Proefnotities

Gestart door William, 05-04-2010 17:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: RobinB op 05-07-2010  11:26 uIk heb het idee dat het eea ook te wijten is aan het warme weer...
Heb ook wel commerciële bieren meegemaakt die met dit weer (en weinig koeling) spontaan uit de flesjes komen :)

Zeker!

Het is bij mij heel heeeel lang geleden geweest dat van een flesje met zelfgebrouwen bier de bodem er uit klapte.
De afgelopen jaren zijn bij mij twee flessen commerciële flessen door overdruk gesneuveld. Steeds was dit na een warme periode. Bier een beetje fris opslaan kan dan ook geen kwaad.

Oscar

Citaat van: MO op 05-07-2010  12:41 uEr is vast iemand die kan uitrekenen wat de druk in een normal gecarboneerd flesje is bij 6, 10, 20 en 30 °C.

Uitgaande van 0,50 gew% CO2 :  1,2 Bar bij 6°C, 1,5 Bar bij 10°C, 2,27 Bar bij 20°C en 3,1 Bar bij 30°C  :)

JWVG

Nog een korte notitie. Fles met 'T' op de dop, en nog een stickertje 'D' op de fles van de ESB keurmiddag. Volgens mij is dit de laagste scorende ESB van Geert, toch?

Bier was behoorlijk ondoorzichtig (maar who cares?), ik vond het bier opvallend on-hoppig voor deze kloon. Smaak was iets legig, is deze ver doorvergist? Dat mooie ronde van de Fullers ontbreekt een beetje. Verder wel OK bier hoor!

 :degroeten: JW.

De-Geert

Klopt helemaal, dit was de Target&EKG versie. De EKG versie werd beter bevonden.

Citaat van: JWVG op 07-07-2010  17:56 uSmaak was iets legig, is deze ver doorvergist?
Ja, van 1059 naar 1011 zo uit mijn hoofd. Dat maakt een svg van 81%.

JWVG

Nog maar een ESB kloon: deze keer van de meester zelf. Caspar!

Uiterlijk: koperkleurig, licht troebel, veel (te veel) koolzuur en schuim, dat fier blijft staan.
Geur: heel in de verte wat hop, ietsje zurig. Wat ESB gistgeuren. Niet onaangenaam.
Smaak: bitterig, hoppig, beetje kruidig ook. Licht samentrekken. Fris!
Nasmaak: licht bitterig, erg smooth.

Prima bier, maar natuurlijk geen kloon. Wel een erge hap koolzuur, anders zou het een fijne doordrinker zijn. Bieren met deze gist ga ik voortaan echt 3 weken lang elke dag een half uur opschudden voordat ik ga bottelen. Anders gaat het onvermijdelijk in de fles verder...

 :degroeten: JW.

JWVG

Gisteravond MO's ESB nog geproefd. Heel veel schuim, ondanks dagenlang in de koelkast. Tja, die gist he....

Geur: fruitig, hoppig, lekker fris
Smaak: fruitig, licht zoetig, bitterig, hopkruidigheid
Nasmaak: licht wrang, bitterig

Een prima bier! Qua kloon zeker niet de slechtste van het stel, al is het geen ESB. Ik neem aan dat Martin (zoals gebruikelijk) niet zo strak met de temperatuur is omgegaan, en ik vind dat het in dit geval wel goed heeft uitgepakt. Die fruitigheid zorgt voor een beetje meer volheid van smaak, en daar ontbrak het bij onze klonen nog wat aan, vergeleken bij het origineel.

 :degroeten: JW.

MO

Hoho, mijn opdracht was vergisten bij 21 °C en daar heb ik me netjes aan gehouden. Ik vind het zelf een heerlijk hop doordrinkbier geworden. Maar net als de andere klonen mist het bier mooie zoete caramelsmaken. Ik schenk me er zo 1 in!

