB (zoals het een Engels bier betaamt). De reacties waren zeer positief op beide bieren, maar dat zegt niets over de kloon-geslaagdheid want we hadden natuurlijk geen origineel.

JWVG

Ik heb zelf ook het idee dat het behoorlijk goede Britse Pale Ales zijn, maar dat het als kloon vooral veel te veel moutkarakter mist (waardoor de hop te weinig gecorrigeerd wordt). Daarom ben ik ook wel benieuwd naar de keuring op het ONK.

 :degroeten: JW.

Caspar

En naar de versies met MO (crystal) mout.

MO

Herman en ik hebben gebrouwen met Weyermann/Dingemans/Cargill mout.

Caspar

Crap, ik vrees dat mijn ESB ook te veel carbonatie heeft! Ik denk dat ie zo'n 2,8 CO2 vol. heeft en dat is toch echt iets aan de hoge kant. Volgende keer bottelen met 3 gr/l suiker ::) .

RobinB

Ik vrees met je mee...  :-\

Albertus


Zojuist het origineel eens geproefd naast "mijn" Fullers ESB.
Het eerste wat opviel was dat ik veel meer (voor de smaak te veel) CO2 in mijn bier had, eigen schuld.
De kleur van het origineel is donkerder. De Engelse Crystal Malt is donkerder dan de continentale (150 tegen 120 EBC), het gebruik van Engelse mouten was beter geweest.
Dat laatste geldt met name voor de moutigheid. Het origineel is moutiger dan mijn ESB en de smaak is bovendien veel mooier. Nu ik Engelse mouten in huis heb kan ik de moutsmaak vergelijken, er bestaat echt een enorm verschil tussen Pale Mout en Pale Malt, tussen Crystal Mout en Crystal Malt.

Tot zover de eerste indruk. In ieder geval is Fuller's ESB een uitstekend bier. :biersmile:

Bert

JWVG

Citaat van: Albertus op 22-04-2010  16:35 uIn ieder geval is Fuller's ESB een uitstekend bier. :biersmile:

Tja, ik hoop niet dat dat de belangrijkste conclusie van dit project wordt  ;).

 :degroeten: JW.

Adrie

Haha. Ik denk dat de belangrijkste conclusie al vast staat: probeer geen Engels bier te brouwen met Belgische mouten.

Caspar

Ik zie ook een trend ontstaan... te weinig moutigheid en te veel CO2 ;D.

Adrie

Ik heb ze nu naast elkaar. Het eerste wat opvalt is dat de ESB toch wel aan de oude kant is. Wat oxidatie ruik en proef ik toch wel.

De kleur is al verschillend, maar niet heel veel. Mijne is een beetje lichter van kleur. De ESB is meer oranjebruin, mijne meer oranje.

Geur: mijne is veel hoppiger, maar dat komt (mede?) door de leeftijd van het bier. Bij dit bier is het belangrijk dat het leeftijdsverschil niet te groot is. De ESB ruikt daardoor moutiger.

Smaak: de ESB smaakt wat oud/geoxideerd. Wel duidelijk wat moutiger. De mijne is veel meer hopgedomineerd. Bitterheid lijkt wel gelijk. Mijne is iets ruwer op de tong. De Engelse crystalmout is goed proefbaar (caramel, donker fruit-achtig, toffee) en die karakteristieke smaak ontbreekt in mijn kloon.

Nasmaak: even bitter.

Mondgevoel: mijne is iets ruwer en heeft een beetje meer koolzuur.

Ik ben toch heel benieuwd hoe de klonen zich houden tegenover een verse ESB.


De-Geert

Citaat van: Adrie op 22-04-2010  21:52 uIk ben toch heel benieuwd hoe de klonen zich houden tegenover een verse ESB.
Tsja, maar dat wordt lastig denk ik. Ik verwacht binnenkort wel een "nieuwe" doos, maar het is maar de vraag of die niet gewoon uit dezelfde batch komt. Helaas kom ik niet in Engeland voor 23 mei, anders zou ik persoonlijk een "cask" uit Londen meenemen.

Albertus

Citaat van: Adrie op 22-04-2010  21:52 uGeur: mijne is veel hoppiger, maar dat komt (mede?) door de leeftijd van het bier.

Mijn ESB is op 10 maart gebotteld en ik moet helaas constateren dat de hopsmaak al is teruggelopen.

Bert

TVERSCH

Helaas is de lekkere hopsmaak die het bier had voor koudhoppen nog steeds niet terug. Ik heb 21 mrt gebotteld maar heb het idee dat het bier wat afvlakt :huilen:
Maar we zijn er nog niet, we beginnen nog maar net  :)
 :degroeten:

Herman

Grappig. Ik vond mijn bier voor koudhoppen ook een lekkerder hopprofiel hebben.

William

Deze week heb ik beide klonen nog een keertje geproefd. Het hoppige karakter is wat minder geworden maar er lijkt nu in beide bieren een geur gekomen te zijn die mij niet aanstaat. Het is een wat muffige geur die erg lijkt op de geur die ik vaak associeer met het gebruik van korrelgist. Deze heb ik nog nooit in één van mijn andere bieren geproefd. De ingrediënten waren vers, de vergisting liep goed, hooguit iets te veel sediment in de flesjes.

Hij lijkt er helaas niet beter op te worden.

Er zat trouwens een ontzettend stabiele schuimkop op het bier, zo'n eentje die door de te hoge koolzuurdruk zich boven het glas uitperst en blijft staat. Dat is niet echt des ESB's zullen we maar zeggen. :D

Henielma

Hierbij mijn proefnotitie van MO's ESB nr 172

Kleur
amber en helder. Licht cremekleurig schuim.

Geur
Heerlijk fris hoparoma. Vast een lekkere verse hop gebruikt.

Smaak
Fris hoparoma, zachte bitterheid. Citrus. Thee smaak.
Nabitter in de keel.
Weinig koolzuur (zoals het hoort bij dit type)

Een echt lekker bier. Heel mooi hoparoma en niet te bitter voor mij.

De koudhop is volgens mij goed gelukt.
Martin, welke koudhop had je? Bellen neem ik aan. Waren zeker mooi frisgroen?
Hoelang gekoudhopt bij welke temperatuur?

MO

Ik heb gekoudhopt met 0.5 g/L Target en 0.5 g/L EK goldings. Inderdaad mooie verse, fris-groene bellen. Met dank aan William. 8 dagen bij een graad of 10. Ik moet zelf zeggen dat ik het gistprofiel veel opvallender vind dan het hopprofiel. Dat wordt een leuke proefsessie over 4 weken.

Henielma

Vanavond de ESB van William.

Alc 5.9%

Uiterlijk: Amber kleurig, helder. Constante stroom koolzuur. Veel schuim, licht cremekleurig.

Geur: Fris hoparoma

Smaak: Fruitig, hoparoma en bitter. Weinig moutsmaak.

Jammer genoeg wat veel koolzuur dat maakt het proeven wat lastiger. Een lekker bier dat prima wegdrinkt.




William

Dank voor het proeven Herman. Een doordrinkbaar niemendalletje.

Was dit versie a of b?

Henielma

Ik heb even het dopje uit de prullenbak moeten vissen en een vergrootglas gepakt maar dan kan ik het ook prima lezen. 46B.

MO

Geïnspireerd door Herman trek ik ook Williams ESB open.

uiterlijk zoals genoemd. Mooie volle schuimkraag.

geur: grassig-hoppig, lijmig (dat is mijn associatie met deze gist)
smaak: dunnig, iets karamellig maar verder geen moutsmaken, veel koolzuur, mooie fijne bitterheid, hoppig

Prima bier eigenlijk. Verder geen idee want ik heb geen ESB.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.