JWVG

Je gaat me toch niet vertellen dat je temperatuur gecontroleerd vergist hebt? Volgens mij vertelde je me vorige week nog dat je dat nooit doet. Maar goed: het was bedoelt als compliment, want ik vond het iets sterkere gistkarakter deze keer erg lekker....

 :degroeten: JW.

MO

Ik sjouw wat rond met mijn vat of maak hem nat; als het moet kan ik de temperatuur best onder controle houden. Maar meestal neem ik de moeite niet.

Overigens hadden we gisteren een Ahah Belebnis op de MTG clubavond. We dronken veertien bieren die volgens dezelfde receptuur waren gebrouwen maar elk met een andere hop (monohop bieren). Gist was US05, een neutrale gist dus. Het Target bier geurde en smaakte behoorlijk sterk naar Fuller's bieren. Een aantal kenmerken waarvan William en ik dachten dat die uit de gist kwamen (lijm/aceton, dat soort kenmerken) komt dus uit de Target hop en niet uit de gist!

De-Geert

Dat is zeker opmerkelijk.
Waren het de klonen waar het naar geurde en smaakt of de Fullers zelf?

MO

Hele andere bieren! Pilsmout, munchener (15%) en een paar procent C120. 1060-1012 met de US05. Absoluut geen kloon dus, ook niet gekoudhopt maar de Target versie heel erg des Fullers.

De-Geert

Ik bedoelde: het bier met Target die jullie gisteren geproefd hebben, die een heel andere receptuur had, geurde en smaaktie die naar de Fullers of de klonen die gemaakt waren voor het ESB-project?


William

Voor mij smaakten die naar de ESB klonen (het voor mij onprettige karakter, martin werd er blijer van). Fullers van tap ken ik niet, Fullers uit de fles ken ik misschien alleen in licht geoxideerde vorm.

MO

Naar de klonen inderdaad. Ik werd er alleen maar blij om omdat ik concludeerde dat mijn vergisting prima was verlopen maar dat het enigszins onprettige smaakje bij de hop hoort. Ik dacht dat ik een bijsmaakje had vanwege een slechte vergisting. Ik vind het ook niet super lekker, maar ik ben er wel steeds meer aan gaan wennen.

De-Geert

Ik heb er nog een paar staan.

Dit is 235, van Theo.

Veel schuim bij inschenken, een bekend probleem
Bier is mooi helder,
Geur is herkenbaar, karamellig/moutig. Lekker. Niet echt fruitig/hoppig.
Smaak is stevig bitter (iets te misschien), maar ook "zacht", en karamellig. In balans.

Goed bier, volgens mij kwam deze ook als een van de betere uit de proeverij. Dat is terecht.




RobinB

Zigurana's ESB:

uiterlijk: mooi helder, veel schuim en blijvende stroom koolzuur (duvelglas)
geur: hoppig, droppig moutig
smaak: bitter, licht hoppig, weinig moutigheid
nasmaak: bitter
mondgevoel: droog en wat stroef samentrekkend. Body dun.

conclusie: Op zich geen slecht bier, maar ook geen toppertje. De bitterheid is wat van het samentrekkende type, wat wat minder fijn is.
Drink em wel op, 't is tenslotte zaterdag! ;)

Albertus


Een ESB van Jan Willem (JWVG MO) met Marris Otter mout.

Klein sisje bij het openen, geen gusher wel overvloedig schuim. Zou de ESB gist het dit maal rustig aan hebben gedaan of ligt dat aan de MO mout?

Mooi blond bier, tweeschijn.
In de geur wat hop, maar vooral mout.
De smaak is lekker bitter, wat caramel, maar vooral mout.

Het is al weer te lang geleden om te beoordelen of het bier als Fuller kloon is gelukt. In ieder geval een uitstekende ESB, daar ga ik even van genieten.

Bert

Albertus


Mijn laatste ruil-ESB van de proeverij.

Ditmaal een van William (Op de dop "46 B", een sticker met "L" en op het etiket "ESB (WK 46) B T=18").

Keurige schuimlaag, donker blond, tweeschijn).
In de geur vooral hop.
De smaak is hoppig, bitter, weinig mout en een wat wrange bijsmaak.

Ik denk dat ik te lang heb gewacht met dit bier want geur en smaak zijn niet helemaal fris meer.

Bert

JWVG

Citaat van: Albertus op 01-08-2010  16:29 uEen ESB van Jan Willem (JWVG MO) met Marris Otter mout.

Klein sisje bij het openen, geen gusher wel overvloedig schuim. Zou de ESB gist het dit maal rustig aan hebben gedaan of ligt dat aan de MO mout?

Mooi blond bier, tweeschijn.
In de geur wat hop, maar vooral mout.
De smaak is lekker bitter, wat caramel, maar vooral mout.

Het is al weer te lang geleden om te beoordelen of het bier als Fuller kloon is gelukt. In ieder geval een uitstekende ESB, daar ga ik even van genieten.

Bert

Dank je wel! De gist is inderdaad nog lekker doorgegaan in de fles, het schuim was overvloedig. Dat gold voor beide versies, dus het lag niet aan de MO mout.

 :degroeten: JW.

JWVG

Heb zojuist de ESB van Henielma geproefd. Te veel koolzuur (zoals bij de meesten), lekker hoparoma, maar ik vond het bier zelf een wat te harde bitterheid hebben, en niet zoveel body. Al met al niet je meest geslaagde bier, Herman. Of was ie al erg over zijn top?

(Wel opgedronken hoor  ;))

 :degroeten: JW.

JWVG

Zo, mijn laatste ESB ruilbier, daarna kan het boek even dicht. Ik weet niet meer van wie het bier is, maar er zit een klein stickertje op met 'esb wp51' erop.

Een snifje aan het bier, en het is duidelijk: volgens mij is deze van Albertus, toch? Het ruikt en smaakt als het Engelse broertje van Orval  :D. En hij ziet er prachtig uit - glashelder en mooi amberkleurig. Eigenlijk best lekker  :biersmile:.

Hoe staat het met de infecties, Albertus?

 :degroeten: JW.

Albertus

Citaat van: JWVG op 14-08-2010  17:36 uZo, mijn laatste ESB ruilbier, daarna kan het boek even dicht. Ik weet niet meer van wie het bier is, maar er zit een klein stickertje op met 'esb wp51' erop.

Een snifje aan het bier, en het is duidelijk: volgens mij is deze van Albertus, toch? Het ruikt en smaakt als het Engelse broertje van Orval  :D. En hij ziet er prachtig uit - glashelder en mooi amberkleurig. Eigenlijk best lekker  :biersmile:.

Hoe staat het met de infecties, Albertus?

Bij het woord "infectie" krijg onmiddellijk nachtmerries. Toch is dit bier niet van mij afkomstig :D .Kennelijk ben ik niet de enige met een brett-probleem.

Bert

JWVG

Oeps :D. Wie durft zich te melden? Het was echt aroma d'Orval....

 :degroeten: JW.


Adrie

Citaat van: JWVG op 14-08-2010  20:36 uOeps :D. Wie durft zich te melden? Het was echt aroma d'Orval....

Die was van mij.  :-[ Heerlijk van de tap, Orvalito van de fles. Ik vind hem ook best lekker. Gisteren toevallig nog een fles geledigd.

Ondertussen heb ik een nieuw gistingsvat, een nieuwe hevel en een nieuw bottelpijpje. Bij het drinken van de ESB-Orval las ik in Wild Brews dat die kleine monsters zich ook schuilhouden in enigzins poreuze materialen als sommige plasticsoorten en dat je ze daar niet uit krijgt. De auteur raadt aan voor wilde brouwsels daarom andere brouwmaterialen te gebruiken dan voor je reguliere brouwsels. De oude hevel en bottelpijpje houd ik dus maar apart voor mijn Roeselare en eventueel toekomstige geuzebrouwsels.

JWVG

Klinkt als een goed idee! (Of gewoon geen wilde gist meer gebruiken  ;))

 :degroeten: JW.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.